Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 17-Ιουν-2025 07:30

    Γιατί ο Ν. Θ. Βαρδινογιάννης μπαίνει στη Bazaar – Έρχονται κι άλλες εξαγορές

    Γιατί ο Ν. Θ. Βαρδινογιάννης μπαίνει στη Bazaar – Έρχονται κι άλλες εξαγορές
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ξανθής Γούναρη

    Ζωτικό χώρο για την ανάπτυξη του σήματος Carrefour στην ελληνική αγορά θα αποκτήσει ο όμιλος AVE, συμφερόντων των Νίκου και Γιάννη Βαρδινογιάννη (σ.σ. τα παιδιά του Θεόδωρου Βαρδινογιάννη), εξαγοράζοντας σε πρώτη φάση το 40% της αλυσίδας σούπερ μάρκετ Bazaar μέσω της θυγατρικής του Retail & More.

    Το μνημόνιο συνεργασίας μεταξύ των διοικητικής ομάδας της εισηγμένης και του Γιώργου Βερούκα που ελέγχει κατά 100% την Bazaar με περίπου 190 καταστήματα υπογράφτηκε την περασμένη Παρασκευή. Εφόσον ολοκληρωθεί χωρίς εκπλήξεις ο οικονομικός και νομικός έλεγχος (due diligence) και το deal αποκτήσει νομική υπόσταση, το ελληνικό δίκτυο της Carrefour θα ενισχυθεί σημαντικά, καθώς καταστήματα -κυρίως σε τουριστικές περιοχές- που διατηρεί αυτή στιγμή η Bazaar θα ανεβάσουν ταμπέλες της γαλλικής φίρμας. Αυτή τη στιγμή στην Ελλάδα λειτουργούν 45 καταστήματα Carrefour, 18 εταιρικά (11 από την εξαγορά της αλυσίδας Economy) και 27 franchise.

    Πηγές κοντά στην εισηγμένη αναφέρουν στο Capital.gr πως η εξαγορά του 40% της Bazaar υπολογίζεται να ολοκληρωθεί περίπου τον Οκτώβριο, με το management της εταιρείας να παραμένει στον Γιώργο Βερούκα.

    Ωστόσο σε δεύτερο χρόνο δεν αποκλείεται το ποσοστό του ομίλου AVE επί της Bazaar, η οποία δραστηριοποιείται στον χώρο της χονδρικής και λιανικής είναι μία από ελάχιστες εταιρείες στην αγορά που δεν φέρει τραπεζικό δανεισμό, να αυξηθεί.

    Το τίμημα για την απόκτηση του 40% του μετοχικού κεφαλαίου της Bazaar θα εξαρτηθεί από τα αποτελέσματα του due diligence και εκτιμάται ότι θα κινηθεί περίπου έξι με επτά φορές τα EBITDA.

    Σε ό,τι αφορά το σήμα Spar που ανήκει στον ολλανδικό όμιλο Spar International και το οποίο από την 1η Ιανουαρίου του 2025 έχει αναλάβει για την ελληνική αγορά η Bazaar, εξετάζονται όλα τα ενδεχόμενα εφόσον ευοδωθεί η συμφωνία AVE – Βερούκα.

    Έρχονται και άλλες εξαγορές

    Όπως είναι σε θέση να γνωρίζει το Capital.gr, αυτό δεν είναι το μόνο deal που "ψήνει" ο όμιλος AVE, που αν και συνεχίζει να διανέμει στην ελληνική αγορά videogames και κονσόλες για gaming, έχοντας παράλληλα και την εκμετάλλευση τίτλων κινηματογραφικών ταινιών, έχει επικεντρωθεί στον χώρο της εμπορίας τροφίμων –χονδρική και λιανική- με τη Retail & More, που έχει αναλάβει το master franchise της Carrefour στην Ελλάδα και σε ακόμη πέντε βαλκανικές χώρες, καθώς και την FBD A.E. (πρώην AVE Dairy).

    Οι νέοι επενδυτικοί στόχοι του AVE Group (πρώην Επιχειρήσεις Εικόνας και Ήχου) αφορούν κι άλλα κανάλια πέραν της λιανικής, με το διοικητικό επιτελείο να έχει καταλήξει ότι η ανάπτυξη μέσω εξαγορών υγιών επιχειρήσεων με προοπτικές θα δώσει το απαραίτητο "πουσάρισμα" στην εισηγμένη.

    Στον κλάδο της λιανικής να θυμίσουμε ότι υπήρξαν στο πρόσφατο παρελθόν συζητήσεις με την ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός ωστόσο δεν επήλθε συμφωνία μιας και υπήρξαν διαφωνίες όσον αφορά το τίμημα.

    Η προφητική επιχειρηματική ιδέα

    Το 1994, ο Δήμος Βερούκας, χημικός μηχανικός και κάτοχος πτυχίου Marketing από το Deree College, ίδρυσε την αλυσίδα Bazaar με ένα επαναστατικό για τα ελληνικά δεδομένα concept. Η ιδέα ήταν απλή αλλά πρωτοποριακή: καταστήματα γειτονιάς έως 400 τ.μ. που προσφέρουν ποιοτικά προϊόντα σε ανταγωνιστικές τιμές (convenience discount stores).

    Μαζί με τον αδελφό του Γιώργο Βερούκα, δημιούργησαν όχι απλώς μια αλυσίδα σούπερ μάρκετ αλλά ένα ολόκληρο επιχειρηματικό οικοσύστημα υπό την ομπρέλα του ομίλου Βερούκα. Ήδη από το 2000, μόλις έξι χρόνια μετά την ίδρυσή της, η Bazaar είχε φτάσει τα 33 καταστήματα.

    Η δεκαετία του 2000 σημάδεψε την ταχεία ανάπτυξη της αλυσίδας. Η Bazaar εντάχθηκε στον ΕΛΟΜΑΣ (Ελληνικός Όμιλος Αλυσίδων Σούπερ Μάρκετ), τη μεγαλύτερη συμμαχία ελληνικών αλυσίδων εκείνη την εποχή. Η συμμετοχή αυτή προσέφερε στην αλυσίδα ενισχυμένη διαπραγματευτική δύναμη.

    Μέχρι το 2010, το δίκτυο "μετρούσε" 85 καταστήματα, εκ των οποίων τα 36 λειτουργούσαν ως franchise, αποδεικνύοντας την επιτυχία του μικτού μοντέλου επέκτασης. Η στρατηγική αυτή επέτρεψε στην εταιρεία να διεισδύσει σε τοπικές αγορές σε όλη την Ελλάδα, από την Αθήνα μέχρι τη Θεσσαλονίκη και την Κρήτη.

    Το 2018, ο τζίρος της Bazaar έφτασε τα 168,95 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας αύξηση 40% σε πέντε χρόνια. Το αποτύπωμα της εταιρείας επεκτάθηκε σε 150 καταστήματα λιανικής συν 11 καταστήματα Cash & Carry μέχρι το 2020.

    Ο αιφνίδιος θάνατος του ιδρυτή και η αποχώρηση από τον ΕΛΟΜΑΣ

    Στις 22 Φεβρουαρίου 2020, ο Δήμος Βερούκας απεβίωσε σε ηλικία μόλις 56 ετών από καρδιακή προσβολή. Ο αιφνίδιος θάνατος του χαρισματικού επιχειρηματία άφησε ένα κενό ηγεσίας στην κρίσιμη στιγμή που η εταιρεία βρισκόταν σε πλήρη ανάπτυξη.

    Τον Σεπτέμβριο του 2020, η Bazaar ανακοίνωσε την αποχώρησή της από τον ΕΛΟΜΑΣ, τερματίζοντας μια πολυετή συνεργασία. Ας σημειωθεί ότι η αποχώρηση της Bazaar καθώς και εκείνης της ΑΝΕΔΗΚ Κρητικός που έγινε την ίδια εποχή, αφαίρεσε 580 εκατ. ευρώ συνδυασμένου τζίρου από τον ΕΛΟΜΑΣ, προκαλώντας σημαντικό πλήγμα στη δύναμη του συνεταιρισμού.

    Η απόφαση, όπως ειπώθηκε, ελήφθη προκειμένου η αλυσίδα να ακολουθήσει ανεξάρτητη πορεία, χωρίς τις δεσμεύσεις που ως τότε την εμπόδιζαν να δρα βάσει των δικών της αναγκών.

    Ο έλεγχος στον Γιώργο Βερούκα

    Μετά από μήνες διαπραγματεύσεων, ο Γιώργος Βερούκας αναδείχθηκε ως ο αποκλειστικός μέτοχος της Bazaar, καθώς το 2022, εξαγόρασε τα μερίδια που κατείχαν οι κληρονόμοι του Δήμου Βερούκα (η χήρα και δύο του παιδιά) καθώς και του τρίτου αδελφού, του Αλέξη Βερούκα.

    Η εξαγορά, αποτιμημένη σε περίπου έξι με επτά φορές το EBITDA για το 66% των μετοχών που δεν κατείχε ήδη, σημάδεψε το τέλος της κοινής οικογενειακής ιδιοκτησίας και την αρχή ενός νέου κεφαλαίου για την αλυσίδα.

    Υπό τη διοίκηση του Γιώργου Βερούκα, τα έσοδα αλυσίδας αυξήθηκαν από 195,58 εκατ. ευρώ το 2021 σε 223,58 εκατ. το 2022, φτάνοντας τα 244,91 εκατ. ευρώ το 2023, διατηρώντας μηδενικό χρέος και χτίζοντας ταμειακά αποθέματα στα 13,79 εκατ. ευρώ.

    Η εταιρεία επικεντρώθηκε σε ανακαινίσεις καταστημάτων, επενδύσεις σε logistics και επέκταση της γκάμα των προϊόντων private label για να ανταποκριθεί στις εξελισσόμενες ανάγκες των καταναλωτών.

    Σήμερα, η Bazaar λειτουργεί 191 καταστήματα σε Αθήνα, Θεσσαλονίκη, Κρήτη, Σάμο, Ρόδο, Κω, Αστυπάλαια, Κεφαλονιά, Ζάκυνθο, Εύβοια, Τρίπολη, Αλεξανδρούπολη, Μεσσηνία και Λακωνία, διατηρώντας σταθερά μια θέση στην πρώτη δεκάδα της οργανωμένης λιανικής, με την επιχειρηματική ιδέα της οικογένειας Βερούκα για καταστήματα γειτονιάς που προσφέρουν προσιτές τιμές να αποδεικνύεται προφητική, αφού σήμερα η εν λόγω κατηγορία έχει εξελιχθεί σε "ιερό δισκοπότηρο" για τους ισχυρούς παίκτες.

    Σημειώνεται ότι στον όμιλο Βερούκα, εκτός από την Bazaar Discount Super Markets, ανήκει επίσης η Βερούκας Τρόφιμα, με δραστηριότητα στη χονδρική πώληση τροφίμων, την παρασκευή και συσκευασία τροφίμων, με ιδιαίτερη εξειδίκευση στην εμπορία γαλακτοκομικών προιόντων, καθώς και η εταιρεία ΑΛΠΙΚΟ Ψυγεία, που δραστηριοποιείται στον χώρο της παροχής υπηρεσιών logistics και παροχής υπηρεσιών αλυσίδας ψύχους.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ