Σάββατο, 07-Ιουν-2025 08:00
ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ: Η "ατμομηχανή" της Αττικής Οδού δίνει ώθηση στην λειτουργική κερδοφορία

Του Νίκου Ρουσάνογλου
Με νέο ιστορικό υψηλό ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων ύψους 6,7 δις ευρώ, ο όμιλος ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ εδραιώνει την θέση του στην εγχώρια κατασκευαστική αγορά, ενώ ιδιαίτερα θετικές κρίνονται και οι μελλοντικές προοπτικές, λόγω της απόδοσης των έργων παραχώρησης, τόσο των νυν, αλλά και των μελλοντικών. Ήδη, αυτό αποτυπώθηκε κατά το φετινό πρώτο τρίμηνο, όταν τα έσοδα του ομίλου σημείωσαν αύξηση κατά 49% σε σχεδόν 1 δις ευρώ (989,4 εκατ. ευρώ), ενώ τα προσαρμοσμένα λειτουργικά κέρδη κατέγραψαν άνοδο κατά 55,1% σε 135,5 εκατ. ευρώ.
Ο κατασκευαστικός τομέας σημείωσε αύξηση εσόδων κατά 16,7% σε 346,2 εκατ. ευρώ, ενώ τα λειτουργικά κέρδη διαμορφώθηκαν σε 47 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 41,3%. Η επιτάχυνση των εργασιών που επιτεύχθηκε συνιστά σημαντική επιτυχία, με δεδομένες τις προκλήσεις που παρατηρούνται στην προσέλκυση εργατοτεχνιτών στα εργοτάξια. Ωστόσο, η υψηλή κερδοφορία αντανακλά τα ικανοποιητικά περιθώρια κέρδους, λόγω του μίγματος των έργων. Σημαντικό κρίνεται και το γεγονός ότι από το ανεκτέλεστο των 6,7 δις ευρώ (στο τέλος του πρώτου τριμήνου), το 50% αφορά σε έργα ίδιων επενδύσεων του ομίλου, κάτι που σημαίνει ότι είναι και ιδιαίτερα χαμηλού ρίσκου για τον όμιλο.
Στις σημαντικές πρόσφατες εξελίξεις, συγκαταλέγεται η υπογραφή της σύμβασης παραχώρησης για την κατασκευή του τμήματος Χανιά – Ηράκλειο του Βόρειου Οδικού Άξονα Κρήτης. Πρόκειται για ένα έργο ύψους 1,75 δις ευρώ, ενώ η διάρκεια της παραχώρησης είναι 35 έτη, εκ των οποίων τα πρώτα πέντε αφορούν την περίοδο της κατασκευής. Το τμήμα Ηράκλειο-Χανιά, μήκους 157 χιλιομέτρων, είναι το μεγαλύτερο από τα τρία τμήματα της ενιαίας χάραξης του ΒΟΑΚ. Πρόκειται για ένα από τα μεγαλύτερα έργα υποδομής που θα κατασκευαστούν στη χώρα τα επόμενα χρόνια. Το έργο χρηματοδοτείται με 200 εκατ. ευρώ από το Ταμείο Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας και με 592 εκατ. ευρώ από το Εθνικό Πρόγραμμα Ανάπτυξης (μη συμπεριλαμβανομένης της προαίρεσης Χανιά-Κίσσαμος ύψους 100 εκατ. ευρώ) προκειμένου να ενταχθεί στο ΕΣΠΑ 2021 – 2027. Το υπόλοιπο ποσό, σχεδόν, 1 δισ. ευρώ, είναι ίδια κεφάλαια και δάνεια που έχει εξασφαλίσει ο ανάδοχος. Μετά την περίοδο της κατασκευής, που υπολογίζεται ότι θα απαιτήσει πέντε χρόνια, θα εκκινήσει η περίοδος της παραχώρησης εκμετάλλευσης. Για την περίοδο λειτουργίας έχουν προβλεφθεί σκιώδη διόδια, με αποζημίωση του αναδόχου που μπορεί να φτάνει έως το 64,62% των τελών διέλευσης.
Άλλο ένα σημαντικό έργο που θα προστεθεί σύντομα στη "φαρέτρα" του ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, είναι και το πρώτο μεγάλο έργο που αναλαμβάνει στη Ρουμανία τα τελευταία χρόνια. Πρόκειται για μια εργολαβία ύψους 409 εκατ. ευρώ, για την οποία αναδείχθηκε προσωρινός ανάδοχος, σε κοινοπραξία με την Alstom (το μερίδιο της ΤΕΡΝΑ ανέρχεται σε 69%) και αφορά την σιδηροδρομική σύνδεση LOT 1 του διαδρόμου Orient/East-Med.
Πάντως, οι παραχωρήσεις εξελίσσονται στην "κινητήρια δύναμη" της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, υπερκαλύπτοντας τις όποιες απώλειες εσόδων και κερδών από την πώληση της ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στο τέλος του 2024. Η εξασφάλιση της εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού αποδεικνύεται "χρυσοφόρος" εκτινάσσοντας τις οικονομικές επιδόσεις του ομίλου "με το καλημέρα". Είναι χαρακτηριστικό ότι η συνεισφορά των παραχωρήσεων στην λειτουργική κερδοφορία εκτινάχθηκε στο 52,3% (74.9 εκατ. ευρώ επί συνόλου 135,5 εκατ. ευρώ). Μόνο η Αττική Οδός συνεισέφερε 41,5 εκατ. ευρώ στην λειτουργική κερδοφορία, ενώ προβλέπονται και διανομές μερισμάτων ύψους 60 εκατ. ευρώ εντός του 2025. Η κυκλοφορία στην Αττική Οδό σημείωσε ετήσια αύξηση κατά 5,1% το πρώτο τρίμηνο, ενώ αύξηση κατά 9% σημειώθηκε στη Νέα και Κεντρική Οδό, λόγω και της παράδοσης νέων τμημάτων. Στην Ολυμπία Οδό, η αύξηση των διελεύσεων οχημάτων ενισχύθηκε κατά 4,1%. Σύμφωνα με την διοίκηση του ομίλου, πλέον, οι παραχωρήσεις, με το σταθερό και επαναλαμβανόμενο προφίλ εσόδων τους, αποτελούν τον βασικό τομέα της συνολικής κερδοφορίας του Ομίλου - συμμετοχή που αναμένεται να αυξηθεί περαιτέρω με την έναρξη και των νέων έργων, όπως η Εγνατία Οδός και το αεροδρόμιο στο Ηράκλειο της Κρήτης.
Εν τω μεταξύ, εντός της εβδομάδας πραγματοποιήθηκε με ιδιαίτερη επιτυχία placement για μετοχές του ομίλου, που διέθεσαν ξένοι θεσμικοί επενδυτές. Συνολικά, υπολογίζεται ότι άλλαξαν χέρια περίπου το 5% του μετοχικού κεφαλαίου της εισηγμένης, αλλά πληροφορίες αναφέρουν ότι η ζήτηση που εκδηλώθηκε ξεπέρασε το 8%, κάτι που μεταφράζεται σε περίπου 3 εκατ. μετοχές και φυσικά δεν μπόρεσε να ικανοποιηθεί. Υπολογίζεται ότι το ύψος της συναλλαγής ανήλθε σε περίπου 100 εκατ. ευρώ, με την τιμή διάθεσης να διαμορφώνεται στο επίπεδο των 19 ευρώ/μετοχή, με σχεδόν μηδενικό discount έναντι της τρέχουσας τιμής διαπραγμάτευσης της μετοχής. Σύμφωνα με τους αναλυτές, η εξέλιξη αυτή αντανακλά τις υψηλές προοπτικές ανάπτυξης του ομίλου, όπως αυτές αποτυπώνονται και στις αναλύσεις των χρηματιστηριακών εταιρειών, που έχουν θέσει τιμή-στόχο για την μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, πέριξ των 28 ευρώ.