Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 06-Ιουν-2025 07:31

    Attica Group: Στρατηγικές επενδύσεις, χρηματοοικονομικές κινήσεις και οι δομικές προκλήσεις της Ελληνικής ακτοπλοΐας

    Attica Group: Αγορά  φορτηγού - οχηματαγωγού πλοίου έναντι 13,4 εκατ. ευρώ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Σ. Σκορδίλη

    Η Attica Group, με παρουσία σε τέσσερα εμπορικά σήματα και στόλο 43 πλοίων, διαμορφώνει τον νέο χάρτη της ελληνικής ακτοπλοΐας, θέτοντας σε εφαρμογή επενδύσεις 1,2 δισ. ευρώ έως το 2029.

    Με 500 εκατ. ήδη συμβασιοποιημένα, ο όμιλος εστιάζει στην ανανέωση του στόλου με χαμηλότερο περιβαλλοντικό αποτύπωμα, στη βελτίωση της εμπειρίας των επιβατών και στη σταδιακή ενσωμάτωση ψηφιακών εργαλείων και τεχνητής νοημοσύνης.

    Η Attica αποτελεί τον μεγαλύτερο εργοδότη Ελλήνων ναυτικών διατηρώντας σταθερά 2.500 θέσεις εργασίας στα πλοία και έναν από τους βασικούς ρυθμιστές της ακτοπλοϊκής αγοράς στην Ευρώπη. Ο στρατηγικός σχεδιασμός προβλέπει ετήσια έσοδα άνω των 925 εκατ. ευρώ έως το 2029, με EBITDA που αναμένεται να σταθεροποιηθεί κοντά στα 130 εκατ. ευρώ, επίπεδο που είχε επιτευχθεί και το 2023.

    Σε επίπεδο χρηματοδότησης, η εταιρεία σχεδιάζει την έκδοση ομολογιακού δανείου το φθινόπωρο του 2025, με στόχο την αναχρηματοδότηση μέρους του δανεισμού των 616 εκατ. ευρώ και τη μετατροπή του σε μακροπρόθεσμο. Η επιδίωξη είναι να επιτευχθεί σχέση καθαρού χρέους προς EBITDA στο 3,5x έως το 2030. Το προγραμματισμένο placement μετατίθεται για το 2026, καθώς η διοίκηση κρίνει πως οι παρούσες γεωπολιτικές συνθήκες δεν διασφαλίζουν επαρκή αποτίμηση.

    Νέος κύκλος επενδύσεων και πράσινη μετάβαση

    Οι επενδύσεις της Attica εντάσσονται σε τρεις βασικούς άξονες. Ο πρώτος είναι η ανανέωση του στόλου. Εκτός από τη συμφωνία με τη Stena RoRo για ναύλωση δύο πλοίων E-Flexer με παραλαβή το 2027, η εταιρεία προχωρά στην εξέταση νέων ναυπηγήσεων. Το σενάριο προβλέπει ένα νέο πλοίο 100 μέτρων, πιθανώς στην ONEX Ελευσίνας, και ένα 145 μέτρων με έμφαση στη μεταφορά TIR.

    Παράλληλα, εξετάζεται η προσθήκη νέων ταχυπλόων για τον Αργοσαρωνικό και μεγαλύτερων Highspeed πλοίων για γραμμές υψηλής ζήτησης.

    Σε τεχνικό επίπεδο, ήδη γίνονται επεμβάσεις σε τέσσερα πλοία ώστε να λειτουργούν και με εναλλακτικά καύσιμα, ενώ εφαρμόζονται τεχνολογίες μείωσης κατανάλωσης που μειώνουν το ενεργειακό αποτύπωμα έως και 30%. Ενδεικτικά, έχει τοποθετηθεί υβριδικό σύστημα scrubber στο Superfast 4.

    Ψηφιοποίηση και πελατοκεντρική προσέγγιση

    Ο δεύτερος άξονας περιλαμβάνει την αναβάθμιση της εμπειρίας του επιβάτη, μέσω του προγράμματος "Seanthesis" (4,5 εκατ. ευρώ), που περιλαμβάνει και την ανάπτυξη νέας πλατφόρμας εξυπηρέτησης.

     Παράλληλα, επενδύσεις σε Wi-Fi μέσω συνεργασίας με την Telenor Orbit επιχειρούν να αναβαθμίσουν τη συνδεσιμότητα εν πλω.

    Στον τρίτο άξονα, η ψηφιοποίηση αγγίζει και τη δομή του Ομίλου. Προβλέπεται δημιουργία νέων μονάδων για την ενσωμάτωση Τεχνητής Νοημοσύνης, βελτιώνοντας τόσο τις λειτουργίες της εταιρείας όσο και τις εμπορικές δραστηριότητες.

    Αντιμέτωποι με συστημικές προκλήσεις

    Η Attica λειτουργεί σε ένα περιβάλλον με σημαντικές μεταβλητές. Οι νέες απαιτήσεις της Ε.Ε., όπως η υποχρεωτική χρήση καθαρών καυσίμων (FuelEU) και το Σύστημα Εμπορίας Εκπομπών (EU ETS), ανεβάζουν το κόστος λειτουργίας. Το EU ETS εκτιμάται πως θα προσθέσει επιβάρυνση 17%-20% στην τελική τιμή του εισιτηρίου μέχρι το 2026.

    Επιπλέον, οι διακυμάνσεις στις τιμές πετρελαίου συνεχίζουν να επηρεάζουν ευθέως την κοστολόγηση των δρομολογίων. Το 2024, η επιβατική κίνηση υποχώρησε κατά 4%, με αιτίες τη μειωμένη τουριστική ζήτηση για Σαντορίνη και την ευρύτερη γεωπολιτική αβεβαιότητα. Ωστόσο, η εμπορευματική κίνηση παρουσίασε αύξηση κατά 2%, επιβεβαιώνοντας τη σημασία της ακτοπλοΐας και για τη μεταφορά αγαθών.

    Η σταδιακή στροφή των επιβατών προς τις αεροπορικές μεταφορές εντείνει τον ανταγωνισμό, αλλά παράλληλα αναδεικνύει την ανάγκη για σύγχρονα, ευέλικτα πλοία, ικανά να ανταποκριθούν στις ταχείες αλλαγές της ζήτησης. Η Attica φαίνεται αποφασισμένη να προσαρμοστεί έγκαιρα, επενδύοντας σε στόλο, τεχνολογία και ανθρώπινο δυναμικό.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ