Κυριακή, 01-Ιουν-2025 08:00
Μπίρα χωρίς αλκοόλ αλλά με μεγάλα κέρδη

Της Ξανθής Γούναρη
Ακόμη και εφέτος που η συνολική κατανάλωση μπίρας δεν… αφρίζει –ειδικά το πρώτο τετράμηνο η πίεση στους όγκους τόσο στο κανάλι του Ho.Re.Ca. όσο και στα ράφια των σούπερ-μάρκετ ήταν αρκετά μεγάλη– η μπίρα χωρίς αλκοόλ συνεχίζει να "ζυμώνει" ανάπτυξη, αντικατοπτρίζοντας τις αλλαγές που έχουν επέλθει στις καταναλωτικές συνήθειες.
Οι μπίρες χωρίς ή με λίγο αλκοόλ καταγράφουν ρυθμό ανάπτυξης πάνω από 20% σε όρους όγκου πωλήσεων, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, όταν η κατανάλωση στις παραδοσιακές μπίρες παρουσιάζει αύξηση με χαμηλό μονοψήφιο ποσοστό.
Βέβαια η μπίρα 0% ξεκινά από ιδιαίτερα χαμηλή βάση. Όπως αναφέρουν στελέχη του κλάδου της ζυθοποιίας πέρσι οι πωλήσεις στην εν λόγω κατηγορία διαμορφώθηκαν σε 140 χιλιάδες εκατόλιτρα, αποτελώντας περί το 3%-3,5% του συνόλου της αγοράς μπίρας, όταν το 2023 οι πωλήσεις είχαν ανέλθει σε περίπου 115 χιλιάδες εκατόλιτρα.
Χάρη στη βελτίωση της ποιότητας και της γεύσης, αλλά και λόγω μιας ευρύτερης καταναλωτικής στροφής σε πιο υγιεινές συνήθειες, κυρίως από τις νεότερες γενιές, οι προοπτικές στην κατηγορία της non alcohol μπίρας είναι ισχυρές.
Και αυτό γιατί στην Ελλάδα το μερίδιο αγοράς παραμένει χαμηλό σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές αγορές, παρότι οι ποσότητες έχουν τετραπλασιαστεί συγκριτικά με το 2015 οπόταν και ξεκίνησε το άνοιγμα της κατηγορίας με το λανσάρισμα της Amstel Free από την Αθηναϊκή Ζυθοποιία.
Μια διαφορετική άποψη εκφράζει ο κύριος Σοφοκλής Παναγιώτου, ο συνιδιοκτήτης της ζυθοποιίας Septem και πρόεδρος της Ελληνικής Ένωσης Ζυθοποιών, ο οποίος αναφέρει στο Capital ότι η μπίρα χωρίς αλκοόλ είναι μια αγορά που ανεβαίνει και θα συνεχίσει να ανεβαίνει, γιατί υπάρχει μια τεράστια εκστρατεία κατά του αλκοόλ αυτή τη στιγμή πανευρωπαϊκά.
"Δυστυχώς δεν υπάρχει κάποιος διαχωρισμός, δηλαδή έχουμε φύγει από το μότο της "λελογισμένης κατανάλωσης αλκοόλ” και έχουμε φτάσει στο άλλο άκρο, της "μη κατανάλωσης”, το οποίο κατά τη γνώμη μου είναι λάθος, γιατί άλλο είναι να μιλάμε για ένα απόσταγμα και άλλο να μιλάμε για προϊόντα ζύμωσης, όπως το κρασί και η μπίρα, που κατά βάση έχουν πολύ χαμηλότερο αλκοόλ. Το πρόβλημα είναι πως δεν πάμε να "φάμε” αγορά από άλλα μη αλκοολούχα προϊόντα, όπως τα αναψυκτικά, απλά αναπληρώνουμε τις απώλειες που θα έχει η μπίρα με αλκοόλ. Δυστυχώς νιώθω ότι θα μικρύνει σταδιακά η αγορά της μπίρας με αλκοόλ λόγω όλων αυτών περιορισμών", σημειώνει.
Σήμερα, στην ελληνική αγορά διατίθενται πάνω από 20 μπίρες χωρίς ή με λίγο αλκοόλ όπως: Άλφα Χωρίς, Amstel Free, Amstel Radler Λεμόνι, Heineken 0.0%, ΦΙΞ Άνευ, ΦΙΞ Άνευ Λεμόνι, ΦΙΞ Άνευ Σαγκουίνι, ΕΖΑ Alcohol Free, PILS HELLAS 0,0%, ΒΕΡΓΙΝΑ Alcohol Free, Buckler Alcohol Free, Becks Alcohol Free, Stella Artois Alcohol Free 0.0%, Clausthaler 0.0%, Warsteiner Fresh Alcohol Free, Corona Cero 0.0, Craft Χωρίς Αλκοόλ κ.ά., καθώς όλες οι μεγάλες και οι μεσαίες ζυθοποιίες –πολυεθνικές και ελληνικές– όπως και οι εισαγωγείς έχουν μπει δυναμικά στην κατηγορία, ενώ αρκετές είναι και οι μικροζυθοποιίες που έχουν αρχίσει να πράττουν το ίδιο, όπως η Ικαριώτισσα, η κρητική Lafkas Brewery και η Septem μέσω της ζυθοποιίας Έλιξις, την οποία εξαγόρασε το 2023.
Όσον αφορά τα μερίδια, το brand της Ολυμπιακής Ζυθοποιίας (όμιλος Carlsberg) έχει μακράν τη μεγαλύτερη απήχηση, ενώ στη δεύτερη θέση ακολουθεί η Amstel Free της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας (όμιλος Heineken).
Η παγκόσμια αγορά μπίρας χωρίς αλκοόλ ή χαμηλής περιεκτικότητας σε αλκοόλ σύμφωνα με πρόσφατες εκθέσεις εταιρειών ερευνών έφτασε σε αξία περίπου τα 21,94 δισεκατομμύρια δολάρια το 2024, αυξανόμενη με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης (CAGR) 8,52% από το 2019.
Κοιτάζοντας το μέλλον, η αγορά της μπίρας 0% αναμένεται να αυξηθεί στα 35,34 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2029 με ένα ισχυρό CAGR 10,01% και θα μπορούσε να φτάσει τα 57,97 δισεκατομμύρια δολάρια έως το 2034.
Σε επίπεδο κατανάλωσης στην Ευρώπη, όπου συνολικά η μία μπίρα στις δεκαπέντε είναι χωρίς αλκοόλ, η Γερμανία είναι η μεγαλύτερη αγορά, ενώ κατέχει την πρωτιά και παγκοσμίως. Το 2023 καταναλώθηκαν εκεί 10,4 εκατ. εκατόλιτρα μπίρας 0%, όταν η κατανάλωση "κανονικής" μπίρας την ίδια χρονιά έφτασε τα 73 εκατ. εκατόλιτρα, σύμφωνα με την εταιρεία GlobalData.
Στην Τσεχία καταναλώθηκαν περίπου 1,3 εκατ. εκατόλιτρα μη αλκοολούχας μπίρας το 2023 (μερίδιο υψηλότερο του 8%), ενώ μία στις επτά μπίρες που καταναλώνονται πλέον στην Ισπανία είναι μη αλκοολούχα. Επιπλέον μερίδιο που προσεγγίζει το 6% έχει η μπίρα 0% στη Γαλλία.
"Το πρώτο δίμηνο της φετινής χρονιάς ήταν πολύ δύσκολο, ενώ και η πασχαλινή περίοδος δεν πήγε όπως την αναμέναμε όλοι. Πιστεύω ότι συνολικά η αγορά είναι κάτω, γύρω στο 5%-8%", επισημαίνει στο Capital ο κύριος Παναγιώτου κληθείς να σχολιάσει τη φετινή πορεία της αγοράς μπίρας.
"Η πληθωριστική κρίση έχει επηρεάσει σημαντικά την τσέπη του καταναλωτή και όλα εξαρτώνται από τον τουρισμό", σημειώνει ο κύριος Παναγιώτου, εξηγώντας τους λόγους για τους οποίους η αγορά της μπίρας κινήθηκε πτωτικά ακόμη και το Πάσχα, ενώ συμπληρώνει ότι σημαντικό ρόλο παίζει και ο παράγοντας των καιρικών συνθηκών. "Σε σχέση με την περσινή χρονιά, που είχαμε παρατεταμένη καλοκαιρία ακόμη και τους χειμερινούς μήνες, φέτος ο άστατος καιρός επηρέασε πάρα πολύ τις εξόδους. Πιστεύω με την αλλαγή του καιρού και οι καταναλώσεις θα ανακάμψουν και η αγορά θα επανέλθει", τονίζει.
Οριακά αρνητικό πρόσημο κατέγραψε η αγορά της μπίρας και στο ράφι των σούπερ-μάρκετ τον Απρίλιο, ειδικά τις δύο εβδομάδες πριν από το Πάσχα, επισημαίνει ο Άγγελος Καρακυριάκος, Financial Advisor και μέλος του δ.σ. της Ελληνικής Ζυθοποιίας Αταλάντης (ΕΖΑ), παρότι οι ζυθοποιίες δεν έχουν κάνει ανατιμήσεις στους βασικούς κωδικούς, όπως αναφέρει.