Πέμπτη, 01-Μαϊ-2025 08:09
Coca-Cola HBC: Το "διάβασμα" του καφέ και οι ανατιμήσεις

Της Ξανθής Γούναρη
Επαναλαμβάνοντας το guidance για αύξηση φέτος των καθαρών εσόδων από πωλήσεις σε οργανική βάση 6-8% καθώς και την αύξηση των λειτουργικών κερδών σε οργανική βάση μεταξύ 7% και 11%, ο Zoran Bogdanovic, διευθύνων σύμβουλος της Coca-Cola HBC, εμφανίστηκε αισιόδοξος κατά τη διάρκεια της χθεσινής τηλεδιάσκεψης με τους αναλυτές, με αφορμή την ανακοίνωση των οικονομικών αποτελεσμάτων του πρώτου τριμήνου.
Παρότι το ευρύτερο μακροοικονομικό και γεωπολιτικό περιβάλλον θα συνεχίζει να εμφανίζει προκλήσεις και να παραμένει απρόβλεπτο, όπως επεσήμανε ο επικεφαλής της τρίτης μεγαλύτερης εταιρείας εμφιάλωσης της Coca-Cola στον κόσμο, οι επιδόσεις της Coca-Cola HBC αναμένεται να διατηρηθούν ακμαίες, καθώς το "πολυεργαλείο" του price/mix (συνδυασμός τιμής και μίγματος προϊόντων) παραμένει ο βασικός μοχλός ανάπτυξης. Ενδεχομένως όμως να μετριαστεί η συμβολή του συγκριτικά με το πρώτο τρίμηνο, καθώς περιορίζεται σταδιακά η επίδραση των ανατιμήσεων που εφαρμόστηκαν το 2024.
Οι καθαρές πωλήσεις του κορυφαίου εμφιαλωτή των προϊόντων της The Coca-Cola Company το πρώτο τρίμηνο εφέτος ανήλθαν σε 2,418 δισ. ευρώ από 2,225 δισ. ευρώ το αντίστοιχο διάστημα πέρσι, ενώ το μερίδιο αξίας της εταιρείας στην αγορά μη αλκοολούχων έτοιμων προς κατανάλωση ποτών αυξήθηκε κατά 130 μονάδες βάσης.
Σε ό,τι αφορά το εγχείρημα της εταιρείας να αποκτήσει ερείσματα στην αγορά του καφέ -η μόνη κατηγορία προϊόντων που στο πρώτο τρίμηνο εμφάνισε πτώση στον όγκο πωλήσεων κατά 8,3%- για άλλη μια φορά ο Zoran Bogdanovic είπε ότι η Coca-Cola HBC βλέπει την κατηγορία του ροφήματος "ως μαραθώνιο και όχι σπριντ" παραδεχόμενος ότι χρειάζεται χρόνος για να χτιστούν μερίδια και αποδόσεις σε μια υποσχόμενη αγορά.
Ο ανταγωνισμός σε συνδυασμό με τις αυξομειώσεις στις τιμές του πράσινου καφέ, έχει διαμορφώσει ένα απαιτητικό περιβάλλον, ωστόσο η διοίκηση εκτιμά ότι οι μεγαλύτερες ευκαιρίες για κερδοφόρα ανάπτυξη βρίσκονται στο κανάλι εκτός σπιτιού.
Συγκεκριμένα, εξηγώντας την απόδοση στον τομέα του καφέ, ο κύριος Bogdanovic, υπενθύμισε την κοινή απόφαση με την Costa Coffee να δοθεί προτεραιότητα στην περαιτέρω ενίσχυση του καφέ στον τομέα της εκτός σπιτιού κατανάλωσης, αντί για την κατανάλωση στο σπίτι, "καθώς εκεί βλέπουμε τη μεγαλύτερη προοπτική για βιώσιμη και κερδοφόρα ανάπτυξη".
"Στην τρέχουσα περίοδο, επιτύχαμε καλά αποτελέσματα από τον τομέα της εκτός σπιτιού κατανάλωσης, με αύξηση όγκου 19%, τόσο από υπάρχουσες όσο και από νέες μονάδες. Ωστόσο, καθώς απομακρυνόμαστε από τον τομέα της κατανάλωσης στο σπίτι, αυτό σημαίνει ότι θα υπάρξει αντίκτυπος στους συνολικούς όγκους καφέ βραχυπρόθεσμα, γεγονός που εξηγεί τη μείωση 8% που παρατηρήσαμε στην τρέχουσα περίοδο. Να επαναλάβω ότι παραμένουμε πολύ θετικοί για την κατηγορία του καφέ μακροπρόθεσμα και εξακολουθούμε να βλέπουμε σημαντικές ευκαιρίες ανάπτυξης. Διαθέτουμε μια ισχυρή και αξιόπιστη επιχείρηση με μοναδικά ανταγωνιστικά πλεονεκτήματα. Αυτή η στρατηγική αλλαγή θα μας επιτρέψει να συνεχίσουμε να εκμεταλλευόμαστε αυτή τη θέση, καθώς αξιοποιούμε τα καινοτόμα εργαλεία και τις υπηρεσίες μας για να προσθέσουμε αξία τόσο στους πελάτες μας όσο και στους καταναλωτές.", τόνισε.
Οι αναλυτές εστίασαν και στις επιδόσεις της εταιρείας στην Ιταλία, όπου οι όγκοι μειώθηκαν κατά χαμηλά μονοψήφια ποσοστά το πρώτο τρίμηνο, ενώ την 1η Ιουλίου εφέτος έχει προγραμματιστεί να ισχύσει ο φόρος ζάχαρης.
Ο κύριος Bogdanovic σημείωσε ότι η εταιρεία είναι πλήρως προετοιμασμένη για την εφαρμογή του μέτρου, αν και συμπλήρωσε πως δεν είναι ακόμη οριστικό, υπενθυμίζοντας ότι η επιβολή του είχε ήδη αναβληθεί μία φορά.
Στην περίπτωση που τελικά εφαρμοστεί ο φόρος ζάχαρης οι αυξήσεις τιμών υπολογίζεται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 8% και 11% και θα αφορούν το σύνολο των παικτών της αγοράς. "Όταν όλη η αγορά ανεβάζει τιμές, η προσαρμογή είναι διαφορετική από μια μεμονωμένη αύξηση. Σε τέτοιες περιπτώσεις, μπορούμε ακόμη και να βγούμε συγκριτικά κερδισμένοι", τόνισε.
"Η εμπειρία δείχνει ότι οι επιπτώσεις στους όγκους πωλήσεων είναι παροδικές και σύντομα η ανάπτυξη επιστρέφει", σημείωσε, προσθέτοντας ότι ο συγκεκριμένος φόρος, σε σύγκριση με άλλες χώρες όπως η Πολωνία, θεωρείται σχετικά ήπιος.
Ας σημειωθεί ότι επίσης καθησυχαστικός ήταν ο CEO και για τον εν εξελίξει δασμολογικό πόλεμο. Όπως δήλωσε στο Reuters η εταιρεία αναμένει ότι ο άμεσος αντίκτυπος από τους αμερικανικούς δασμούς θα είναι αμελητέος, καθώς παράγει και προμηθεύεται τοπικά, προσθέτοντας ότι η Coca-Cola HBC είναι ευέλικτη και θα προσαρμοστεί σε τυχόν έμμεσες επιπτώσεις.