Πέμπτη, 27-Μαρ-2025 07:30
Αutohellas: Οι προοπτικές στον κλάδο ενοικίασης αυτοκινήτων και ο ανταγωνισμός

Του Στάθη Βασιλόπουλου
Τη "στρατηγική" της περσινής χρονιάς αναμένεται να ακολουθήσει και φέτος η διοίκηση της Autohellas προκειμένου να αντιμετωπίσει τις συνθήκες που έχουν διαμορφωθεί στον κλάδο της ενοικίασης αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Ένας κλάδος που την περσινή χρονιά αντιμετώπισε πιέσεις στις τιμές λόγω μεγάλης διαθεσιμότητας αυτοκινήτων, τάση η οποία θα συνεχιστεί και φέτος, σε συνδυασμό με τον αυξημένο ανταγωνισμό. Η Αutohellas, όπως ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Ευτύχιος Βασιλάκης, κατά τη χθεσινή τηλεδιάσκεψη για την ενημέρωση των θεσμικών αναλυτών, κατάφερε να αντιμετωπίσει τις πιέσεις στις τιμές, μέσω της προσαρμογής του προσφερόμενου "μείγματος" οχημάτων και της βελτίωσης των καναλιών προσέγγισης των πελατών.
Σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη, οι απευθείας επισκέψεις, όπως για παράδειγμα στις ιστοσελίδες της Hertz International και της Autohellas είχαν θετικό αντίκτυπο στις πωλήσεις, συμβάλλοντας παράλληλα στη μείωση του κόστους, σε αντίθεση με τα κανάλια τρίτων παρόχων (brokers channels) όπου ο ανταγωνισμός είναι πιο έντονος. Κατά τη διάρκεια της περσινής χρονιάς, η αγορά χαρακτηρίστηκε από σταδιακή πτώση στη μέση τιμή ενοικίασης αυτοκίνητων, τάση που αναμένεται να διατηρηθεί και φέτος, όπως εκτίμησε ο κ. Βασιλάκης.
Παρότι σε διεθνές επίπεδο οι εταιρείες του κλάδου δεν πρόκειται να προχωρήσουν σε "επιθετικές" κινήσεις επέκτασης του στόλου τους, η χώρα μας ενδέχεται να αποτελέσει εξαίρεση. Και αυτό διότι η τουριστική δραστηριότητα θα διατηρήσει την ανοδική της πορεία, καθώς εκτιμάται ότι οι αφίξεις, φέτος, θα είναι 5%-7% αυξημένες σε σχέση με πέρσι, κάτι που ενδεχομένως να οδηγήσει τους ανταγωνιστές της Autohellas σε ανανέωση και περαιτέρω ενίσχυση του υφιστάμενου στόλου τους. Ο κ. Βασιλάκης εκτίμησε, πάντως, ότι ο κλάδος της ενοικίασης αυτοκινήτων θα ενισχυθεί φέτος κατά 8%-10%.
Ερωτηθείς για την αγορά εμπορίας αυτοκινήτων, κ. Βασιλάκης είπε ότι το πρώτο δίμηνο του 2025 σημειώθηκε μια πτώση στις πωλήσεις σε σχέση με πέρσι, κάτι που οφείλεται στις τιμές πώλησης των οχημάτων σε συνδυασμό με την αγοραστική δύναμη των καταναλωτών. Για φέτος, στην αγορά εμπορίας αυτοκινήτων δεν αναμένονται μεγάλες αλλαγές, κάτι που ενδεχομένως να αλλάξει το 2026, με την προσθήκη δύο νέων εταιρειών από την Κίνα, σύμφωνα με τον κ. Βασιλάκη.
Όσον αφορά στις οικονομικές επιδόσεις, το 2024 ήταν η 3η συνεχόμενη χρονιά όπου η εταιρεία πέτυχε κέρδη προ φόρων άνω των 100 εκατ., σημάδι ότι διαθέτει ανθεκτικότητα και μπορεί να ανταποκριθεί στις προκλήσεις που παρουσιάζονται.
Τα έσοδα του ομίλου το 2024 διαμορφώθηκαν στα 985,7 εκατ. ευρώ, έναντι 1,002 δισ. ευρώ την προηγούμενη χρήση, καταγράφοντας ετήσια υποχώρηση 1,7%. Τα κέρδη προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων (EBITDA) ανήλθαν σε 278,4 εκατ. ευρώ από 272,1 εκατ. το 2023, σημειώνοντας αύξηση 2,3%. Η καθαρή κερδοφορία ενισχύθηκε κατά 5,3%, διαμορφούμενη στα 89,5 εκατ. ευρώ.
Ο κύκλος εργασιών από τη δραστηριότητα ενοικιάσεων αυτοκινήτων στην Ελλάδα το 2024 αυξήθηκε κατά 8,1%, αγγίζοντας τα 290,2 εκατ. Η δυναμική ανάπτυξης προήλθε τόσο από τις μακροχρόνιες, όσο και από τις βραχυχρόνιες μισθώσεις.
Οι πωλήσεις της διεθνούς δραστηριότητας που σχετίζεται με τις ενοικιάσεις αυτοκίνητων έφθασε συνολικά τα 184,2 εκατ., καταγράφοντας αύξηση 5,7%. Στις περισσότερες αγορές στις οποίες δραστηριοποιείται ο όμιλος, η τουριστική κίνηση ήταν ενισχυμένη. Σε ό,τι αφορά την εμπορία αυτοκινήτων, παρουσίασε μείωση 8,7%, συνεισφέροντας συνολικά 511,2 εκατ. ευρώ στον κύκλο εργασιών.