Κυριακή, 02-Μαρ-2025 08:00
Οι κατασκευαστικοί όμιλοι στο προσκήνιο - Αγαπημένες οι μετοχές τους από τους αναλυτές

του Νίκου Ρουσάνογλου
Σε έναν από τους αγαπημένους κλάδους των χρηματιστηριακών εταιρειών και των αναλυτών εξελίσσεται ο τομέας των κατασκευών, ο οποίος επανέρχεται στο προσκήνιο έπειτα από μία δεκαετία βαθιάς κρίσης και ύφεσης. Κατά τη διάρκεια της τελευταίας τριετίας, η επανεκκίνηση των διαγωνισμών μεγάλων έργων, δημόσιων, ΣΔΙΤ, παραχωρήσεων, αλλά και ιδιωτικών, με σημείο αναφοράς το Ελληνικό, έχουν δημιουργήσει μια σημαντική μαγιά από έργα, συνολικού ύψους που θα προσεγγίσει τα 20 δισ. ευρώ εντός των επόμενων δύο ετών και που επιμερίζεται κυρίως μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων ομίλων ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, Aktor, Άβαξ και Metlen (ΜΕΤΚΑ).
Η εξέλιξη αυτή έχει φέρει και τις μετοχές των ομίλων στο προσκήνιο, ιδίως από τη στιγμή που όχι μόνο θεωρούνται υποτιμημένες, αλλά και επειδή έχουν επανέλθει και τα μερίσματα, στοιχείο που είχε εκλείψει εντελώς για τους μετόχους των κατασκευαστικών εταιρειών επί σειρά ετών. Για παράδειγμα, έκθεση της Eurobank Equities έδωσε τιμή-στόχο για τη μετοχή της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ τα 27 ευρώ, κάτι που μεταφράζεται σε περιθώριο ανόδου της τάξης του 45%, σε σχέση με τις τελευταίες τιμές στο χρηματιστηριακό ταμπλό. Η έκθεση αναφέρει ότι η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα συνεχίσει να επωφελείται από το υψηλό κατασκευαστικό ανεκτέλεστο, εξασφάλισε την εκμετάλλευση της Αττικής Οδού και πώλησε και τη θυγατρική ΤΕΡΝΑ Ενεργειακή στη Masdar.
Τα οφέλη θα είναι εμφανή ήδη από τον φετινό ισολογισμό της χρήσης του 2025, καθώς η χρηματιστηριακή προβλέπει ότι τα έσοδα της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα αυξηθούν σε 3,3 δισ. ευρώ, έναντι εκτίμησης για έσοδα 2,96 δισ. ευρώ το 2024, ενώ για το 2026 προβλέπονται έσοδα 3,6 δισ. ευρώ. Ακόμα μεγαλύτερο όμως θα είναι το άλμα στην κερδοφορία. Συγκεκριμένα, τα λειτουργικά κέρδη EBITDA προβλέπεται να αυξηθούν κατά 38%, από 452,4 εκατ. ευρώ που εκτιμάται ότι θα διαμορφωθούν φέτος, σε 623,8 εκατ. ευρώ το 2025, αλλά και 692,5 εκατ. ευρώ το 2026. Πρόκειται για μια ιδιαίτερα σημαντική επίδοση, αλλά ακόμα σημαντικότερο είναι ότι θα είναι επαναλαμβανόμενη, με δεδομένο ότι αφορά συμβάσεις παραχώρησης και όχι έκτακτα κέρδη, π.χ. από κάποια σύμβαση. Έτσι, τα λειτουργικά κέρδη μόνο από τον τομέα των παραχωρήσεων αναμένεται να αυξηθούν σε 473 εκατ. ευρώ το 2026, κάτι που ισοδυναμεί με μέσο ετήσιο ρυθμό αύξησης κατά 42% το διάστημα 2024-2026.
Μέσω των νέων συμβάσεων που έχει εξασφαλίσει η ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ στον τομέα των παραχωρήσεων, δημιουργείται πλέον η βάση για τη διαχείριση ακόμα και σοβαρών κρίσεων. Υπενθυμίζεται ότι εκτός από την Αττική Οδό και την Εγνατία Οδό, το 2026 αναμένεται να ξεκινήσει και η εμπορική λειτουργία του νέου αεροδρομίου στο Καστέλι της Κρήτης (επίσης έργο παραχώρησης), ενώ η εταιρεία έχει επίσης στο χαρτοφυλάκιό της και τον ΒΟΑΚ (Τμήμα Χανιά-Ηράκλειο), αλλά και το έργο του IRC στο Ελληνικό, που αναμένεται να τεθεί σε λειτουργία στο τέλος του 2027, ή το αργότερο στις αρχές του 2028. Παράλληλα ο όμιλος έχει αναλάβει και σημαντικά έργα ΣΔΙΤ, ύψους αρκετών εκατοντάδων εκατ. ευρώ (πιο πρόσφατες ήταν οι συμβάσεις του προγράμματος Ύδωρ 2.0), αλλά και διαχείρισης απορριμμάτων (π.χ. δύο μονάδες στην Κεντρική Μακεδονία, ύψους άνω των 440 εκατ. ευρώ). Τα έργα αυτά θα ενισχύσουν τόσο το κατασκευαστικό αντικείμενο σε πρώτη φάση, αλλά και την κερδοφορία μεταγενέστερα, τόσο σε επίπεδο EBITDA όσο και σε επίπεδο καθαρών κερδών.
Εν τω μεταξύ, στόχο την κορυφή του κλάδου έχει βάλει η Aktor, με τον διευθύνοντα σύμβουλο του ομίλου, Αλέξανδρο Εξάρχου, να σημειώνει πρόσφατα ότι επιδίωξη είναι η ανάδειξη της Aktor σε κορυφαίο όμιλο της χώρας στον τομέα των υποδομών. Το σημερινό ανεκτέλεστο υπόλοιπο του ομίλου διαμορφώνεται πέριξ των 5 δισ. ευρώ. Η εισηγμένη ολοκλήρωσε πρόσφατα με επιτυχία την αύξηση του μετοχικού της κεφαλαίου κατά το ποσό των 200 εκατ. ευρώ, που θα χρηματοδοτήσει την ίδια συμμετοχή της στο επενδυτικό πρόγραμμα, συνολικού ύψους 2 δισ. ευρώ, που έχει θέσει σε τροχιά υλοποίησης ο όμιλος, με αιχμές τον εμπλουτισμό των χαρτοφυλακίων έργων ΑΠΕ και ακινήτων.
Από το ύψος αυτό, ποσό 1,4 δισ. ευρώ θα αφορά τη νέα χρηματοδότηση που θα τη συνοδεύει. Όπως εξηγούν στελέχη του ομίλου, ναι μεν το μέγεθος αυτό θα προστεθεί στον δανεισμό του ομίλου, αρχής γενομένης από τον τρέχοντα μήνα, αλλά ταυτόχρονα αφαιρούνται και δανειακές υποχρεώσεις, που συνδέονται με την εξαγορά της Άκτωρ από τον όμιλο Ελλάκτωρ. Παράλληλα, θα πρέπει να τονιστεί ότι το μεγαλύτερο μέρος του δανεισμού αυτού και συγκεκριμένα το 90% θα αφορά δάνεια, που είναι συνδεδεμένα με τις ροές από το αντικείμενο της εξαγοράς. Δηλαδή, τα έργα ΑΠΕ που θα αποκτηθούν και θα χρηματοδοτηθούν με δανεισμό, ουσιαστικά θα αυτοχρηματοδοτούνται μέσω των εσόδων που ήδη παράγουν. Επομένως, ο πραγματικός χρηματοπιστωτικός κίνδυνος που αναλαμβάνει η Aktor δεν είναι πολύ μεγάλος και σίγουρα δεν θα απειλήσει μελλοντικά τη βιωσιμότητα του ομίλου, όπως έχει συμβεί στο παρελθόν με εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου, που βρέθηκαν με μεγάλο δανεισμό σε περίοδο κρίσης.
Υπενθυμίζεται ότι η Aktor Κατασκευές, όπως θα ονομάζεται η θυγατρική στις κατασκευές, θα επωφεληθεί και από τα έργα που θα απαιτηθούν για την ανάπτυξη των ΑΠΕ που θα εξαγοραστούν, καθώς θα προσθέσει σημαντικό ανεκτέλεστο και από αυτά. Με βάση τον σχεδιασμό του ομίλου, προβλέπεται ότι η Aktor θα ολοκληρώσει το 2024 με λειτουργικά κέρδη EBITDA ύψους 60 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2025 η πρόβλεψη είναι λειτουργική κερδοφορία ύψους 109 εκατ. ευρώ. Το 2030 η συνεισφορά του κατασκευαστικού τομέα στα λειτουργικά κέρδη του ομίλου θα είναι 42%, από 95% σήμερα, παρότι προβλέπεται και σημαντική ανάπτυξή του μέχρι τότε, με ετήσιο κύκλο εργασιών 2,9 δισ. ευρώ και λειτουργικά κέρδη 180 εκατ. ευρώ.
Θετικό είναι το πρόσημο και για την Άβαξ. Σύμφωνα με πρόσφατη ανάλυση της χρηματιστηριακής εταιρείας Euroxx, το 2024 η μερισματική απόδοση της Άβαξ θα ανέλθει σε 4,1%, σε 4,8% το 2025, σε 5,2% το 2026 και σε 5,5% το 2027. Όπως τονίζεται, ο όμιλος έχει εξασφαλίσει έσοδα από μερίσματα έργων παραχώρησης ύψους 380 εκατ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, μέγεθος που προβλέπεται να αυξηθεί ακόμα περισσότερο τους επόμενους μήνες, λαμβάνοντας υπόψη τη διεκδίκηση δεκάδων έργων ΣΔΙΤ, κτιριακών και υποδομών. Οι αναλυτές εκτιμούν ότι η εισηγμένη μπορεί να εξασφαλίσει πρόσθετες συμβάσεις ύψους 2,6 δισ. ευρώ τα επόμενα χρόνια, με βάση το υφιστάμενο μερίδιο αγοράς της. Υπενθυμίζεται ότι η Άβαξ έχει ήδη ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο 3,2 δισ. ευρώ, που αποτελεί και ιστορικό υψηλό για τον όμιλο. Στο πλαίσιο αυτό, η Euroxx δίνει τιμή-στόχο 3,4 ευρώ για τη μετοχή της Άβαξ, δηλαδή αναγνωρίζει πιθανή υπεραξία της τάξεως του 74%.