Τετάρτη, 26-Φεβ-2025 07:41
Ελ. Βενιζέλος: Πάνω από τις ευρωπαϊκές επιδόσεις η αύξηση της επιβατικής κίνησης

Του Στάθη Βασιλόπουλου
Πάνω από το μέσο όρο των επιδόσεων των ευρωπαϊκών αεροδρομίων κινήθηκε η αύξηση της επιβατικής κίνησης στο Διεθνή Αερολιμένα Αθηνών πέρσι, οπότε και καταγράφηκε νέο ρεκόρ με 31,8 εκατ. επιβάτες. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρουσίασε στη χθεσινή ενημέρωση θεσμικών αναλυτών ο Γιάννης Παράσχης, Διευθύνων Σύμβουλος του ΔΑΑ, οι επιβάτες του εξωτερικού (22,4 εκατ.) ξεπέρασαν τα επίπεδα του 2023 κατά 15,7%, ενώ οι επιβάτες εσωτερικού (9,4 εκατ.) ήταν αυξημένοι κατά 7,3% σε σχέση με το 2023. Όπως σημείωσε ο κ. Παράσχης, οι μεγαλύτερες αυξήσεις στην επιβατική κίνηση καταγράφηκαν στο πρώτο, δεύτερο και τέταρτο τρίμηνο της χρονιάς, και όχι στο τρίτο τρίμηνο, γεγονός που ευθυγραμμίζεται με τη στρατηγική της εταιρείας να μην εξαρτάται από περιόδους όπου η ζήτηση κορυφώνεται, όπως είναι παραδοσιακά οι θερινοί μήνες.
Η αύξηση της επιβατικής κίνησης πέρσι (+13,1) στο αεροδρόμιο της Αθήνας, σε σχέση με το 2023 ήταν, όπως αναφέρθηκε, η μεγαλύτερη που καταγράφηκε σε σχέση με το μέσο όρο των υπόλοιπων ευρωπαϊκών αεροδρομίων (κινήθηκαν μεσοσταθμικά στο 7,4%-8,2%), που εξυπηρετούν ετησίως από 25 εκατ. επιβάτες και πάνω. Το 2024, η Αθήνα συνδέθηκε απευθείας μέσω τακτικών δρομολογίων με 157 προορισμούς-πόλεις (156 το 2023), σε 55 χώρες (57 το 2023), που εξυπηρετήθηκαν από 68 αεροπορικές εταιρείες (66 το 2023).
Όσον αφορά στα έσοδα του Ελ. Βενιζέλος, κατά τη διάρκεια του 2024, ανήλθαν σε 665,5 εκατομμύρια ευρώ, ενισχυμένα κατά 10% σε σχέση με το προηγούμενο έτος, ενώ παράλληλα το προσαρμοσμένο EBITDA διαμορφώθηκε στα 424,8 εκατομμύρια ευρώ. Τα έσοδα από αεροπορικές δραστηριότητες αυξήθηκαν κατά 12,5% το 2024, σε σύγκριση με το 2023. Πιο συγκεκριμένα, διαμορφώθηκαν στα 505,2 εκατ. ευρώ, αντιπροσωπεύοντας το 76% του συνολικού τζίρου, με το έσοδο ανά επιβάτη να ανέρχεται σε 15,9 ευρώ. Τα έσοδα από τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες ανήλθε σε 160,3 εκατ. ευρώ το 2024, , κάτι που μεταφράζεται σε 5 ευρώ κατά μέσο όρο ανά επιβάτη, ενισχυμένα κατά 18,9% σε σχέση με το 2023.
Το 2032, δηλαδή περίπου 3 χρόνια νωρίτερα σε σχέση με τον αρχικό προγραμματισμό, αναμένεται να έχει ολοκληρωθεί το πρόγραμμα επέκτασης του Διεθνούς Αερολιμένα Αθηνών "Ελευθέριος Βενιζέλος" (ΔΑΑ), που προβλέπει την αύξηση της δυναμικότητάς του, ώστε να μπορεί να εξυπηρετεί έως 40 εκατ. επιβάτες σε ετήσια βάση, σύμφωνα με τα όσα ανέφεραν τα στελέχη της διοίκησης του ΔΑΑ.
Η αλλαγή αυτή, που σηματοδοτεί την επίσπευση των διαδικασιών του επενδυτικού πλάνου, με την ενοποίηση των φάσεων επέκτασης 33MAP και 40MAP, ήταν αποτέλεσμα της ισχυρής ζήτησης που καταγράφεται για αεροπορικά ταξίδια στη χώρα μας, ζήτηση η οποία θα εξακολουθεί να υφίσταται και τα επόμενο διάστημα. Υπό αυτό το πρίσμα, η διοίκηση του ΔΑΑ αποφάσισε να ακολουθήσει μια πιο επιθετική στρατηγική ως προς το πλάνο επέκτασης, ενώ όπως επισημάνθηκε, η συγχώνευση των φάσεων σε μία, εκτός από χρόνο, θα εξοικονομήσει και χρήματα.
Η επιτάχυνση του πλάνου περιλαμβάνει ταυτόχρονα και την γρηγορότερη επέκταση των χώρων, που σχετίζονται με τις Μη Αεροπορικές Δραστηριότητες (εμπορικά καταστήματα, χώροι εστίασης κ.α.) από 13.500 τ.μ. σήμερα σε 34.000 τ.μ., αύξηση της τάξης του +150% έναντι +60% στο αρχικό σχέδιο. Το κόστος της επένδυσης όπως έγινε γνωστό θα ανέλθει στα 1,3 δις ευρώ. Η χρηματοδότηση του επενδυτικού προγράμματος θα γίνει με τραπεζικό δανεισμό- ήδη έχουν εξασφαλιστεί 800 εκατ. ευρώ- καθώς και μέσω αύξησης μετοχικού κεφαλαίου η οποία θα πραγματοποιηθεί με τη μορφή Scrip Dividend (προαιρετικό πρόγραμμα επανεπένδυσης μερίσματος), το οποίο θα είναι τετραετούς διάρκειας. Το πρόγραμμα επανεπένδυσης μερίσματος αναμένεται να εγκριθεί στη Γενική Συνέλευση της 14ης Απριλίου 2025.