Πέμπτη, 26-Δεκ-2024 08:24
Ποιοι επενδύουν στα ελληνικά logistics

Του Γιώργου Λαμπίρη
Στην Αττική εντοπίζεται η μεγαλύτερη συγκέντρωση αποθηκευτικών χώρων στην Ελλάδα και ειδικότερα στην ευρύτερη περιοχή του Θριασίου Πεδίου, ενώ αμέσως μετά ακολουθεί η Κεντρική Μακεδονία. Επί του παρόντος ο τομέας των logistics συμβάλλει με 23,5 δισεκατομμύρια ευρώ στην εθνική οικονομία (11,4% του ΑΕΠ) και με 12,4% δισεκατομμύρια στην ακαθάριστη προστιθέμενη αξία, ενώ απασχολεί το 5,5% του ανθρώπινου δυναμικού της χώρας με 231.000 εργαζόμενους.
Μεταξύ αυτών που επενδύουν σημαντικά κεφάλαια στον τομέα των logistics είναι η Prodea Investments ΑΕΕΑΠ, η οποία τοποθετείται στον Ασπρόπυργο, δημιουργώντας ένα συγκρότημα logistics επιφάνειας άνω των 40.000 τ.μ. Στόχος της εισηγμένης είναι έως το τέλος του 2025 το χαρτοφυλάκιο των logistics να είναι συνολικής αξίας 150 εκατ. ευρώ. Επίσης η Goldair Cargo θα ξεκινήσει την κατασκευή του μεγαλύτερου κέντρου logistics στην νοτιοανατολική Ευρώπη, επιφάνειας 256.000 τετραγωνικών μέτρων. Επίσης, 151 επενδυτικά projects μικρών και μεσαίων επιχειρήσεων χρηματοδοτούνται με 102,5 εκατομμύρια ευρώ από το πρόγραμμα "Έξυπνη Μεταποίηση” του υπουργείου Ανάπτυξης με ποσά από 250 χιλιάδες έως 6 εκατομμύρια ευρώ για την ενδυνάμωση της τεχνολογικής τους υποδομής και την αναβάθμιση του παραγωγικού τους εξοπλισμού. Στο τρίτο τρίμηνο του 2024 ολοκληρώθηκε η συγχώνευση της Streem με τη Makios Logistics, συμφερόντων του fund HIG, ενώ είχε προηγηθεί η συγχώνευση της Streem Global με τις Unit Hellas, Unit Shipping και Contrade και επίκειται η συγχώνευση με την Ορφέας Βεϊνόγλου.
Στο πεδίο της συγκεκριμένης αγοράς η Trastor έχει εξαγοράσει την εταιρεία "Σόλων Κτηματική Α.Ε.", η οποία διαθέτει οικόπεδο 30 στρεμμάτων στην περιοχή του Ασπροπύργου για κέντρο logistics, επιφάνειας 23.800 τ.μ. Eπιπλέον η Trastor έχει δώσει τα χέρια με τον όμιλο Σκλαβενίτη για τη μίσθωση κέντρου διανομής 74.766 τετραγωνικών μέτρων και 83.000 παλετοθέσεων στο Θριάσιο Πεδίο. Πρόκειται για συνεπένδυση της Trastor με την Karpathios Development, η οποία έχει την ευθύνη ανάπτυξης του έργου και αποτελεί στρατηγικό συνεργάτη της εταιρείας διαχείρισης ακινήτων στον τομέα των logistics. Θυμίζουμε ότι ο Σκλαβενίτης έχει προγραμματίσει τη δημιουργία συνολικά 125.000 νέων χώρων για logistics προκειμένου να ενισχύσει το αποθηκευτικό και μεταφορικό του έργο.
Επιπλέον, η Noval Property του ομίλου Βιοχάλκο αξιοποιεί το παλιό βιομηχανοστάσιο που βρίσκεται σε έκταση 25 στρεμμάτων στη Μάνδρα, επί της παλαιάς εθνικής οδού Αθηνών – Θηβών με την κατασκευή σύγχρονου αποθηκευτικού κέντρου logistics, επιφάνειας 10.000 τ.μ., με το ύψος της επένδυσης να υπολογίζεται σε 8 εκατ. ευρώ.
Συνολικά ο κλάδος των Logistics προσελκύει επενδυτικά κεφάλαια, από την Ελλάδα και το εξωτερικό (Premia, Prodea, BriQ, Noval, Trastor, Trade Estates, HIG, VGP, CVC κ.α.), με κεφάλαια ελληνικών και ξένων ομίλων, τα οποία επιδεικνύουν ενδιαφέρον για επενδύσεις στον τομέα των εμπορευματικών υποδομών. Στην Αττική έχει αναπτυχθεί σχεδόν το 75% των υποδομών για παροχή υπηρεσιών Logistics. Άξια αναφοράς είναι το Εμπορευματικό Πάρκο Εθνικής Εμβέλειας στο Θριάσιο Πεδίο και το Πρώην Στρατόπεδο Γκόνου στη Θεσσαλονίκη. Έως σήμερα, οι περιοχές του Ασπρόπυργου, της Ελευσίνας και του Θριάσιου αποτελούν την πρώτη επιλογή των επενδύσεων στον κλάδο των Logistics, με τον Ασπρόπυργο να ετοιμάζεται αναμένει ότι θα ενταχθούν αρκετές χιλιάδες νέα τετραγωνικά μέτρα αποθηκευτικών χώρων τα επόμενα χρόνια.
Σε κάθε περίπτωση παρά τις μεγάλες και συνεχιζόμενες επενδύσεις ανάπτυξης νέων κτιρίων logistics, η προσφορά εξακολουθεί να υπολείπεται της ζήτησης. Υπολογίζεται ότι κατά τη διάρκεια των επόμενων μηνών μηνών παραδίδονται τουλάχιστον 300.000 τ.μ. νέων κτιρίων, καθώς σχεδιάζονται και υλοποιούνται επενδύσεις συνολικού ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ.
Σε πανελλήνια έρευνα που διεξήγαγε η Ελληνική Εταιρείας Logistics ("EEL") για τον τομέα της Εφοδιαστικής αλυσίδας με τίτλο: "Αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης και των μελλοντικών τάσεων στον τομέα της Εφοδιαστικής Αλυσίδας στην Ελλάδα", διαπιστώθηκε ότι οι περισσότερες εταιρίες του κλάδου, σε ποσοστό άνω του 55,0%, σχεδιάζουν την υλοποίηση στρατηγικών επενδύσεων σε πληροφοριακά συστήματα, αναδιοργάνωση διαδικασιών Logistics, εκπαίδευση και εξειδίκευση του προσωπικού τους. Επιπροσθέτως, το ίδιο ποσοστό των εταιρειών Logistics εκτιμά ότι οι προγραμματισμένες επενδύσεις θα υλοποιηθούν κανονικά δίνοντας έμφαση σε συγκεκριμένους τομείς όπως ο ψηφιακός μετασχηματισμός.
Σημαντικού ύψους επενδύσεις πρόκειται επίσης να ξεκινήσουν για την ανάπτυξη νέων εγκαταστάσεων logistics υψηλών προδιαγραφών. Ανάμεσα σε αυτές είναι εμβληματικές επενδύσεις όπως το Θριάσιο Εμπορευματικό Κέντρο Ι ιδιοκτησίας της ΓΑΙΑΟΣΕ και ΙΙ (240.000τ.μ.), η COSCO με τον ΟΛΠ που σχεδιάζουν αποθήκες 45.000 τ.μ., η κατασκευή Trimodal Κέντρου Διαμετακομιστικού Εμπορίου στις εγκαταστάσεις της πρώην Ελληνικής Χαλυβουργίας Α.Ε., που έχει αποκτήσει η HIG, ο σχεδιασμός Εμπορευματικού Πάρκου Εφοδιαστικής Εθνικής Εμβέλειας στη Θεσσαλονίκη όπως και η αξιοποίηση των εγκαταστάσεων της BALCAN EXPRESS από την Dimand, επίσης στη Θεσσαλονίκη, αλλά και δεκάδες μικρότερες εγκαταστάσεις, ακόμη και εντός του αστικού ιστού που αξιοποιούνται για το λεγόμενο "τελευταίο μίλι” των μεταφορών.
Μελέτη του Πανεπιστημίου Αιγαίου δείχνει ότι μόνο το 14% των αποθηκών στην Ελλάδα διαθέτει εσωτερικό αποθηκευτικό χώρο που είναι μεγαλύτερος των 45.000 τ.μ., ενώ περισσότερο από το 62% είναι μικρότερες από 10.000 τ.μ. Ειδικά για την Αττική, η στέγαση χρήσεων είτε αυτές αφορούν βιομηχανική παραγωγή, είτε παραδοσιακή αποθήκη και 3PL, εκτιμάται ότι ανέρχεται σε 3,5 εκατομμύρια τ.μ., ενώ σημειώνεται ότι ένα μεγάλο ποσοστό εξ’ αυτών, που αγγίζει περίπου το 40% αποτελείται από εργοστάσια παραγωγής, μεγάλης παλαιότητας τα οποία έχουν σταματήσει προ αρκετών ετών τη λειτουργία τους και σήμερα χρησιμοποιούνται ως απλοί αποθηκευτικοί χώροι ξηρού φορτίου.
Στις περισσότερες αποθηκευτικές εγκαταστάσεις το εσωτερικό ωφέλιμο ύψος τους είναι κάτω των 9 μέτρων, γεγονός που περιορίζει σημαντικά την δυνατότητα αποθήκευσης μέσω παλετών (τρόπος που κατά κόρον χρησιμοποιείται σε σύγχρονες μονάδες). Στις σύγχρονες αποθήκες το εσωτερικό ωφέλιμο ύψος απαιτείται να είναι πάνω από τα 12μ., στοιχείο που δεν το συναντά κανείς εύκολα σε υπάρχοντα κτίρια που είναι προς διάθεση.