Κυριακή, 08-Δεκ-2024 08:30
Κέρδη-ρεκόρ για τις κορυφαίες ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες το 2024

της Αναστασίας Βαμβακά
Το 2024 καταγράφηκε ως χρονιά-ρεκόρ για πέντε ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες, με εξαιρετικές επιδόσεις που αποτυπώνονται στα κέρδη και τις στρατηγικές τους κινήσεις. Ενδεικτικά, οι Tsakos Energy Navigation (TEN), StealthGas, Euroseas, United Maritime Corporation, και άλλες εταιρείες, κατόρθωσαν να επωφεληθούν από τη διεθνή ζήτηση στις ναυτιλιακές αγορές, επιτυγχάνοντας εντυπωσιακά οικονομικά αποτελέσματα.
Η επιτυχία αυτή οφείλεται στη διαρκή προσαρμογή στις συνθήκες της αγοράς, τη σωστή διαχείριση κεφαλαίων και τις στρατηγικές επενδύσεις.
Με έσοδα-ρεκόρ 615,8 εκατομμυρίων δολαρίων στο εννεάμηνο του 2024, η TEN, υπό την ηγεσία του δρ. Νίκου Τσάκου, εδραίωσε τη θέση της στην παγκόσμια ναυτιλιακή αγορά. Τα καθαρά κέρδη ανήλθαν σε 157 εκατ. δολ., ενώ το προσαρμοσμένο EBITDA για το τρίτο τρίμηνο ανήλθε σε 100,1 εκατ. δολ., παρουσιάζοντας αύξηση 9% σε σχέση με το προηγούμενο έτος.
Η εταιρεία ανακοίνωσε αυξημένο μέρισμα κατά 50%, με το συνολικό ποσό για το 2024 να φτάνει τα 1,50 δολ. ανά μετοχή. Σύμφωνα με τον COO της εταιρείας, Γιώργο Σαρόγλου, η στρατηγική ανάπτυξης στόλου και η δέσμευση για απόδοση στους μετόχους αποτέλεσαν καθοριστικούς παράγοντες επιτυχίας. Με στόλο 74 πλοίων, η TEN συνεχίζει να επενδύει σε προγράμματα δεξαμενισμού και αναβάθμισης.
Η εταιρεία εξετάζει συνεχώς εναλλακτικά καύσιμα, σημειώνοντας βήματα προς ένα θετικότερο περιβάλλον. Παράλληλα, η TEN έχει ξεκινήσει πρόγραμμα ανάπτυξης και ανανέωσης στόλου, με 21 πλοία αποδοτικά ως προς τα καύσιμα, περιλαμβάνοντας τρία DP2 shuttle tankers, για να καλύψει τις αυξανόμενες ανάγκες των πελατών. Η TEN επισημαίνει τη σταθερότητα στις τιμές ναύλων και assets, παρά τις γεωπολιτικές εντάσεις, και συνεχίζει να εξετάζει στρατηγικές επενδυτικές ευκαιρίες στους τομείς δραστηριότητάς της.
Οι στρατηγικές επιλογές της TEN και η προσαρμογή στις τάσεις της αγοράς διασφαλίζουν τη διατήρηση του ηγετικού της ρόλου στον ναυτιλιακό κλάδο.
Η StealthGas, υπό την καθοδήγηση του Χάρη Βαφειά, κατέγραψε εντυπωσιακά κέρδη ύψους 55,7 εκατομμυρίων δολαρίων στο εννεάμηνο, παρουσιάζοντας αύξηση 29,3%. Η ναυτιλιακή, με εξειδίκευση στα LPG carriers, κατάφερε να ανταπεξέλθει σε προγραμματισμένους δεξαμενισμούς, αυξάνοντας τα έσοδα κατά 16,7% το τρίτο τρίμηνο.
Σημαντικός παράγοντας επιτυχίας υπήρξε το γεγονός ότι το 65% του στόλου της εταιρείας έχει ήδη δεσμευτεί για το 2025, εξασφαλίζοντας σταθερά έσοδα ύψους 100 εκατομμυρίων δολαρίων. Με στρατηγική μείωσης του δανεισμού και αύξησης της ρευστότητας, η εταιρεία επιβεβαίωσε τη δέσμευσή της για βιώσιμη ανάπτυξη.
Η Euroseas, με επικεφαλής τον Αριστείδη Πίττα, σημείωσε καθαρά έσοδα 54,1 εκατ. δολ. το τρίτο τρίμηνο, ενώ το εννεάμηνο παρουσίασε αύξηση εσόδων κατά 13,7%. Παρά τη μείωση των μέσων ημερήσιων κερδών ανά πλοίο, η εταιρεία κατάφερε να εξασφαλίσει επικερδείς ναυλώσεις για τρία νεότευκτα πλοία και δύο παλαιότερα feeders.
Η σταθερή ζήτηση στη μεταφορά εμπορευματοκιβωτίων ώθησε την εταιρεία να επενδύσει περαιτέρω σε μακροπρόθεσμες ναυλώσεις, ενώ τα ταμειακά αποθέματά της αναμένεται να αυξηθούν περαιτέρω το 2025.
Η United Maritime Corporation ανακοίνωσε μέρισμα 0,075 δολ. ανά μετοχή για το τρίτο τρίμηνο, συνεχίζοντας την παράδοση διανομής κερδών στους μετόχους από το 2022. Παράλληλα επένδυσε σε ένα πλοίο τύπου Kamsarmax, ενισχύοντας τον στόλο της.
Με χρηματοδοτήσεις ύψους 48,3 εκατ. δολ., η εταιρεία σχεδιάζει περαιτέρω εκσυγχρονισμό και ενίσχυση της ανταγωνιστικότητάς της στις διεθνείς αγορές. Το τρίτο τρίμηνο του 2024 ο καθαρός κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε σε 11,6 εκατ. δολάρια σε σύγκριση με τα 11,7 εκατ. δολάρια την ίδια περίοδο του 2023. Οι καθαρές ζημίες και οι προσαρμοσμένες καθαρές ζημίες για το τρίμηνο ήταν 0,9 εκατ. δολάρια και 0,3 εκατ. δολάρια αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα καθαρά κέρδη ύψους 8,9 εκατ. δολαρίων και τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη ύψους 9,2 εκατ. δολαρίων την αντίστοιχη περίοδο του 2023.
Το προσαρμοσμένο EBITDA για το τρίμηνο ανήλθε σε 5,1 εκατ. δολάρια σε σύγκριση με τα 13,8 εκατ. δολάρια την ίδια περίοδο του 2023. Ο μέσος ημερήσιος ναύλος (TCE) του στόλου για το τρίμηνο ήταν 16.365 δολάρια ανά ημέρα. Για το εννεάμηνο του 2024 τα καθαρά έσοδα διαμορφώθηκαν στα 34,6 εκατ. δολάρια σε σύγκριση με τα 24,5 εκατ. δολάρια την ίδια περίοδο του 2023.
Οι καθαρές ζημίες και οι προσαρμοσμένες καθαρές ζημίες για το εννεάμηνο του 2024 ήταν 1,6 εκατ. δολάρια και 0,5 εκατ. δολάρια αντίστοιχα, σε σύγκριση με τα καθαρά κέρδη ύψους 0,9 εκατ. δολαρίων και τα προσαρμοσμένα καθαρά κέρδη ύψους 3,4 εκατ. δολαρίων την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Το προσαρμοσμένο EBITDA για το εννεάμηνο του 2024 ανήλθε σε 15,1 εκατ. δολάρια σε σύγκριση με τα 14,4 εκατ. δολάρια την αντίστοιχη περίοδο του 2023. Ο Σταμάτης Τσαντάνης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, δήλωσε ότι παρά το γεγονός ότι τα οικονομικά αποτελέσματα του τρίτου τριμήνου αντανακλούν μια μεταβατική περίοδο για την United, συγχρόνως αναδεικνύουν την ανθεκτικότητα της επιχειρησιακής ικανότητας του στόλου.
"Το προσαρμοσμένο EBITDA ύψους 5,1 εκατ. δολαρίων και το σχεδόν τέλειο ποσοστό αξιοποίησης του στόλου μας, στο 99,9%, αποδεικνύουν την ικανότητά μας να προσαρμοζόμαστε αποδοτικά στις μεταβαλλόμενες συνθήκες της αγοράς. Για το τέταρτο τρίμηνο, αναμένουμε να επιτύχουμε ημερήσιο ναύλο TCE ύψους 15,140 δολαρίων, λαμβάνοντας υπόψη τις τρέχουσες τιμές των FFAs. Η πρόβλεψη αυτή συμπεριλαμβάνει σταθερά ναύλα για πέντε πλοία του στόλου μας".
Η εταιρεία Pure Energy Limited, συμφερόντων του Γιώργου Προκοπίου, ολοκλήρωσε συμφωνία με την κινεζική CMB Financial Leasing Co. για την πώληση και επαναμίσθωση πέντε LNG carriers χωρητικότητας 200.000 m³.
Βασικά στοιχεία της συμφωνίας:
- Συνολική αξία: 1,1 δισ. δολάρια.
- Εμπλοκή της Watson Farley & Williams (WFW), με επικεφαλής τον Χριστόφορο Μπισμπίκη, στη νομική υποστήριξη της CMBFL.
- Πρόκειται για πλοία που θα δραστηριοποιηθούν σε μακροπρόθεσμες ναυλώσεις με κορυφαίους πελάτες.
Η Pure Energy, ελεγχόμενη από τον Έλληνα εφοπλιστή Γιώργο Προκοπίου, δίνει έμφαση στις καθαρές ενεργειακές λύσεις και στη χρήση βιώσιμων τεχνολογιών, ανταποκρινόμενη στις σύγχρονες απαιτήσεις της αγοράς υγροποιημένου φυσικού αερίου.
Οι παραπάνω εξελίξεις αναδεικνύουν τη δυναμική παρουσία της ελληνικής ναυτιλίας σε διεθνές επίπεδο, με στρατηγικές κινήσεις που συνδυάζουν καινοτομία, περιβαλλοντική συνείδηση και οικονομική βιωσιμότητα.