Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 30-Νοε-2024 08:00

    Τα τρόφιμα που βγάζουν περισσότερο σε προσφορά τα ελληνικά σούπερ μάρκετ

    Τα τρόφιμα που βγάζουν περισσότερο σε προσφορά τα ελληνικά σούπερ μάρκετ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Λαμπίρη

    Το γεγονός είναι ότι τα ελληνικά σούπερ μάρκετ έχουν "εθίσει" τρόπον τινά τους καταναλωτές, να αναζητούν τα προϊόντα που πωλούν στα ράφια τους, με βασική προϋπόθεση αυτά να τελούν υπό καθεστώς προωθητικής ενέργειας. Είτε πρόκειται για προσφορά της μορφής 1+1 δώρο, είτε για έκπτωση στην τιμή, είτε για προσφορά με την παροχή μεγαλύτερης ποσότητας προϊόντος στην ίδια τιμή. Στο συνέδριο του Ινστιτούτου Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), που πραγματοποιήθηκε εντός της εβδομάδας, αυτό που αναδείχθηκε για ακόμα μία φορά είναι οι εκτεταμένες προωθητικές ενέργειες που πραγματοποιούνται σε ταχυκίνητα καταναλωτικά αγαθά στα σούπερ μάρκετ. Μάλιστα, ο διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας ερευνών αγοράς, Circana, Τάκης Μπορέτος, επισήμανε ότι συνεχίζεται η υψηλή προωθητική στρατηγική στα προϊόντα και είναι η υψηλότερη των τελευταίων ετών.

    Τα στοιχεία για τη χώρα μας έως και τον Ιούνιο του 2024, που παρουσίασε ο επικεφαλής της Circana δείχνουν ότι τα βασικά προϊόντα που πωλήθηκαν υπό καθεστώς προώθησης είναι το γάλα ψυγείου υψηλής παστερίωσης με ποσοστό 50% του συνολικού όγκου πωλήσεων της συγκεκριμένης κατηγορίας να διατίθεται υπό προσφορά, οι χυμοί ψυγείου με 61%, το γιαούρτι με 68%, τα μπισκότα με 78%, το αλεύρι με 67%, τα πατατάκια με 72%, η κονσέρβα ψαριού 63%, τα μωρομάντηλα με 77,4% και τα αφρόλουτρα με 66%. 

    Ο ίδιος επισήμανε πως όταν υπάρχει σταθερός πληθωρισμός, τα βασικά και απαραίτητα καταναλωτικά αγαθά παρουσιάζουν αμείωτη ζήτηση, καθώς ο καταναλωτής επιλέγει να δαπανά χρήματα για τα συγκεκριμένα προϊόντα. Ωστόσο όταν φτάσουμε σε προϊόντα, όπου ο καταναλωτής μπορεί να ζήσει χωρίς αυτά, τότε η κατανάλωση γίνεται ελαστικοτερη. Ειδικότερα, τα προϊόντα που αγοράζει ένας καταναλωτής χωρίζονται στα core προϊόντα (τα βασικά που δεν μπορεί να ζήσει χωρίς αυτά), στα essentials (που δεν αποτελούν προϊόντα πρώτης προτεραιότητας) και στα discretionary (τα οποία είναι μη απαραίτητα για τη διαβίωση). Τα core είναι σύμφωνα με τον κύριο Μπορέτο τα απολύτως απαραίτητα αγαθά, όπου ο καταναλωτής εξετάζει τη διακύμανση της τιμής, ωστόσο αγοράζει κατά κύριο λόγο τα επώνυμα προϊόντα και όχι τα φθηνότερα ιδιωτικής ετικέτας. Όταν φτάνουμε στα essentials οι καταναλωτές εξετάζουν και ανησυχούν περισσότερο τις τιμές και ξοδεύουν λιγότερα χρήματα. Στην τελευταία κατηγορία των discretionary προϊόντων γίνονται ιδιαίτερα προσεκτικοί και στο θέμα της τιμής αλλά και στον τομέα των προωθητικών ενεργειών – εκπτώσεων που γίνονται στα ράφια των σούπερ μάρκετ. 

    Οι καταναλωτές βλέπουν ότι στο 76% των προϊόντων μειώθηκαν οι συσκευασίες για να κρατηθούν οι τιμές

    Το 95% των νοικοκυριών στην Ευρώπη σύμφωνα με τη Circana θέτουν ως πρώτη προτεραιότητά τους τον πληθωρισμό των τροφίμων και το κόστος που προκαλεί η συγκεκριμένη συνθήκη για τον οικογενειακό τους προϋπολογισμό. Το 40% αυτών υπό τις τρέχουσες συνθήκες γίνεται πιο σκεπτικό ως προς την αγορά φρέσκων τροφίμων. Για το 76% των προϊόντων οι καταναλωτές έχουν παρατηρήσει ότι μειώνονται οι συσκευασίες για να κρατηθούν σταθερές οι τιμές ή μειώνονται οι τιμές δυσανάλογα της ποσότητας της συσκευασίας. Επίσης το 25% επιλέγει να μην αγοράσει λόγω της ακρίβειας και το 42% επιλέγει τη χρήση της λίστας κατά τις αγορές του στο σούπερ μάρκετ. 

    Αυτό που παρατηρείται είναι ότι οι καταναλωτές ξοδεύουν λιγότερα στην κατανάλωση εκτός σπιτιού (π.χ. εστίαση) και επιλέγουν περισσότερα προϊόντα κατάψυξης διότι συντηρούνται για μεγάλο χρονικό διάστημα και δεν χρειάζεται να τα πετάξουν σε περίπτωση που αυτά λήξουν. 

    Στο 3% ο τζίρος στο 3,3% τα πωλούμενα τεμάχια – Τα σενάρια για το 2025

    Σε ό,τι αφορά στοιχεία της Circana για την Ελλάδα με βάση στοιχεία της 10ης Νοεμβρίου προκύπτει ότι ο τζίρος των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών, η αγορά κινείται ανοδικά σε αξία με ποσοστό 3% σε σχέση με την αντίστοιχη περσινή περίοδο και σε πωλούμενα τεμάχια κατά 3,3%. Αυτό που προκύπτει είναι ότι εμφανίζεται οριακή μείωση τιμών σε σχέση με πέρσι. 

    Τα δύο επικρατέστερα σενάρια με βάση την πρόβλεψη της Circana για την πορεία των σούπερ μάρκετ το 2025 βασίζονται στο ενδεχόμενο οι τιμές να παραμείνουν σταθερές ή να αυξηθούν κατά 2,9%. Εάν συμβεί το πρώτο και παραμείνουν σταθερές οι τιμές ο τζίρος στα ταχυκίνητα αγαθά θα αυξηθεί κατά 3,2%, ενώ εάν οι τιμές αυξηθούν κατά 2,9% η ανάπτυξη του τζίρου θα είναι 3,8%. Η μικρή διαφορά στην εκτιμώμενη ανάπτυξη του τζίρου στις δύο περιπτώσεις οφείλεται στο γεγονός ότι στο δεύτερο ενδεχόμενο οι καταναλωτές θα περιορίσουν τις αγορές τους και επομένως η ανάπτυξη του τζίρου θα είναι ηπιότερη. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ