Παρασκευή, 18-Οκτ-2024 07:32
ΕΛΤΑ: Η προκαταβολή των 12,6 εκατ. ευρώ και το οικονομικό αδιέξοδο που παραμένει

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Μπορεί η διοίκηση των ΕΛΤΑ και του Υπερταμείου, στο οποίο ανήκουν, να εμφανίζονται στις δημόσιες τοποθετήσεις τους αισιόδοξοι για την πορεία του οργανισμού, εκτιμώντας ότι μέσα στην επόμενη διετία θα εξέλθει από το μαύρο τούνελ της οικονομικής δυστοκίας, ωστόσο στην πράξη ο στόχος προς την εξυγίανση φαντάζει ανέλπιστος. Και αυτό γιατί, εκτός από τις οικονομικής φύσεως δυσκολίες, θα πρέπει να ξεπεραστούν παθογένειες και κατεστημένα δεκαετιών, τα οποία εμποδίζουν να ορθοποδήσει ο δυσκίνητος "γίγαντας". Τελευταία εξέλιξη αποτελεί η έγκριση από την ολομέλεια της Εθνικής Επιτροπής Τηλεπικοινωνιών και Ταχυδρομείων, της προκαταβολής του ποσού των 12,6 εκατ. ευρώ για την παροχή της καθολικής υπηρεσίας για την τρέχουσα χρήση.
Επισημαίνεται ότι τα Ελληνικά Ταχυδρομεία είναι φορέας της καθολικής υπηρεσίας μέχρι το 2028, που περιλαμβάνει ένα βασικό επίπεδο ταχυδρομικών υπηρεσιών, που παρέχονται σε μόνιμη βάση, προσιτή τιμή και σταθερή ποιότητα ανεξαρτήτως από τη γεωγραφική θέση των χρηστών, όπως αναφέρεται στις οικονομικές καταστάσεις της δημόσιας εταιρείας. Κατά τη διάρκεια της περσινής και της φετινής χρονιάς, η ΕΕΤΤ προχώρησε σε ένα διαδοχικό σερί εγκρίσεων για τα ποσά της αποζημίωσης της καθολικής υπηρεσίας από το 2020. Ειδικότερα, τον φθινόπωρο του 2023, η εποπτεύουσα αρχή προχώρησε στην έγκριση της καταβολής ποσού αποζημίωσης καθολικής υπηρεσίας της τάξεως των 21,466 εκατ. ευρώ για το έτος 2021, ενώ είχε προηγηθεί νωρίτερα την ίδια χρονιά η έγκριση του ποσού των 15 εκατ. ευρώ για το έτος 2022. Τον Μάρτιο του 2024 εγκρίθηκε το τελικό ποσό αποζημίωσης για το έτος 2020 της τάξεως των 23,228 εκατ. ευρώ, ενώ για το 2023 το εν λόγω ποσό ξεπερνά τα 13 εκατ. ευρώ.
Σε ό,τι αφορά τα οικονομικά αποτελέσματα του δημόσιου οργανισμού στην περσινή χρήση, το 2023, τα έσοδα μειώθηκαν κατά 3%, φτάνοντας τα 243,28 εκατ. ευρώ, ενώ οι ζημίες ανήλθαν σε 10,17 εκατ. ευρώ, μειωμένες σε σχέση με τις ζημίες των 26,79 εκατ. ευρώ το 2022. Παράλληλα, πονοκέφαλο εξακολουθούν να προκαλούν τα αρνητικά ίδια κεφάλαια, τα οποία αυξήθηκαν σε -132,092 εκατ. ευρώ από -102,277 εκατ. ευρώ το 2022. Το γεγονός των αρνητικών ιδίων κεφαλαίων αποδίδεται κατά κύριο λόγο στο υψηλό εφάπαξ κόστος υλοποίησης του προγράμματος της Εθελούσιας Εξόδου του προσωπικού, η οποία κόστισε 112,233 εκατ. ευρώ και πραγματοποιήθηκε το 2021.
Πρόσφατα ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, Γρηγόρης Σκλήκας, σχολιάζοντας το ζήτημα των αρνητικών κεφαλαίων, υποστήριξε ότι αυτό δεν επηρεάζει τη λειτουργία του οργανισμού σε καθημερινή βάση, λέγοντας ότι αποτελεί θέμα του βασικού μετόχου, που είναι το δημόσιο, το οποίο όποτε κρίνει θα επιληφθεί του προβλήματος. Θυμίζουμε ότι το 2022, η Deloitte ανέλαβε τον ενδελεχή έλεγχο των οικονομικών των Ελληνικών Ταχυδρομείων, επιστρέφοντας έως το 2007 για να εξετάσει τις πρακτικές προηγούμενων διοικήσεων, οι οποίες οδήγησαν τον οργανισμό σε δύσκολη οικονομική θέση, με συσσωρευμένα αρνητικά ίδια κεφάλαια και σημαντικές ζημίες δεκάδων εκατομμυρίων ευρώ. Παρά το ότι τα αποτελέσματα της έρευνας δεν έχουν δημοσιοποιηθεί, το ελληνικό δημόσιο φαίνεται να διαθέτει πλέον μια σαφή εικόνα για τις πτυχές της διαχείρισης της εταιρείας.
Διαβάστε ακόμη: