Δευτέρα, 14-Οκτ-2024 07:30
Οι υψηλές προσδοκίες που κατέληξαν σε μια μόνο προσφορά στο διαγωνισμό για το αεροδρόμιο Καλαμάτας

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Μπορεί ο διαγωνισμός για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας να ξεκίνησε με μεγάλες προσδοκίες από την πλευρά του Υπερταμείου, ωστόσο παρά το αρχικό υψηλό ενδιαφέρον από κοινοπραξίες σημαντικών ομίλων τόσο της Ελλάδας όσο και του εξωτερικού, η κατάληξη ήταν να κατατεθεί μία μόνο πρόταση στο επίπεδο των οικονομικών δεσμευτικών προσφορών. Η συγκεκριμένη εξέλιξη φάνταζε προδιαγεγραμμένη καθώς είχε δοθεί παράταση στην καταληκτική ημερομηνία, η οποία μετατέθηκε μέχρι τις αρχές του τρέχοντος μήνα.
Υπενθυμίζεται ότι, σύμφωνα με τον αρχικό σχεδιασμό, η κατάθεση των οικονομικών δεσμευτικών προσφορών από τα ενδιαφερόμενα σχήματα ήταν προγραμματισμένη για τον περασμένο Ιούλιο. Ωστόσο, το χρονοδιάγραμμα πήγε αναθεωρήθηκε, προκειμένου να δοθεί περισσότερος χρόνος στις κοινοπραξίες που εκδήλωσαν ενδιαφέρον για να μελετήσουν το τελικό κείμενο της σύμβασης παραχώρησης, το οποίο παρέλαβαν στις αρχές του τρέχοντος καλοκαιριού.
Την περασμένη Παρασκευή έγινε γνωστό ότι από τους τέσσερις ενδιαφερόμενους στο τέλος απέμεινε μόνο ένας, ο οποίος κατέθεσε δεσμευτική πρόταση, προκαλώντας ερωτηματικά για το λόγο που οι υπόλοιποι αποφάσισαν να κάνουν πίσω.
Ειδικότερα, το σχήμα Fraport AG – Delta Airport Investments – ΠΗΛΕΑΣ (Όμιλος Κωνσταντακόπουλου) υπήρξε εκείνο που υπέβαλε τη μοναδική πρόταση στο διαγωνισμό για την παραχώρηση του αεροδρομίου της Καλαμάτας, Καπετάν Βασ. Κωνσταντακόπουλος για χρονική διάρκεια 40 ετών ενώ θυμίζουμε ότι σε επίπεδο μη δεσμευτικού χαρακτήρα είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον οι εξής κοινοπραξίες: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ – GMR Airports, Μυτιληναίος – Corporation America Airports και Egis Airport – ΑΚΤΩΡ Παραχωρήσεις – Aéroports de la Cote d’Azur. Το άνοιγμα και η αξιολόγηση της προσφοράς θα ξεκινήσει άμεσα καθώς όπως έχει επαναλάβει στο παρελθόν η διοίκηση του Υπερταμείου είναι μέχρι το τέλος του 2024 να έχει αναδειχθεί ανάδοχος.
Σημειώνεται ότι ο διαγωνισμός αυτός εντάσσεται σε ένα ευρύτερο σχέδιο αξιοποίησης, που αφορά όχι μόνο το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, αλλά και επιπλέον 22 περιφερειακά αεροδρόμια της χώρας. Ωστόσο, η διαδικασία για το αεροδρόμιο της Καλαμάτας βρίσκεται σε πιο προχωρημένο στάδιο συγκριτικά με τα υπόλοιπα, καθώς το αισιόδοξο σενάριο προβλέπει την κατακύρωση του έργου σε ανάδοχο πριν από το τέλος της τρέχουσας χρονιάς.
Μετά την ανάδειξη αναδόχου, το Υπερταμείο σχεδιάζει να διατηρήσει μερίδιο της τάξης του 10%, μια κίνηση που συνάδει με το νέο του ρόλο ως Sovereign Wealth Fund, επιδιώκοντας παράλληλα να επωφεληθεί από τη μακροπρόθεσμη ανάπτυξη του αεροδρομίου.
Υπενθυμίζεται ότι το αεροδρόμιο της Καλαμάτας, που λειτουργεί εδώ και περίπου 65 χρόνια, βρίσκεται υπό τη δικαιοδοσία της Υπηρεσίας Πολιτικής Αεροπορίας. Τα τελευταία χρόνια εξυπηρετεί όχι μόνο εσωτερικές πτήσεις αλλά και χιλιάδες διεθνείς επισκέπτες, οι οποίοι αντικρίζουν υποδομές που δεν ανταποκρίνονται στα πρότυπα ενός σύγχρονου διεθνούς αεροδρομίου.
Η Ένωση Ξενοδόχων Μεσσηνίας έχει επανειλημμένα τονίσει την ανάγκη εκσυγχρονισμού των "φτωχών" κτιριακών υποδομών του αεροδρομίου, οι οποίες περιορίζουν την αύξηση των αφίξεων στην περιοχή. Πέρυσι, το αεροδρόμιο Καλαμάτας κατέγραψε μείωση αφίξεων σε διψήφιο ποσοστό, παρά τη συνολική αύξηση επιβατικής κίνησης σε εθνικό επίπεδο. Στις αρχές του έτους, οι τοπικές αρχές απηύθυναν έκκληση προς το Υπερταμείο και την ΥΠΑ για επιθεώρηση και εκτίμηση των αναγκών του αεροδρομίου, με στόχο την πραγματοποίηση βελτιώσεων ενόψει της τουριστικής περιόδου.