Πέμπτη, 10-Οκτ-2024 09:27
Εκτινάχθηκαν οι αγοραπωλησίες στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου το 2024

Της Αναστασίας Βαμβακά
Οι αγοραπωλησίες στα πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου εκτινάχθηκαν σύμφωνα με τον ναυλομεσιτικό οίκο Xclusiv για το 9μηνο του 2024, με τους Έλληνες εφοπλιστές να ανταγωνίζονται τους Κινέζους για την πρωτιά.
Το 2024 πωλήθηκαν 612 φορτηγά πλοία, σημειώνοντας αύξηση 34,5% σε σχέση με τα 455 που πωλήθηκαν το 2023. Η συνολική αξία αυτών των συναλλαγών αυξήθηκε επίσης κατά 50%, φθάνοντας τα 12 δισ. δολάρια το 2024 από 8 δισ. δολάρια το 2023.
Οι Κινέζοι αγοραστές έκοψαν το νήμα, έχοντας πλέον το τιμόνι σε 115 φορτηγά πλοία το 2024, διπλασιάζοντας σχεδόν τον αριθμό πλοίων που αγόρασαν το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρσι. Οι Έλληνες και οι Ιάπωνες αγοραστές έδειξαν επίσης έντονο ενδιαφέρον, καθώς η κάθε πλευρά απέκτησε από 107 bulkers το 2024 σε σύγκριση με τα 77 και τα 68, αντίστοιχα, το 2023, με τους Κινέζους πέρσι να αγοράζουν μόλις 66 πλοία. Στις πωλήσεις, οι Κινέζοι πλοιοκτήτες πούλησαν 158 φορτηγά πλοία, ενώ οι Έλληνες πλοιοκτήτες πούλησαν 146.
Διαφορετικές επιδόσεις, έχουν δείξει μέσα στο 2024 η ναυλαγορά των φορτηγών ανάλογα τον τύπο πλοίου. Τα φορτηγά τύπου capesize έχουν σημειώσει αξιοσημείωτη άνοδο από τις αρχές Αυγούστου, με τον μέσο όρο χρονοναύλωσης να αυξάνεται κατά σχεδόν 41%. Η θετική αυτή τάση τροφοδοτείται, κυρίως, από τη σημαντική άνοδο της κινεζικής ζήτησης για σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα.
Λίγο χαμηλότερα από τα 30.000 δολάρια την ημέρα κυμαίνονται οι τιμές αυτή την περίοδο στην spot αγορά για τα Capesizes και η απόδοσή τους είναι σαφώς καλύτερη από τα μικρότερα σε μέγεθος πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, καθώς η ροή φορτίου για τα μεγάλα πλοία παραμένει αξιοσημείωτα δυνατή.
Αντίθετα, ο τομέας των panamaxes έχει σταθερά πτωτική τάση από τα τέλη του χειμώνα. Οι κατηγορίες των πλοίων τύπου supramax και handysize παρουσιάζουν σχετικά στάσιμες επιδόσεις από την αρχή του έτους, με μικρές διακυμάνσεις. Ο μέσος όρος ναύλων ενός supramax διαπραγματεύεται περίπου στα 14.000 δολάρια την ημέρα, περίπου 13% χαμηλότερα από το υψηλότερο επίπεδο του έτους.
Για το πρώτο τρίμηνο του 2025, τα συμβόλαια μελλοντικής εκπλήρωσης, σύμφωνα με την ανάλυση της Breakwave Advisors τιμολογούνται για τα Capesize στις 18.000 δολάρια την ημέρα, που είναι πολύ πιο πάνω από τους ιστορικούς μέσους όρους (με εξαίρεση το περασμένο έτος). Παρόλο που ένας τέτοιος μέσος όρος είναι εφικτός, πρέπει να συμβούν πολλά πράγματα προκειμένου να πραγματοποιηθούν τόσο υψηλά ναύλα κατά τη διάρκεια ενός τυπικά αδύναμου τριμήνου, ανέφερε ο Γιάννης Κάρτσωνας, διευθύνων σύμβουλος της Breakwave Advisors.