Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 01-Οκτ-2024 07:30

    Προχωρά ο εταιρικός μετασχηματισμός της Intrakat

    Προχωρά ο εταιρικός μετασχηματισμός της Intrakat
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Νίκου Ρουσάνογλου

    Προς το τέλος Οκτωβρίου θα γίνουν τα "αποκαλυπτήρια" της νέας εταιρικής δομής του ομίλου Intrakat, που θα αποσκοπεί στην μεγιστοποίηση της απόδοσης, με έμφαση στην μείωση της "εξάρτησης" από τον κατασκευαστικό κλάδο και τις επιδόσεις του. "Θέλουμε να περιορίσουμε το ρίσκο μας, μέσω της περαιτέρω διεύρυνσης της παρουσίας μας, τόσο στον τομέα των παραχωρήσεων και των έργων ΣΔΙΤ, όσο και στα έργα ΑΠΕ", ανέφερε χθες ο κ. Αλέξανδρος Εξάρχου, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Intrakat, στο πλαίσιο ενημέρωσης προς τους αναλυτές για τα οικονομικά στοιχεία του ομίλου το φετινό πρώτο εξάμηνο.

    Για τον σκοπό αυτό, αναμένεται να αξιοποιηθούν τα σημαντικά έσοδα που θα αποφέρουν οι κατασκευές τα αμέσως επόμενα χρόνια. Αυτά θα επενδυθούν για την περαιτέρω διεύρυνση της παρουσίας της Intrakat στις παραχωρήσεις, π.χ. μέσω της εξαγοράς μεριδίων σε υφιστάμενες παραχωρήσεις, αλλά και στην ανάληψη νέων συμβάσεων έργων ΣΔΙΤ. Παράλληλα, η Intrakat συνεχίζει να αναζητά και πιθανές επενδυτικές ευκαιρίες στην αγορά των ΑΠΕ. Συγκεκριμένα, επιδιώκει την απόκτηση κάποιων ακόμα αιολικών πάρκων που βρίσκονται σε λειτουργία και προσφέρουν σημαντική απόδοση (έχουν δηλαδή υψηλές ταρίφες), που να εξυπηρετεί με άνεση και τον δανεισμό τους. Παράλληλα κι εν όψει του εταιρικού μετασχηματισμού, η Intrakat πρόκειται να προχωρήσει και σε σειρά εξαγορών μικρότερης κλίμακας, κυρίως εταιρειών που διαθέτουν εξειδικευμένο εξοπλισμό ή προσωπικό, που θα συμβάλλουν στην ομαλή υλοποίηση του υφιστάμενου ανεκτέλεστου υπολοίπου.

    Σύμφωνα με τα όσα είχε αναφέρει ο κ. Εξάρχου στην πρόσφατη ετήσια γενική συνέλευση των μετόχων του ομίλου, εντός της επόμενης πενταετίας, οι τομείς των ΑΠΕ και των παραχωρήσεων/ΣΔΙΤ θα πρέπει να συνεισφέρουν αθροιστικά το 60% του κύκλου εργασιών και της λειτουργικής κερδοφορίας (από 30% έκαστος), με το υπόλοιπο 40% να προέρχεται από τον τομέα της κατασκευής. "Εκτιμώ ότι τα επόμενα 2-3 χρόνια, οι κατασκευές θα μας προσφέρουν ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο που θα κυμαίνεται μεταξύ 5 και 7 δις ευρώ, που θα μας δώσει την δυνατότητα να πετύχουμε τον στόχο αυτό, της ενίσχυσης και των άλλων δύο τομέων", είχε σημειώσει χαρακτηριστικά.

    Όσον αφορά την φετινή χρήση, η διοίκηση της εισηγμένης προβλέπει ότι ο κύκλος εργασιών θα ξεπεράσει το 1,1 δις ευρώ και τα λειτουργικά κέρδη EBITDA τα 60 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για πολύ μεγάλες αυξήσεις έναντι του 2023, που αποδίδονται στην πλήρη πλέον ενσωμάτωση της Άκτωρ. Παράλληλα, έχει γίνει μια σημαντική επένδυση ύψους άνω των 300 εκατ. ευρώ, μόνο τους τελευταίους 10 μήνες, προκειμένου να αυξηθεί η παραγωγικότητα σε σειρά έργων, τόσο στην Ρουμανία, όσο και στην Ελλάδα, όπως το ΜΕΤΡΟ της Θεσσαλονίκης, αλλά και ο οδικός άξονας Πάτρα-Πύργος.

    Συγκεκριμένα, στη Ρουμανία, ο όμιλος αποπλήρωσε υποχρεώσεις από το παρελθόν, ύψους 51 εκατ. ευρώ και επένδυσε στα έργα ποσό 219 εκατ. ευρώ, επιτυγχάνοντας αύξηση του ρυθμού παραγωγής κατά 168%. Ενδεικτικά, το έργο αναβάθμισης της σιδηροδρομικής γραμμής "Brasov – Sighisoara (τμήμα Apața – Cața)”, προϋπολογισμού 573 εκατ ευρώ, βρισκόταν κατά την ανάληψη του ελέγχου της ΑΚΤΩΡ στο 2%, ενώ σήμερα το έργο έχει προχωρήσει στο 21%, με δύο μηχανήματα διάνοιξης σηράγγων (TBM) να λειτουργούν ήδη και άλλα δύο να έχουν συναρμολογηθεί και να προετοιμάζονται να λειτουργήσουν τον επόμενο μήνα. Παράλληλα, το έργο του περιφερειακού αυτοκινητόδρομου Βουκουρεστίου A0 (Lot 3), κατά την ανάληψη του ελέγχου της ΑΚΤΩΡ, βρισκόταν στο 32%, ενώ σήμερα έχει κατασκευαστεί το 81% του φυσικού αντικειμένου και θα έχει ολοκληρωθεί πλήρως έως το τέλος του έτους.

    Οι επενδύσεις αυτές στη Ρουμανία έχουν στρατηγικό χαρακτήρα, καθώς όχι μόνο θα αυξήσουν τις λειτουργικές ροές εσόδων από τη συγκεκριμένη αγορά, αλλά παράλληλα θα επιτρέψουν την – με αξιώσεις – διεκδίκηση νέων συμβάσεων έργων, που θα προκηρυχθούν το επόμενο διάστημα. "Με την αποκατάσταση της αξιοπιστίας της Άκτωρ στην Ρουμανία, θα μπορέσουμε να διεκδικήσουμε νέα έργα ύψους 1,5 δις ευρώ, που απαιτούν την χρήση μηχανημάτων TBM, όπου εκτιμούμε ότι έχουμε στρατηγικό πλεονέκτημα έναντι του ανταγωνισμού", τόνισε χαρακτηριστικά ο κ. Εξάρχου. Η κατάληξη της σχετικής προσπάθειας θα γίνει γνωστή μέχρι τις αρχές του 2025.

    Αντίστοιχα, στην Ελλάδα, στον άξονα Πάτρα-Πύργος και συγκεκριμένα στο τμήμα που αφορά τον όμιλο, όταν η Intrakat ανέλαβε τον έλεγχο της Άκτωρ, είχε κατασκευαστεί μόλις το 15% του έργου. Μετά από 10 μήνες, το ποσοστό αυτό έχει αυξηθεί σε 51%, με τον ρυθμό κατασκευής να αυξάνεται κατά 178% κι ενώ έχουν γίνει κι επενδύσεις 42 εκατ. ευρώ, αποπληρώνοντας παλαιές οφειλές του έργου.

    Ήδη πάντως, οι σχετικές προσπάθειες φαίνεται να αποδίδουν καρπούς, καθώς κατά το πρώτο εξάμηνο, ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών ανήλθε σε 533 εκατ. ευρώ, ενισχυμένος κατά 32% σε σχέση με τα 404 εκατ. ευρώ του αντίστοιχου περσινού διαστήματος. Παράλληλα, τα προ τόκων, φόρων και αποσβέσεων κέρδη (EBITDA) πολλαπλασιάστηκαν, καθώς αυξήθηκαν κατά 307%, από 7 εκατ. ευρώ, σε 28,5 εκατ. ευρώ. Το περιθώριο EBITDA παρέμεινε σταθερό στο 6%, ενώ το μικτό περιθώριο κέρδους υποχώρησε ελαφρώς από το 12% στο 10%, κάτι που οφείλεται στο ότι φέτος προστέθηκε και η αγορά της Ρουμανίας. Ωστόσο, η διοίκηση εκτιμά ότι το περιθώριο θα βελτιωθεί τους επόμενους μήνες.

    Το ανεκτέλεστο υπόλοιπο παρέμεινε σταθερό στα 4,5 δις ευρώ, αλλά προβλέπεται να αυξηθεί κατά 700-800 εκατ. ευρώ το επόμενο διάστημα, καθώς ο όμιλος διεκδικεί δεκάδες συμβάσεις νέων έργων, τόσο δημόσιων, όσο και ΣΔΙΤ, όχι μόνο στην Ελλάδα, αλλά και στην Ρουμανία.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ