Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Μπορεί ο κλάδος των ταχυμεταφορών να υπερέβη τις αντοχές του κατά τη διάρκεια των δύο ετών της πανδημίας του κορονοϊού, δίνοντας τον δικό του αγώνα για να ανταποκριθεί στις πρωτόγνωρες απαιτήσεις, ωστόσο με την επάνοδο στην κανονικότητα επανήλθε στην στασιμότητα, η αγορά επέστρεψε στα κανονικά επίπεδα, καταγράφοντας σημάδια στασιμότητας και κόπωσης. Αντίθετα, η δυσαρέσκεια των καταναλωτών σε σχέση με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών courier συνεχίζει το ανοδικό της ράλι με βροχή καταγγελιών, οι οποίες σχετίζονται κατά κύριο λόγο με θέματα κακής εξυπηρέτησης ή απώλειας και ζημιάς των δεμάτων.
Όλα αυτά επηρεάζουν τη συνολική εμπειρία του πελάτη και λειτουργούν επιβαρυντικά για την εγχώρια αγορά ταχυμεταφορών. Μάλιστα, δεν είναι λίγοι εκείνοι που εκτιμούν ότι οι χαμηλές πτήσεις του ηλεκτρονικού εμπορίου στην χώρα μας οφείλεται εν μέρει και στη δυσπιστία των καταναλωτών απέναντι στο κατά πόσο η παραγγελία τους θα παραδοθεί εγκαίρως και με ασφάλεια.
Όπως πρόσφατα ανέφερε ο διευθύνων σύμβουλος των ΕΛΤΑ, σχολιάζοντας γενικά την πορεία του κλάδου σε πρόσφατη εκδήλωση, επεσήμανε ότι η διείσδυση παραμένει σε αρκετά χαμηλά επίπεδα σε σύγκριση με τις υπόλοιπες αγορές της Ευρώπης. "Σύμφωνα με έρευνες, στην χώρα μας αντιστοιχούν 5 δέματα ανά άτομο σε ετήσια βάση την ίδια στιγμή που ο αντίστοιχος ευρωπαϊκός μέσος όρος ανέρχεται σε 13 δέματα ανά άτομο", ανέφερε ο κ. Σκλήκας και συνέχισε λέγοντας: "Είναι αλήθεια ότι η αγορά ταχυμεταφορών εκεί που υποφέρει περισσότερο είναι στο κομμάτι της εξυπηρέτησης. Αυτός ο χαμηλός βαθμός ικανοποίησης των καταναλωτών χτυπάει στην αγορά".
Οι καταγγελίες
Σύμφωνα με τον κ. Σκλήκα, οι μεγάλοι εγχώριοι παίκτες του κλάδου θα πρέπει να σκύψουν πάνω από το πρόβλημα και να αναζητήσουν λύσεις συνολικά πέρα από ανταγωνισμούς και συμφέροντα. Να σημειωθεί ότι αυτή η εικόνα δυσαρέσκειας αποτυπώνεται όχι μόνο στην πληθώρα των αρνητικών σχολίων που αφήνουν οι πελάτες στις ιστοσελίδες των εταιρειών ταχυμεταφορών αλλά και στα στοιχεία που δημοσίευσε η Εθνική Επιτροπή Τηλεπικοινωνιών και Ταχυμεταφορών (ΕΕΤΤ), τα οποία ωστόσο για λόγους ανταγωνισμούς φθάνουν σχεδόν δύο χρόνια πίσω.
Σύμφωνα με την έκθεση, οι υποθέσεις επίλυσης διαφορών μεταξύ καταναλωτών και ταχυδρομικών επιχειρήσεων ανήλθαν σε 34.005, αυξημένες κατά 20% σε σχέση με το προηγούμενο διάστημα. Οι εταιρείες courier, που λειτουργούν με γενική άδεια, συγκέντρωσαν τις περισσότερες καταγγελίες, φτάνοντας τις 27.202 υποθέσεις. Οι πάροχοι ταχυδρομικών υπηρεσιών με ειδική άδεια κατέγραψαν 4.048 καταγγελίες, ενώ τα ΕΛΤΑ, ως Φορέας Παροχής Καθολικής Υπηρεσίας, είχαν 2.755 υποθέσεις.
Η μεγαλύτερη κατηγορία παραπόνων (31%) αφορούσε απώλεια αντικειμένων, με 10.457 περιστατικά να καταγράφονται, από τα οποία τα 8.470 αφορούσαν εταιρείες ταχυμεταφορών. Επίσης, υπήρξαν 8.678 καταγγελίες για ζημιές, 6.646 για καθυστερήσεις, 670 για κακή εξυπηρέτηση και 2.128 για άλλους λόγους. Στην κατηγορία των προβλημάτων επίδοσης, οι περισσότερες καταγγελίες (3.599 από 4.299) αφορούσαν παρόχους ταχυδρομικών υπηρεσιών με ειδική άδεια.