18:28 05/09
ΕΕ: Πρόστιμο-μαμούθ 2,95 δισ. ευρώ στην Google για αντι-ανταγωνιστικές πρακτικές στο adtech
Η Google επέκρινε την απόφαση της ΕΕ και δήλωσε ότι θα την προσβάλει δικαστικά.
Του Νίκου Ρουσάνογλου
Δύο νέα έργα, συνολικού ύψους 228 εκατ. ευρώ προσθέτει στο ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων της η ΜΕΤΚΑ, θυγατρική του ομίλου Metlen στον τομέα των κατασκευών. Η πιο πρόσφατη εξέλιξη, αφορά στην ανάδειξη της εταιρείας, σε κοινοπραξία με την ΑΤΕΣΕ, σε οριστικό ανάδοχο για το κτιριακό έργο ΣΔΙΤ, που αφορά στην μελέτη, κατασκευή και διαχείριση 17 σχολικών μονάδων στην Κεντρική Μακεδονία. Το κόστος του έργου είναι 128 εκατ. ευρώ (χωρίς ΦΠΑ), με την κατασκευή να διαρκεί δύο χρόνια και την περίοδο διαχείρισης (συντήρηση και λειτουργία) 25 χρόνια.
Το συγκεκριμένο έργο κρίθηκε ιδιαίτερης σημασίας και προτεραιότητας και ως εκ τούτου προκρίθηκε η κατασκευή του, σε αντίθεση με άλλα ΣΔΙΤ, που "καρκινοβατούν", ελλείψει κονδυλίων. Αφορά στην δημιουργία 16 νέων σχολείων στην ευρύτερη περιοχή της Θεσσαλονίκης κι ενός μουσικού σχολείου στην Κατερίνη. Ειδικότερα, οι νέες σχολικές μονάδες θα κατασκευαστούν στους δήμους: Νεάπολης Συκεών, Παύλου Μελά, Λαγκαδά, Ωραιοκάστρου, Θέρμης, Αμπελοκήπων - Μενεμένης, Καλαμαριάς, Πυλαίας και Χορτιάτη.
Ένα ακόμα σημαντικό έργο αφορά στην κατασκευή του εμπορικού κέντρου Riviera Galleria στο Ελληνικό. Πρόκειται για έργο άνω των 100 εκατ. ευρώ, που θα αφορά στην ανάπτυξη του πολυτελούς κέντρου που έχει σχεδιάσει η Lamda Development στο παράκτιο μέτωπο της έκτασης του πρώην αεροδρομίου στο Ελληνικό. Το έργο πρόκειται να ολοκληρωθεί εντός του δεύτερου εξαμήνου του 2026, όταν και είναι προγραμματισμένη η έναρξη λειτουργίας του εμπορικού κέντρου των 23.000 τ.μ., που φέρει την υπογραφεί του Ιάπωνα αρχιτέκτονα Kengo Kuma (Kengo Kuma and Associates) και έχει σχεδιαστεί σε συνεργασία με το ελληνικό μελετητικό γραφείο ΒΕΤΑPLAN. Το νέο κέντρο θα αποτελείται από τρία διώροφα κτίρια, που θα φιλοξενούν πάνω από 100 καταστήματα από επώνυμες φίρμες μόδας και υψηλής ραπτικής, όπως επίσης και εστιατόρια από σεφ υψηλού βεληνεκούς.
Με την προσθήκη και των έργων αυτών, το ανεκτέλεστο υπόλοιπο της ΜΕΤΚΑ θα προσεγγίσει το 1 δις ευρώ, χωρίς να υπολογίζονται τα έργα ενέργειας, που εκτελεί σε συνεργασία, ή για λογαριασμό άλλων εταιρειών του ομίλου Metlen. Όπως ανέφερε ο κ. Ντίνος Μπενρουμπή, αντιπρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας, στην πρόσφατη παρουσίαση του ομίλου Metlen, "πρόκειται για μια σημαντική μαγιά έργων, που θα μας προσφέρει σημαντικό αντικείμενο για τα επόμενα χρόνια".
Αυτός είναι και ο λόγος για τον οποίο, προς το παρόν, η ΜΕΤΚΑ επικεντρώνεται, σχεδόν αποκλειστικά στην ελληνική αγορά, με δεδομένο τον μεγάλο όγκο έργων που πρόκειται να δημοπρατηθούν και τα οποία προσφέρουν το απαιτούμενο μέγεθος, προκειμένου να αναπτυχθεί και η εταιρεία. Είναι χαρακτηριστικό ότι η εταιρεία συμμετέχει ήδη σε διαγωνισμούς ύψους 4 δις ευρώ. Μεταξύ αυτών, ξεχωρίζουν η επέκταση της Γραμμής 2 του ΜΕΤΡΟ, ύψους 600 εκατ. ευρώ, την σύμβαση 1,4 δις ευρώ για την αποκατάσταση των σιδηροδρομικών και οδικών υποδομών της Θεσσαλίας, αλλά και δύο ακόμα οδικά έργα ΣΔΙΤ, συνολικού ύψους 550 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για την σύνδεση Μαυροβούνι-Έδεσσα και τον άξονα Δράμας-Αμφίπολης.
Στο πλαίσιο αυτό, η εταιρεία προβλέπει ότι θα διπλασιάσει την λειτουργική κερδοφορία EBITDA κατά την τρέχουσα χρήση, ξεπερνώντας τα 42 εκατ. ευρώ, από 21 εκατ. ευρώ το 2023. Το ίδιο αναμένεται να συμβεί και το 2025, κάτι που θα μεταφραστεί σε λειτουργικά κέρδη της τάξεως των 80 εκατ. ευρώ.