Κυριακή, 23-Ιουν-2024 08:17
Αγορά αυτοκινήτου: Μάχη προσφορών για να τονωθεί η ζήτηση

του Γιώργου Λαμπίρη
Σε "μάχη" προσφορών επιδίδονται στην ελληνική αγορά το τελευταίο διάστημα αρκετές αντιπροσωπείες - εισαγωγείς αυτοκινήτων, όπως αναφέρουν στελέχη με γνώση του θέματος. Η πολιτική των προσφορών έρχεται να διαδεχθεί μια περίοδο μετά την πανδημία κατά την οποία όχι μόνο δεν υλοποιούνταν προωθητικές ενέργειες, αλλά οι τιμές για την αγορά ενός αυτοκινήτου αυξήθηκαν σημαντικά – ενώ την ίδια στιγμή ήταν πολύ έντονη η έλλειψη διαθέσιμων αποθεμάτων για την εξυπηρέτηση των παραγγελιών, λόγω των αναταράξεων που είχε φέρει στην παραγωγή αλλά και ευρύτερα στην εφοδιαστική αλυσίδα η COVID-19. Το γεγονός αυτό είχε δημιουργήσει σοβαρές ελλείψεις και καθυστερήσεις στις παραδόσεις των παραγγελιών, που κατά περίπτωση ξεκινούσαν από 6 ή και 8 μήνες και σε πολλές των περιπτώσεων υπερέβαιναν ακόμα και το έτος.
Στέλεχος μεγάλου εισαγωγικού ομίλου αναφέρει στο Capital ότι αυτή την περίοδο οι πωλήσεις σε επίπεδο λιανικής, μέσω των εκθέσεων αυτοκινήτου, είναι μειωμένες, με δεδομένες και τις περιορισμένες επισκέψεις εν δυνάμει ενδιαφερόμενων πελατών στα καταστήματα. Σημαντικό μέρος της κατανάλωσης υποστηρίζεται από τις εταιρικές πωλήσεις για leasing και ενοικίαση. Έτσι, παρά το γεγονός ότι ο αριθμός των ταξινομήσεων με βάση τα στοιχεία του Συνδέσμου Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων είναι αυξημένος στο πρώτο τετράμηνο του 2024 σε σχέση με το αντίστοιχο τετράμηνο του 2023, η εξήγηση για το συγκεκριμένο γεγονός έχει αρκετές πτυχές. Πρόκειται τόσο για παλαιότερες παραγγελίες που εκτελούνται και ταξινομούνται κατά τη συγκεκριμένη χρονική περίοδο, ενώ ταυτόχρονα μέρος των ταξινομήσεων αυτών οφείλεται στη μαζικότερη αγορά αυτοκινήτων από εταιρείες ενοικιάσεων αλλά και leasing.
Πρακτικά, λοιπόν, ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεων αυτοκινήτων βασίζεται τόσο στον τουρισμό όσο και σε εταιρικές πωλήσεις με αντικείμενο το leasing. Αντιθέτως, η λιανική πώληση μέσω των εκθέσεων αντιμετωπίζει αρκετά εμπόδια στην τρέχουσα χρονική περίοδο, λόγω της μείωσης των παραγγελιών.
Οι ίδιες πηγές αναφέρουν ότι επί του παρόντος, προκειμένου να δοθούν κίνητρα για να κινηθεί η αγορά λιανικής μέσω των εκθέσεων αυτοκινήτου, οι επιχειρήσεις εμπορίας παρέχουν εκπτώσεις για ηλεκτρικά αλλά και για συμβατικά αυτοκίνητα.
Για παράδειγμα, το ηλεκτρικό Fiat 500e έχει έκπτωση που ξεκινά από τα 4.800 ευρώ και φτάνει έως τα 6.000 ευρώ, ποσό στο οποίο προστίθεται και η κρατική επιδότηση που ανέρχεται στα 6.000 ευρώ. Αντίστοιχες εκπτώσεις για την αγορά συμβατικών αυτοκινήτων (βενζινοκίνητων) κινούνται περίπου στα επίπεδα των 1.500 ευρώ επί της τιμής πώλησης.
Ακόμα ένας σημαντικός λόγος για τον οποίο τρέχουν υψηλές εκπτώσεις στα ηλεκτρικά σχετίζεται και με την είσοδο των κινεζικών αυτοκινητοβιομηχανιών στην Ελλάδα, γεγονός που "πιέζει" τους Ευρωπαίους κατασκευαστές αυτοκινήτων να μειώσουν τις τιμές τους.
Για παράδειγμα, ο όμιλος Σφακιανάκη έχει φέρει στην Ελλάδα την ΒΥD, o όμιλος Autohellas της οικογένειας Βασιλάκη φέρνει στην Ελλάδα την κινεζική Xpeng, ενώ και η Σπανός πρόκειται να εισαγάγει επίσης μοντέλα κινεζικών ηλεκτρικών αυτοκινήτων στην Ελλάδα. Χαρακτηριστικό παράδειγμα του ανταγωνισμού αλλά και της πίεσης που ασκεί η κινεζική βιομηχανία ηλεκτρικών αυτοκινήτων στις ευρωπαϊκές μάρκες είναι το γεγονός ότι το BYD ATTO 3, το SUV της κινεζικής αυτοκινητοβιομηχανίας, κυκλοφορεί στη χώρα μας με τιμή έναρξης που ξεκινά από τα 26.525 ευρώ, ποσό στο οποίο δεν περιλαμβάνεται η κρατική επιδότηση, τη στιγμή που η αντίστοιχη τιμή για ένα ευρωπαϊκό ηλεκτρικό όχημα –χωρίς την έκπτωση και την επιδότηση του κράτους– δεν είναι μικρότερη των 35.000 ευρώ.
Την ίδια ώρα, αντίθετες στην οποιαδήποτε παρεμβατική διάθεση από πλευράς Ευρωπαϊκής Ένωσης για την επιβολή δασμών στις κινεζικές αυτοκινητοβιομηχανίες, προκειμένου να περιοριστούν οι εισαγωγές κινεζικών μαρκών στη γηραιά ήπειρο, είναι οι ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες. Οι κυριότεροι λόγοι γι’ αυτό είναι τρεις. Πρώτον, πολλές ευρωπαϊκές βιομηχανίες διατηρούν εργοστάσια στην Κίνα. Δεύτερον, ένα μεγάλο μέρος των πωλήσεών τους πραγματοποιείται στη συγκεκριμένη χώρα και, τρίτον, η Κίνα αποτελεί βασικό προμηθευτή πολλών από τα βασικότερα εξαρτήματα που απαρτίζουν ένα αυτοκίνητο. Επομένως, η οποιαδήποτε ρυθμιστική διάταξη από πλευράς ενωμένης Ευρώπης μόνο βλαπτική θα μπορούσε να είναι για τους Ευρωπαίους κατασκευαστές.
Αναφορικά με την πορεία των ταξινομήσεων στην ελληνική αγορά, όπως προκύπτει από τα στοιχεία της ΕΛΣΤΑΤ που επεξεργάζεται ο Σύνδεσμος Εισαγωγέων Αντιπροσώπων Αυτοκινήτων (ΣΕΑΑ), τον Μάιο του 2024 ταξινομήθηκαν 13.765 νέα επιβατικά αυτοκίνητα, από 12.957 τον Μάιο του 2023, κάτι που αντιστοιχεί σε ποσοστό μεταβολής 6,2%. Σε επίπεδο πενταμήνου Ιανουαρίου-Μαΐου 2024, οι ταξινομήσεις καινούργιων επιβατικών ανήλθαν σε 63.878, από 56.968 το αντίστοιχο διάστημα του 2023, κινούμενες με ποσοστό μεταβολής 12,1%.
Εξετάζοντας στον πίνακα που παραθέτουμε τα στοιχεία του ΣΕΑΑ, αυτό που παρατηρούμε είναι ότι το μερίδιο πωλήσεων των επαναφορτιζόμενων αυτοκινήτων (ηλεκτρικών), αλλά και των βενζινοκίνητων, επί των συνολικών ταξινομήσεων αυτοκινήτων τον Μάιο του 2024 εμφανίζεται σημαντικά μειωμένο σε σχέση με τον Μάιο του 2023. Αντιθέτως, σημαντική ανάπτυξη παρουσίασαν φέτος τον Μάιο οι ταξινομήσεις υβριδικών οχημάτων.