15:01 11/09
CEO Ryanair: Eίναι πολύ πιθανό να μην μπούμε στον κόπο να επιστρέψουμε στο Ισραήλ
"Εκτός αν οι Ισραηλινοί συνέλθουν και σταματήσουν να μας χασομεράνε".
Του Χάρη Φλουδόπουλου
Το "πράσινο φως" για την επιβολή ρήτρας καυσίμων στα τιμολόγια της ΔΕΗ, "ανάβει" το υπουργείο οικονομίας, ικανοποιώντας ένα πάγιο αίτημα των διοικήσεων της επιχείρησης. Αυτό αποκαλύπτεται στην έκθεση εφαρμογής του εθνικού προγράμματος μεταρρυθμίσεων, όπου προαναγγέλλεται η επιβολή μηχανισμού καταγραφής στα τιμολόγια της ΔΕΗ, των μεταβολών των διεθνών τιμών των καυσίμων.
Βεβαίως το θέμα της επιβολής ρήτρας καυσίμων στα οικιακά και βιομηχανικά τιμολόγια έχει προκαλέσει μέχρι σήμερα πολλές "τριβές" μεταξύ των διοικήσεων της ΔΕΗ και του υπουργείου ανάπτυξης. Ωστόσο, κάθε φορά που η ΔΕΗ επιχειρούσε να θέσει θέμα "ορθολογικοποίησης" του τιμολογίου της, ώστε να αντικατοπτρίζεται η διακύμανση του κόστους καυσίμου, η απάντηση από πλευράς ΥΠΑΝ, ήταν μονότονα επαναλαμβανόμενη: "σύμφωνα με το νόμο για όσο διάστημα η ΔΕΗ έχει μερίδιο αγοράς άνω του 70%, τότε τα τιμολόγια ρυθμίζονται με εισήγηση της ΡΑΕ και απόφαση του υπουργού ανάπτυξης". Το ίδιο συνέβη μετά τη Γενική Συνέλευση της ΔΕΗ τον Ιούνιο, όταν ο κ. Αθανασόπουλος είχε επισήμως θέσει θέμα ρήτρα καυσίμου ενώπιον του τότε γγ του ΥΠΑΝ Ν. Στεφάνου και του τότε υφυπουργού οικονομίας Π. Δούκα.
Το τελευταίο "κρούσμα" ήρθε μετά από τις διαρροές τμημάτων του στρατηγικού πλάνου της ΔΕΗ, το οποίο μεταξύ άλλων προβλέπει επιπλέον έσοδα της τάξης των 962 εκατ. ευρώ από την αύξηση κατά 29% των τιμολογίων μέσης τάσης και 19% της χαμηλής τάσης σε ένα χρονικό ορίζοντα τριών ετών. Και σε αυτήν την περίπτωση κύκλοι του υπουργείου ανάπτυξης, είχαν σχολιάσει "η ΔΕΗ κάνει τη δουλειά της και εμείς τη δική μας", αφήνοντας να εννοηθεί ότι το θέμα των πιθανών αυξήσεων στα τιμολόγια κλείνει εκεί.
Πάντως ό,τι δεν κατάφερε στο υπουργείο ανάπτυξης, ο κ. Αθανασόπουλος, φαίνεται ότι θα το πετύχει μέσω... ΥΠΟΙΚ. Και αυτό γιατί στην έκθεση εφαρμογής του εθνικού προγράμματος μεταρρυθμίσεων, που παρουσιάστηκε χθες, δίνεται για πρώτη φορά από κυβερνητικής πλευράς το "ok" για την επιβολή ρήτρας καυσίμων. Ειδικότερα η έκθεση αναφέρει: "βρίσκεται σε εξέλιξη προσπάθεια από την ΡΑΕ για τον προσδιορισμό του μακροχρόνιου κόστους παραγωγής, μεταφοράς και διανομής της ηλεκτρικής ενέργειας στη χώρα και την ενσωμάτωση σε αυτό των μεταβολών των διεθνών τιμών καυσίμων, στο πλαίσιο της βελτίωσης της ανταγωνιστικότητας του τομέα μέσω εισαγωγής αποτελεσματικών τιμολογίων, τόσο στο επίπεδο της χρήσης των δικτύων όσο και σε αυτόν της λιανικής αγοράς ενέργειας".
Σημειώνεται τέλος ότι ήδη μετά την ολοκλήρωση του λογιστικού διαχωρισμού της ΔΕΗ, η επιχείρηση βρίσκεται σε διαβούλευση με τη ΡΑΕ, προκειμένου να προσδιοριστεί ένας συγκεκριμένος μηχανισμός καταγραφής για τα κόστη της επιχείρησης.
Κύκλοι του υπουργείου Ανάπτυξης ανέφεραν ότι η ρήτρα καυσίμου δεν είναι στις άμεσες προθέσεις ούτε του ΥΠΑΝ ούτε του ΥΠΟΙΚ ούτε της κυβέρνησης. Το πρόγραμμα μεταρρυθμίσεων περιλαμβάνει απλώς μια πρόταση προς την Ευρωπαϊκή Ένωση, η οποία όπως και τόσες άλλες δεν είναι άμεσα και αναγκαστικά εφαρμόσιμη.