Τετάρτη, 31-Ιαν-2024 07:50
Διεθνής Μελέτη για τα Media: Απόπειρα χειραγώγησης ΜΜΕ η διακοπή διαφήμισης της Nova στο Capital.gr

Της Ματίνας Χαρκοφτάκη
Όταν τον περασμένο Οκτώβριο, η United Group, ιδιοκτήτρια της εταιρείας τηλεπικοινωνιών Nova, προχωρούσε στην αιφνιδιαστική διακοπή της διαφημιστικής της δαπάνης προς το Capital.gr, σίγουρα δε θα φανταζόταν ότι, μερικούς μήνες αργότερα, η εν λόγω κίνηση θα συγκαταλεγόταν ανάμεσα στα παραδείγματα χειραγώγησης των μέσων ενημέρωσης στην χώρα μας από μεγάλες επιχειρήσεις, οι οποίες χρησιμοποιούν τη διαφήμιση ως μέσο πίεσης και ελέγχου των δημοσιογραφικών άρθρων. Ειδικότερα, η έκθεση του Διεθνούς Ινστιτούτου Τύπου (International Press Institute – IPI) για την Ελλάδα με τίτλο "Media capture in Greece: Entanglement of the fourth estate" (Ο έλεγχος των ελληνικών ΜΜΕ και η διαπλοκή στην τέταρτη εξουσία), που δημοσιεύτηκε πρόσφατα, επικαλείται το συγκεκριμένο περιστατικό στην ενότητα "Λογοκρισία μέσω διαφήμισης: Εταιρείες και τράπεζες", ρίχνοντας φως στις πρακτικές των ισχυρών, οι οποίοι με όπλο την εκάστοτε εμπορική συνεργασία επιχειρούν να επηρεάσουν το δημοσιογραφικό περιεχόμενο προς όφελός τους.
Πιο αναλυτικά, η έκθεση αναφέρει ότι "είναι ευρέως γνωστός πως στην Ελλάδα οι διαφημιζόμενοι επιδιώκουν να επηρεάσουν το περιεχόμενο των ειδήσεων, υπονομεύοντας την ανεξαρτησία των μέσων μαζικής ενημέρωσης. Υπάρχουν πολλές περιπτώσεις, στις οποίες οι διαφημιζόμενοι έχουν προσπαθήσει να χρησιμοποιήσουν τα κεφάλαιά τους για να λογοκρίνουν, να φιμώσουν την αλήθεια και να μετριάσουν την αίσθηση της κοινής γνώμης. Όταν εταιρείες ενέργειας, τράπεζες, τηλεπικοινωνιακοί πάροχοι, κατασκευαστικοί όμιλοι και εταιρείες τυχερών παιχνιδιών διαφημίζονται στα μέσα ενημέρωσης, πολύ σπάνια ο αναγνώστης θα βρει ένα ερευνητικό δημοσίευμα που να αφορά τις συγκεκριμένες επιχειρήσεις". Και η έκθεση του διεθνούς ινστιτούτου συνεχίζει λέγοντας ότι "ένα τέτοιο πρόσφατο παράδειγμα αποτελεί η διαμάχη ανάμεσα στη σημαντικότερη οικονομική ιστοσελίδα της Ελλάδας, το Capital.gr και την United Group, στην οποία ανήκει η Nova, μια από τις μεγαλύτερες εταιρείες τηλεπικοινωνιών της χώρας. Μετά από δημοσίευμα του Capital αναφορικά με τις εμπιστευτικές οικονομικές καταστάσεις του ομίλου United για το 2022, η United Group έστειλε εξώδικο στο οικονομικό μέσο, ενημερώνοντας, παράλληλα, το εμπορικό του τμήμα ότι θα αναστείλει το διαφημιστικό πρόγραμμα της Nova".
Είναι ενδεικτικό ότι σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη από το Incubator for Media Education and Development (iMEDd), το 80% των Ελλήνων δημοσιογράφων δήλωσε ότι αυτολογοκρίνεται ενώ κάνει τη δουλειά του με τη μελέτη να εκτιμά ότι αυτό είναι αποτέλεσμα μιας καλλιεργημένης "κουλτούρας" που αναγκάζει τους δημοσιογράφους να "μάθουν" τι πρέπει και τι δεν πρέπει να γράφουν. Οι τράπεζες, οι ισχυροί ιδιοκτήτες επιχειρήσεων και οι εταιρείες που κυριαρχούν στη διαφημιστική αγορά θεωρούνται ως εκτός ορίων (off limits) και ότι δεν πρέπει να "αγγίζονται" από τα μεγάλα και καταξιωμένα μέσα ενημέρωσης της χώρας.
Η αναφορά, λοιπόν, του Διεθνούς Ινστιτούτου Τύπου έρχεται να επιβεβαιώσει πλήρως όσα είχε υποστηρίξει το Capital.gr τον περασμένο Οκτώβριο, τονίζοντας ότι η United Group παραδέχθηκε ότι συνδέει τη διαφημιστική της δαπάνη με γνώμονα τις δικές της απόψεις περί αντικειμενικότητας για θέματα που την αφορούν.