Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 31-Δεκ-2023 08:03

    Από το 2020 σέρνονται τα έργα ΣΔΙΤ

    Από το 2020 σέρνονται τα έργα ΣΔΙΤ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα

    Μεγάλες καθυστερήσεις που έχουν ως αποτέλεσμα να σέρνονται από το 2020... παρατηρούνται στους διαγωνισμούς των έργων μέσω ΣΔΙΤ. 

    Ενδεικτικό είναι το έργο των φοιτητικών εστιών του Πανεπιστημίου Κρήτης με κόστος 255 εκατ. ευρώ, όπου ο διαγωνισμός ξεκίνησε τον Φεβρουάριο του 2020 και αγγίζει πλέον τα 4 έτη. Προσωρινή ανάδοχος του έργου έχει αναδειχτεί η ΙΝΤΡΑΚΑΤ.

    Ανάλογη είναι η εικόνα και για τον διπλό διαγωνισμό για τα 13 Περιφερειακά Κέντρα Πολιτικής Προστασίας, ο οποίος τρέχει από τις 15 Φεβρουαρίου 2021, ωστόσο δεν έχουμε ακόμα την ανακοίνωση των αναδόχων όπως και το κτιριακό έργο-ΣΔΙΤ των  17 σχολείων στην Κεντρική Μακεδονία με προϋπολογισμό 159,21 εκατ. ευρώ, που ξεκίνησε από το Μάιο του 2021. 

    Το εν λόγω έργο αφορά τον σχεδιασμό και την κατασκευή, χρηματοδότηση, συντήρηση και λειτουργία 17 σχολικών μονάδων στην Περιφέρεια Κεντρικής Μακεδονίας, μέσω Σ.Δ.Ι.Τ. Η συνολική διάρκεια του έργου ορίστηκε σε 324 μήνες εκ των οποίων 24 μήνες κατασκευής και οι υπόλοιποι 300 μήνες (25 χρόνια) λειτουργία και διαχείριση.

    Από τον Νοέμβριο του 2021 σέρνεται και ο διαγωνισμός για τα Δικαστικά Μέγαρα σε Θεσσαλονίκη, Κιλκίς, Έδεσσα και Σέρρες, με προϋπολογισμό 148,81 εκατ. ευρώ.

    Στον διαγωνισμό κατέβηκαν: ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ, ΑΒΑΞ, ΜΥΤΙΛΗΝΑΙΟΣ-ΑΤΕΣΕ, ΤΕΚΑΛ-JCC (ΛΙΒΑΝΟΣ), ΙΝΤΡΑΚΑΤ-REDEX. 

    Στο έργο-ΣΔΙΤ για το νέο κτίριο της Γενικής Γραμματείας Υποδομών στην Οδό Πειραιώς με κόστος 139,6 εκατ. ευρώ, η εκδήλωση ενδιαφέροντος ξεκίνησε στις 10 Σεπτεμβρίου 2021 και προσωρινός ανάδοχος είναι το σχήμα INTRAKAT-REDEX. 

    Τέλος, ένας ακόμη διαγωνισμός ΣΔΙΤ που ξεκίνησε από τον Ιούλιο του 2020 και δεν έχει ακόμη ολοκληρωθεί είναι αυτό για τις Φοιτητικές Εστίες του Πανεπιστημίου Θεσσαλίας, με προσωρινό ανάδοχο την INTRAKAT και προϋπολογισμό 116 εκατ. ευρώ.

    Ο Υφυπουργός Υποδομών Ν. Ταχιάος στη διάρκεια του ITC 2023 – 6ου Συνεδρίου Υποδομών και Μεταφορών, που πραγματοποιήθηκε τον περασμένο Σεπτέμβριο, αναφέρθηκε στα μοντέλα χρηματοδότησης των δημοσίων έργων και συγκεκριμένα το μοντέλο σύμπραξης δημοσίου – ιδιωτικού τομέα (ΣΔΙΤ), χαρακτηρίζοντας το ως "πεπερασμένο".

    "Πρέπει να καταλάβουμε ότι η λειτουργία των ΣΔΙΤ ως μοντέλο χρηματοδότησης είναι απολύτως πεπερασμένη. Ως υπεύθυνοι άνθρωποι και υπεύθυνοι πολιτικοί, δεν πρέπει να επιτρέψουμε σε αυτό το κράτος να ξανακυλήσει δημοσιονομικά. Δεν μπορούμε να υποθηκεύουμε το μέλλον των επόμενων γενεών για να ερχόμαστε ως πολιτικοί και να λέμε ότι κάνουμε έργα. Θα κάνουμε τα έργα που είναι απολύτως απαραίτητα. Τα ΣΔΙΤ είναι εργαλεία που έχουν πολύ μεγάλη αξία όταν περιλαμβάνεται η συντήρηση και η διαχείριση για ένα χρονικό διάστημα, αλλά δεν είναι εργαλείο χρηματοδότησης" είπε χαρακτηριστικά ο Ν. Ταχιάος.

    Όπως εξήγησε ο υφυπουργός Υποδομών, "ο χρήστης -και όχι ο φορολογούμενος- πρέπει να πληρώνει" για την χρήση ενός έργου, τοποθέτηση που προκρίνει το μοντέλο των παραχωρήσεων στην κατασκευή δημοσίων έργων.

    Χαρακτηριστικό παράδειγμα που έδωσε ο υφυπουργός είναι αυτό ενός νέου αυτοκινητόδρομου, που εξοικονομεί χρόνο και καύσιμα στους οδηγούς που τον χρησιμοποιούν. "Σε αυτή την περίπτωση το κόστος κατασκευής αλλά και συντήρησης του δρόμου πρέπει να το επωμίζεται ο οδηγός- χρήστης πληρώνοντας διόδια, και όχι ο φορολογούμενος μέσω του κρατικού προϋπολογισμού", ανέφερε χαρακτηριστικά.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ