Κυριακή, 05-Νοε-2023 08:30
Το μεγάλο βήμα της ΔΕΗ με τον Κωτσόβολο

Του Χάρη Φλουδόπουλου
Ακόμα μία κίνηση-έκπληξη, που εντάσσεται στο πλαίσιο του στρατηγικού σχεδιασμού για την επόμενη ημέρα της επιχείρησης στο νέο περιβάλλον της αγοράς ενέργειας, υλοποίησε η ΔΕΗ με την εξαγορά της Κωτσόβολος. Πρόκειται για μια κίνηση που φέρνει νέα εποχή για το εγχώριο λιανεμπόριο συνολικά και πραγματοποιήθηκε σε τίμημα που αντιστοιχεί σε αξία επιχείρησης 200 εκατ. ευρώ. Ακολουθώντας το άκρως πετυχημένο παράδειγμα των τηλεπικοινωνιών και της εξαγοράς της Γερμανός από τον όμιλο ΟΤΕ, η ΔΕΗ εντάσσει στο δυναμικό της ένα ισχυρό δίκτυο λιανικής πώλησης, το οποίο εξυπηρετεί απόλυτα τους δικούς της σχεδιασμούς και φιλοδοξίες για τη λιανική του τομέα της ενέργειας, που μετασχηματίζεται και θέλει τις εταιρείες ηλεκτρισμού να μετατρέπονται σε παρόχους ολοκληρωμένων λύσεων, με αφετηρία και όχι μοναδικό στόχο την ηλεκτρική ενέργεια.
Παράλληλα, η κίνηση αναμένεται να βοηθήσει τη ΔΕΗ να ενισχύσει τις οικονομικές της επιδόσεις και να εξυγιάνει περαιτέρω τη λειτουργία της, εισφέροντας ταυτόχρονα ένα δίκτυο λιανικής που θα τη βοηθήσει να προωθήσει και δικά της προϊόντα στα καταστήματα λιανικής της Κωτσόβολος.
Η συμφωνία για εξαγορά της Κωτσόβολος αποτελεί για τη ΔΕΗ μια στρατηγική κίνηση μετασχηματισμού, σε μια αγορά που αλλάζει σε παγκόσμιο επίπεδο, καθώς η εποχή της ενεργειακής μετάβασης και του νέου εξηλεκτρισμού δημιουργεί έναν ολόκληρο νέο κόσμο λύσεων για νοικοκυριά και επιχειρήσεις.
Με την εξαγορά της Κωτσόβολος, η ΔΕΗ προχωρά ακόμα γρηγορότερα στον μετασχηματισμό της σε έναν ολοκληρωμένο πάροχο προϊόντων και υπηρεσιών.
Από την πλευρά της ΔΕΗ, με την απόκτηση του Κωτσόβολου στόχος είναι να δημιουργηθεί ένα ευρύ δίκτυο καταστημάτων για να εξυπηρετήσει ταυτόχρονα και τη δική της υφιστάμενη δραστηριότητα. Σύμφωνα με τη διακηρυγμένη στρατηγική της εταιρείας, αλλά και τους νέους στόχους που έχουν τεθεί για την ενίσχυση της παρουσίας της εταιρείας στο retail με νέες υπηρεσίες και προϊόντα, καθίσταται σαφές ότι η επένδυση στον Κωτσόβολο "ταιριάζει" με τα "θέλω" της επιχείρησης.
Σημειώνεται ότι η εταιρεία ήδη διαθέτει υπηρεσίες συμβουλευτικής, μελέτης και εγκατάστασης για προϊόντα όπως αντλίες θερμότητας και φωτοβολταϊκά, ενώ στο πλαίσιο της αλλαγής φιλοσοφίας των υφιστάμενων καταστημάτων έχουν μπει και διατίθενται συσκευές, γίνονται καταστήματα franchise και επιδιώκεται η ανάπτυξη αντίστοιχου δικτύου κατά το πρότυπο του ΟΤΕ με τα καταστήματα Γερμανός. Η ΔΕΗ, η οποία σημειώνεται ότι ξεκίνησε τη δραστηριότητά της το 1950 πουλώντας συσκευές, είχε δεσμεύσει ποσό ύψους 100 εκατ. ευρώ ώστε να κατασκευάσει ένα δίκτυο καταστημάτων σαν του Κωτσόβολου.
Σε κάθε περίπτωση, όπως έχει κατ' επανάληψη τονίσει η διοίκηση της εταιρείας, στόχος της ΔΕΗ είναι να μετατραπεί σε ολοκληρωμένο σύμβουλο ενέργειας, κάτι που τα επόμενα χρόνια θα είναι και το κεντρικό ζητούμενο συνολικά στην αγορά προμήθειας ενέργειας. Για την ώρα, πάντως, παραμένει άγνωστο αν η ΔΕΗ θα προχωρήσει στη μετονομασία των καταστημάτων της Κωτσόβολος.
Σημειώνεται ότι ο κλάδος ηλεκτρικών και ηλεκτρονικών συσκευών το 2022 αύξησε τον τζίρο του κατά 4%, στα 2,6 δισ. ευρώ, από 2,5 δισ. ευρώ το 2021. Τα επόμενα χρόνια αναμένεται αύξηση της αγοράς, με περίπου 3% ετησίως, λόγω μείωσης της ανεργίας, αύξησης του διαθέσιμου εισοδήματος, βελτιωμένης καταναλωτικής εμπιστοσύνης και αυξανόμενων επιχειρηματικών επενδύσεων.
Σε ό,τι αφορά την Κωτσόβολος, στη χρήση 2022-2023 είχε τζίρο 733 εκατ. ευρώ, από 654 εκατ. ευρώ πέρυσι, το EBITDΑ ήταν 48,6 εκατ. ευρώ από 51,7 εκατ. ευρώ, με μείωση κατά 6%, και τα ταμειακά διαθέσιμα ανήλθαν στα 82,8 εκατ. ευρώ από 59,4 εκατ. ευρώ, ενώ οι επενδύσεις διαμορφώθηκαν στα 13,4 εκατ. ευρώ από 13,3 εκατ. ευρώ στην προηγούμενη χρήση. Τα EBIT ήταν 20,7 εκατ. ευρώ, από 25,2 εκατ. ευρώ. Να σημειωθεί ότι ο κύκλος εργασιών στη χρήση 2012-2013 ήταν 342 εκατ. ευρώ, με την εταιρεία να υπερδιπλασιάζει ουσιαστικά τον τζίρο της στην τελευταία χρήση.
Στα πλεονεκτήματα της Κωτσόβολος είναι η πλήρης γεωγραφική κάλυψη στην Ελλάδα, αλλά και η παρουσία της στην Κύπρο με δίκτυο 95 καταστημάτων. Στο πλαίσιο αναβάθμισης του δικτύου της, εκτός από νέα καταστήματα και ανακαινίσεις σε υπάρχοντα, έχει προχωρήσει στη σύσταση concept stores, όπως είναι το K-Spot στη Sani Marina, το οποίο αποτελεί προορισμό λιανικής για τους επισκέπτες του ξενοδοχειακού συγκροτήματος Sani Resort, με εξειδικευμένες υπηρεσίες και στοχευμένο μείγμα προϊόντων.
Ισχυρή όμως είναι και η σχέση που διατηρεί με την Apple, καθώς έχει δημιουργήσει το πρώτο και μοναδικό έως τώρα Apple Shop νέας γενιάς μέσα σε κατάστημά της (shop-in-shop).
Στα ατού της Κωτσόβολος προσμετρώνται οι επενδύσεις που έχει κάνει στον τομέα της εφοδιαστικής αλυσίδας. Μάλιστα, σύντομα αναμένεται να λειτουργήσει το νέο logistics center στο Θριάσιο, σε ακίνητο συμφερόντων της Trade Estates ΑΕΕΑΠ του ομίλου Φουρλή και της κατά το ήμισυ συμμετόχου της, ΡΕΤΣ Κατασκευαστική, του Παναγιώτη Τσιγαρίδη. Επιπλέον, η Κωτσόβολος έχει δημιουργήσει επισκευαστικό κέντρο 3.000 τ.μ., αποκομίζοντας πρόσθετα έσοδα από την επισκευή συσκευών. Ταυτόχρονα, όμως, έχει κάνει κινήσεις επέκτασης και σε άλλους τομείς, με στόχο να αξιοποιήσει κάθε δυνατότητα που της προσφέρει το δίκτυο, η ανάπτυξη τεχνολογιών, οι εγκαταστάσεις αλλά και το ανθρώπινο δυναμικό της, αποκομίζοντας προστιθέμενη αξία.
Ο Κωτσόβολος ξεκίνησε από ένα συνοικιακό μαγαζί το 1950 στην Αθήνα και διαθέτει δίκτυο με πάνω από 90 φυσικά καταστήματα σε Ελλάδα και Κύπρο.