Τετάρτη, 18-Οκτ-2023 18:00
Απ. Βακάκης: Στην Ελλάδα επικρατεί μία έντονα κερδοσκοπική τάση

Του Γιώργου Λαμπίρη
Στη σημασία που έχει η προτεραιοποίηση των αναγκών του καταναλωτή, αφήνοντας εμμέσως πλην σαφώς αιχμές για κερδοσκοπικές κινήσεις από ορισμένες κατευθύνσεις ή επιχειρήσεις, στάθηκε ο πρόεδρος της Jumbo, Απόστολος Βακάκης, στο πλαίσιο της γενικής συνέλευσης των μετόχων.
"Όσο δεν αποτελεί εθνικό σκοπό το να μην κερδίσουμε σε βάρος του καταναλωτή, θα μπούμε σε μεγάλα προβλήματα τα οποία τα βλέπουμε αλλά δεν μπορούμε να τα αντιληφθούμε. Ενώ θα έπρεπε να εξασκούμε μία σύνεση, βλέπουμε ότι κάποιοι επιδιώκουν να πάρουν πρώτοι τα λεφτά του καταναλωτή. Εμείς βγήκαμε με καμπάνια που έλεγε ότι θα προσπαθήσουμε να ασκήσουμε την ισοπαλία υπέρ του καταναλωτή", σημείωσε ο επιχειρηματίας.
Αναφερόμενος στις εξελίξεις στο Ισραήλ και το κατά πόσο θα μπορούσαν να επηρεάσουν την αύξηση των τιμών, τόνισε πως "εάν ο πόλεμος γενικευτεί και αρχίσουν τα καύσιμα να αυξάνονται, είναι μία άλλη παράμετρος. Σήμερα όμως, η τιμή στο βαρέλι του πετρελαίου είναι στα 85 δολάρια. Για ποιο λόγο βλέπει κάποιος ότι θα φτάσουν στα 300; Είναι ανέντιμο προς τον καταναλωτή αυτό".
Για το τι θα μπορούσε να προκαλέσει η σημερινή κατάσταση που επικρατεί στο Ισραήλ στο μέλλον, ανέφερε: "Ας έρθει το μέλλον και το βλέπουμε. Δεν θα δημιουργήσουμε εμείς το πρόβλημα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε. Καθημερινά λαμβάνω μηνύματα που είναι τα ανάποδα από αυτά που θα έπρεπε να παίρνω. Ενώ υπάρχει μία σαφής διάθεση αποπληθωρισμού, στην Ελλάδα παραμένει μία έντονα κερδοσκοπική τάση. Η οποία δεν είναι αδικαιολόγητη, αλλά είναι πρώιμη. Κακώς οι άνθρωποι πρωτοποθετούνται. Η ισοπαλία έπρεπε πάντα να δίνεται στον καταναλωτή. Και αυτή έπρεπε να είναι η μεγαλύτερή μας ανησυχία και μετά τα πόσα χρήματα δίνουμε στους μετόχους".
"Εάν αύριο αλλάξουν τα πράγματα με τον πόλεμο, θα το δούμε τότε. Έως τότε πρέπει να δουλεύουμε παραπάνω, εξισορροπώντας τη φοβία που υπάρχει στην αγορά, παρέχοντας περισσότερα πράγματα στον καταναλωτή. Με ευχές δεν γίνεται τίποτα. Ως όμιλος βλέπω ότι οι κινήσεις μας είναι ψύχραιμες. Για το μέλλον το μόνο που ξέρω είναι ότι είναι αβέβαιο".
Αναφορικά με την πορεία της επιχείρησης στη διάρκεια του 2023, ο πρόεδρος της Jumbo σημείωσε ότι έχει δοθεί guidance, όπου αυτό που ενδιαφέρει στο τέλος αυτής της πορείας είναι εάν η κερδοφορία της επιχείρησης θα υποστεί πλήγμα από τις συνθήκες όπως είναι διαμορφωμένες σήμερα. "Εμείς εμμένουμε στο guidance που έχουμε δώσει. Η πρόβλεψή μας δεν είναι οπτιμιστική, αλλά είναι με βάση το μπάτζετ μας και έχει περιθώριο να χάσει, παραμένοντας η πρόβλεψη σταθερή. Μπορεί να ανατραπούν όμως καταστάσεις μακροπρόθεσμα εάν ο πόλεμος γενικευτεί. Αυτό ευχόμαστε να μην συμβεί, αλλά αυτό δεν το ξέρει κανείς. Συμφέρει την ανθρωπότητα να γενικευτεί ο πόλεμος; Η απάντηση είναι ‘όχι’. Μπορεί η Jumbo να κάνει κάτι; Καμία επιχείρηση δεν μπορεί. Σε κάθε περίπτωση η κερδοφορία θα είναι ανοδική".
Θυμίζουμε ότι η αρχική εκτίμηση της διοίκησης είναι ότι το μικτό περιθώριο κατά το 2023 θα μπορούσε να διαμορφωθεί στο 54% περίπου. Εάν επιβεβαιωθεί η εκτιμώμενη πρόβλεψη των πωλήσεων, τα κέρδη του Ομίλου εκτιμάται ότι θα κυμανθούν μεταξύ 270 εκατ. ευρώ και 275 εκατ. ευρώ το 2023.
Σύντομα θα λειτουργήσει δύο καταστήματα σε Ρουμανία, από τις 19 Οκτωβρίου και στη Βουλγαρία στις 8 Νοεμβρίου. Παράλληλα, τα μηνύματα τα οποία λαμβάνει η επιχείρηση εκπέμπουν την ανησυχία του κόσμου, όπως είπε ο πρόεδρος της Jumbo. "Βλέπουμε μία τάση φόβου. Και στην Κύπρο παρατηρούμε ότι έχει σταματήσει ο τουρισμός. Οι κρουαζιέρες διακόπηκαν, γιατί δεν θα μπορούσαν να γίνονται κρουαζιέρες ενώ υπάρχει πόλεμος. Υπάρχει μία επιβράδυνση, την οποία την έχουμε μέσα στη μελέτη του συστήματός μας. Θα πρέπει όμως να εξαντλήσουμε την προσπάθειά μας για να πιάσουμε τα νούμερα των προβλέψεων".
Σε ό,τι αφορά την πορεία του e-shop στη Ρουμανία, ο κύριος Βακάκης επισήμανε ότι η εταιρεία ενδιαφέρεται μόνο για κέρδη, γι’ αυτό και δεν κάνει διαφήμιση. "Κοιτάμε την τάση, η οποία είναι ανοδική. Τα e-shop στη χειρότερη των περιπτώσεων θα αναπτύσσονται στο διηνεκές και κατ’ επέκταση δεν ιδρώνουμε από αυτήν την ιστορία".
Για την Κύπρο σημείωσε ότι θα συνεχιστούν οι επενδύσεις "διότι οι άνθρωποι είναι συγκροτημένοι και διαχωρίζουν την οικονομία από την πολιτική. Πιστεύουμε ότι η Κύπρος θα φουσκώσει από κόσμο μέχρι εκεί που δεν πάει. Όταν έφυγαν οι Ρώσοι από την Κύπρο εμφανίστηκε η αφρόκρεμα των Ουκρανών και των Ισραηλινών. Και εμφανίστηκαν γιατί βρήκαν κίνητρα και οι Κύπριοι ήταν πιο έξυπνοι για να τους πάρουν τα λεφτά. Εμείς ως επιχειρηματική οντότητα οφείλουμε να επενδύσουμε σε αυτήν τη χώρα. Το ότι πήγαν πάρα πολλοί σε μικρό χρονικό διάστημα, μας ανάγκασε να πάμε πιο σιγά γιατί θα μας έπαιρναν τα σώβρακα οι εργολάβοι. Δεν μας ενδιαφέρει ένα μαγαζί που θα το πληρώσουμε διπλά. Δεν έχουμε προδιάθεση να αγοράσουμε τον τζίρο, ούτε προτείνουμε το Jumbo ως μία βραχυπρόθεσμου χαρακτήρα επιχείρηση".
Σε ό,τι αφορά τα καταστήματα της Θεσσαλίας που επλήγησαν από την κακοκαιρία Daniel και είχε ως αποτέλεσμα να επηρεαστεί η λειτουργία τους, ανέφερε ότι ο όμιλος διατηρεί μια πολιτική εξασφάλισης τόσο για ζημίες όσο και για κέρδη. "Πληρώνουμε ασφάλιστρα που μας επιτρέπουν να έχουμε το κεφάλι μας ήσυχο, όταν συμβαίνει κάτι που κανείς μας δεν είχε προβλέψει. Η ασφάλεια κατά τη γνώμη μου είναι επένδυση. Ο περισσότερος κόσμος πρώτα την πατάει και μετά ασφαλίζεται".
Όσον αφορά τα οικονομικά μεγέθη της εισηγμένης, οι πωλήσεις του Ομίλου Jumbo στο εννεάμηνο του 2023 τρέχουν με +17% περίπου, ενώ ειδικά για τον Σεπτέμβριο κατέγραψαν άνοδο 13%.
Πιο συγκεκριμένα, τον Σεπτέμβριο, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας (χωρίς να υπολογίζονται οι ενδοεταιρικές συναλλαγές), παρουσίασαν αύξηση κατά +8% περίπου. Συνολικά για το 9μηνο του έτους 2023, οι καθαρές πωλήσεις της μητρικής εταιρείας -χωρίς τις ενδοεταιρικές συναλλαγές- παρουσίασαν αύξηση κατά +18% περίπου σε σχέση με το 2022.
Στην Κύπρο, οι πωλήσεις των καταστημάτων κατά τον Σεπτέμβριο του 2023 αυξήθηκαν κατά +6% περίπου, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Συνολικά οι πωλήσεις των καταστημάτων στην Κύπρο για το 9μηνο του 2023 είναι αυξημένες κατά +15% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Στη Βουλγαρία, οι πωλήσεις του δικτύου κατέγραψαν αύξηση κατά 15% περίπου τον Σεπτέμβριο του 2023, σε σχέση με τον αντίστοιχο περσινό μήνα. Συνολικά οι πωλήσεις στη Βουλγαρία για το 9μηνο του 2023 είναι αυξημένες κατά 15% περίπου, σε σχέση με το αντίστοιχο περσινό διάστημα.
Διαβάστε ακόμη: