Τετάρτη, 18-Οκτ-2023 12:52
Τι λένε οι Έλληνες εφοπλιστές για τις συνέπειες του πολέμου στο Ισραηλ

Της Αναστασίας Βαμβακά
Υπό τη σκιά των νέων πολεμικών επιθέσεων στο Ισραήλ, οι χθεσινές τοποθετήσεις των κορυφαίων Ελλήνων εφοπλιστών στο διεθνές συνέδριο Greek Ship Finance Forum του Marine Money, έδωσαν ένα πρώτο στίγμα των επιπτώσεων της αναζωπύρωσης της Μέσης Ανατολής στη ναυτιλία. Από το αμφιθέατρο του Ιδρύματος Ευγενίδου, ο Πέτρος Παππάς, διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Carriers, ο Γιάννης Κούστας διευθύνων σύμβουλος της Danaos Corp, ο Γεράσιμος Καλογηράτος, διευθύνων σύμβουλος της Capital Product Partners, ο Λέων Πατίτσας, ιδρυτής και διευθύνων σύμβουλος της Atlas Maritime και ο Ηλίας Σακέλλης Partner and Chief Investment Officer, της Borealis Maritime συζήτησαν για τις νέες γεωπολιτικές εξελίξεις αλλά την πορεία της ναυτιλίας προς την απανθρακοποίηση.
Τόσο η ελληνική ναυτιλιακή βιομηχανία όσο και η διεθνής έχουν στο βλέμμα τους στραμμένο στις διεθνείς εξελίξεις. Αυτό έγινε εμφανώς κατανοητό, από την τοποθέτηση του Πέτρου Παππά διευθύνων σύμβουλος της Star Bulk Carriers, που δραστηριοποιείται κυρίως στα φορτηγά πλοία: "Οι γεωπολιτικές εξελίξεις επηρεάζουν πάντοτε τη ναυτιλία. Φοβάμαι ότι εάν το Ισραήλ μπει στη Γάζα, η κίνηση αυτή θα έχει μεγάλες επιπτώσεις σε παγκόσμιο επίπεδο. Οι ΗΠΑ είναι εκεί. Αν εμπλακεί το Ιράν τότε δεν ξέρω πως θα εξελιχθεί. Συνήθως οι αναταραχές βγαίνουν σε καλό για τη ναυτιλιακή βιομηχανία. Το είδαμε πρόσφατα με την πανδημία αλλά και στον πόλεμο στην Ουκρανία" ενώ σημείωσε πως οι εξελίξεις αυτές συνήθως οδηγούν σε σημαντική αύξηση των τιμών του πετρελαίου, χωρίς κανείς ωστόσο να είναι βέβαιος.
Ο κ. Καλογηράτος, Capital Product Partners, τόνισε την ανθρωπιστική διάσταση που προκαλεί η νέα σύρραξη, αναφέροντας ότι η ναυτιλία τα δυο τελευταία χρόνια δραστηριοποιείται με γεωπολιτικές εντάσεις οι οποίες μάλιστα ξεσπούν πολύ κοντά στην ελληνική λεκάνη. Και εκείνος εκτίμησε ότι οι τιμές των καυσίμων και συνολικά της ενέργειας θα ανέβουν και θα επωφεληθούν τα δεξαμενόπλοια και τα πλοία μεταφοράς LNG, ωστόσο αυτό θα μετακυλήσει στους καταναλωτές προκαλώντας νέους κλυδωνισμούς στην παγκόσμια οικονομία.
Το πρόσφατο ταξίδι του κ. Κούστα, επικεφαλής της Danaos Corp, στο Τελ Αβιβ τίποτα δεν προμήνυε την ανάφλεξη που θα ακολουθούσε όπως είπε χαρακτηριστικά. "Όσα απρόβλεπτα συμβαίνουν είναι μία ευκαιρία να αφυπνιστεί η παγκόσμια κοινωνία για το παλαιστινιακό ζήτημα το οποίο είχε ξεχαστεί. Ελπίζω ότι δεν θα επιδεινωθεί η κατάσταση. Οι ΗΠΑ είναι πλέον κύριος εξαγωγέας πετρελαίου" εκτιμώντας ότι θα λειτουργήσει ισορροπητικά.
Ο κ. Πατίτσας από την πλευρά του αναφέρθηκε στα στενά του Ορμούζ από τα οποία μεταφέρεται το 30% του πετρελαίου και εξέφρασε την ελπίδα να μην εμπλακεί το Ιράν σε αυτή τη σύγκρουση. "Το Ιράν είπε ότι τελειώνει ο χρόνος της διπλωματίας. Αν μπει στην εξίσωση τότε θα υπάρξουν επιπτώσεις στην τιμή του πετρελαίου ενώ θα ανέβει και η τιμή των ναύλων" ανέφερε ενώ ο κ. Σακέλλης, της Borealis Maritime, υπενθύμισε ότι τα τελευταία χρόνια η ναυτιλία είναι αντιμέτωπη με γεωπολιτικές κρίσεις όπως ο πόλεμος στην Ουκρανία.
Είναι χαρακτηριστικό πως ακόμα και σήμερα καταγράφεται σοβαρό ζήτημα εγκλωβισμού πληρωμάτων ελληνόκτητων πλοίων στην εμπόλεμη ζώνη της Ουκρανίας. Στο δίαυλο Bystroe που οδηγεί σε λιμάνια της Ουκρανίας και στο δίαυλο Sulina δικαιοδοσίας της Ρουμανίας, πλοία ελληνικών συμφερόντων αντιμετωπίζουν σοβαρό πρόβλημα αναμονής για πλοήγηση η οποία φτάνει πλέον τις 30 μέρες. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τον εγκλωβισμό των πληρωμάτων σε μια εμπόλεμη περιοχή. Η Ένωση Εφοπλιστών Ναυτιλίας Μικρών Αποστάσεων, με επιστολή της στο Υπουργείο Ναυτιλίας & Νησιωτικής Πολιτικής ζητά την παρέμβαση του Υπουργού Ναυτιλίας και Εξωτερικών προς τη Ρουμανία και την Ουκρανία για την άμεση επίλυση
Την ίδια στιγμή, κερδισμένη φαίνεται η ελληνική κρουαζιέρα από τα τραγικά γεγονότα στο Ισραήλ σύμφωνα με εκτιμήσεις παραγόντων του κλάδου. Οι ακυρώσεις δρομολογίων από και προς το Ισραήλ πληθαίνουν καθημερινά και το στοίχημα του κλάδου είναι αν τα ελληνικά νησιά αποτελέσουν τον "έκτακτο" προορισμό των κρουαζιερόπλοιων ή τα τουρκικά παράλια.
Οι προορισμοί που είναι πιθανό να δεχτούν επιπλέον προσεγγίσεις είναι τα Δωδεκάνησα, με τη Ρόδο να δέχεται κυρίως τις περισσότερες αιτήσεις. Μέσα στις νέες επιλογές είναι και η Σαντορίνη, η Μύκονος και το Ηράκλειο, αλλά και ο Πειραιάς, που σε μερικές περιπτώσεις χρησιμοποιείται ως homeport αντικαθιστώντας τη Χάιφα. Ήδη, οι εταιρείες Royal Caribbean, Celebrity, MSC, Oceania, TUI, Celestyal και άλλες, έχουν ανακοινώσει την αλλαγή των λιμένων της Χάιφα και του Ασντόντ.
Ωστόσο αυτό έχει βραχυπρόθεσμα οφέλη, καθώς την επόμενη σεζόν οι μεγάλες εταιρείες του κλάδου είναι πιθανό να απεντάξουν από τα δρομολόγια τους την περιοχή της ανατολικής Μεσογείου, που έχουν κεντρικούς προορισμούς το Ισραήλ και την Αίγυπτο, με στάσεις όμως στα ελληνικά νησιά και τα τουρκικά παράλια.