Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 08-Αυγ-2023 08:00

    Οι κατασκευαστικοί όμιλοι που έφτασαν να χρωστάνε 610 εκατ. στο Δημόσιο

    Οι κατασκευαστικοί όμιλοι που έφτασαν να χρωστάνε 610 εκατ. στο Δημόσιο
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα

    Στις αρχές της δεκαετίας του 2000, την χρυσή εποχή του Χρηματιστηρίου, την εποχή που οι κατασκευαστικές εταιρείες υποχρεώθηκαν να προχωρήσουν σε συγχωνεύσεις και εξαγορές για να δημιουργηθούν μεγάλα σχήματα με στόχο την αναβάθμιση ή διατήρηση του εργοληπτικού τους πτυχίου, πολλές ήταν οι εταιρείες που αναγκάστηκαν να εξαγοράσουν μικρότερες. 

    Αποδείχτηκε όμως στην συνέχεια ότι οι κινήσεις αυτές ήταν ωρολογιακή βόμβα για τις περισσότερες, αφού φορτώθηκαν με ζημιές που επιβάρυναν δραματικά την χρηματοοικονομική τους εικόνα.

    Πολλά εκατομμύρια ξοδεύτηκαν, ανοίγματα έγιναν σε τομείς πέραν του κατασκευαστικού, που δεν γνώριζαν, με αντάλλαγμα τις υπεραξίες που κατέγραφε η μετοχή της μαμάς - εταιρείας. 

    Η συνέχεια δεν ήταν εξίσου συναρπαστική και οι εταιρείες αυτές βρέθηκαν με ανοίγματα εκατομμυρίων. 

    Κατασκευαστικοί Όμιλοι όπως η Θεμελιοδομή, η Μπαλάφας, η ΕΡΓΑΣ, η ΕΜΠΕΔΟΣ, η ΑΤΤΙΚΑΤ, η ΕΔΡΑΣΗ ΨΑΛΛΙΔΑΣ και ο ΒΩΒΟΣ, μεγάλα ονόματα του κατασκευαστικού κλάδου, συγκαταλέγονται στην λίστα που δημοσιοποίησε προ ημερών η ΑΑΔΕ, των μεγαλοοφειλετών με τα χρέη που έχουν προς το Δημόσιο να ξεπερνούν τα 610 εκατ. ευρώ. 

    Μπαλάφας - Θεμελιοδομή

    Με υποχρεώσεις που αγγίζουν τα 223 εκατ. ευρώ η Μπαλάφας και τα 71 εκατ. ευρώ η θεμελιοδομή, οι δύο κάποτε κραταιές κατασκευαστικές εταιρείες της Θεσσαλονίκης ήταν από τις πρώτες που η χρηματιστηριακή ευφορία τους επέτρεψε την επέκτασή τους σε άλλους τομείς, χωρίς ωστόσο όμως να έχουν τις απαραίτητες οργανωτικές δομές για να υποστηρίξουν κάτι τέτοιο. 

    "Οι λανθασμένες επιλογές διεύρυνσης των δραστηριοτήτων,το πρόβλημα ρευστότητας που δημιουργήθηκε κυρίως από την αδυναμία του Δημοσίου να ανταποκριθεί στις υποχρεώσεις του προς την εταιρεία αλλά και οι δικαστικές αποφάσεις που, πέρα από την αρνητική έκβασή τους, χρειάστηκαν και αρκετό χρόνο για να βγουν είναι οι βασικές αιτίες που σήμερα η εταιρεία βρίσκεται σε αυτή την οριακή κατάσταση" ανέφερε σε συνέντευξη του το 2010 ένας εκ των τριών βασικών μετόχων της Θεμελιοδομής Κ. Πατραμάνης.

    Οι οικογένειες Οικονόμου, Πατραμάνη και Ταμπακούλη, βασικοί μέτοχοι του κατασκευαστικού Ομίλου είχαν καταφέρει να μετατρέψουν τη Θεμελιοδομή σε μια ισχυρή εταιρεία σε εξειδικευμένα έργα θεμελιώσεων και περιβάλλοντος. 

    Ωστόσο, μέσα σε μία διετία από την επέκτασή της σε άλλους τομείς και την εξαγορά άλλων μικρότερων επιχειρήσεων, η Θεμελιοδομή βρέθηκε να έχει μεγάλα ανοίγματα στις τράπεζες.

    Το 2008 η εταιρεία έπειτα από τρία χρόνια διαβουλεύσεων με τους πιστωτές κατάφερε να ενταχθεί στο άρθρο 45 και να αιτηθεί την ένταξή της στο άρθρο 44. Το 70% των πιστωτών είχε συμφωνήσει να διαγραφούν χρέη 60 εκατ. ευρώ και τα υπόλοιπα 110 εκατ. να αποπληρωθούν σε οκτώ έτη με διετή περίοδο χάριτος. Το Εφετείο Θεσσαλονίκης ωστόσο απέρριψε την αίτηση.

    Ανάλογο ήταν και αυτό που συνέβη με τον Κωνσταντίνο Μπαλάφα της ομώνυμης εισηγμένης κατασκευαστικής εταιρείας, με σημαντική παρουσία στα ιδιωτικά έργα. Η εταιρεία η οποία εισήχθει στο ΧΑ, κατέρρευσε μέσα σε λίγους μήνες εν μέσω προβλημάτων ρευστότητας. 

    Η προσπάθεια της να επεκταθεί στα ργχώρια δημόσια έργα αλλά και στην αγορά της Ρουμανίας, απέτυχε με αποτέλεσμα η εταιρεία να οδηγηθεί σε πτώχευση. 

    ΑΤΤΙΚΑΤ 

    Η ΑΤΤΙΚΑΤ, η οποία σήμερα φέρεται να έχει οφειλές 177 εκατ. ευρώ προς το Δημόσιο ιδρύθηκε το 1980 από τον Παναγιώτη Πανούση και μέσα σε λίγα χρόνια κατάφερε να γίνει μία από τις ισχυρές του κατασκευαστικού κλάδου, αναλαμβάνοντας μία σειρά μεγάλων έργων υποδομής. 

    Το 1994 η ΑΤΤΙΚΑΤ εισάγεται στο Χρηματιστήριο Αθηνών, αντλώντας κεφάλαια που την βοηθήσανε να ανανεώσει το μηχανολογικό εξοπλισμό της και να συμμετάσχει σε αρκετά νέα έργα. Την χρυσή εποχή του Χρηματιστηρίου ο Π. Πανούσης, προχωρά στην εξαγορά μία σειράς εισηγμένων εταιρειών (Σ. Σιγάλας, ΑΤΕΜΚΕ, Ευκλείδης, Τεχνοδομή - Αφοί Τραυλού και Παρνασσός) οι οποίες όμως αντιμετώπιζαν οικονομικά προβλήματα, προχωρώντας στην δημιουργία ενός Ομίλου με πολλές δραστηριότητες. 

    Στη συνέχεια η Τεχνοδομή κατέρρευσε οικονομικά, η Ευκλείδης πουλήθηκε στην ΑΕΓΕΚ, ενώ η Σ. Σιγάλας και η ΑΤΕΜΚΕ απορροφήθηκαν από τη μητρική στο πλαίσιο της επανάκρισης των εργοληπτικών πτυχίων το 2003.

    Η απορρόφηση αυτών των επιχειρήσεων, λόγω των οικονομικών βαρών τους οδήγησε την εταιρεία αποκλειστικά στην ανάληψη και στην κατασκευή δημοσίων έργων υποδομής.

    Το 2007 η ΓΕΚ εξαγόρασε το 21,5% της ΑΤΤΙΚΑΤ. Η εταιρεία ωστόσο δεν μπόρεσε να επιβιώσει.

    ΕΜΠΕΔΟΣ 

    Η ΕΜΠΕΔΟΣ ήταν ο κατασκευαστικός Όμιλος που προήλθε από την συγχώνευση με απορρόφηση των εταιρειών ΓΕΚΑΤ, ΚΟΡΩΝΙΣ, ΔΟΜΗΣΗ, ΤΕΓΚ, ΚΑΣΤΑΤ, ΕΡΓΟΚΑΤ, ΑΛΦΑ και METPIK, από την ΓΝΩΜΩΝ. 

    Η ΕΜΠΕΔΟΣ ανέλαβε και εκτέλεσε πολλά έργα στο πλαίσιο των Ολυμπιακών Αγώνων του 2004 στην χώρα μας, όμως αμέσως μετά κατέρρευσε. Οι μέτοχοι των εταιρειών που απορροφήθηκαν στράφηκαν εναντίον των υπολοίπων και πολύ σύντομα ο κατασκευαστικός αυτός Όμιλος πέρασε στην ιστορία αφήνοντας πίσω του χρέη 90 εκατ. ευρώ.  

    ΕΔΡΑΣΗ 

    Ο κατασκευαστικός όμιλος ΕΔΡΑΣΗ ΨΑΛΛΙΔΑΣ από το 1950 που ιδρύθηκε είχε κατασκευάσει τουλάχιστον 3.000 έργα θεμελιώσεων και αντιστηρίξεων, εκ των οποίων το Μετρό Αθήνας, η Αττική Οδός, η γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, το ξενοδοχείο Χίλτον και πολλές ολυμπιακές εγκαταστάσεις. Πρόκειται για την εταιρεία που έχει πραγματοποιήσει εργασίες υποστύλωσης στο θρυλικό γεφύρι της Άρτας, έργα επεμβάσεων στο Παναθηναϊκό Στάδιο και σε πολλά μεγάλα αρχαιολογικά μνημεία της χώρας.

    Ο άλλοτε ισχυρός κατασκευαστικός Όμιλος, ο οποίος τα τελευταία χρόνια έδινε μάχη για την επιβίωση του, είχε προχωρήσει το 2015 σε συμφωνία εξυγίανσης με τους πιστωτές του.

    Το σχέδιο προέβλεπε τη διαγραφή του 22% των οφειλών στις τέσσερις συστημικές τράπεζες, ενώ τρία κοινοπρακτικά δάνεια (37 εκατ., 3 εκατ. και 7 εκατ. ευρώ) θα παρέμεναν ως είχαν.

    Προβλεπόταν ακόμη αναχρηματοδότηση μέσω μετατρέψιμου ομολογιακού δανείου πενταετούς διάρκειας 28,5 εκατ. ευρώ με παραίτηση των δικαιωμάτων υπέρ προνομίου συστημικών τραπεζών, αλλά και η εξόφληση των κοινοπρακτικών δανείων και λοιπών δανείων με δεκαπενταετές πρόγραμμα αποπληρωμής και διετή περίοδος χάριτος.

    Το 2019 οι πιστώτριες τράπεζες προχώρησαν σε καταγγελία των δανείων και σε πλειστηριασμό των ακινήτων της.

    Σήμερα η εταιρεία εμφανίζεται να έχει χρέη ύψους 33 εκατ. ευρώ προς το Δημόσιο. 

    ΕΡΓΑΣ και ΒΩΒΟΣ

    Η ΕΡΓΑΣ ήταν δημιούργημα του Γ. Μπατατούδη, γνωστού και ως "Μπάτμαν". Η εταιρεία διέθετε πτυχίο έκτης τάξης και είχε φτάσει να ασχολείται με κατοικίες στην Ανατολική Γερμανία. Το project ωστόσο απέτυχε και η ΕΡΓΑΣ εμφάνισε ζημιές εκατοντάδων εκατομμυρίων.

    Την άνοιξη του 2007, (είχε προηγηθεί η εμπλοκή και περιπέτεια του Γ. Μπατατούδη στον ΠΑΟΚ), η ΕΡΓΑΣ χάνει το εργοληπτικό της πτυχίο και εμφανίζει  ληξιπρόθεσμα χρέη, οφειλές στο προσωπικό, και απώλεια της φορολογικής της ενημερότητας.

    Από την άλλη πλευρά ο Μπάμπης Βωβός ήταν ο πρώτος Έλληνας επιχειρηματίας που ξέφυγε από τον ρόλο του "εργολάβου – κατασκευαστή" και έφτιαξε μια εταιρεία ανάπτυξης ακινήτων, όπου επέλεγε το οικόπεδο που θα φτιαχνόταν το κτήριο, έβρισκε χρηματοδότηση για το ακίνητο και τις εταιρείες που θα το νοίκιαζαν.

    Από την ίδρυση της το 1974 η Μπάμπης Βωβός - Διεθνής Τεχνική έχει κατασκευάσει περισσότερα από 30 γραφειακά συγκροτήματα, με συνολική έκταση μεγαλύτερη των 500.000 τετραγωνικών μέτρων. Μετά από 30 χρόνια συνεχούς ανάπτυξης και ενώ η εταιρεία έχει εισαχθεί στο Χρηματιστήριο Αθηνών το 2009 αλλάζουν όλα. Από την μια το πάγωμα αρχικά και στη συνέχεια η πτώση των ενοικίων ανατρέπουν τα οικονομικά δεδομένα για τον όμιλο. Από την άλλη, η Βωβός δέχεται μεγάλο πλήγμα από την απόφαση του Συμβουλίου της Επικρατείας που έβαλε στον "πάγο" την Διπλή Ανάπλαση της Λεωφόρου Αλεξάνδρας και του Βοτανικού. Βάσει αυτού του σχεδίου η εταιρεία θα έδινε οικόπεδο επί του Βοτανικού που θα κατασκευαζόταν το νέο γήπεδο του Παναθηναϊκού με αντάλλαγμα υψηλότερους συντελεστές δόμησης για το εμπορικό κέντρο που θα κατασκεύαζε δίπλα από το νέο γήπεδο. Μετά από αντιδράσεις των κατοίκων της περιοχής το θέμα πήγε στο ΣτΕ με αποτέλεσμα εντέλει να ακυρωθεί.

    Για το συγκεκριμένο έργο η ΒωβόςΜΒΔΤ είχε δανειστεί 120 εκατ. ευρώ γεγονός "στραγγάλισε" οικονομικά την εταιρεία, η οποία σταμάτησε να πληρώνει μισθούς και εισφορές. Τον Οκτώβριο του 2012 κατατέθηκε η αίτηση πτώχευσης της εταιρείας, περίπου έναν μήνα αργότερα ο ίδιος ο Μπάμπης Βωβός συλλαμβάνεται για χρέη προς το Δημόσιο.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ

    07:30 19/09

    Volvo: Το σχέδιο για την παραγωγή αυτοκινήτων από ανακυκλώσιμα υλικά

    Η σουηδική αυτοκινητοβιομηχανία θα επικεντρωθεί στα υβριδικά plug-in αυτοκίνητα.

    11:25 18/09

    Διχασμένα τα μέλη της Fed για τις επόμενες μειώσεις των επιτοκίων

    Η Fed είναι πλέον έτοιμη να υιοθετήσει μια πιο ουδέτερη — και ίσως ακόμη και πιο επεκτατική — στάση.

    07:30 18/09

    Γιατί η Ρωσία θέλει να αγοράσει τους S-400 που είχε πουλήσει στην Τουρκία - Οι "παρενέργειες" στη Μέση Ανατολή

    Η Μόσχα σκέφτεται τους παραδοσιακούς αγοραστές όπλων της και στέλνει αρνητικό μήνυμα στην Τεχεράνη.

    07:30 18/09

    Hack The Box: Η startup που εκπαιδεύει "αντί-hackers" προχωρά σε εξαγορά και διευρύνει την παρουσία της

    Η Hack The Box μετρά πάνω από 3,7 εκατ. μέλη παγκοσμίως και έχει λάβει συνολικά περίπου 70 εκατ. δολάρια σε χρηματοδότηση.

    10:35 17/09

    Γιατί η "φωνή" του CEO είναι πλέον κομβικής σημασίας για κάθε εταιρεία

    Μια έμπιστη και ορατή ηγετική παρουσία μπορεί να ενισχύσει την εταιρική φήμη· αντίθετα, ένας σιωπηλός ή ασυνεπής CEO μπορεί εύκολα να τη διαβρώσει.

    07:30 17/09

    Η Ρωσία ετοιμάζει την τελική επίθεση για την κατάληψη της πόλης Ποκρόβσκ

    Το Ποκρόβσκ παραμένει υπό πολιορκία, αλλά τα ουκρανικά drones έχουν ανακόψει την προέλαση των ρωσικών δυνάμεων.

    07:30 17/09

    Market In: Περισσότερα καταστήματα, λιγότερα κέρδη

    Ο κύκλος εργασιών ξεπέρασε τα 418 εκατ. ευρώ.

    13:06 16/09

    Χρυσός το 40% των αποθεματικών των κεντρικών τραπεζών - Ρεκόρ 30ετίας

    Τι έπεται για το πολύτιμο μέταλλο. Η όχι και τόσο αισιόδοξη Citi και η ιδέα του ψηφιακού χρυσού.

    07:42 16/09

    Το Bitcoin ξέφυγε "από τα νύχια" της Nvidia - Τι θα γίνει με την Τεχνητή Νοημοσύνη;

    Στον κόσμο των crypto, οι GPU αντικαταστάθηκαν από τα ASIC που απειλούν τον τεχνολογικό κολοσσό.

    07:31 16/09

    Στρατηγική συνεργασία Aegean-IndiGo φέρνει την Ινδία πιο κοντά στην Ελλάδα

    Απευθείας σύνδεση Αθήνα με Δελχί και Βομβάη με 14 πτήσεις από τη νέα χρονιά.

    12:45 15/09

    Ο Τραμπ "στη γραμμή" Μίλτον Φριντμαν: "Η Fed μπορεί να διορθώσει την κακή πολιτική"

    Σύμφωνα με τον Φρίντμαν, η Fed απέτυχε να αυξήσει τη λεγόμενη "προσφορά χρήματος" τη δεκαετία του 1930, με αποτέλεσμα την οικονομική ύφεση.

    07:57 15/09

    Μασούτης: Πότε αλλάζουν ταμπέλες τα καταστήματα Κρητικός

    Το όραμα για το μέλλον του ομίλου, το δίκτυο franchise και τα "ορφανά" καταστήματα. Η πορεία της Μασούτης σε λιανική και χονδρική και το mega project στις Τρεις Γέφυρες.

    07:31 15/09

    Μετά την Αθήνα, η Conrad της Hilton πάει Κέρκυρα

    Θα λειτουργήσει τον Μάιο του 2026.

    07:30 15/09

    Κίνα, Ρωσία και παγκόσμια αγορά LNG – Έρχονται μεγάλες αλλαγές

    Ποιοι παράγοντες μπορούν να στηρίξουν ή να εμποδίσουν τη συμφωνία για τον Power of Siberia 2;

    00:05 15/09

    Μάνθος Γαγάνης, Managing Director, DSV - Global Transport and Logistics: Χτίζουμε την επόμενη ημέρα των logistics με τεχνολογία, ευελιξία και επίκεντρο τον άνθρωπο

    Με αφετηρία μια εξαιρετική χρονιά για τη DSV Air & Sea στην Ελλάδα, η οποία έκλεισε το 2024 με κύκλο εργασιών 88 εκατ. ευρώ και ηγετική θέση στην αγορά.

    16:26 12/09

    Οι δασμοί Τραμπ άρχισαν να φέρνουν πληθωρισμό στις ΗΠΑ - Τι έδειξαν τα στοιχεία Αυγούστου

    Με αργό - είναι η αλήθεια - ρυθμό, σύμφωνα με τους αναλυτές.