Δευτέρα, 03-Ιουλ-2023 12:57
Ελένη Πολυχρονοπούλου: "Η Ελλάδα µπορεί να γίνει κέντρο ανάπτυξης πρωτοπόρων τεχνολογιών στη ναυτιλία"
Κάθε συνέντευξη µε την Ελένη Πολυχρονοπούλου, µία από τις σηµαντικότερες προσωπικότητες της ελληνικής ναυτιλιακής κοινότητας, έχει µεγάλο ενδιαφέρον, καθώς οι πολλές παράλληλες θέσεις ευθύνης που κατέχει της επιτρέπουν να έχει µια σφαιρική εικόνα της ναυτιλιακής οικονοµίας.
Ως Πρόεδρος του ERMA FIRST Group, εξηγεί αναλυτικά στο "Forbes" το επόµενο στοίχηµα του Οµίλου, το οποίο δεν είναι άλλο από τη µετεξέλιξη της µεγάλης εµπειρίας και εξειδίκευσης στα συστήµατα επεξεργασίας θαλάσσιου έρµατος σε µια ευρεία προϊοντική γκάµα περιβαλλοντικά βιώσιµων λύσεων για την "πράσινη" µετάβαση της ναυτιλίας, µε καθοριστική συµβολή στην απανθρακοποίηση των πλοίων. Την ίδια στιγµή, η ERMA FIRST υλοποιεί ένα καινοτόµο σχέδιο βιωσιµότητας των εγκαταστάσεών της, συµβάλλοντας καθοριστικά σε θέµατα ESG και στην "πράσινη" ανάπτυξη της τοπικής κοινωνίας.
Πώς η ERMA FIRST ανταποκρίνεται στις νέες περιβαλλοντικές προκλήσεις της ναυτιλίας;
Η πρωταρχική αξία, ο σκοπός της ERMA FIRST, είναι η προστασία του περιβάλλοντος. Όλες οι δράσεις, τα προϊόντα και οι υπηρεσίες µας έχουν ως βασική προτεραιότητα πώς θα βοηθήσουµε στην προστασία του θαλάσσιου περιβάλλοντος. Ξεκινήσαµε µε την κατασκευή των κορυφαίων συστηµάτων επεξεργασίας θαλάσσιου έρµατος (BWTS), που βοηθούν στη διατήρηση της βιοποικιλότητας στα θαλάσσια οικοσυστήµατα. Μια αγορά στην οποία σήµερα κατέχουµε ηγετική θέση σε παγκόσµιο επίπεδο. Δεν µείναµε, όµως, εκεί. Καθώς οι περιβαλλοντικές προκλήσεις αυξάνονται, και η ναυτιλία διαδραµατίζει πρωταγωνιστικό ρόλο στην πράσινη µετάβαση του πλανήτη, επενδύσαµε περαιτέρω στον τοµέα έρευνας και ανάπτυξης (R&D) προκειµένου να αναπτύξουµε νέες τεχνολογίες και πρωτοποριακά συστήµατα σε τοµείς όπως η "πράσινη" ηλεκτροδότηση των πλοίων για απανθρακοποίηση των λιµανιών (Alternative Maritime Power), η δέσµευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (Carbon Capture & Storage) και η εξοικονόµηση ενέργειας στα πλοία (Energy Saving Devices).
Εξηγήστε µας, τι προσφέρουν στη ναυτιλία οι νέες καινοτόµες λύσεις της ERMA FIRST;
Ένα σηµαντικό κοµµάτι στην πράσινη µετάβαση είναι η απανθρακοποίηση των λιµανιών. Η ERMA FIRST έχει αναπτύξει ένα ολοκληρωµένο σύστηµα, το BLUE CONNECT, το οποίο εγκαθίσταται πάνω στο πλοίο και του δίνει τη δυνατότητα να συνδέεται στην "πρίζα" του λιµανιού παίρνοντας "πράσινη" ενέργεια για να επιτελεί τις λειτουργίες του χωρίς τη χρήση των µηχανών του και, κατά συνέπεια, αποφεύγοντας πλήρως την περιβαλλοντική ρύπανση στην ευρύτερη περιοχή του εκάστοτε λιµανιού.
Δεύτερο και εξίσου σηµαντικό κοµµάτι είναι η δέσµευση και αποθήκευση διοξειδίου του άνθρακα (Carbon Capture & Storage) που παράγουν τα πλοία εν πλω. Στην ΕRMA FIRST έχουµε αναπτύξει δύο τεχνολογίες για τη δέσµευση και αποθήκευση του διοξειδίου του άνθρακα. Το δεσµευόµενο διοξείδιο είτε αποτελεί πρώτη ύλη για οικοδοµικά υλικά είτε µπορεί να χρησιµοποιηθεί από τη βιοµηχανία.
Όσον αφορά τη µείωση της κατανάλωσης ενός πλοίου, η ERMA FIRST αναπτύσσει πρωτοποριακές λύσεις µείωσης των απωλειών ενέργειας από την προπέλα του πλοίου (Energy Saving Devices). Αυτή η µείωση της κατανάλωσης έχει καθοριστική επίπτωση στη µείωση των εκποµπών διοξειδίου του άνθρακα.
Τέλος, δουλεύοντας περαιτέρω στη µείωση της ενεργειακής κατανάλωσης ενός πλοίου ώστε κατ’ επέκταση να µειωθούν οι εκποµπές άνθρακα, η ERMA FIRST παρέχει µοναδικές λύσεις για την ψηφιοποίηση (digitalization) ενός πλοίου, ώστε έτσι να ελέγχονται αποµακρυσµένα οι συνθήκες λειτουργίας του πλοίου και σχεδόν σε πραγµατικό χρόνο να προτείνονται στοχευµένες παρεµβάσεις µε σκοπό τη µείωση της ενεργειακής κατανάλωσης.
Ποιο είναι το οικονοµικό αποτύπωµα της ERMA FIRST;
Η εξέλιξη της ERMA FIRST γίνεται σε δύο επίπεδα. Το πρώτο αφορά, όπως σας έχω αναφέρει, την έρευνα και ανάπτυξη, τµήµα το οποίο ενισχύουµε συνεχώς, και το δεύτερο τις στοχευµένες επενδύσεις, µε εξαγορές εταιρειών µε υψηλή εµπειρία και τεχνογνωσία, τόσο στην Ελλάδα όσο και στο εξωτερικό. Οι κινήσεις αυτές, εκτός από τoν προφανή στόχο της προστασίας του θαλάσσιου περιβάλλοντος, αναπτύσσουν περαιτέρω και την αλυσίδα αξίας, για όλες τις εταιρείες και τους Οργανισµούς µε τους οποίους συνεργαζόµαστε στην Ελλάδα και το εξωτερικό.
Θέλω να τονίσω ότι σε µια περίοδο, όπως αυτή που διανύουµε, µε τεράστιες προκλήσεις, η συνεργασία ανάµεσα σε όλα τα εµπλεκόµενα µέρη είναι ίσως και ο µοναδικός τρόπος να πετύχουµε τους στόχους που έχουν τεθεί για µια βιώσιµη ανάπτυξη της κοινωνίας.
Όσον αφορά την επιχειρηµατική εξέλιξη του οµίλου, βρίσκεται βαθιά ριζωµένη στο DNA µας. Μέσω των πρόσφατων εξαγορών, όπως της METIS το 2019, µιας ελληνικής εταιρείας real-time data monitoring στα πλοία µέσω Τεχνητής Νοηµοσύνης (AI), και το 2021 του κορυφαίου Γερµανού κατασκευαστή συστηµάτων επεξεργασίας θαλάσσιων λυµάτων RWO, αλλά και της oneTANK στις ΗΠΑ, του παγκοσµίως µικρότερου και οικονοµικότερου συστήµατος επεξεργασίας θαλάσσιου έρµατος, η ERMA FIRST είναι πλέον ένας όµιλος εταιρειών µε µια ευρεία γκάµα και ένα εξαιρετικά διαφοροποιηµένο χαρτοφυλάκιο πρωτοποριακών προϊόντων και λύσεων στην υπηρεσία της ναυτιλίας.
Τέλος, είναι σηµαντικό να αναφέρω τη συµβολή της ERMA FIRST στην ελληνική οικονοµία. Η ERMA FIRST ξεκίνησε το 2009 από µια οµάδα 10 ατόµων, αναπτύχθηκε εν µέσω δύσκολων συνθηκών επενδύοντας στη χώρα µας κατά τη διάρκεια της κρίσης και πλέον είναι ένας όµιλος εταιρειών, έχοντας ένα ανθρώπινο δυναµικό µόνο στην Ελλάδα άνω των 400 ατόµων.
Έχει δυνατότητες η Ελλάδα να καταστεί hub για κατασκευές και τεχνολογίες αιχµής στη ναυτιλία;
Αδιαµφισβήτητα έχει δυνατότητες. Και µάλιστα η χώρα µας έχει τεράστιες δυνατότητες να καταστεί κέντρο ανάπτυξης πρωτοπόρων τεχνολογιών για τη ναυτιλία. Θα πρέπει να αναλογιστείτε ότι πριν από το 2010 και τη µεγάλη οικονοµική κρίση που έπληξε την Ελλάδα ο κλάδος αυτός ουσιαστικά δεν υφίστατο. Στο διάστηµα που µεσολάβησε πετύχαµε να καταστήσουµε τους Έλληνες Κατασκευαστές Ναυτιλιακού Εξοπλισµού (HEMEXPO) ένα αναγνωρίσιµο brand σε διεθνές επίπεδο. Οι ελληνικές ναυτιλιακές εταιρείες παραµένουν ο βασικός υποστηρικτής µας, άλλωστε διαθέτουν τον µεγαλύτερο στόλο παγκοσµίως. Μας εµπιστεύονται, όµως, και µεγάλες εταιρείες από το εξωτερικό. Με µεγάλη υπερηφάνεια, ως πρόεδρος της HEMEXPO, µπορώ να σας δηλώσω ότι οι εταιρείες-µέλη µας έχουν στο πελατολόγιό τους ξένες ναυτιλιακές εταιρείες-κολοσσούς.
Παράλληλα, τα τελευταία χρόνια αναπτύσσεται στη χώρα µας και µια "γαλάζια" Silicon Valley. Η Ελλάδα διαθέτει κορυφαίους επιστήµονες και πολλές νεοφυείς επιχειρήσεις (startups) υψηλής τεχνολογίας, ψηφιοποίησης και τεχνητής νοηµοσύνης, που αναπτύσσουν και υλοποιούν πρωτοποριακές ιδέες προσαρµοσµένες στις ανάγκες της ναυτιλίας.