Παρασκευή, 19-Μαϊ-2023 07:37
Ανοίγει ο νέος και πέμπτος πυλώνας δραστηριότητας του Παπουτσάνη

Του Γιώργου Λαμπίρη
Το Αρκάδι, εκτός από μία αρκετά γνωστή εταιρεία στον Έλληνα καταναλωτή, αποτελεί και τη νέα μάρκα που θα φέρει εντός του 2023 στην αγορά η Παπουτσάνης. Προηγήθηκε η εξαγορά της εν λόγω εταιρείας το 2022, ενώ πλέον είναι θέμα χρόνου για τον Παπουτσάνη να συστήσει στην αγορά και έναν πέμπτο βραχίονα επιχειρηματικής δραστηριότητας, με προϊόντα που θα προορίζονται για οικιακή χρήση, επεκτεινόμενος πέρα από τα προϊόντα ατομικής φροντίδας και περιποίησης που ήδη διαθέτει.
Θυμίζουμε ότι ο όμιλος παράγει τα δικά του επώνυμα προϊόντα που αντιστοιχούν στο 20% του τζίρου του, τα προϊόντα για λογαριασμό τρίτων που αντικατοπτρίζουν το 40% του τζίρου του, τα ξενοδοχειακά προϊόντα που αντιστοιχούν στο 20% και την ειδική κατηγορία της σαπωνόμαζας που αντικατοπτρίζει περίπου το 20% των πωλήσεων.
Ο επικεφαλής της εταιρείας, Μενέλαος Τασόπουλος, απαντώντας κατά τη διάρκεια της τακτικής γενικής συνέλευσης σε σχετικό ερώτημα του Capital.gr αναφορικά με τις κινήσεις που έχουν ήδη υλοποιηθεί σε σχέση με το επαναλανσάρισμα της μάρκας "Αρκάδι", που θα αποτελέσει τα επόμενα χρόνια ένα επιπλέον επιχειρηματικό προσανατολισμό για την επιχείρηση, ανέφερε ότι η Παπουτσάνης παρασκεύαζε επί σειρά ετών τα σαπούνια "Αρκάδι" στο εργοστάσιό της στη Ριτσώνα. Πλέον, όμως, παρασκευάζει και τα "flakes" στο δικό της εργοστάσιο, έχοντας μεταφέρει το σύνολο της παραγωγής των στερεών προϊόντων του Αρκαδίου στις δικές της εγκαταστάσεις. Ως προς τα ρευστά προϊόντα, παράγονταν από τρίτους για το "Αρκάδι", κάτι που συνεχίζει να συμβαίνει. "Σε ό,τι αφορά το εργοστάσιο που διατηρούσε το "Αρκάδι" στον Ασπρόπυργο, έχει διακόψει τη λειτουργία του. Εφόσον προκύψει κατάλληλη ευκαιρία θα το πουλήσουμε", επισημαίνει σχετικά.
Σε ερώτημά μας αναφορικά με το εάν υπάρχει συγκεκριμένο χρονοδιάγραμμα κατασκευής εργοστασίου της Παπουτσάνης και εκτός Ελλάδας, κάτι που έχει γνωστοποιήσει παλαιότερα η εταιρεία, ο κύριος Τασόπουλος σημείωσε ότι "παραμένει ένα πεδίο που μας ενδιαφέρει στρατηγικά και θα ενισχύσει την εταιρεία. Εφόσον προκύψει κατάλληλη ευκαιρία θα την εξετάσουμε".
Για το 2023, ο κύριος Τασόπουλος εκτίμησε ότι η κερδοφορία για την Παπουτσάνης θα είναι φέτος αισθητά βελτιωμένη, λόγω του ότι η εξομάλυνση των τιμών ενέργειας και πρώτων υλών συσκευασίας θα δώσει τη δυνατότητα στην εταιρεία να ανακτήσει ένα μέρος των κάτω γραμμών του ισολογισμού της. Για να αντιληφθούμε τον ρόλο που διαδραμάτισε ο παράγοντας ενέργεια στα αποτελέσματα του 2022, είναι χαρακτηριστικό ότι το κόστος τριπλασιάστηκε από το περίπου 1 εκατ. ευρώ του 2021 σε περίπου 3 εκατ. ευρώ πέρυσι.
Ωστόσο, η εικόνα εξομάλυνσης αποτυπώθηκε στα αποτελέσματα τριμήνου, που πριν από λίγες ώρες δημοσίευσε η Παπουτσάνης. Σε αυτά η μεικτή κερδοφορία της περιόδου ήταν βελτιωμένη σε σύγκριση με το τρίμηνο του 2022. Σημειώνεται ότι το περιθώριο μεικτού κέρδους κατά το πρώτο τρίμηνο της φετινής χρονιάς ανήλθε σε 28,0% έναντι 28,2%, το πρώτο τρίμηνο του 2022. Όμως, το περιθώριο μεικτού κέρδους είναι σημαντικά βελτιωμένο σε σχέση με αυτό της χρήσης του 2022, όπου άγγιξε το 24,4% και αναμένεται περαιτέρω βελτίωση, σύμφωνα με τον κύριο Τασόπουλο. "Τα κόστη παραμένουν σημαντικά υψηλότερα ιστορικά, αλλά σίγουρα αποκλιμακώνονται", παρατήρησε σχετικά ο διευθύνων σύμβουλος της Παπουτσάνης.
Να σημειωθεί ότι στο επώνυμο προϊόν, βασικοί ανταγωνιστές της εταιρείας αποτελούν οι πολυεθνικές επιχειρήσεις που δραστηριοποιούνται στα είδη ατομικής περιποίησης, όπως για παράδειγμα τα σαπούνια και τα αφρόλουτρα. Ωστόσο, στην κατηγορία των προϊόντων που παράγει η Παπουτσάνης για λογαριασμό τρίτων με τη μορφή της ιδιωτικής ετικέτας (contract προϊόντα), σημαντικό ανταγωνιστή αποτελεί η Τουρκία. Μάλιστα, όπως επισημάνθηκε, η πτώση της ισοτιμίας με τη λίρα καθιστά τους Τούρκους περισσότερο ανταγωνιστικούς.
"Ωστόσο, η αναστάτωση που επικρατεί στις ισοτιμίες προκαλεί προβλήματα και για τους Τούρκους. Είναι κάτι που διαπιστώνουμε και από πολυεθνικούς πελάτες που διατηρούν εργοστάσια στην Τουρκία, οι οποίοι κατά καιρούς αναζητούν εναλλακτικές. Από την άλλη υφίσταται ο γεωπολιτικός παράγοντας, ο οποίος με τη σειρά του διαδραματίζει ρόλο. Για παράδειγμα, από την εποχή που ήταν πρόεδρος ο Τραμπ, πραγματοποιούμε εξαγωγές στις Ηνωμένες Πολιτείες, προϊόντα που έως εκείνη τη στιγμή αγοράζονταν από την Κίνα", επισήμανε ο Μ. Τασόπουλος.