Τετάρτη, 12-Απρ-2023 07:45
Σαράντης: Η ευκαιρία της ιδιωτικής ετικέτας και οι συζητήσεις για εξαγορά στη Ρουμανία

Του Γιώργου Λαμπίρη
Mε ένα δίπτυχο επιχειρηματικών προκλήσεων έρχεται αυτή την περίοδο αντιμέτωπος ο όμιλος Σαράντη. Πρόκειται για προκλήσεις που αφενός σχετίζονται με τη στρατηγική της εισηγμένης, αφετέρου με το ευρύτερο χρηματοοικονομικό περιβάλλον και τον πληθωρισμό.
Ιδιαίτερα χαρακτηριστική είναι η αύξηση των πωλήσεων σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας που παράγει ο όμιλος, καθότι μία σημαντική μερίδα του καταναλωτικού κοινού έχει στραφεί στη συγκεκριμένη κατηγορία αγαθών. Είναι χαρακτηριστικό το γεγονός ότι στην Ελλάδα, σύμφωνα με τα λεγόμενα του οικονομικού διευθυντή του ομίλου, Κώστα Ροζακέα, στο πλαίσιο παρουσίασης της Ένωσης Θεσμικών Επενδυτών, "είναι ελάχιστοι αυτή τη στιγμή οι παραγωγοί στην Ελλάδα που μπορούν να καλύψουν τις ανάγκες των σούπερ μάρκετ σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Και ένας από αυτούς που κάνουν τη συγκεκριμένη δουλειά είναι και ο όμιλος Σαράντη". Για τον όμιλο Σαράντη το 2022 τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας εισέφεραν περίπου το 10% του συνολικού κύκλου εργασιών.
Στα ελληνικά σούπερ μάρκετ, στο α’ τρίμηνο του 2023 στο σύνολο των ταχυκίνητων καταναλωτικών αγαθών τα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας αντικατοπτρίζουν το 17,7% των συνολικών πωλήσεων, ενώ το υπόλοιπο 82,3% αντιστοιχεί σε επώνυμα αγαθά, με βάση στοιχεία της Circana (πρώην IRI).
Σύμφωνα με τον κύριο Ροζακέα, στόχος για το προσεχές διάστημα είναι η ενίσχυση των πωλήσεων σε προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας. Ταυτόχρονα ο όμιλος έχει υλοποιήσει και μία σημαντική επένδυση στη θυγατρική Polipak, δημιουργώντας μία νέα παραγωγική εγκατάσταση στην Πολωνία όπου εδρεύει η εταιρεία. Πρόκειται για ένα εργοστάσιο με συνολική επιφάνεια 24.000 τετραγωνικών μέτρων με προηγμένης τεχνολογίας μηχανολογικό εξοπλισμό. Θυμίζουμε ότι η εν λόγω θυγατρική ειδικεύεται στην παραγωγή πλαστικής σακούλας απορριμμάτων. Επιδίωξη του ομίλου είναι να επεκτείνει την παραγωγική του δυναμική στον τομέα των προϊόντων φροντίδας σπιτιού, με το νέο εργοστάσιο που κατασκεύασε.
Αναφορικά με το ενδεχόμενο αναπροσαρμογής των σημαντικά αυξημένων τιμών στα αγαθά πρώτης ανάγκης στα ράφια των σούπερ μάρκετ, ο οικονομικός διευθυντής του ομίλου σημείωσε ότι η μείωση των τιμών δεν θα γίνει άμεσα, αλλά έμμεσα μέσω της υλοποίησης προωθητικών ενεργειών, με αύξηση των προσφορών προς των καταναλωτή. "Κάθε φορά που πραγματοποιείται αναδιάρθρωση της αγοράς προς τα πάνω, υφίσταται ένα γραφειοκρατικό ζήτημα στην αγορά όσον αφορά την προσαρμογή των νέων τιμών. Τα σούπερ μάρκετ είναι γεγονός άλλωστε ότι λειτουργούν με συγκεκριμένο τρόπο. Γι’ αυτό και θα προχωρήσουμε σε μείωση τιμών μέσω των προσφορών". Πρόσθεσε σε αυτό το πεδίο ότι η συμπεριφορά των ανταγωνιστικών επιχειρήσεων, ιδίως στον κλάδο των σούπερ μάρκετ είναι να προσφέρουν την πλέον ανταγωνιστική προσφορά. Να σημειωθεί ότι εκτός από τα επώνυμα καταναλωτικά αγαθά στα σούπερ μάρκετ, αυξημένες είναι και οι τιμές στα προϊόντα ιδιωτικής ετικέτας στο πρώτο τρίμηνο του 2023 (έως και 26 Μαρτίου) κατά 14,8% σε ό,τι αφορά τη μέση τιμή ανά μονάδα σε σύγκριση με την αντίστοιχη χρονική περίοδο, σύμφωνα με στοιχεία της Circana
Στεκόμενος στο περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί για τον όμιλο μετά την διακοπή της συνεργασίας με την Estee Lauder, ο κύριος Ροζακέας ανέφερε ότι γίνονται συζητήσεις με αρκετούς παίκτες της αγοράς για πιθανές συνεργασίες. Ωστόσο σημείωσε ότι δεν αναμένεται να υπάρξει κάποια συμφωνία εντός του 2023 και ότι το πιθανότερο είναι κάτι τέτοιο να συμβεί κατά το επόμενο έτος. O ίδιος είπε ότι εξετάζονται ορισμένες πιθανές συνεργασίες. "Τα brand names στον τομέα των καλλυντικών αντιπροσωπεύονται από ελάχιστους στην ελληνική αγορά, οπότε μπορείτε και να αντιληφθείτε για ποια από αυτά πιθανώς να μιλάμε", συμπλήρωσε επί του θέματος.
Ο Κώστας Ροζακέας αναφέρθηκε και στο ενδεχόμενο εξαγοράς εταιρείας στη Ρουμανία, που παρουσιάζει ικανοποιητικά μερίδια στον κλάδο της, με την οποία βρισκόταν σε συζητήσεις πριν την εξαγορά της Stella Pack στον τομέα των καταναλωτικών προϊόντων οικιακής χρήσης. Οι διαπραγματεύσεις μεταξύ των δύο πλευρών διακόπηκαν, καθότι δόθηκε βαρύτητα στη Stella Pack (με έδρα την Πολωνία), η οποία διατηρεί και θυγατρική στη Ρουμανία. Η εταιρεία που εξετάζει ο όμιλος Σαράντη στη Ρουμανία προέρχεται από τον τομέα των ειδών φροντίδας σπιτιού (household) και πιθανότατα να υπάρξουν εξελίξεις μέσα στους επόμενους μήνας, πιθανότατα έως και το καλοκαίρι καθότι οι συζητήσεις έχουν επανεκκινήσει.
Ενδιαφέρον πάντως είχε η τοποθέτηση του Κώστα Ροζακέα και για το αντίθετο ενδεχόμενο, αυτό της εξαγοράς του ομίλου Σαράντη. Σε αυτό το σημείο αρκέστηκε να απαντήσει ότι "όλα έχουν μία τιμή. Όποιος θέλει ας έρθει. Ωστόσο δεν παύει να είναι θεωρητικό το συγκεκριμένο ερώτημα".
Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις του 1ου τριμήνου του 2023, είναι αυξημένες κατά περίπου 13% σε σύγκριση με την αντίστοιχη περσινή χρονική περίοδο. Για το σύνολο του 2023 αναμένεται ότι ο τζίρος θα φτάσει τα 480 εκατ. ευρώ, κινούμενος περαιτέρω ανοδικά. Θυμίζουμε τέλος ότι η χρήση του 2022 έκλεισε με κύκλο εργασιών 445 εκατ. ευρώ από 406,3 εκατ. ευρώ το 2021 με καθαρά κέρδη μετά από φόρους στα 26,27 εκατ. ευρώ, ποσό που εκτιμάται ότι φέτος θα ανέλθει στα 28,44 εκατ. ευρώ.