Δευτέρα, 27-Φεβ-2023 08:00
Το "αντίπαλον δέος" της Three Cents φιλοδοξούν να γίνουν δύο startuppers των αναψυκτικών

Του Γιώργου Λαμπίρη
O όμιλος Coca-Cola HBC συμφωνούσε στις 9 Αυγούστου την εξαγορά της Three Cents από τον όμιλο Ideal, με τίμημα 45 εκατομμυρίων ευρώ. Με αυτόν τον τρόπο η εταιρεία που δημιούργησαν το 2014 οι Δημήτρης Νταφόπουλος, Γιώργος Μπάγκος, Γιώργος Τσιρίκος και Βασίλης Καλαντζής, οι οποίοι διατηρούσαν δραστηριότητα στο χώρο του μπαρ και της εμπορίας ποτών, είχε κάτι παραπάνω από αίσια έκβαση. Στην τελευταία οικονομική χρήση που δημοσιεύθηκαν τα αποτελέσματα της Three Cents, η εταιρεία είχε τζίρο 7,7 εκατομμύρια ευρώ και EBITDA 1,5 εκατομμύρια ευρώ, ενώ οι εξαγωγές της πραγματοποιούνται σε περισσότερες από 35 χώρες. Το 2022 η εταιρεία αύξησε κατά 19% τις πωλήσεις της στην Ελλάδα και κατά 21% στην Κύπρο σε σύγκριση με το 2021, με την κατηγορία των premium mixers να γνωρίζει διαρκή άνθιση τα τελευταία χρόνια.
Όπως πρόσφατα ανέφερε ο ένας εκ των ιδρυτών της, Γιώργος Μπάγκος, στο πλαίσιο της έκθεσης HoReCa, όπου έγινε και η επίσημη παρουσίαση της Three Cents σε ευρύ κοινό από την Coca-Cola Τρία Έψιλον, "η κατηγορία δημιουργήθηκε από την ανάγκη των μπαρτέντερ να έχουν στη διάθεσή τους ένα προϊόν που θα συμβάλει στην παραγωγή κοκτέιλ". Για την Three Cents η έμπνευση γεννήθηκε με έναυσμα ένα σεμινάριο στην Νέα Ορλεάνη, το οποίο παρακολούθησαν οι Μπάγκος και Τσιρίγκος πριν από μερικά χρόνια. Ιστορικά, εφευρέτης της σόδας ήταν ο Βρετανός, Joseph Priestley, χημικός, φυσικός φιλόσοφος και φιλελεύθερος θεωρητικός πολιτικός.
Στα βήματα των τεσσάρων της Three Cents, δύο ακόμη άνθρωποι της αγοράς των ποτών ο Αλέξανδρος Κουτούβελας και ο Βασίλης Βαρσάμης, ξεκίνησαν το καλοκαίρι του 2022 τη δική τους προσπάθεια, εισερχόμενοι στην κατηγορία και σε σύντομο διάστημα είδαν την διανομή τους να εξαπλώνεται σε αρκετές περιοχές της Ελλάδας.
Δημιούργησαν την εταιρεία "1767”, με ερέθμισμα την χρονολογία κατά την οποία ο Priestley ανακάλυψε τη σόδα. Ο Α. Κουτούβελας δημιουργούσε τα mixers σε βαρέλια μπύρας, τα οποία χρησιμοποιούνταν σε κατάστημα εστίασης που ο ίδιος εργαζόταν και στη συνέχεια τοποθετούνταν σε γυάλινα σφραγισμένα μπουκαλάκια. Η πρώτη κυκλοφορία στην αγορά έγινε τον Ιούνιο του 2022, με τον Αλέξανδρο να διαβάζει και να επιμορφώνεται γύρω από το αντικείμενο της δουλειάς του στη διάρκεια των περιοριστικών μέτρων της πανδημίας. Οι δύο επιχειρηματίες αποφάσισαν να δημιουργήσουν τα δικά τους mixers, παρουσιάζοντας δύο ανθρακούχα προϊόντα με γεύση καρπούζι και με γεύση φράουλα. Σε σύντομο χρονικό διάστημα τα προϊόντα τους βρίσκονται σε καταστήματα της Θεσσαλονίκης, της Χαλκιδικής, της Βέροιας, της Έδεσσας, της Σαντορίνης και της Αττικής. Εκτός από την εστίαση, πωλούνται σε μεγάλα ξενοδοχεία όπως οι μονάδες του ομίλου Sani/Ikos, τα ξενοδοχεία Electra και το Macedonia Palace. Στο πλάνο είναι να διευρύνουν το εκτόπισμά τους στην αγορά, με επέκταση στη νησιωτική Ελλάδα κάτι που ήδη έχουν ξεκινήσει να υλοποιούν ενόψει της θερινής περιόδου.
Στο ερώτημα, τι είναι αυτό που διαφοροποιεί την δική τους προσπάθεια από εκείνη της Three Cents, αναφέρουν ότι η διαφοροποίηση εντοπίζεται στις γεύσεις που έχουν κυκλοφορήσει, οι οποίες δεν υφίστανται στο χαρτοφυλάκιο της εν λόγω εταιρείας, ενώ όπως επισημαίνουν, δεν χρησιμοποιούν ζάχαρη αλλά γλυκαντικά όπως σουκραλόζη και ακεσουλφάμη καλίου. Η έδρα τους βρίσκεται στη Θεσσαλονίκη και για την παραγωγή και εμφιάλωση των δύο προϊόντων συνεργάζονται με την τοπική βιομηχανία αναψυκτικών, "Νέκταρ”, της οικογένειας Κουρτίδη που βρίσκεται στις Σέρρες.
H κατηγορία των mixers έχει βρει και άλλους υποστηρικτές το τελευταίο διάστημα, όπως είναι για παράδειγμα η Βίκος, η οποία το 2022 έφερε στην αγορά την Pink Grapefruit Soda. Eπίσης μεγάλες εταιρείες του κλάδου της μπύρας όπως η Ολυμπιακή Ζυθοποιία (Carlsberg) διαθέτουν γκάμα προϊόντων σε αυτή την κατηγορία με τη σειρά των προϊόντων της Τuborg σε αρκετές παραλλαγές με γεύση. Eπίσης, η εμπορική εταιρεία Καρούλιας διακινεί στην Ελλάδα τα Fever-Tree μία σειρά premium mixers προερχόμενα από το Λονδίνο, με την ομώνυμη εταιρεία να αποτελεί έναν από τους μεγάλους παίκτες παγκοσμίως στον τομέα αυτόν.
Το μέγεθος της παγκόσμιας αγοράς mixers για κοκτέιλ αποτιμήθηκε σε 8,6 δισεκατομμύρια δολάρια το 2021 και αναμένεται να επεκταθεί με σύνθετο ετήσιο ρυθμό ανάπτυξης 8,7% στην χρονική περίοδο από το 2022 έως το 2030. Η ανάπτυξη της αγοράς μπορεί να αποδοθεί στην αυξανόμενη κατανάλωση αλκοολούχων ποτών όπως βότκα, τζιν, τα οποία χρησιμοποιούνται για την παρασκευή κοκτέιλ. Επιπλέον, η αυξανόμενη ζήτηση για mixers που λειτουργούν ως ενισχυτικό γεύσης σε διάφορα ποτά αναμένεται ότι θα επιταχύνει έτσι περαιτέρω την ανάπτυξη του κλάδου κατά την προβλεπόμενη περίοδο.