Τρίτη, 14-Φεβ-2023 12:23
Coca-Cola HBC: Η "σκιά" Ρωσίας - Ουκρανίας και το πλάνο ανατιμήσεων μετά το άλμα πωλήσεων του 2022

Του Γιώργου Λαμπίρη
Κόντρα στις επιπτώσεις που είχε στα οικονομικά της μεγέθη η κατάσταση στην Ουκρανία και η επίδραση στην αγορά της Ρωσίας από τον πόλεμο μεταξύ των δύο αυτών χωρών, η Coca-Cola HBC κατάφερε το 2022 να αυξήσει όχι μόνο τον κύκλο εργασιών αλλά και τον όγκο των πωλούμενων κιβωτίων. Η πορεία της περσινής χρονιάς έφερε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε κιβώτια παρά την αύξηση των τιμών και την ευρύτερη μείωση της κατανάλωσης στο λιανεμπόριο σε αρκετές κατηγορίες προϊόντων λόγω του πληθωρισμού.
Την περασμένη χρονιά η Coca-Cola HBC πούλησε 2,71 δισεκατομμύρια κιβώτια έναντι 2,41 δισεκατομμυρίων κιβωτίων που διέθεσε το 2021. Ταυτόχρονα, ο όμιλος επωφελούμενος και από τις αυξήσεις προϊόντων και από την αύξηση πωλούμενων κιβωτίων, αύξησε τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο από τα 2,97 ευρώ του 2021 σε 3,39 ευρώ το 2022. Σε ό,τι αφορά τις πωλήσεις του ομίλου αυξήθηκαν κατά 28,3% σε δημοσιευμένη βάση και κατά 14,2% σε οργανική βάση φτάνοντας τα 9,19 δισεκατομμύρια ευρώ από 7,16 δισεκατομμύρια ευρώ το 2021.
Όπως αναφέρθηκε στο πλαίσιο ενημέρωσης των αναλυτών μετά τη δημοσίευση των αποτελεσμάτων της χρήσης 2022, το πρόγραμμα που είχε να κάνει με την αναπροσαρμογή τιμών λόγω της αύξησης σε πρώτες ύλες και ενέργεια υλοποιήθηκε πέρυσι σε όλα τα επίπεδα και εφαρμόστηκε σε όλες τις χώρες δραστηριότητας του ομίλου.
Οι τιμές και η αύξησή τους καθόρισαν σε ένα βαθμό την πορεία της προηγούμενης χρονιάς, ωστόσο σε συνδυασμό με το μείγμα κατηγοριών και την ανάπτυξη που συσκευασίες γυαλιού σε συνδυασμό με την ανάπτυξη εκτός σπιτιού, ευνόησαν σημαντικά τον όμιλο με ανάπτυξη κατά 13% στον τομέα του "out of home”, εξαιρουμένων των δύο χωρών που έχουν εμπλακεί σε πολεμική διαμάχη, της Ρωσίας και της Ουκρανίας. Σε ό,τι αφορά τη λιανική έλαβαν χώρα συζητήσεις σε συνδυασμό με ένα ισχυρό πλάνο μάρκετινγκ για την αντιμετώπιση των υψηλών κοστολογίων και όπως αναφέρθηκε δεν υπήρξε κανένα πρόβλημα για την εφαρμογή των ανατιμήσεων στις αγορές παρουσίας του ομίλου. Όπως προαναγγέλθηκε πάντως αναμένονται και νέες ανατιμήσεις εντός του 2023.
Για την αντιμετώπιση των ανατιμήσεων ο όμιλος έχει εισέλθει σε συγκεκριμένες συμφωνίες παραγώγων χρηματοοικονομικών μέσων πρώτων υλών, ώστε να αντισταθμίσει την έκθεσή του σε ενδεχόμενες ανατιμήσεις αυτών. Παρά το γεγονός ότι οι συμφωνίες αποτελούν πράξεις οικονομικής αντιστάθμισης κινδύνου και αναφέρονται κυρίως στην προσπάθεια να περιοριστεί η έκθεση στη μεταβολή της τιμής της ζάχαρης, του αλουμινίου, του πετρελαίου κίνησης και των πλαστικών. Ωστόσο, όπως σημειώνεται από τον όμιλο στις οικονομικές καταστάσεις του 2022 δεν έχει εφαρμοστεί λογιστική αντιστάθμισης κινδύνου σε όλες τις περιπτώσεις.
Σε ό,τι αφορά τη Ρωσία θα συνεχίσει να παρουσιάζει αστάθεια και το 2023, όπως αναφέρθηκε κατά την ενημέρωση των αναλυτών. Οι άνθρωποι της Coca-Cola HBC συνεχίζουν να εξετάζουν την πορεία της ευρύτερης συμμετοχής της συγκεκριμένης χώρας στις επιδόσεις του ομίλου. Για φέτος αναμένεται ότι θα υπάρξει μία μικρή μείωση του όγκου πωλήσεων. Αναμένεται ότι θα συνεχιστεί η μείωση του όγκου πωλήσεων και στη Ρωσία, παρά την πορεία που θα έχουν οι υπόλοιπες αγορές δραστηριότητες του ομίλου.
Θα πρέπει να σημειωθεί ότι εξαιρουμένης της Ρωσίας και της Ουκρανίας, η αύξηση των καθαρών εσόδων από πωλήσεις για τον όμιλο το 2022 διαμορφώθηκε σε 22,7% σε οργανική βάση. Σε ό,τι αφορά τα καθαρά έσοδα από πωλήσεις ανά κιβώτιο αυξήθηκαν κατά 15,9% σε οργανική βάση, επωφελούμενα από την τιμολογιακή πολιτική και τις στοχευμένες ενέργειες για τη βελτίωση του μείγματος προϊόντων σε όλη τη διάρκεια του έτους.
Επιπλέον, σημειώθηκε αύξηση του όγκου πωλήσεων σε ευρεία βάση, εξαιρουμένης της Ρωσίας και της Ουκρανίας, κάτι που οφείλεται κατά κύριο λόγο στις κατηγορίες προτεραιότητας: ανθρακούχα αναψυκτικά, ποτά ενέργειας και καφές.
Μία αγορά όπου ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου, Zoran Bogdanovic, έκανε ειδική μνεία στη διάρκεια της παρουσίασης προς τους αναλυτές, ήταν η Αίγυπτος. Όπως ανέφερε, η συγκεκριμένη αγορά παρουσιάζει σημαντική προοπτική για την ανάπτυξη της κατά κεφαλήν κατανάλωσης και των μεριδίων αγοράς. Ταυτόχρονα όμως η ανάπτυξη του πληθυσμού σε περισσότερα από 100 εκατομμύρια ανθρώπους ενισχύει αυτή την προοπτική της εταιρείας στη συγκεκριμένη αγορά.
Στον τομέα της βιωσιμότητας η εταιρεία αναδείχθηκε ως η πιο βιώσιμη βιομηχανία ποτών, σύμφωνα με τον δείκτη Dow Jones Sustainability Index. Ταυτόχρονα στοχεύει στη χρήση 100% rPET πλαστικού σε επιλεγμένες αγορές. Συν τοις άλλοις επενδύει 45 εκατομμύρια ευρώ για την ανακύκλωση επαναχρησιμοποιούμενων συσκευασιών (rPET). Το Σεπτέμβριο έλαβε τα 500 εκατομμύρια για green bond για να υλοποιήσει την βιώσιμη ανάπτυξη από το 2023 και ύστερα.