Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 25-Ιαν-2023 10:30

    Χρυσά ναύλα στα οχηματαγωγά- Η στρατηγική κίνηση της Neptune Lines της Μελίνας Τραυλού και του Grimaldi

    Νέα πρόεδρος της Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών η Μελίνα Τραυλού
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Αναστασίας Βαμβακά

    Καθυστερήσεις-ρεκόρ για τις εταιρείες μεταφοράς οχημάτων στις κύριες γραμμές υπερατλαντικής και Ασίας προς Ευρώπη κυρίως τον Αύγουστο και τον Σεπτέμβρη καταγράφηκαν το 2022. Η προσφορά της ναυτιλίας μικρών αποστάσεων συμπιέστηκε περαιτέρω για τους εξαγωγείς λόγω της χρόνιας συμφόρησης στην ξηρά σε μεγάλα λιμάνια και τερματικούς σταθμούς της Ευρώπης, μειώνοντας τη συχνότητα κλήσεων πλοίων PCTC (Pure Car Truck Carrier) και συνεπώς τη χωρητικότητα. Η έλλειψη χώρου στα λιμάνια μεγιστοποιήθηκε πλήρως τον Αύγουστο σε μεγάλους κόμβους στη Μεσόγειο και τη Βορειοδυτική Ευρώπη, συμπεριλαμβανομένων των Bremerhaven, Zeebrugge και Αμβέρσας.

    Ταυτόχρονα, η έλλειψη οδηγών φορτηγών, λιμενεργατών, μικροτσίπ και πλοίων σήμαινε ότι τα αυτοκίνητα έμεναν στα λιμάνια για μεγαλύτερο χρονικό διάστημα, χωρίς να αφήνουν χώρο για νέες παραδόσεις. Η προμήθεια  νέων  πλοίων PCTC για το 2022 ήταν δύσκολη, με βάση τις ιστορικά χαμηλές παραγγελίες πλοίων από το 2016, κατά μέσο όρο 4 πλοία ετησίως, ακολουθούμενη από υπερβολική διάλυση το πρώτο έτος του Covid-19. Αυτό άφησε τον κλάδο σε επικίνδυνη κατάσταση για να αντιμετωπίσει τυχόν αιχμές της ζήτησης ή παρατεταμένες περιόδους συμφόρησης, οι οποίες υλοποιήθηκαν πέρυσι και διεύρυναν την ανισορροπία της προσφοράς ζήτησης, ωθώντας τα επιτόκια και τις αξίες προς τα πάνω.

    Από την πλευρά της ζήτησης, η ισχυρή ανάπτυξη του εμπορίου EV (Electric Vehicle) από την Κίνα αύξησε τα παγκόσμια μίλια φορτίου κατά +1,2%. Οι κινεζικές εξαγωγές τελικών οχημάτων ξεπέρασαν τα 3 εκατομμύρια μονάδες μέχρι τον Δεκέμβριο, επιτυγχάνοντας  αύξηση 54% από έτος σε έτος, δεδομένο που οι αναλυτές της VesselsValue εκτιμούν ως εκπληκτικό. 

    Χρονιά-ρεκόρ για τα ναύλα

    Το 2022 ήταν μια χρυσή χρονιά, με εντυπωσιακά κέρδη από εξαιρετικά κερδοφόρες ναυλώσεις, οι οποίες εκτινάχθηκαν  μετά την ναύλωση του πλοίου "Lake Geneva” στη Nissan για 100.000 δολάρια ημέρα τον Αύγουστο σε συμφωνία δώδεκα μηνών. Το ίδιο πλοίο είχε καθοριστεί στα 40.000 δολάρια την ημέρα στην εταιρεία Glovis στα τέλη του 2021, που ισοδυναμεί με αύξηση +150% μέσα σε εννέα μήνες. Οι ναυλωτές αναγκάστηκαν να πάρουν πλοία με μεγαλύτερες τριετείς και πενταετείς συμφωνίες, με υψηλότερες τιμές ημέρας καθώς έκλεισε το 2022.

    Μέχρι το τέλος του έτους, ο δείκτης VV 1YR 6.500 CEU Time Charter Index είχε σκαρφαλώσει +200% στα 103.000 USD/ημέρα. Ένα τυπικό πλοίο  PCTC  των 6.500 CEU, 10 ετών, αυξήθηκε σε αξία κατά ένα επιβλητικό +84% στα 84 εκατ. δολάρια. 

    Μία από τις πιο έξυπνες κινήσεις της χρονιάς, έγινε από την  Neptune Lines, της Μελίνας Τραυλού, που αγόρασε τον Φεβρουάριο σε τότε υψηλές τιμές – που στην πορεία έδειξε ότι ήταν μία οξυδερκής κίνηση δεδομένων των σαρωτικών αυξήσεων στα ναύλα- δύο πλοία, το Hoegh Maputo (4.900 CEU, Ιούλιος 2011, Xiamen Shipbuilding) και το  Hoegh Singapore (4.900 CEU, Νοέμβριος 2011, Xiamen Shipbuilding) για 39,5 εκατ. δολάρια το καθένα. Μέχρι τα τέλη του καλοκαιριού, η Neptune αγόρασε τέσσερα Car Carriers ενώ παρέλαβε και ένα νεότευκτο. Η δύναμη του στόλου της ανέρχεται στα 20 πλοία. Το αξιοσημείωτο είναι ότι στα τρία από τα αποκτηθέντα πλοία ύψωσε την ελληνική σημαία, χαράσσοντας σαφή πορεία στήριξης του ελληνικού νηολογίου.

    Την ίδια στιγμή, τεράστιες επενδύσεις προχωρά και  όμιλος Grimaldi, με την κατασκευή δέκα νέων πλοίων PCTC. Με αυτή την επιχείρηση, ο συνολικός αριθμός των πλοίων μεταφοράς αυτοκινήτων που ναυπηγεί η εταιρεία σε λιγότερο από τρεις μήνες αυξάνεται σε δεκαπέντε. Η μεταφορική ικανότητα των πλοίων θα είναι άνω των 9.000 Ceu, σχεδιασμένα για τη μεταφορά ηλεκτρικών οχημάτων καθώς και εκείνων που τροφοδοτούνται από ορυκτά καύσιμα. Τα πλοία έχουν επίσης λάβει την κλάση Ammonia Ready από το RINA, που πιστοποιεί ότι μπορούν να μετατραπούν, σε μεταγενέστερο στάδιο, για να χρησιμοποιούν αμμωνία ως καύσιμο. Τα νέα πλοία θα χρησιμοποιηθούν σε ταξίδια μεταξύ Ευρώπης, Βόρειας Αφρικής και Εγγύς και Άπω Ανατολής, για να καλύψουν τις νέες μεταφορικές ανάγκες των φορέων του τομέα της αυτοκινητοβιομηχανίας.

    Το 2023 θα παραμείνουν τα χρυσά συμβόλαια 

    Η ζήτηση ξεπέρασε την προσφορά, σε συνδυασμό με την ισχυρή ανάπτυξη του εμπορίου των ηλεκτρικών οχημάτων από την Κίνα και την ενίσχυση της συμφόρησης των λιμανιών στην Ευρώπη, επιβραδύνοντας τη συχνότητα κλήσεων πλοίων.

    Κατά τη διάρκεια του έτους, τα περιουσιακά στοιχεία των πλοίων ηλικίας 15 ετών υπερδιπλασιάστηκαν σε αξία. Η πρόσφατη "επιφυλακτικά αισιόδοξη" καθοδήγηση από την κορυφαία εταιρεία WalWil δείχνει ότι οι πλοιοκτήτες είναι σιωπηλά σίγουροι για ένα ακόμη ισχυρό έτος υψηλών ναύλων, ισχυρών κερδών και υψηλών αξιών από τη συνεχιζόμενη περιορισμένη ζήτηση

    Συνολικά, τα μεγέθη από τις παραδόσεις νέων πλοίων ή την διάλυση τους δεν πρόκειται να αλλάξουν τόσο πολύ το 2023, υποστηρίζοντας συνεχόμενα υψηλά επιτόκια και αξίες μέχρι το 2024, όταν η προσφορά θα λάβει τελικά μια σημαντική ένεση της δυναμικότητας της CEU. Το 2023 θα είναι η τελευταία χρονιά αυτού του σούπερ κύκλου εκτιμούν οι μεσίτες.

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ