14:40 09/09
Reuters: Το "πάρτι" τέλειωσε για τις ευρωπαϊκές αυτοκινητοβιομηχανίες
Αντιμετωπίζοντας την αβεβαιότητα από τους δασμούς και τον "πόλεμο" τιμών στην Κίνα
της Ελένης Μπότα
Στην επόμενη φάση, προκειμένου να προχωρήσει η υπογραφή της σύμβασης 35ετούς παραχώρησης της Εγνατίας Οδού, εισέρχεται η διαδικασία.
Το σχήμα ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ (75%) - EGIS PROJECTS (25%), το οποίο αναδείχθηκε προτιμητέος επενδυτής στο σχετικό διαγωνισμό το περασμένο καλοκαίρι, έχει καταθέσει ήδη από τα τέλη του 2021, αφενός τους δεσμευτικούς όρους χρηματοδότησης από δύο ελληνικές συστημικές τράπεζες (Πειραιώς και Eurobank) και αφετέρου τα απαιτούμενα αποδεικτικά για την εξασφαλισμένη ίδια συμμετοχή, επιβεβαιώνοντας, όπως απαιτείται, την οικονομική δυνατότητα της κοινοπραξίας να καταβάλλει το ποσό των 1,5 δισ. ευρώ που αντιστοιχεί στο τίμημα.
Αυτή την περίοδο βρίσκεται σε πλήρη εξέλιξη η προετοιμασία από την κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS του συνολικού φακέλου με τα υπόλοιπα συμβατικά έγγραφα (δανειακή σύμβαση, σύμβαση μελέτης- κατασκευής, σύμβαση συντήρησης και λειτουργίας, σύμβαση ανεξάρτητου μηχανικού, πόρισμα ελέγχου χρηματοοικονομικού μοντέλου από ανεξάρτητο ελεγκτή κλπ.), με στόχο αυτός να κατατεθεί στο ΤΑΙΠΕΔ μέχρι τα τέλη Μαΐου.
Στο ίδιο πλαίσιο οριστικοποιείται η σύμβαση παραχώρησης, η οποία θα διαβιβαστεί στο Ελεγκτικό Συνέδριο για το σχετικό προσυμβατικό έλεγχο, ως είθισται.
Κατόπιν οριστικοποίησης των ανωτέρω συμβατικών εγγράφων και υπό την προϋπόθεση έκδοσης Κοινής Υπουργικής Απόφασης για την αναπροσαρμογή των διοδίων τελών που επιβάλλονται και εισπράττονται στον αυτοκινητόδρομο της Εγνατίας Οδού και των τριών καθέτων οδικών αξόνων, θα γίνει η υπογραφή της σύμβασης (κατόπιν υπογραφής και των λοιπών συμβάσεων) και η κύρωση της από την ελληνική Βουλή.
Ως απαιτείται από τη σύμβαση παραχώρησης, μετά την υπογραφή της απαιτείται η εκπλήρωση μιας σειράς προϋποθέσεων τόσο από πλευράς παραχωρησιούχου όσο και Ελληνικού Δημόσιου (μεταξύ άλλων η ολοκλήρωση της αδειοδότησης των σηράγγων τουλάχιστον ως σήραγγες κατηγορίας Ε) ώστε να επέλθει η ημερομηνία έναρξης παραχώρησης.
Ο συνολικός εκτιμώμενος χρόνος για την πλήρη ολοκλήρωση της διαδικασίας εκτιμάται σε 7-10 μήνες, άρα η έναρξη της περιόδου παραχώρησης αναμένεται περί τα τέλη του 2022 ή τις αρχές του 2023.
Μετά την ολοκλήρωση της διαδικασίας, η ελληνο-γαλλική κοινοπραξία ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ-EGIS PROJECTS θα αναλάβει για 35 χρόνια τη συντήρηση και λειτουργία του οδικού άξονα μήκους 658 χιλιομέτρων, καθώς και των 3 κάθετων οδικών αξόνων συνολικού μήκους 225 χιλιομέτρων, που αποτελούν συνδέσεις της Εγνατίας Οδού με τις γειτονικές χώρες (Αλβανία, Βόρεια Μακεδονία και Βουλγαρία).
Επιπλέον, η σύμβαση προβλέπει πως τα 5 πρώτα χρόνια της παραχώρησης η ελληνο-γαλλική κοινοπραξία θα προχωρήσει σε μία σειρά από κατασκευαστικά έργα, συμπεριλαμβανομένης και της βαριάς συντήρησης του δρόμου, των παρεμβάσεων στις σήραγγες και της αναβάθμισης τμημάτων των αξόνων "Χαλάστρα-Εύζωνοι" και "Θεσσαλονίκη-Σέρρες-Προμαχώνας".
Η ανάληψη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού αποτελεί εξέλιξη κομβικής σημασίας για τον Όμιλο ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ, ειδικά στον τομέα των παραχωρήσεων.
Συγκεκριμένα, με την προσθήκη αυτής της παραχώρησης, το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του Ομίλου ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ θα ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ., καθώς ο Όμιλος κατέχει επίσης το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού.
Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.