Δευτέρα, 09-Μαϊ-2022 07:48
Κορυφώνεται η αγωνία για τον μεγάλο διαγωνισμό των 770 λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη
Του Φώτη Φωτεινού
Εντείνεται η αγωνία για τον μεγάλο διαγωνισμό των 770 νέων λεωφορείων σε Αθήνα και Θεσσαλονίκη, αρχικού προϋπολογισμού 383,49 εκατ. ευρώ.
Ο διαγωνισμός, ο οποίος αποτελείται από 5 επιμέρους τμήματα, εικάζεται ότι προσέλκυσε το δεσμευτικό ενδιαφέρον 6 εταιρειών και ειδικότερα, της IVECO, της IRIZAR, της Yutong, της BYD, της Van Hool και της Industria Italiana Autobus, οι οποίες (ανά περίπτωση) συνεργάζονται στην Ελλάδα με τους ομίλους Κοντέλλη, Σφακιανάκη, Σαρακάκη και Π. Πετρόπουλου.
Αντίθετα, από τον διαγωνισμό απείχαν εταιρείες, όπως η MERCEDES, η ΜΑΝ, η Solaris και η VOLVO.
Σύμφωνα με συγκλίνουσες πληροφορίες από την αγορά επαγγελματικού αυτοκινήτου, οι δεσμευτικές προσφορές που κατατέθηκαν διαμορφώθηκαν ως εξής:
-Για την προμήθεια 100 απλών υβριδικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, κατηγορίας EURO VI, με δικαίωμα προαίρεσης για αύξηση κατά 20 οχήματα, δεν κατατέθηκε καμία προσφορά, με αποτέλεσμα να κηρυχθεί άγονο το τμήμα αυτό του διαγωνισμού.
Σημειώνεται ότι είχε προηγηθεί προσφυγή της MERCEDES, κάτι το οποίο – σύμφωνα με ορισμένα στελέχη της αγοράς – απέτρεψε εταιρείες στην κατάθεση προσφοράς.
-Για την προμήθεια 200 απλών αστικών οχημάτων 12 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI, προσφορές κατέθεσαν η ιταλική Industria Italiana Autobus και η IVECO.
-Για την προμήθεια 100 αρθρωτών αστικών οχημάτων 18 μέτρων, συμπιεσμένου φυσικού αερίου (CNG) κατηγορίας EURO VI, προσφορά κατέθεσε η IVECO.
-Για την προμήθεια 100 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 135 χλμ., προσφορές κατατέθηκαν από την Irizar, την Van Hool , την IVECO και την BYD.
-Τέλος, για την προμήθεια 250 απλών ηλεκτρικών αστικών οχημάτων 12 μέτρων ελάχιστης αυτονομίας 180 χλμ. κατατέθηκαν προσφορές από Irizar, BYD και YUTONG.
Εάν όλα εξελιχθούν "ομαλά" και δεν υπάρξουν δικαστικές εμπλοκές μεταξύ των εταιρειών που κατέθεσαν δεσμευτικές προσφορές, τότε φαντάζει εφικτή η ανακήρυξη των αναδόχων και η υπογραφή των συμβάσεων σε περίοδο 6 μηνών και η παράδοση κάποιων πρώτων λεωφορείων το δεύτερο τρίμηνο του 2023.
Εάν δεν συντελεστεί αυτό και οδηγηθούμε σε "μπαράζ" προσφυγών, όπως συνέβη στον προηγούμενο μεγάλο διαγωνισμό της τότε ΕΘΕΛ και νυν ΟΣΥ (τότε επικράτησαν Solaris και Iveco), οποιαδήποτε πρόβλεψη θεωρείται επισφαλής.
Στελέχη που παρακολουθούν τον διαγωνισμό σημειώνουν ότι "θα ήταν απευκταίο, οι εταιρείες να κινηθούν νομικά η μία εναντίον της άλλης, καθώς όχι μόνο θα καθυστερήσει ο υπάρχον διαγωνισμός, αλλά και ο… αμέσως επόμενος".
Πράγματι, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών προσανατολίζεται στην προκήρυξη και νέου διαγωνισμού.
Σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, θα πρόκειται για 650 λεωφορεία (συμπεριλαμβάνονται τα 100 – 120 λεωφορεία του πρώτου τμήματος του υφιστάμενου διαγωνισμού, που κατέστη άγονος), όλα μηδενικών ρύπων, με αρχικό προϋπολογισμό σχεδόν 400 εκατ. ευρώ.
ΟΣΥ και ΟΑΣΘ διαθέτουν έναν "γηρασμένο" στόλο λεωφορείων, ο οποίος χρήζει σημαντικής ανανέωσης.
Στις αρχές του 2020, η ΟΣΥ διέθετε στόλο (ονομαστική δύναμη) 1.707 θερμικών οχημάτων, μέσης ηλικίας 16,4 ετών και 286 ηλεκτροκίνητων οχημάτων, μέσης ηλικίας 18 ετών.
Στα οχήματα αυτά περιλαμβάνονται τα παροπλισμένα, τα οχήματα με βλάβες (μακροχρόνιες, μεγάλες, μικρές) και τα διαθέσιμα οχήματα, τα οποία είναι προς δρομολόγηση.
Από τα συνολικά 1.260 διαθέσιμα οχήματα, τα 821 είναι πετρελαίου, τα 197 φυσικού αερίου και 242 ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ, με μέσο όρο ηλικίας τα 18,8 έτη για τα λεωφορεία πετρελαίου, τα 16 έτη για τα λεωφορεία φυσικού αερίου και τα 18,8 έτη για τα ηλεκτροκίνητα τρόλεϊ.
Μάλιστα, το υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει στα "χέρια" του μελέτη, η οποία καταδεικνύει ότι Αθήνα και Θεσσαλονίκη χρειάζονται, σε βάθος 10ετίας, 2.300 λεωφορεία.