Πέμπτη, 24-Μαρ-2022 07:36
Aegean: Οι προοπτικές και οι προσδοκίες για το 2022

Του Κώστα Κετσιετζή
Στην σταδιακή αύξηση της χωρητικότητας των πτήσεων της από τα τέλη Μαρτίου και για την καλοκαιρινή περίοδο θα προχωρήσει η Aegean, με την εταιρεία να σημειώνει πάντως πως η διαχείριση του δικτύου θα διαμορφώνεται δυναμικά, ανάλογα με τις συνθήκες της αγοράς.
Το μεγαλύτερο μέρος του στόλου της εταιρείας (80%) φέτος το καλοκαίρι θα επιχειρεί από τα αεροδρόμια της Αθήνας, της Θεσσαλονίκης και Λάρνακας με το υπόλοιπο 20% της χωρητικότητας να επενδύεται στη δραστηριότητα της περιφέρειας.
Για τη φετινή καλοκαιρινή σεζόν η εταιρεία αναφέρει πως προοπτικές παραμένουν θετικές, γεγονός το οποίο επιβεβαιώνεται και από τις προκρατήσεις θέσεων. Σημειώνει ωστόσο πως ο ανταγωνισμός εντείνεται, ενώ άγνωστες παραμένουν οι επιπτώσεις στα ταξίδια από τον πόλεμο στην Ουκρανία, καθώς και το κόστος της ενεργειακής κρίσης
"Αδιαμφησβήτητα τόσο η σημαντική αύξηση της τιμής του πετρελαίου που προκάλεσε η Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία όσο και οι γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις επηρεάζουν τις προοπτικές ανάκαμψης του Ομίλου αλλά και του κλάδου γενικότερα”, αναφέρει η διοίκηση της εισηγμένης στις προβλέψεις της για φέτος που περιλαμβάνονται στην οικονομική έκθεση του 2021.
Για την πορεία των πρώτων μηνών του έτους, η διοίκηση της Aegean σημειώνει πως επικράτηση της μετάλλαξης Όμικρον από τα μέσα Νοεμβρίου 2021 επηρέασε τη ζήτηση, με τις επιπτώσεις να είναι εμφανείς και τους πρώτους μήνες του 2022, καθώς τόσο η Ελλάδα όσο και οι περισσότερες χώρες στην Ευρώπη επέβαλαν νέα μέτρα λόγω της μεγάλης αύξησης των κρουσμάτων.
Από τις αρχές του 2022 έως τα μέσα Μαρτίου, η Aegean προσέφερε 33% λιγότερες θέσεις σε σχέση με τα επίπεδα της προσφερόμενης χωρητικότητας του 2019, έχοντας προχωρήσει στις απαραίτητες προσαρμογές. Η επιβατική κίνηση διαμορφώθηκε σε επίπεδα 49% χαμηλότερα σε σχέση με το 2019 με τη μέση πληρότητα να διαμορφώνεται στο 63%.
Το πτητικό έργο, ήταν υψηλότερο σε σχέση με το 2021, οι χαμηλές πληρότητες όμως αναμένεται να επηρεάσουν τις οικονομικές επιδόσεις του πρώτου τριμήνου του 2022. Παρά το πιο συγκρατημένο ξεκίνημα του έτους λόγω της μετάλλαξης Όμικρον, οι προοπτικές ανάκαμψης της ζήτησης, κυρίως κατά την καλοκαιρινή περίοδο, στις αρχές του 2022 διαφαίνονταν θετικές.
Η Ελλάδα ήταν από τις χώρες που επικράτησαν το 2021 στον τουριστικό χάρτη, ισχυροποιώντας περαιτέρω τη θέση της τόσο στην Ευρώπη όσο και παγκοσμίως. Συνεπώς, παρόλο που και το 2022 ο κλάδος αναμένεται να λειτουργήσει για άλλο ένα έτος υπό συνθήκες πανδημίας, ελλείψει επιπλέον αρνητικών εξωγενών παραγόντων, η διοίκηση εκτιμά ότι οι συνθήκες ζήτησης την καλοκαιρινή περίοδο θα συνεχίσουν να ακολουθούν την πορεία ανάκαμψης που ξεκίνησε το 2021. Εκτίμηση που βασίζεται και στην ανοδική τάση των προ-κρατήσεων που καταγράφει η Aegean από τις αρχές του έτους.
Από την άλλη μεριά, καθώς η Ελλάδα παρουσιάζει υψηλότερες προοπτικές ανάκαμψης σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη, είναι λογικό να αναμένεται και υψηλότερη επένδυση χωρητικότητας από ανταγωνιστικούς αερομεταφορείς.
"Σε ένα περιβάλλον όπου ο ανταγωνισμός εντείνεται, καθίσταται ακόμα πιο αναγκαία αλλά και επιβεβαιώνεται η στρατηγική κατεύθυνση της εταιρείας να επενδύει στη διαφοροποίηση του προϊόντος της καθώς η ποιοτική επιλογή τουριστικών προϊόντων με υψηλές προδιαγραφές και καινοτομία φαίνεται να κερδίζει έδαφος στις προτιμήσεις των επιβατών”, σημειώνει η διοίκηση της Aegean.
Αναφορικά με τις τρέχουσες εξελίξεις που προέκυψαν με την εισβολή της Ρωσίας στην Ουκρανία, η διοίκηση της εισηγμένης αναφέρει ότι "είναι προφανές ότι τόσο η αεροπορική όσο και η τουριστική δραστηριότητα είναι ιδιαίτερα ευαίσθητες σε μείζονες αλλαγές γεωπολιτικών και οικονομικών συνθηκών”.
Οι άμεσες και προφανείς επιπτώσεις αφορούν στην απώλεια της αεροπορικής κίνησης από και προς τις εν λόγω αγορές, που όμως δεν θεωρούνται σημαντικές λόγω της μικρής σχετικά συνεισφοράς τους τόσο για την Aegean (κάτω του 3% στην επιβατική κίνηση) όσο και για το σύνολο της αγοράς (2% των αφίξεων εξωτερικού στην χώρα).
Οι έμμεσες όμως δυνητικές επιπτώσεις ενδέχεται να περιλαμβάνουν την αρνητική ψυχολογία και την επιδείνωση των οικονομικών συνθηκών. "Στην παρούσα φάση είναι δύσκολη να γίνει αποτίμηση της κατάστασης και συγκεκριμένα να προβλεφθεί αν και κατά πόσο ενδέχεται να επηρεαστεί η διάθεση αλλά και η αγοραστική δύναμη των ταξιδιωτών δεδομένης και της σημαντικής αύξησης του ενεργειακού κόστους και του πληθωρισμού”, σημειώνεται σχετικά.
Επιχειρησιακά για τον όμιλο της Aegean το 2022 αναμένεται να είναι μία μεταβατική περίοδος αναφορικά με την αναδιάρθρωση του στόλου λόγω της αναμενόμενης παραλαβής μεγάλου αριθμού αεροσκαφών της οικογένειας Airbus Α320 neo (11 μέχρι το τέλος του έτους) και την αναδιάρθρωση του στόλου ελικοφόρων αεροσκαφών από αεροσκάφη τύπου Q400 σε ΑΤR72-600.
"Η έλευση των νέων πιο αποδοτικών αεροσκαφών αναμένεται να συντελέσει στην βελτίωση του μοναδιαίου κόστους, ιδιαίτερα από το πρώτο εξάμηνο του 2023, όπου το μεγαλύτερο μέρος του στόλου θα αποτελείται από αεροσκάφη είτε νέας τεχνολογίας είτε με νέους πιο ανταγωνιστικούς συμβατικούς όρους χρήσης.
Αδιαμφησβήτητα τόσο η σημαντική αύξηση της τιμής του πετρελαίου που προκάλεσε η Ρωσική εισβολή στην Ουκρανία όσο και οι γενικότερες πληθωριστικές πιέσεις επηρεάζουν τις προοπτικές ανάκαμψης του Ομίλου αλλά και του κλάδου γενικότερα.
H Αegean χρησιμοποιεί πολιτική αντιστάθμισης του κινδύνου για να προστατευτεί από την αύξηση της τιμής του πετρελαίου, προκειμένου να μειώσει τη μεταβλητότητα των οικονομικών της αποτελεσμάτων.
Σημειώνεται, τέλος, ότι πρόσφατα η Aegean συμφώνησε τη πρόωρη λήξη και επαναπαράδοση στον εκμισθωτή οκτώ αεροσκαφών τύπου Q400. Οι αρχικές συμβάσεις μίσθωσης έληγαν τον Ιούνιο του 2023 και με την νέα συμφωνία και τα 8 αεροσκάφη Q400 θα επαναπαραδοθούν στον εκμισθωτή εντός του πρώτου εξαμήνου 2022. Παράλληλα ο Όμιλος προχώρησε σε συμφωνία για αγορά τριών αεροσκαφών τύπου ATR72-600, εκ των οποίων το ένα έχει ήδη παραληφθεί και τα άλλα δύο αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022.
Επιπρόσθετα, ο Όμιλος έχει συμφωνήσει με εκμισθωτές αεροσκαφών τη μίσθωση 6 αεροσκαφών ATR72-600, εκ των οποίων δύο έχουν ήδη παραληφθεί (ένα εντός του 2021 και ένα εντός του 2022) και τα υπόλοιπα τέσσερα αεροσκάφη αναμένεται να παραληφθούν μέσα στο πρώτο εξάμηνο του 2022.
Διαβάστε ακόμα: