Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 18-Μαρ-2022 07:42

    Αύξηση-σοκ έως 140% στα υλικά κατασκευής

    Αύξηση-σοκ έως 140% στα υλικά κατασκευής
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    της Ελένης Μπότα

    Σε πρωτοφανή επίπεδα έχουν σκαρφαλώσει οι τιμές των υλικών κατασκευής, εκτοξεύοντας στα ύψη το κόστος τόσο στα δημόσια όσο και στα ιδιωτικά έργα. 

    Η άνοδος των τιμών των υλικών έχει ξεκινήσει από το φθινόπωρο του 2020, ωστόσο τους τελευταίους μήνες λόγω και της ανόδου του ενεργειακού κόστους που επέτεινε η εισβολή των Ρώσων στην Ουκρανία, η κατάσταση πλέον έχει ξεφύγει με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σοβαρά εμπόδια υλοποίησης νέων εργασιών στις αναδόχους εταιρείες.

    Σύμφωνα με τα στοιχεία εκπροσώπων του κατασκευαστικού κλάδου, η τιμή της ασφάλτου έχει καταγράψει μέχρι σήμερα αύξηση 140%. 

    Ειδικότερα από τα 262 ευρώ ο τόνος που ήταν στις 25/9/2020, στις 9/3/2021 σκαρφάλωσε στα 380 ευρώ ο τόνος, στις 29/12/2021 στα 432 ευρώ ο τόνος, στις 4/2/2022 στα 512 ευρώ ο τόνος και στις 8/3/2022 έφτασε στα 627 ευρώ ο τόνος, τιμή σχεδόν τριπλάσια της αρχικής. 

    "Με τέτοιες τιμές δεν προτίθεται κανείς να ρίξει άσφαλτο φέτος", επισημαίνουν στο capital.gr στελέχη εργοληπτικών ενώσεων της χώρας "μέχρι να δούμε αν και πότε θα υπάρξει διόρθωση στην αγορά", αναφέρουν χαρακτηριστικά  

    Αυξήσεις 47% περίπου καταγράφουν και οι τιμές του οικοδομικού σιδήρου. Το Ιούνιο του 2021 η τιμή του ήταν στα 760 ευρώ ο τόνος, τον Νοέμβριο του 2021 στα 820 ευρώ ο τόνος, τον Φεβρουάριο στα 860 ευρώ ο τόνος και σήμερα στα 1.115 ευρώ ο τόνος.

    Μεγάλες είναι και οι ανατιμήσεις στις υπόλοιπες κατηγορίες υλικών, με το σκυρόδεμα να σημειώνει αύξηση 20% (μέχρι τώρα η τιμή παρέμενε σταθερή), ενώ τον τελευταίο χρόνο οι τιμές των πλαστικών αυξήθηκαν κατά  120%, τα χυτοσίδερα υλικά κατά 60% και τα ηλεκτρολογικά κατά 30%. 

    Αν μάλιστα σε αυτό προσθέσουμε τις αυξήσεις κατά 480% του ρεύματος μέσης τάσης (από 0,062 ευρώ/Kh σε 0,36 ευρώ/Κh), την αύξηση του κόστους των μεταφορικών κατά 30% και των εκσκαφών κατά 32%, τότε είναι εύκολο να αντιληφθεί κανείς το μέγεθος του προβλήματος. 

    Ήδη πληθώρα σημαντικών προμηθευτών υλικών των εργοληπτικών εταιρειών δηλώνουν στις εταιρείες ότι υφίσταται αποσταθεροποίηση των τιμών των πρώτων υλών και μεγάλες διακυμάνσεις στην διαθεσιμότητα των υλικών που εμπορεύονται και εκ τούτου δεν μπορούν να δεσμευτούν σε χρόνους και σε τιμές παράδοσης των παραγγελιών που δέχονται, ενώ υπάρχει διάχυτος ο φόβος για ελλείψεις υλικών που μπορεί να υπάρξουν. 

    Είναι ενδεικτικό ότι στην προ ημερών επιστολή της η Πανελλήνια Ένωση Διπλωματούχων Μηχανικών Εργοληπτών Δημοσίων Έργων (ΠΕΔΜΕΔΕ), αναφερόμενη στο θέμα των ανατιμήσεων και ειδικότερα στο σιδηρό οπλισμό επισημαίνει ότι "η αύξηση που προκύπτει είναι της τάξης του 37,3% και αναμένονται περαιτέρω αυξήσεις λόγω έλλειψης πρώτης ύλης, ενόσω φημολογείται η διακοπή λειτουργίας των ελληνικών εργοστασίων παραγωγής (χαλυβουργίες)".

    Σημαντικό είναι το πρόβλημα για τις κατασκευαστικές εταιρείες που καλούνται να υπογράψουν συμβάσεις για έργα τα οποία κοστολόγησαν και έδωσαν προσφορές ακόμη και πριν από δύο χρόνια. Σε αυτή την περίπτωση, είτε δεν αναλαμβάνεις και χάνεις το έργο, είτε "μπαίνεις μέσα", τονίζουν. 

    Το πρόβλημα αγγίζει και έργα τα οποία συμβασιοποιήθηκαν παλαιότερα όπου οι τιμές ήταν πολύ χαμηλότερες και πλέον τρέχουν με τιμές υλικών πολύ αυξημένες, με αποτέλεσμα να υπάρχει σοβαρό πρόβλημα στην ομαλή εκτέλεση τους. 

    Αν και οι περισσότεροι εργολήπτες δεν θέτουν θέμα διάλυσης εργολαβιών, τονίζουν ωστόσο ότι θα σταματήσουν ή δεν θα ξεκινήσουν εργασίες μέχρι έως ότου ομαλοποιηθεί η κατάσταση αν και κανείς δεν μπορεί στην παρούσα φάση, να διαβλέψει πότε θα γίνει αυτό. 

    Για το ζήτημα των ανατιμήσεων σε συνέντευξη του στο Capital.gr o υφυπουργός αρμόδιος για υποδομές Γιώργος Καραγιάννης, ανέφερε χαρακτηριστικά: "Το ζήτημα των υπερβολικών και μη αναμενόμενων ανατιμήσεων που παρατηρείται διεθνώς στις πρώτες ύλες, μας απασχόλησε στο Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών από την πρώτη στιγμή καθώς βρισκόμαστε δίπλα στην αγορά και αφουγκραζόμαστε τις ανησυχίες της.

    Ήδη, έχουμε παρέμβει και διασφαλίσει την εξέλιξη των Δημόσιων Έργων. 

    Με απόφαση του Υπουργού καθορίσαμε τους συντελεστές αναθεώρησης σε περίπου 500 εργασίες, σε κάθε είδους δημόσιο έργο, είτε αυτό είναι οδικό, κτηριακό είτε λιμενικό, αλλά και για μία σειρά από υλικά όπου είδαμε υπερβολική αύξηση τιμών και συγκεκριμένα σε χάλυβα, αλουμίνιο, χαλκό, άσφαλτο, ξυλεία, PVC και πολυαιθυλένιο.

    Ταυτόχρονα προωθούμε ένα διαχρονικό αίτημα της αγοράς για την οριστική διευθέτηση του ζητήματος με την ίδρυση της Εταιρείας Προδιαγραφών και Τιμολόγησης Τεχνικών Έργων και Μελετών, όπου κυρίαρχο ρόλο θα έχει ο ιδιωτικός τομέας, όπου θα συσταθεί μεταξύ άλλων και ένα Νέο Παρατηρητήριο Τιμών για να ανταποκρίνονται πλήρως οι πραγματικές τιμές της αγοράς με αυτές των Δημοσίων Έργων".

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ