Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 21-Νοε-2021 08:37

    Ναυτιλία: Το Top-10 εφοπλιστών στη ναυπήγηση πλοίων

    Ναυτιλία: Το Top-10 εφοπλιστών στη ναυπήγηση πλοίων
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Επενδύσεις άνω των 6,5 δισ. δολαρίων έχουν υλοποιήσει από τις αρχές του έτους σε νέο τονάζ οι Έλληνες εφοπλιστές, ξεπερνώντας ήδη την αντίστοιχη επίδοση του 2020.

    Ειδικότερα, σύμφωνα με στοιχεία που μοιράστηκε ο οίκος δεδομένων VesselsValue με το Capital.gr, στο δεκάμηνο του τρέχοντος έτους, οι εταιρείες ελληνικών συμφερόντων παρήγγειλαν 105 πλοία, δαπανώντας συνολικά 6,63 δισ. δολάρια.

    Ο πιο παραγωγικός μήνας μέχρι τώρα στο έτος ήταν ο Μάρτιος, οπότε τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 23 πλοία, έναντι 1,64 δισ. δολαρίων. Παρατηρώντας τις κινήσεις ανά μήνα, γίνεται αντιληπτό ότι οι "Greeks" ήταν ιδιαίτερα δραστήριοι στις αρχές του έτους, ενώ τους τελευταίους τρεις μήνες το ενδιαφέρον έχει εξασθενήσει αρκετά. 

    Όπως εξηγούν αρμόδιες ναυλομεσιτικές πηγές, η "εκρηκτική" άνοδος των τιμών στα ναυπηγεία, η έλλειψη διαθέσιμων θέσεων κατασκευής, η επιμήκυνση των χρόνων παράδοσης των βαποριών, αλλά και η αβεβαιότητα που συνδέεται με τους περιβαλλοντικούς κανονισμούς, έχουν "φρενάρει" τις επενδύσεις σε νέο τονάζ.

    To κόστος επένδυσης σε νεότευκτα είναι το υψηλότερο των τελευταίων πέντε ετών τουλάχιστον σε όλους τους βασικούς ναυτιλιακούς κλάδους, γεγονός που οφείλεται εν μέρει στην αύξηση των τιμών χάλυβα. Ενδεικτικά, ένα bulk carrier τύπου capesize κοστίζει πλέον περίπου 61 εκατ. δολάρια, ένα υπερδεξαμενόπλοιο VLCC 109 εκατ. δολάρια, ένα containership post panamax 124,5 εκατ. δολάρια και ένα LNG carrier χωρητικότητας 175.000 κυβικών μέτρων περίπου 200 εκατ. δολάρια.

    Όσο για τους χρόνους παράδοσης, ναυλομεσίτης εξηγεί ότι "στο ξηρό φορτίο η παράδοση ενός πλοίου προορίζεται πλέον για το 2024. Το ίδιο συμβαίνει και με τα containerships". Παρότι οι δύο ναυλαγορές παραμένουν σε θετικά επίπεδα για τους πλοιοκτήτες, κανείς δεν είναι βέβαιος πως θα εξελιχθεί η κατάσταση σε τρία χρόνια από τώρα, συνθήκη που περιορίζει το επενδυτικό ενδιαφέρον.

    Στο διά ταύτα, τα στοιχεία της VesselsValue υποδεικνύουν ότι τον Ιανουάριο τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 6 πλοία (αξίας 188 εκατ. δολαρίων), τον Φεβρουάριο για 19 (1 δισ. δολαρίων), τον Απρίλιο για 8 (370 εκατ. δολαρίων), τον Μάιο για 7 (594 εκατ. δολαρίων), τον Ιούνιο για 16 (1,5 δισ. δολαρίων), τον Ιούλιο για 18 (658 εκατ. δολαρίων), τον Αύγουστο για 2 (105 εκατ. δολαρίων), τον Σεπτέμβριο για 4 (279 εκατ. δολαρίων) και τον Οκτώβριο για 2 βαπόρια (118 εκατ. δολαρίων).

    Οι ελληνικές παραγγελίες καλύπτουν όλους τους κλάδους, αλλά πρώτα σε προτίμηση έρχονται τα δεξαμενόπλοια. Παρά τα υποτονικά ναύλα εδώ και πολλούς μήνες, αυτή η τάση οφείλεται αρχικά στο γεγονός ότι οι Έλληνες κατέχουν τα μεγαλύτερα μερίδια στην αγορά σε παγκόσμιο επίπεδο κι έπειτα στην αισιοδοξία που εκφράζουν οι περισσότεροι για άμεση ανάκαμψη το επόμενο διάστημα.

    Οι δέκα κορυφαίοι επενδυτές

    Σε αυτό το πλαίσιο, το Capital.gr καταγράφει, με τη συνδρομή της VesselsValue, τις δέκα πιο δραστήριες σε ναυπηγήσεις εταιρείες ελληνικών συμφερόντων. Ορισμένες ανήκουν στον ίδιο εφοπλιστή, αλλά παρουσιάζονται ως ξεχωριστές οντότητες, λόγω των διαφορετικών κλάδων στους οποίους δραστηριοποιούνται.

    Στην πρώτη θέση της λίστας, βάσει αξίας των συναλλαγών, κατατάσσεται η Dynagas LNG Partners του Γιώργου Προκοπίου. Η εισηγμένη στο Αμερικανικό Χρηματιστήριο εταιρεία έχει παραγγείλει τέσσερα πλοία από την αρχή του έτους, καταβάλλοντας συνολικά 795 εκατ. δολάρια. Στις αρχές του περασμένου καλοκαιριού η ναυτιλιακή είχε συνδεθεί από ναυλομεσίτες με την παραγγελία δύο πλοίων, χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων έκαστο. Πρόκειται για options σε αρχικό συμβόλαιο που είχε υπογραφεί με γιάρδα της Νότιας Κορέας. Η εταιρεία, όπως έχει επισημάνει η διοίκηση, επωφελείται από τις μακροχρόνιες ναυλώσεις που προσφέρει η αγορά LNG και "χτίζει" ρευστότητα, με στόχο να "κυνηγήσει" ευκαιρίες περαιτέρω επέκτασης στο μέλλον. Σήμερα διαχειρίζεται έξι LNG carriers. Σημειώνεται ότι ο κ. Προκοπίου έχει αναπτύξει σημαντική δραστηριότητα σε δεξαμενόπλοια και πλοία μεταφοράς χύδην ξηρού φορτίου, με τον όμιλο του εφοπλιστή να ελέγχει περισσότερα από 100 βαπόρια. Μέσα στο καλοκαίρι ο εφοπλιστής επικράτησε στους διαγωνισμούς για τα ναυπηγεία Σκαραμαγκά, κίνηση που δίνει ελπίδες για την ανασύσταση της εγχώριας ναυπηγικής βιομηχανίας.

    Ακολουθεί η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη, η οποία παρήγγειλε φέτος 11 πλοία, έναντι 600 εκατ. δολαρίων. Η ναυτιλιακή φέρεται να έχει επενδύσει σε πλοία μεταφοράς LPG, αλλά και σε βαπόρια, τα οποία μεταφέρουν χύδην ξηρό φορτίο, τοποθετώντας παραγγελίες σε νοτιοκορεάτικα και κινεζικά ναυπηγεία. Μάλιστα, οι πληροφορίες αναφέρουν ότι ορισμένα από τα LPG carriers θα καίνε αρχικά συμβατικά καύσιμα, με δυνατότητα αναβάθμισης σε LPG στο μέλλον. Με βάση τα στοιχεία της ναυτιλιακής πύλης Marine Information Services, η Evalend διαχειρίζεται συνολικά 44 πλοία, tankers, bulk carriers και LPG carriers.

    Ναυπηγικό πρόγραμμα τεσσάρων πλοίων, αξίας 420 εκατ. δολαρίων, φαίνεται πως "έτρεξε" φέτος η Chartworld του Λου Κολλάκη. Ναυλομεσίτες επισημαίνουν ότι η παραγγελία, η οποία φέρεται να τοποθετήθηκε τον περασμένο Μάρτιο στην Κίνα, αφορά τέσσερα (2+2) containerships, χωρητικότητας 13.000 TEUs έκαστο. Νεότερες πληροφορίες, τις οποίες μετέδωσε ο οίκος Alphaliner, ανέφεραν πως ο γερμανικός κολοσσός μεταφοράς εμπορευματοκιβωτίων Hapag-Lloyd φέρεται να απέκτησε δύο από αυτά και να ναύλωσε για μεγάλο χρονικό διάστημα τα άλλα δύο. Ο όμιλος του κ. Κολλάκη ελέγχει, εκτός από containerships, bulk carriers και tankers.

    Συνολικά τέσσερα πλοία, έναντι 417 εκατ. δολαρίων, φέρεται να έχει παραγγείλει η Maran Tankers του ομίλου Αγγελικούση. Πρόκειται, σύμφωνα με πληροφορίες, για υπερδεξαμενόπλοια με μηχανές διπλού καυσίμου, τα οποία αναμένεται να παραδοθούν το 2023. Η ναυτιλιακή υλοποιεί τα τελευταία χρόνια στρατηγική ανανέωσης του στόλου. Ενδεικτικά, όπως ανακοίνωσε πρόσφατα, από το 2016 έως και το τρέχον έτος παρέλαβε 19 VLCCs με "πράσινες" προδιαγραφές. Ο στόλος της Maran Tankers αποτελείται, σύμφωνα με την ιστοσελίδα της, από 53 δεξαμενόπλοια, χωρίς τις υπό ναυπήγηση μονάδες. Μάλιστα, τα περισσότερα εξ αυτών είναι εγγεγραμμένα στο ελληνικό νηολόγιο.

    Στις δύο επόμενες θέσεις βρίσκουμε εταιρείες συμφερόντων του Βαγγέλη Μαρινάκη. Αρχικά η Capital Ship Management φέρεται να έχει παραγγείλει οκτώ βαπόρια, με τα συνολικά επενδυτικά κεφάλαια να προσδιορίζονται σε 400 εκατ. δολάρια. Ορισμένα από αυτά φέρεται να είναι containerships και άλλα tankers. Μια παραγγελία για την οποία έγινε "ντόρος" ήταν αυτή για 4+2 MR (medium range) tankers. Αυτό διότι τα εν λόγω πλοία θα μπορούν, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, να καίνε LNG, ενώ θα είναι εξοπλισμένα και με σύστημα "εναλλακτικής θαλάσσιας ισχύος" (Alternative Maritime Power), το οποίο επιτρέπει στο βαπόρι, όταν είναι αγκυροβολημένο σε ένα λιμάνι, να τροφοδοτείται με ηλεκτρικό ρεύμα από το λιμενικό δίκτυο. Άλλωστε, όπως έχει πει και ο ίδιος ο κ. Μαρινάκης, "οι πράσινες επενδύσεις είναι το μέλλον", δίνοντας σήμα για τη στρατηγική που θα ακολουθήσει ο όμιλος τα επόμενα χρόνια. Ο όμιλος Μαρινάκη διαχειρίζεται έναν στόλο από συνολικά 108 βαπόρια.

    Ο βραχίονας LNG του ομίλου, η Capital Gas, έχει δαπανήσει 388 εκατ. δολάρια για δύο νέα πλοία. Μάλιστα, το επενδυτικό πρόγραμμα της εταιρείας φαίνεται πως επεκτάθηκε τον Νοέμβριο, καθώς πριν από λίγες ημέρες συνδέθηκε με την παραγγελία τριών LNG carriers σε ναυπηγείο της Νότιας Κορέας. Υπενθυμίζεται ότι το τελευταίο τρίμηνο η Capital Gas παραχώρησε στην εισηγμένη εταιρεία του ομίλου, Capital Product Partners, έξι LNG carriers, σε μια ενδοομιλική συναλλαγή που ξεπέρασε τα 1,2 δισ. δολάρια. Ο στόλος της ναυτιλιακής αποτελείται σήμερα από εννέα μοντέρνα LNG carriers, το παλαιότερο εκ των οποίων είναι ναυπηγημένο το 2020.

    Επενδύσεις ύψους 373 εκατ. δολαρίων έχει υλοποιήσει η Maran Gas του ομίλου Αγγελικούση για δύο νεότευκτα πλοία. Η εν λόγω κίνηση αφορά δύο LNG carriers και φαίνεται πως αποτελεί επέκταση αρχικού συμβολαίου με νοτιοκορεάτικο ναυπηγείο. Η ναυτιλιακή δίνει ιδιαίτερη έμφαση στο φυσικό αέριο, με το βλέμμα στην επόμενη ημέρα. Σε αυτό το πλαίσιο εντάσσεται και η πρόσφατη ενίσχυση του διοικητικού team του ομίλου Αγγελικούση με τον Sveinung J. S. Stοhle, ο οποίος διαθέτει εμπειρία άνω των 25 ετών στη ναυτιλία μεταφοράς LNG και τον ευρύτερο ενεργειακό χώρο. Μάλιστα, ο όμιλος υπέγραψε εσχάτως μνημόνιο με νοτιοκορεάτικη τράπεζα για τη χρηματοδότηση ναυπηγήσεων σε γιάρδες της χώρας. Σύμφωνα με τους Κορεάτες, στο επίκεντρο θα βρεθούν πλοία με τεχνολογίες διπλού καυσίμου (dual fuel), με δυνατότητα καύσης LNG ή αμμωνίας, τα οποία παράγουν λιγότερους ρύπους. Συνολικά η Maran Gas διαχειρίζεται έναν στόλο από 42 LNG carriers, ενώ έχει υπό ναυπήγηση έξι ακόμα βαπόρια. Και σε αυτή την περίπτωση η πλειονότητα των βαποριών της εταιρείας ταξιδεύουν με την ελληνική σημαία.

    Τέσσερα πλοία, με κεφάλαια 366 εκατ. δολαρίων, φέρεται να έχει παραγγείλει φέτος η Central Mare, συμφερόντων του Ευάγγελου Πιστιόλη. Τα εν λόγω πλοία είναι δεξαμενόπλοια, τύπου VLCC. Ωστόσο, φαίνεται πως δύο εξ αυτών έχουν ήδη παραχωρηθεί στη Frontline του Νορβηγού εφοπλιστή John Fredriksen. Συγκεκριμένα, τον περασμένο Μάιο έγινε γνωστό ότι η Frontline αγόρασε έξι νέας γενιάς με "eco" προδιαγραφές VLCCs, τα οποία είχε παραγγείλει η εταιρεία του Έλληνα πλοιοκτήτη σε νοτιοκορεάτικη γιάρδα. Υπενθυμίζεται ότι ο κ. Πιστιόλης είχε στραφεί στη Νότια Κορέα το 2020 για τέσσερα υπερδεξαμενόπλοια και τον περασμένο Μάρτιο έγινε γνωστό ότι παρήγγειλε τέσσερα ακόμα. Έτσι, με τη νέα συμφωνία, το βιβλίο παραγγελιών της Central Mare φαίνεται πως αριθμεί πλέον δύο VLCCs. Συνολικά η ναυτιλιακή ελέγχει 12 tankers.

    Έπεται η Tsakos Energy Navigation του Νικόλα Τσάκου, η οποία έχει παραγγείλει τέσσερα πλοία, καταβάλλοντας συνολικά 279 εκατ. δολάρια. Όπως ανακοίνωσε εσχάτως η εισηγμένη στην αμερικανική χρηματαγορά ναυτιλιακή, τον Σεπτέμβριο υπέγραψε συμβόλαια για τη ναυπήγηση 4+2 tankers, τύπου aframax, διπλού καυσίμου, με δυνατότητα καύσης LNG. Μάλιστα, τα βαπόρια θα ναυλωθούν για μεγάλο χρονικό διάστημα σε κορυφαίο εκπρόσωπο του πετρελαϊκού κλάδου, ενώ τα ακαθάριστα έσοδα αναμένεται να ανέλθουν σε περίπου 350 εκατ. δολάρια. Η εταιρεία του κ. Τσάκου εστιάζει στις δυνατότητες που προσφέρει το LNG. Ο ίδιος ο εφοπλιστής το έχει χαρακτηρίσει ένα "πολύ καλό βήμα", με το βλέμμα στο άμεσο μέλλον. "Έχει τους περιορισμούς του, αλλά υλοποιούνται επενδύσεις για τη μείωση του αποτυπώματός του", έχει πει. "Η μακροπρόθεσμη στρατηγική μας είναι να αναζητούμε ευκαιρίες διατήρησης ενός νέου και σύγχρονου στόλου. Επομένως θα συνεχίσουμε να παραχωρούμε παλαιότερα πλοία και να τα αντικαθιστούμε με νέας γενιάς δεξαμενόπλοια", έχει επισημάνει η διοίκηση της TEN. Η εταιρεία διαχειρίζεται 71 πλοία, crude tankers, product tankers και LNG carriers.

    Τη δεκάδα κλείνει η Samos Steamship, συμφερόντων της οικογένειας Ιγγλέση, η οποία τοποθέτησε παραγγελίες για τέσσερα πλοία, έναντι 250 εκατ. δολαρίων. Η εταιρεία φέρεται να έχει επενδύσει στα δεξαμενόπλοια, επιλέγοντας γιάρδες της Ιαπωνίας. Σύμφωνα με τα στοιχεία που παρατίθενται στην ιστοσελίδα της, οι υπό ναυπήγηση μονάδες είναι τρία aframaxes και ένα VLCC. Οι παραδόσεις των πλοίων θα ολοκληρωθούν το τρίτο τρίμηνο του 2023. Η ναυτιλιακή είναι ιδιαίτερα δραστήρια και σε αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων πλοίων το τρέχον έτος. Η Samos Steamship διαθέτει εμπειρία άνω των 140 ετών στη ναυτιλιακή "σκακιέρα", ενώ διαχειρίζεται έναν στόλο 20 βαποριών, tankers και bulk carriers.



     

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ