Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 01-Οκτ-2021 07:45

    Το μέλλον της Attica Group αλλάζει τον χάρτη της ακτοπλοΐας

    Το μέλλον της Attica Group αλλάζει τον χάρτη της ακτοπλοΐας
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Έντονη κινητικότητα καταγράφεται σε παρασκηνιακό επίπεδο το τελευταίο διάστημα στον κλάδο της ακτοπλοΐας, με επίκεντρο δύο εταιρείες, μία τράπεζα και υποψήφιους επενδυτές.

    Σύμφωνα με καλά πληροφορημένες πηγές, η Τράπεζα Πειραιώς, η οποία, όπως λένε χαρακτηριστικά αναλυτές, έχει εξελιχθεί στο μεγαλύτερο "ακτοπλοϊκό όμιλο" σήμερα, λόγω των μετοχικών ποσοστών σε MIG (31%), η οποία ελέγχει την Attica Group και ANEK Lines (28,12%), έχει αποφασίσει να απεμπλακεί από τον κλάδο, προκειμένου να περισωθεί ό,τι είναι δυνατό από τα δάνεια που έχουν χορηγηθεί.

    Την απεμπλοκή, όμως, της τράπεζας από τις ακτοπλοϊκές, επιθυμεί και η ίδια αγορά, καθώς, όπως λέγεται, δημιουργούνται συνθήκες άνισου ανταγωνισμού, σε όρους δανεισμού για παράδειγμα.

    Σε αυτό το πλαίσιο, χρηματιστηριακές πηγές σημειώνουν ότι ήδη δύο funds έχουν χτυπήσει την "πόρτα" της Πειραιώς, βολιδοκοσπώντας τις προθέσεις της για την Attica Group, η οποία είναι η μεγαλύτερη ελληνική ακτοπλοϊκή, με στόλο 30 πλοίων. 

    Άλλες πηγές που παρακολουθούν στενά τις διεργασίες της τράπεζας με τις ακτοπλοϊκές, σημειώνουν ότι δεν έχει υπάρξει ακόμη επίσημη κρούση, ούτε καν συζητήσεις με κάποιο επενδυτή.

    "Στόχος των εμπλεκόμενων είναι αυτήν τη στιγμή να ενισχυθεί η λειτουργική κερδοφορία της Attica. Ωστόσο, εάν προκύψει κάποιος σοβαρός ενδιαφερόμενος με μία πρόταση που να ανταποκρίνεται στην αξία της εταιρείας, τότε θα είναι θετικοί για ένα πιθανό deal" σημειώνουν.

    "Οι ιθύνοντες εκτιμούν ότι η πραγματική αξία της Attica υπερβαίνει τη χρηματιστηριακή, κάνοντας λόγο για ένα από τα γερά assets της ελληνικής επιχειρηματικότητας" εξηγούν.

    Πέρα από την αξία του στόλου, η οποία αυξάνεται, μετά και την προσθήκη των τριών υπό ναυπήγηση πλοίων που θα παραδοθούν το 2022, η Attica εξυπηρετεί δρομολόγια στις κύριες εγχώριες θαλάσσιες διαδρομές στο Αιγαίο και όχι μόνο.

    Με αυτά τα δεδομένα, η πώληση της εταιρείας είναι ένα αρκετά πιθανό σενάριο, το οποίο θα μπορούσε να εξελιχθεί στο επόμενο μεγάλο deal της ελληνικής οικονομίας. 

    Τα σενάρια για την ΑΝΕΚ

    Ωστόσο, κάπου εδώ περιπλέκεται η κατάσταση. Αυτό διότι, σύμφωνα με πληροφορίες, προωθείται από κυβερνητικούς - και όχι μόνο - παράγοντες, η συγχώνευση μεταξύ Attica και ΑΝΕΚ, οι οποίες βρίσκονται, όπως ειπώθηκε, υπό την "ομπρέλα" της Πειραιώς και κατόπιν η πώληση της διευρυμένης εταιρείας.

    Αναλυτές επισημαίνουν ότι μία τέτοια εξέλιξη θα "βόλευε" τους εμπλεκόμενους. Άλλωστε, οι δύο εταιρείες εκτελούν κοινοπρακτικά δρομολόγια στις γραμμές της Κρήτης και της Αδριατικής.

    Ωστόσο, δεν είναι λίγοι οι χρηματιστηριακοί παράγοντες, οι οποίοι εκτιμούν ότι μία τέτοια συμφωνία θα "χαλάσει" μία ενδεχόμενη πώληση, καθώς οι υπέρογκες δανειακές υποχρεώσεις θα δημιουργούσαν ένα μη ελκυστικό περιουσιακό στοιχείο, ενώ πιθανότατα θα προέκυπταν και θέματα ανταγωνισμού.

    Σε ενδεχόμενο μη απορρόφησης της ΑΝΕΚ από την Attica, η πρώτη θα βρεθεί είτε σε οικονομικό αδιέξοδο είτε θα ληφθούν δραστικές αποφάσεις που σχετίζονται για παράδειγμα με την πώληση πλοίων. Ο στόλος της κρητικής εταιρείας αποτελείται από 7 πλοία, μέσης ηλικίας 30 ετών.

    Το σίγουρο είναι πάντως πως οι συζητήσεις θα συνεχιστούν το επόμενο διάστημα, με έμπειρους παράγοντες της ακτοπλοΐας να εκτιμούν ότι οι όποιες αποφάσεις αναμένεται να ληφθούν στο τέλος του έτους, όταν οι εταιρείες θα "ζυγίσουν" τα αποτελέσματα και θα φανεί αν αφήνουν πίσω τους την πανδημία.

    Σε κάθε περίπτωση οι "ζυμώσεις" του τελευταίου διαστήματος εκτιμάται ότι θα οδηγήσουν σε εξελίξεις που θα αναδιατάξουν τον ακτοπλοϊκό "χάρτη".

    Είσοδος νέων "παικτών"

    Η άνοδος πάντως της κίνησης την τουριστική περίοδο δημιουργεί αισιοδοξία στον κλάδο. Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι στο τέλος του έτους θα έχει καλυφθεί το 55-60% της κίνησης του 2019.

    "Η φετινή περίοδος έδειξε ότι η ακτοπλοΐα ανακάμπτει με γρήγορους ρυθμούς και αν ξεφύγουμε άμεσα από την πανδημία, τότε η κίνηση δε θα αργήσει να επιστρέψει στα επίπεδα που καταγράφονταν δύο χρόνια πριν" τονίζουν πηγές ακτοπλοϊκών εταιρειών.

    Τα σημάδια ανάκαμψης και ο "ασύλληπτος ρυθμός αύξησης των επενδύσεων στην οικονομία τα τελευταία δύο χρόνια" δημιουργούν μία ιδανική συγκυρία για την εισροή νέων επενδυτών στον κλάδο της ακτοπλοΐας επισημαίνει στο Capital.gr ο επικεφαλής της XRTC Business Consultants, Γιώργος Ξηραδάκης.

    "Ξεκινά μία νέα περίοδος για την ελληνική οικονομία και την αγορά και ένας από τους βασικούς κλάδους που την υπηρετούν είναι η ακτοπλοΐα" σημειώνει.

    Όπως εξηγεί, ο κλάδος βιώνει μία νέα πραγματικότητα, καθώς από τη μία υπάρχει η αναγκαιότητα ανανέωσης του "υπέργηρου" στόλου, ενώ από την άλλη οι "παίκτες" συρρικνώνονται, λόγω αδυναμίας των μικρότερων εταιρειών να ανταπεξέλθουν στις δυσκολίες, που ενισχύθηκαν με την εμφάνιση της πανδημίας. Αυτή η προοπτική δημιουργεί κινητικότητα και προσελκύει το επενδυτικό ενδιαφέρον.

    Αυτό το ενδιαφέρον, σύμφωνα με τον κ. Ξηραδάκη, μπορεί να εκδηλωθεί με τη μορφή των επενδυτικών ταμείων. Άλλωστε, ήδη αρκετά από αυτά έχουν εισέλθει σε ελληνικές επιχειρήσεις, γνωρίζουν τις τράπεζες που χρηματοδοτούν τη ναυτιλία και έχουν μελετήσει επισταμένα την αγορά.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ