Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 20-Σεπ-2021 07:45

    Σε υψηλό 12 ετών "εκτινάχθηκε" η ναυλαγορά ξηρού φορτίου

    Σε υψηλό 12 ετών "εκτινάχθηκε" η ναυλαγορά ξηρού φορτίου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Στο υψηλότερο σημείο από το Νοέμβριο του 2009 βρέθηκε την Παρασκευή ο βασικός δείκτης της ναυλαγοράς χύδην ξηρού φορτίου, Baltic Dry Index, με ώθηση από τα κέρδη σε όλα τα μεγέθη πλοίων. Ειδικότερα, ο δείκτης "σκαρφάλωσε" στις 4.275 μονάδες, προσθέτοντας 10,6% σε εβδομαδιαία βάση.

    Στο προσκήνιο βρίσκονται, όπως συνήθως, τα μεγάλα πλοία του κλάδου, τα capesizes (χωρητικότητας περίπου 180.000 dwt), τα οποία μεταφέρουν κυρίως σιδηρομετάλλευμα και άνθρακα. Τα κέρδη των εν λόγω πλοίων έχουν σπάσει το "φράγμα" των 50.000 δολαρίων την ημέρα, και στο τέλος της εβδομάδας άγγιξαν τα 53.240 δολάρια ημερησίως. Πρόκειται, σύμφωνα με ναυλομεσίτες, για ποσό τρεις φορές υψηλότερο από τα μέσα ναύλα της περασμένης δεκαετίας.

    Στα μικρότερα μεγέθη, τα panamaxes (χωρητικότητας περίπου 82.000 dwt), τα οποία μεταφέρουν άνθρακα ή σιτηρά, κέρδιζαν την Παρασκευή 35.138 δολάρια την ημέρα και τα supramaxes (χωρητικότητας περίπου 58.000 dwt) 36.738 δολάρια ημερησίως.

    Οι θετικοί δείκτες

    Για ένα "εκρηκτικό" έτος στο ξηρό φορτίο έκανε λόγο σε πρόσφατη μελέτη του ο επικεφαλής αναλυτής της BIMCO, Peter Sand. Πράγματι η ναυλαγορά καταγράφει κέρδη ρεκόρ εδώ και αρκετούς μήνες, ενισχύοντας τους εφοπλιστές που δραστηριοποιούνται στον κλάδο.

    Τελευταία εξέλιξη που ωθεί ακόμη υψηλότερα τα ναύλα είναι η συμφόρηση στην Κίνα, η οποία μειώνει την προσφορά πλοίων, σε ένα περιβάλλον αυξημένης ζήτησης. Σύμφωνα με τον αναλυτή του οίκου Braemar, Nick Ristic, το 5,3% του συνολικού στόλου πλοίων τύπου capesize, περιμένει να εξυπηρετηθεί έξω από λιμένες της ασιατικής χώρας. Πέρα από τα προβλήματα που ταλανίζουν την εφοδιαστική από το ξεκίνημα του έτους, ένας τυφώνας διατάραξε τη λειτουργία αρκετών λιμανιών, δυσχεραίνοντας την κατάσταση.

    Την ίδια ώρα, o άνθρακας στηρίζει το στόλο ξηρού φορτίου, με τις τιμές του εμπορεύματος να έχουν ανέλθει στο υψηλότερο επίπεδο των τελευταίων 13 ετών. Όπως λέει ο κ. Ristic, οι αλλαγές στα εμπορικά πρότυπα, μετά και την άτυπη απαγόρευση της Κίνας στις εισαγωγές άνθρακα από την Αυστραλία, έχουν ενισχύσει τις αποστάσεις των διαδρομών (τονο-μίλια μεταφοράς άνθρακα) και κατ’ επέκταση τα ναύλα. Η μεταφορά άνθρακα από τα capes έφτασε σε επίπεδα ρεκόρ στο τρίτο τρίμηνο του έτους.

    Επίσης, ώθηση στην αγορά των μεγάλων capes δίνει και η άνοδος στις εξαγωγές σιδηρομεταλλεύματος από τη Βραζιλία στην Κίνα. Ο κ. Sand επισημαίνει ότι το μερίδιο της Κίνας στις εισαγωγές του εν λόγω εμπορεύματος έχει αυξηθεί φέτος, γεγονός που ωφελεί τη ναυλαγορά: Όσο μεγαλύτερες είναι οι ποσότητες που κατευθύνονται στην ασιατική χώρα, τόσο μεγαλύτερα είναι και τα τονο-μίλια, λόγω της μακρινής απόστασης.

    Κίνδυνοι μακροπρόθεσμα

    Ωστόσο, παρά τη γενικότερη ευφορία, οι αναλυτές λαμβάνουν ορισμένα ανησυχητικά σημάδια από την Κίνα, η οποία είναι και ο καταλύτης της αγοράς. "Η παραγωγή χάλυβα υποχώρησε περισσότερο από 12% τον Αύγουστο, σε ετήσια βάση. Πρόκειται για τη μεγαλύτερη ετήσια ποσοστιαία πτώση, από την παγκόσμια οικονομική κρίση" σημειώνει ο αναλυτής της Braemar, Nick Ristic. Παράλληλα, οι τιμές σιδηρομεταλλεύματος έχουν μειωθεί σχεδόν κατά το ήμισυ από τον περασμένο Μάιο. 

    "Οικονομικοί παράγοντες, όπως η βιομηχανική παραγωγή, οι επενδύσεις σε υποδομές και  οι λιανικές πωλήσεις κατέγραψαν πρόσφατα τις χαμηλότερες επιδόσεις απ’ όταν η πανδημία χτύπησε την Κίνα στις αρχές του 2020" υπογραμμίζει ο κ. Ristic, εγείροντας ερωτηματικά για τις μακροπρόθεσμες προοπτικές ζήτησης εμπορευμάτων ξηρού φορτίου από τον ασιατικό "γίγαντα".

    Η πορεία του στόλου

    Η ναυλομεσιτική EastGate Shipping εκτιμά ότι τα υπό ναυπήγηση πλοία του κλάδου αντιστοιχούν περίπου στο 7% του στόλου που πλέει στο νερό, ποσοστό χαμηλό και συνάμα ενθαρρυντικό για την προσφερόμενη χωρητικότητα στην αγορά.

    Καθοριστική θα είναι, όμως, η πορεία των διαλύσεων πλοίων που φτάνουν στο τέλος του κύκλου ζωής τους. Το περιβάλλον υψηλών κερδών αποθαρρύνει τους πλοιοκτήτες από το να πουλήσουν πλοία για scrap, καθώς η αυξημένη ζήτηση σημαίνει ότι ναυλωτές αναζητούν βαπόρια όλων των ηλικιών για να μεταφέρουν τα εμπορεύματά τους. Σύμφωνα με τις εκτιμήσεις της BIMCO, η χωρητικότητα των πλοίων που θα διαλυθούν φέτος δε θα ξεπεράσει τα 7 εκατ. dwt. Πέρυσι, οδηγήθηκαν στα διαλυτήρια υπερδιπλάσια bulk carriers.

    Οι προοπτικές

    Βραχυπρόθεσμα, παράγοντες συνδεόμενοι με την πανδημία, η μειωμένη προσφορά στην αγορά άνθρακα και η διαρκής ανάκαμψη των βραζιλιάνικων εξαγωγών σιδηρομεταλλεύματος θα διατηρήσουν υψηλά τα ναύλα, σημειώνει ο κ. Ristic.

    Ωστόσο, ο αναλυτής προσθέτει ότι η επιβράδυνση της κινεζικής οικονομίας αποτελεί ένα σημαντικό ρίσκο, με το βλέμμα μακροπρόθεσμα. Τις επόμενες εβδομάδες θα αξιολογηθούν αυτά τα νέα δεδομένα και θα είναι περισσότερο ορατές οι προοπτικές του κλάδου για το 2022.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ