Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 19-Σεπ-2021 08:36

    Μάχη κατασκευαστών για την παραχώρηση της Αττικής Οδού

    Μάχη κατασκευαστών για την παραχώρηση της Αττικής Οδού
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα 

    Στην μάχη για το φιλέτο της παραχώρησης της Αττικής Οδού, που προετοιμάζεται και αναμένεται να τρέξει μέσα στους επόμενους μήνες, ρίχνονται ελληνικοί και ξένοι κατασκευαστικοί Όμιλοι.

    Το υψηλό ενδιαφέρον που θα εκδηλωθεί θεωρείται δεδομένο καθώς η Αττική Οδός αποτελεί ένα από τους πλέον προσοδοφόρους οδικούς άξονες που τον διασχίζουν εκατομμύρια αυτοκίνητα κάθε χρόνο. 

    Είναι ενδεικτικό ότι στο πρόσφατο ενημερωτικό δελτίο για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου του ομίλου ΕΛΛΑΚΤΩΡ για τη χρήση του 2020, η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του ομίλου ύψους 892,3 εκατ. και 105,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων, και αποσβέσεων (EBITDA) του ομίλου ύψους 30 εκατ.

    Για τη χρήση του 2019 η παραχώρηση της Αττικής Οδού συνεισέφερε 192,7 εκατ. στα συνολικά έσοδα και  134,0 εκατ. σε συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA). 

    Επιπλέον στο πρώτο τρίμηνο της χρήσης, η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. συνεισέφερε 30,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του Ομίλου ύψους 193 εκατ. και 18,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) του Ομίλου ύψους 40 εκατ. 

    Ο διαγωνισμός 

    Ο διαγωνισμός για την παραχώρηση της Αττικής Οδού - όπου η σύμβαση λήγει το 2024 - έχει ξεκινήσει να προετοιμάζεται από το ΤΑΙΠΕΔ αλλά είναι πολλά τα θέματα που θα πρέπει να διευκρινιστούν. 

    Όπως για παράδειγμα αν στην σύμβαση παραχώρησης θα ενταχθούν και επεκτάσεις του αυτοκινητοδρόμου. Επίσης ποια θα είναι η συμμετοχή του Δημοσίου (επί ποσοστού) στα ακαθάριστα κέρδη του αυτοκινητοδρόμου, όπως συμβαίνει και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις.

    Όσον αφορά το τίμημα, παράγοντες που εμπλέκονται στην διαδικασία εκτιμούν ότι θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ, ενώ ο χρόνος παραχώρησης θα κυμανθεί περί τα 30 έτη.   

    Εν αναμονή του πορίσματος 

    Σε εκκρεμότητα παραμένει την ίδια στιγμή η διερεύνηση σημαντικών οικονομικών και τεχνικών παραμέτρων οι οποίες αφορούν στη σύμβαση παραχώρησης της Αττικής Οδού, την οποία το Υπουργείο Υποδομών και Μεταφορών έχει αναθέσει στην εταιρεία Hill International. 

    Μεταξύ των θεμάτων που θα εξετάσει ο σύμβουλος είναι κατά πόσο έχουν τηρηθεί οι προβλέψεις της σύμβασης παραχώρησης που αφορούν στη μέση απόδοση μετοχικού κεφαλαίου (ROE) επί της ίδιας συμμετοχής των επενδυτών και η οποία ανέρχεται σε ποσοστό 11,6%. Ο έλεγχος θα διεξαχθεί προκειμένου να διαπιστωθεί εάν η σύμβασης παραχώρησης πρέπει να λήξει νωρίτερα από τον Οκτώβριο του 2024.

    Υψηλόβαθμο κυβερνητικό στέλεχος με το οποίο συνομίλησε το Capital.gr άφησε ανοιχτό το ενδεχόμενο, στην περίπτωση που το πόρισμα του συμβούλου αποφανθεί ότι η σύμβαση θα έπρεπε να έχει λήξει νωρίτερα (από το 2024), τότε θα ζητηθούν πίσω τα χρήματα από την Αττική Οδό. 

    Και το πιο πιθανό είναι στην περίπτωση μίας τέτοιας εξέλιξης η υπόθεση να λυθεί στις δικαστικές αίθουσες, όπως σημειώνει. 

    Επιπλέον ο τεχνικός σύμβουλος θα εξετάσει και τα εξής:

    -Το χρόνο κατά τον οποίο πραγματοποιήθηκε βαριά συντήρηση στον αυτοκινητόδρομο και να προχωρήσει σε αποτίμηση του ύψους των δαπανών.

    - Το κόστος των εργασιών βαριάς συντήρησης που έχουν ήδη υλοποιηθεί, των έργων που θα πραγματοποιηθούν έως τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης και εκείνων που θα γίνουν κατά τη διετή περίοδο εγγύησης μετά από τη λήξη της υφιστάμενης σύμβασης.

    -Το κόστος της βαριάς συντήρησης που ενδεχομένως να χρειαστεί για πέντε έτη μετά από τη λήξη της περιόδου εγγύησης.

    -Το προβλεπόμενο κόστος για τη συντήρηση του έργου για χρονικό διάστημα δύο ετών μετά από τη λήξη της σύμβασης παραχώρησης, αλλά και για την εγκατάσταση συστημάτων σύγχρονης τεχνολογίας. Όπως προβλέπει η σύμβαση παραχώρησης μεταξύ Αττικής Οδού και Δημοσίου, κατά την τελευταία τριετία της περιόδου παραχώρησης ο ανάδοχος  είναι υποχρεωμένος να προβεί σε αντικατάσταση όλων των πεπαλαιωμένων συστημάτων που αναφέρονται στη ρύθμιση/έλεγχο της κυκλοφορίας και είσπραξης διοδίων και να εγκαταστήσει νέα συστήματα σύγχρονης τεχνολογίας της αποδοχής του Δημοσίου.

    - Να υπολογίσει το κόστος έκτακτων δαπανών που έχουν ενταχθεί στο χρηματοοικονομικό μοντέλο.

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ