Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 13-Σεπ-2021 07:57

    Πώς θα γίνει η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού

    Πώς θα γίνει η νέα παραχώρηση της Αττικής Οδού
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα

    Σε πλήρη εξέλιξη - μετά και και την ολοκλήρωση της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού - βρίσκονται οι προετοιμασίες για τη διενέργεια της διαγωνιστικής διαδικασίας λειτουργίας, συντήρησης και εκμετάλλευσης της Αττικής Οδού, ενόψει της λήξης της υφιστάμενης σύμβασης παραχώρησης το 2024.

    Αν και στην παρούσα φάση εξετάζονται διάφορα σενάρια ως προς τους όρους του διαγωνισμού, εντούτοις πηγές προσκείμενες στην διαδικασία τονίζουν ότι οι όροι της παραχώρησης θα αλλάξουν, καθώς η παραχώρηση της Αττικής Οδού αποτελεί μία "χρυσοφόρα σύμβαση", και οι όροι της νέας παραχώρησης δεν θα είναι οι ίδιοι. 

    Ένα από τα βασικά σενάρια που εξετάζονται στη νέα σύμβαση είναι η συμμετοχή του Δημοσίου με αυξημένο ποσοστό στα ακαθάριστα κέρδη του αυτοκινητοδρόμου, όπως συμβαίνει και στις υπόλοιπες παραχωρήσεις.

    Η παραπάνω παράμετρος μαζί με τους υπόλοιπους όρους της διαδικασίας, την οποία θα τρέξει το ΤΑΙΠΕΔ, γεγονός που σημαίνει ότι τα έσοδα της παραχώρησης θα διοχετευτούν στην εξυπηρέτηση του δημόσιου χρέους, αναμένεται να καθοριστούν μέσα στους επόμενους μήνες, με τον διαγωνισμό να βγαίνει στον αέρα στα μέσα του 2022.

    Όσον αφορά το τίμημα, παράγοντες που εμπλέκονται στην διαδικασία εκτιμούν ότι θα μπορούσε να ξεπεράσει τα 2 δισ. ευρώ, ενώ ο χρόνος παραχώρησης θα κυνανθεί περί τα 30 έτη.   

    Σήμερα μέτοχοι της Εταιρείας Παραχώρησης είναι η ΑΚΤΩΡ ΠΑΡΑΧΩΡΗΣΕΙΣ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΕΛΛΑΚΤΩΡ Α.Ε.) και κατέχει ποσοστό 65,75%, η ΑΒΑΞ Α.Ε. που κατέχει ποσοστό 24,19%, η ΕΤΕΘ Α.Ε. (που ανήκει στον Όμιλο ΑΒΑΞ Α.Ε.) με ποσοστό 10,02% και η Γαλλική EGIS PROJECTS S.A. με 0,04%.

    Το κόστος κατασκευής της Αττικής Οδού ανήλθε συνολικά σε 1,3 δισ. ευρώ, εκ των οποίων το 65%, δηλαδή 822,2 εκατ., καλύφθηκαν από την παραχωρησιούχο εταιρεία Αττική Οδός Α.Ε. με ίδια κεφάλαια, αλλά και δάνεια. Το 35% της συνολικής δαπάνης καλύφθηκε από το Δημόσιο με τη συμμετοχή και ευρωπαϊκών πόρων. 

    Αναφερόμενη στο θέμα της Αττικής Οδού (στο ενημερωτικό της πρόσφατης αμκ), η διοίκηση της Ελλάκτωρ ανέφερε "Ο Όμιλος βασίζεται σε σημαντικό βαθμό στην κερδοφορία της παραχώρησης της Αττικής Οδού και τυχόν μη ανανέωση της παραχώρησης αυτής μετά το 2024 ενδέχεται να έχει δυσμενείς επιπτώσεις στα αποτελέσματα του Ομίλου. 

    Η παραχώρηση της Αττικής Οδού παράγει ένα σημαντικό τμήμα των λειτουργικών ταμειακών ροών του Ομίλου. Για τη χρήση του 2020, η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. συνεισέφερε 151,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του Ομίλου ύψους 892,3 εκατ και 105,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων, και αποσβέσεων (EBITDA) του Ομίλου ύψους 30 εκατ.

    Αντίστοιχα για τη χρήση του 2019 η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. συνεισέφερε 192,7 εκατ. στα συνολικά έσοδα του Ομίλου ύψους 1.273,6 εκατ και 134,0 εκατ σε συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) Ομίλου ύψους 80 εκατ.

    Επιπρόσθετα, για την περίοδο 01.01- 31.03.2021, η παραχώρηση της Αττικής Οδού Α.Ε. συνεισέφερε 30,6 εκατ. στα συνολικά έσοδα του Ομίλου ύψους 193 εκατ και 18,6 εκατ. στα συνολικά κέρδη προ φόρων, τόκων και αποσβέσεων (EBITDA) του Ομίλου ύψους 40 εκατ. 

    Η κίνηση στην Αττική Οδό 

    Το πρώτο τρίμηνο η κίνηση στην Αττική Οδό ήταν μειωμένη κατά 27,8% και τα έσοδά της ήταν μειωμένα κατά 25,6% (διαμορφώθηκαν σε 30,1 εκατ.,). Από το δεύτερο τρίμηνο του 2021, η κίνηση παρουσιάζει αύξηση σε σχέση με τους αντίστοιχους μήνες του 2020, καθώς τα μέτρα lockdown του 2021 είχαν πιο ήπια επίδραση στην κίνηση.

    Για παράδειγμα, τον Απρίλιο 2021 η κίνηση στην Αττική Οδό παρουσίασε αύξηση 175% σε σχέση με το 2020 και αντίστοιχη αύξηση παρουσιάζουν τα έσοδα του αυτοκινητοδρόμου. 

    Σύμφωνα με τα τελευταία στοιχεία στο πρώτο εξάμηνο του έτους η κυκλοφορία στην Αττική Οδό ήταν αυξημένη κατά 4,1% έναντι της αντίστοιχης περιόδου του 2020 ενώ όπως ειπώθηκε στην ενημέρωση των αναλυτών κατά την παρουσίαση των εξαμηνιαίων οικονομικών μεγεθών της Ελλάκτωρ τον Ιούλιο και τον Αύγουστο η κίνηση στην Αττική Οδό επέστρεψε σε επίπεδα προ πανδημίας.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ