Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 11-Σεπ-2021 08:21

    Η μάχη των κατασκευαστικών ομίλων για την "πίτα" των 43 δισ. ευρώ

    Η μάχη των κατασκευαστικών ομίλων για την "πίτα" των 43 δισ. ευρώ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα

    Στη μάχη για τη "νέα Ολυμπιάδα" ρίχνονται οι κατασκευαστικοί όμιλοι της χώρας, καθώς έργα συνολικού ύψους 43 δισ. ευρώ σε διάφορους τομείς αναμένεται να υλοποιηθούν την προσεχή 5ετία.

    Ήδη τα πρώτα έργα, έπειτα από μια μακρά περίοδο στασιμότητας, έχουν αρχίσει να δημοπρατούνται και νέες συμβάσεις έρχονται να προστεθούν στο ανεκτέλεστο των μεγάλων ομίλων της χώρας.

    Τεχνικά δύσκολα έργα με υψηλή εξειδίκευση είναι εκείνα που καλούνται να υλοποιήσουν οι κατασκευαστικοί όμιλοι, οι οποίοι και στο παρελθόν κατάφεραν να εκτελέσουν παρόμοια έργα με απόλυτη επιτυχία.

    Οι νέες συμβάσεις έργων, πολλές εκ των οποίων θα υλοποιηθούν με τη μέθοδο σύμβασης παραχώρησης και εκμετάλλευσης, έχουν διπλό όφελος: τόσο για το κράτος όσο και για τις ίδιες τις εταιρείες.

    Από τη μία εγγυώνται την αρτιότητα, την υψηλή ποιότητα κατασκευής και τη σωστή συντήρηση του έργου και από την άλλη σημαντικά έσοδα για τους ομίλους για τα επόμενα χρόνια.

    ΓΕΚ Τέρνα

    Από τους μεγαλύτερους κατασκευαστικούς ομίλους της χώρας, η ΓΕΚ Τέρνα πρωταγωνιστεί τόσο στον κλάδο των υποδομών και της ενέργειας όσο και των παραχωρήσεων.  

    Ένα από τα μεγαλύτερα έργα στα οποία αναδείχτηκε ως προτιμητέος επενδυτής είναι για την παραχώρηση του δικαιώματος χρήσης και εκμετάλλευσης του αυτοκινητοδρόμου της Εγνατίας Οδού και τριών κάθετων οδικών αξόνων της για χρονική περίοδο 35 ετών. Η δεσμευτική προσφορά ανήλθε σε 1,496 εκατ. ευρώ.

    Η ανάληψη της παραχώρησης της Εγνατίας Οδού σηματοδοτεί μια εξαιρετικά θετική και πολλαπλά σημαντική εξέλιξη, με πλήθος οφελών για τον όμιλο και τους μετόχους του.

    Και αυτό γιατί ο όμιλος ΓΕΚ Τέρνα εντάσσει στο διαρκώς διευρυνόμενο χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεών του τον μεγαλύτερο αυτοκινητόδρομο της χώρας κι έναν από τους μεγαλύτερους σε ευρωπαϊκό επίπεδο, συνολικού μήκους (συμπεριλαμβανομένων των τριών κάθετων οδικών αξόνων) 883 χλμ.

    Το συνολικό χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων του ομίλου ΓΕΚ Τέρνα θα ξεπερνά πλέον τα 1.500 χλμ., καθώς ο όμιλος κατέχει επίσης το 100% της Νέας Οδού, το 100% της Κεντρικής Οδού και το 17% της Ολυμπίας Οδού. Πρόκειται για το μεγαλύτερο χαρτοφυλάκιο αυτοκινητοδρόμων στη χώρα κι ένα από τα μεγαλύτερα στην Ευρώπη.

    Το χαρτοφυλάκιο παραχωρήσεων του ομίλου περιέχει επίσης κι άλλες καίριες υποδομές, όπως το έργο της μελέτης, κατασκευής και διαχείρισης του νέου Διεθνούς Αερολιμένα Ηρακλείου Κρήτης στο Καστέλι, έργα διαχείρισης απορριμμάτων (ΣΔΙΤ Ηπείρου και ΣΔΙΤ Πελοποννήσου) κ.ά.  Παράλληλα, ο όμιλος συμμετέχει στο σχήμα που θα αναπτύξει και θα διαχειρίζεται το ολοκληρωμένο τουριστικό συγκρότημα με καζίνο (IRC - Integrated Resort Casino) στο Ελληνικό, ενώ διεκδικεί με αξιώσεις κι άλλα σημαντικά έργα ΣΔΙΤ και παραχωρήσεων. Το διαρκώς διευρυνόμενο χαρτοφυλάκιο έργων παραχώρησης και ΣΔΙΤ καθιστά τον όμιλο ΓΕΚ Τέρνα τον μεγαλύτερο όμιλο παραχωρήσεων στη χώρα και πλέον έναν από τους σημαντικούς διαχειριστές χαρτοφυλακίου παραχωρήσεων σε ευρωπαϊκό επίπεδο.

    Ελλάκτωρ

    Τα αποτελέσματα από την πρόσφατη αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ, ύψους 120,5 εκατ. ευρώ, το μεγαλύτερο μέρος των οποίων κατευθύνθηκε στον κατασκευαστικό βραχίονα του ομίλου, με τη σταδιακή εξυγίανση των οικονομικών αλλά και την ανάληψη νέων έργων, έχουν αρχίσει να αποτυπώνονται για τη θυγατρική, Άκτωρ.

    Στο πρώτο εξάμηνο της τρέχουσας χρήσης η Άκτωρ εστίασε στην υλοποίηση σημαντικών έργων, όπως είναι το Μετρό Θεσσαλονίκης, η Ανάπλαση του Φαληρικού Όρμου, το σιδηροδρομικό έργο Gurasada - Ilteu 2c, καθώς και το έργο οδοποιίας του Sebes Turda Lot-2 στη Ρουμανία.

    Ήδη, όπως είχε ανακοινώσει και η διοίκηση του ομίλου, έχει ξεκινήσει να υλοποιείται το σχέδιο αναδιοργάνωσης του κλάδου, με τη μείωση των δαπανών προσωπικού και του κόστους πωληθέντων, τη διάθεση μη λειτουργικών περιουσιακών στοιχείων, καθώς και την ανάληψη πρωτοβουλιών για την αποτελεσματικότερη διαχείριση των ταμειακών διαθεσίμων.

    Στο πλαίσιο της αναδιοργάνωσης του κλάδου, στις αρχές Αυγούστου ολοκληρώθηκε η αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Άκτωρ, μέσω της οποίας ενισχύθηκαν τα κεφάλαιά της συνολικά με ποσό 98,6 εκατ. Παράλληλα, στις 10/8/2021 η Άκτωρ προέβη σε πλήρη και ολοσχερή αποπληρωμή του Ομολογιακού Δανείου (Bridge Financing), ποσού 50 εκατ., που είχε συναφθεί ως ενδιάμεση χρηματοδότηση εντός του εξαμήνου.

    Ο όμιλος έχει αποφασίσει να εστιάσει γεωγραφικά στην Ελλάδα και τη Ρουμανία, που είναι μια ευρωπαϊκή χώρα στην οποία ο όμιλος έχει συσσωρευμένη εμπειρία και τεχνογνωσία, ενώ όσον αφορά το ανεκτέλεστό του ανέρχεται σε 1,6 δισ. ευρώ.

    Κατά το 2021 υπεγράφησαν συμβάσεις συνολικής αξίας 197 εκατ., ενώ έχουν εξασφαλιστεί νέα έργα ύψους 98 εκατ., οι συμβάσεις των οποίων αναμένεται να υπογραφούν μέσα στο επόμενο διάστημα.

    Avax

    Στην υλοποίηση της μεγαλύτερης σύμβασης και του μεγαλύτερου έργου που έχει αναλάβει, τη Γραμμή 4 του Μετρό, έχει στρέψει το βλέμμα της η Avax.

    Με ορίζοντα έναρξης των κατασκευαστικών εργασιών στις αρχές του επόμενου έτους, το μεγαλύτερο έργο υποδομής μεταφορών αυτήν τη στιγμή στην Ευρωπαϊκή Ένωση, με προϋπολογισμό ύψους 1,8 δισ., αναμένεται να δημιουργήσει περισσότερες από 5.000 νέες θέσεις εργασίας.

    Η εμπειρία του ομίλου σε δύσκολα κατασκευαστικά έργα είναι μεγάλη, καθώς έχει συμμετάσχει σε μεγάλα έργα στη χώρα μας, όπως είναι η Γέφυρα Ρίου-Αντιρρίου, η Αττική Οδός και το Μετρό της Αθήνας.

    Ειδικά όσον αφορά το Μετρό, ο όμιλος ανέλαβε εξ ολοκλήρου την επέκταση της Γραμμής 2 προς Ανθούπολη και Ελληνικό (από Άγ. Αντώνιο και Άγ. Δημήτριο αντίστοιχα) και την επέκταση της Γραμμής 3, από Εθνική Άμυνα προς Δουκίσσης Πλακεντίας και από Χαϊδάρι προς Πειραιά. Οι πρώτοι τρεις σταθμοί σε Αγία Βαρβάρα, Κορυδαλλό και Νίκαια παραδόθηκαν το καλοκαίρι του 2020, ενώ το καλοκαίρι του 2022 θα παραδοθούν οι σταθμοί σε Μανιάτικα, Πειραιά και Δημοτικό Θέατρο. Αντίστοιχα, στη Θεσσαλονίκη, η εταιρεία ανέλαβε σημαντικό μέρος της κατασκευής για την επέκταση του Μετρό προς Καλαμαριά.

    Ιntrakat

    Η νέα στρατηγική της Ιntrakat, που επικεντρώνεται σε κατασκευαστικά έργα υποδομών, περιβάλλοντος και τεχνολογίας, ΣΔΙΤ και παραχωρήσεις, Ανανεώσιμες Πηγές Ενέργειας και real estate development, αναλύθηκε πρόσφατα από τον διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας, Πέτρο Σουρέτη.

    Όπως είπε ο ίδιος, η Intrakat βρίσκεται σε προνομιούχα θέση και σωστά τοποθετημένη για να μπει στη μάχη της διεκδίκησης των έργων που θα προκηρυχθούν, καθώς δεν αντιμετωπίζει κανένα πρόβλημα σε σχέση με άλλες εταιρείες του κλάδου.

    Η Intrakat το τελευταίο διάστημα υπογράφει νέες συμβάσεις έργων, ενώ μαζί με τις προς υπογραφή συμβάσεις έχει ένα ανεκτέλεστο υπόλοιπο που προσεγγίζει τα 600 εκατ. ευρώ.

    Αλλά και στο κομμάτι της πράσινης ενέργειας ο όμιλος σχεδιάζει επενδύσεις άνω των 300 εκατ. ευρώ στην επόμενη τριετία, ενώ, σύμφωνα με τη διοίκησή του, δεν θα σταματήσει εκεί, καθώς έχει ετοιμάσει πλάνα επενδύσεων που σε βάθος 8ετίας μπορεί να φτάσουν και το 1 δισ. ευρώ.



     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ