Συνεχης ενημερωση

    Παρασκευή, 09-Ιουλ-2021 07:50

    ΟΛΠ: Η διαφαινόμενη συμφωνία κυβέρνησης-Cosco και οι δικαστικές εκκρεμότητες του Master Plan

    ΟΛΠ: Η διαφαινόμενη συμφωνία κυβέρνησης-Cosco και οι δικαστικές εκκρεμότητες του Master Plan
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Σε "καλό δρόμο" φαίνεται πως βρίσκονται οι συζητήσεις κυβέρνησης και ΟΛΠ για την απόδοση του 16% του μετοχικού κεφαλαίου που κατέχει το ΤΑΙΠΕΔ στην Cosco, κι ενώ παραμένουν οι δικαστικές εκκρεμότητες, οι οποίες καθυστερούν την υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων του Master Plan.

    Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι οι δύο πλευρές θέλουν να αποφύγουν μία δικαστική διαμάχη και θα "δώσουν τα χέρια". Προς αυτήν την κατεύθυνση διερευνώνται οι τεχνικές λεπτομέρειες, προκειμένου να αποδοθεί το 16% πριν παρέλθει η προθεσμία του Αυγούστου, χωρίς, ωστόσο, να θίγονται τα συμφέροντα του Δημοσίου. 

    Άλλωστε, πρόκειται για ένα περίπλοκο θέμα, το οποίο απαιτεί ειδικούς χειρισμούς. Όπως αναφέρουν παράγοντες που παρακολουθούν στενά τις διαδικασίες, από τη μία η σύμβαση που υπεγράφη το 2016 είναι ξεκάθαρη, ορίζοντας ότι η μη εκπλήρωση των υποχρεωτικών επενδύσεων επισύρει κυρώσεις για την Cosco. 

    Από την άλλη, η διοίκηση του ΟΛΠ έχει επισημάνει σε όλους τους τόνους πως οι επενδύσεις έχουν καθυστερήσει με υπαιτιότητα του Δημοσίου και τρίτων, κι ενώ προκύπτουν διαρκώς προσφυγές, ιδιαίτερα για το μεγάλο έργο του προβλήτα κρουαζιέρας.

    Σε αυτό το πλαίσιο, ένα αρκετά πιθανό σενάριο είναι η απόδοση του επιπλέον ποσοστού να συνοδευτεί από αυστηρές ρήτρες για την ολοκλήρωση των επενδύσεων εντός νέας προθεσμίας που θα οριστεί από τις δύο πλευρές.

    Παράλληλα, επιδιώκεται να υπάρξει μία ευελιξία, σε περίπτωση κωλυμάτων από δικαστικές "περιπέτειες", οι οποίες θα εμποδίζουν τα έργα επένδυσης ή επενδύσεων. Κυβερνητικές πηγές αρνήθηκαν να δώσουν κάποιο σχόλιο, επικαλούμενες το γεγονός ότι οι διαπραγματεύσεις βρίσκονται σε εξέλιξη.

    Υπενθυμίζεται ότι τον Αύγουστο του 2016 ολοκληρώθηκε η μεταβίβαση του 51% των μετοχών στην Cosco (έναντι 280,5 εκατ. ευρώ) και τοποθετήθηκαν σε μεσεγγύηση το υπόλοιπο 16% των μετοχών και το αντίτιμό τους ύψους 88 εκατ. ευρώ.

    Απαραίτητος όρος για τη μεταβίβαση του επιπλέον ποσοστού ήταν η υλοποίηση των υποχρεωτικών επενδύσεων ύψους 293 εκατ. ευρώ σε βάθος πενταετίας. Σήμερα ο ΟΛΠ έχει υλοποιήσει περί το 1/3 των συνολικών υποχρεωτικών επενδύσεων.

    Οι δικαστικές εκκρεμότητες

    Το στοιχείο πάντως της ευελιξίας στο χρονοδιάγραμμα των έργων θεωρείται κρίσιμο, δεδομένων των καθυστερήσεων που έχουν καταγραφεί λόγω νομικών υποθέσεων. 

    Αρχικά, δεν έχει υπάρξει ακόμη απόφαση από το Συμβούλιο της Επικρατείας για την επανεκκίνηση των έργων βυθοκορήσεων, τα οποία έχουν διακοπεί μετά από προσφυγές των κατοίκων. Η αίτηση ακύρωσης των πολιτών είχε εκδικαστεί τον περασμένο Μάρτιο.

    Μία πιθανή θετική απόφαση για τον ΟΛΠ θα σημάνει την επιτάχυνση των έργων τόσο για το mega project του προβλήτα κρουαζιέρας ("Επέκταση επιβατικού λιμένα”), ύψους περίπου 136 εκατ. ευρώ όσο και για τη "Βυθοκόρηση Κεντρικού Λιμένα", προϋπολογισμού περίπου 7,2 εκατ. ευρώ (αμφότερες υποχρεωτικές επενδύσεις). 

    Παράλληλα, στις 22 Ιουλίου θα εκδικαστούν από το Πρωτοδικείο Πειραιά τα ασφαλιστικά μέτρα πολιτών της Πειραϊκής, οι οποίοι έχουν προσφύγει με το επιχείρημα της ρύπανσης της θάλασσας από τα έργα επιχωματώσεων για τον προβλήτα κρουαζιέρας. 

    Πρόκειται για υπόθεση που "τρέχει" από τα τέλη του 2020. Τα συγκεκριμένα έργα διακόπηκαν για περίπου δύο μήνες, αλλά στις 15 Φεβρουαρίου αποφασίστηκε η επανεκκίνησή τους, υπό ορισμένους όρους, τους οποίους έπρεπε να τηρήσει ο ΟΛΠ.

    Τι έδειξε αυτοψία της Περιφέρειας

    Στην τελευταία εξέλιξη, έγγραφο της Περιφέρειας Αττικής με ημερομηνία 6 Ιουλίου γνωστοποιεί ότι κατόπιν αυτοψίας που πραγματοποιήθηκε στο χερσαίο και το θαλάσσιο χώρο εκτέλεσης του έργου προβλήτα κρουαζιέρας στις 11 Ιουνίου, διαπιστώθηκε παράβαση όρων της σχετικής Απόφασης Έγκρισης Περιβαλλοντικών Όρων (ΑΕΠΟ).

    Ειδικότερα, αναφέρεται ότι "κατά την πλήρωση των τσιμεντοκιβωτίων δε διασφαλίστηκε η αποφυγή έστω και περιορισμένων και στιγμιαίων διαρροών υλικών προς το θαλάσσιο περιβάλλον".

    Σε αυτό το πλαίσιο, η αρμόδια υπηρεσία της Περιφέρειας ξεκίνησε διαδικασίες επιβολής προστίμου σε ΟΛΠ (φορέας διαχείρισης) και ΤΕΚΑΛ (ανάδοχος του έργου), καλώντας τις δύο εταιρείες να υποβάλουν τις απόψεις τους εντός δέκα ημερών από την κοινοποίηση του σχετικού εγγράφου.

    Πηγές πάντως του ΟΛΠ σημείωσαν ότι τα έργα του Master Plan παρακολουθούνται καθημερινά και τηρούνται στο ακέραιο οι διαδικασίες για τη διαφύλαξη του περιβάλλοντος και των μνημείων και στάθηκαν στην ανάγκη επιτάχυνσης των επενδύσεων για την περαιτέρω ανάπτυξη του λιμανιού.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ