Συνεχης ενημερωση

    Δευτέρα, 05-Ιουλ-2021 07:42

    Τα έργα που αναβαθμίζουν τα τρία βασικά λιμάνια στη Β. Ελλάδα

    Τα έργα που αναβαθμίζουν τα τρία βασικά λιμάνια στη Β. Ελλάδα
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    Σιδηροδρομικά projects, νέα εμπορευματικά κέντρα και έργα υποδομών συνθέτουν το "χάρτη" της ανάπτυξης των λιμένων στη βόρεια Ελλάδα, διευρύνοντας τις προοπτικές μίας πολλά υποσχόμενης αγοράς.

     

    H Θεσσαλονίκη

    Στο επίκεντρο βρίσκεται φυσικά το λιμάνι της Θεσσαλονίκης. Όπως είπε η διοίκηση του ΟΛΘ στην πρόσφατη γενική συνέλευση, με την υλοποίηση του επενδυτικού προγράμματος, με "αιχμή του δόρατος" τον έκτο προβλήτα, ο λιμένας θα μπορεί να εξυπηρετεί περίπου 2,5 εκατ. εμπορευματοκιβώτια ετησίως από τα περίπου 500.000 που διακινούνται σήμερα, καθώς θα υποδέχεται μεγάλα containerships.

    Παράλληλα, επιταχύνονται τα έργα συνδυασμένων μεταφορών. Πρόσφατα έπεσαν οι υπογραφές για τη σύνδεση με τους οδικούς άξονες ΠΑΘΕ και Εγνατία Οδό. 

    Το "βάρος" τώρα πέφτει στην περαιτέρω ανάπτυξη του σιδηροδρόμου. Αρχικά, η ΕΡΓΟΣΕ προχωρά μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου τη σύνδεση του έκτου προβλήτα με την υφιστάμενη σιδηροδρομική γραμμή που συνδέει τον σταθμό διαλογής Θεσσαλονίκης με τον εμπορικό σταθμό και το λιμένα. Ο προϋπολογισμός του εν λόγω έργου εκτιμάται στα 45 εκατ. ευρώ.

    "Πόλος" ανάπτυξης αναμένεται να αποτελέσει και το εμπορευματικό κέντρο, το οποίο σχεδιάζεται στο πρώην στρατόπεδο Γκόνου, με την ανάδειξη παραχωρησιούχου να προγραμματίζεται εντός της επόμενης τετραετίας. 

    Το εν λόγω logistics center μπορεί να λειτουργήσει και ως dry port (τερματικός σταθμός στην ενδοχώρα) για το λιμάνι, όπως αντίστοιχα το Θριάσιο για τον Πειραιά. "Τα λιμάνια για να λειτουργούν με ορθό και λειτουργικό τρόπο χρειάζονται τα dry ports" σημειώνουν αναλυτές

    Προς αυτήν την κατεύθυνση, ο ΟΛΘ έχει ήδη ιδρύσει dry port στη Βουλγαρία, με το οποίο συνδέεται σιδηροδρομικά, με 3 δρομολόγια την εβδομάδα. Στόχος είναι να αποτελέσει ένα σύγχρονο κέντρο ανάπτυξης που θα συνδέεται σιδηροδρομικά με μια σειρά dry ports στη Νοτιοανατολική, Ανατολική και Κεντρική Ευρώπη.

    Η Αλεξανδρούπολη

    Τα "πάνω του" έχει πάρει τον τελευταίο χρόνο το λιμάνι της Αλεξανδρούπολης, για το οποίο βρίσκεται σε εξέλιξη διαγωνισμός παραχώρησης από το ΤΑΙΠΕΔ.

    Από πέρυσι το καλοκαίρι έχει επανενεργοποιηθεί το σιδηροδρομικό δίκτυο του νομού Έβρου και έχει εξασφαλιστεί η σύνδεση με Βουλγαρία και Ρουμανία, μέσω της οποίας παρακάμπτονται τα Στενά του Βοσπόρου.

    Οι άνθρωποι του λιμανιού βρίσκονται ήδη σε αυξημένη ετοιμότητα, καθώς πριν από λίγο καιρό εισήλθε στο νέο τερματικό η πρώτη από τις συνολικά οκτώ εμπορικές αμαξοστοιχίες που αναμένονται από τη Ρουμανία. Όπως λέει ο πρόεδρος του Οργανισμού Λιμένος Αλεξανδρούπολης (ΟΛΑ), Κωνσταντίνος Χατζημιχαήλ, "μεταφέρεται επιτυχώς στο λιμάνι το βαρύτερο φορτίο που έχει μεταφερθεί έως σήμερα".

    "Το σιδηροδρομικό δίκτυο του νομού Έβρου πρόκειται να λειτουργήσει στο κόκκινο, δοκιμάζοντας και πιστοποιώντας τις αντοχές του, καθώς τα φορτία θα αυξάνουν προοδευτικά, ενώ στα μέσα Ιουλίου πρόκειται να αποσταλούν, από το λιμάνι αυτήν τη φορά προς την Ανατολική Ευρώπη, έξι σιδηροδρομικοί συρμοί" σημείωσε ο κ. Χατζημιχαήλ σε ανάρτηση στα social media.

    Μάλιστα, στις "ράγες" βρίσκεται, μέσω ανταγωνιστικού διαλόγου, η αναβάθμιση της υφιστάμενης σιδηροδρομικής γραμμής σε διπλή στο τμήμα Αλεξανδρούπολη - Ορμένιο και η εγκατάσταση συστήματος ηλεκτροκίνησης και σηματοδότησης. Ο συνολικός προϋπολογισμός εκτιμάται στα 815,3 εκατ. ευρώ.

    Σημαντική είναι και η αμερικανική παρουσία στην περιοχή, η οποία εκτός από τη γεωπολιτική διάσταση, προσφέρει στα στελέχη του λιμένα τεχνογνωσία στα logistics και συγκεκριμένα στην υποδοχή, διαχείριση και προώθηση φορτίων. 

    Η Καβάλα

    Σε κύρια εμπορευματική πύλη προς τα ανατολικά Βαλκάνια φιλοδοξεί να εξελιχθεί και το λιμάνι της Καβάλας, κι ενώ προχωρά από το ΤΑΙΠΕΔ η υπο-παραχώρηση τμήματος του λιμένα Φίλιππος Β΄.

    Σε αυτό το πλαίσιο, πέρα από την άμεση σύνδεση με την Εγνατία, το λιμάνι αναμένεται να αποκτήσει πρόσβαση και στο σιδηρόδρομο από τη μονή γραμμή Θεσσαλονίκη - Νέα Καρβάλη - Τοξότες, μήκους 206 χιλιομέτρων και προϋπολογισμού 1,3 δισ. ευρώ. Το συγκεκριμένο έργο συμπεριλαμβάνεται στο "πλέγμα" των mega projects που προχωρούν με ανταγωνιστικό διάλογο.

    Το λιμάνι στοχεύει, παράλληλα, σε "αξιόπιστη και ευέλικτη συγκοινωνιακή δυνατότητα", μέσω υδροπλάνων, προχωρώντας τις διαδικασίες για ίδρυση υδατοδρομίου στις εγκαταστάσεις του.

    Συνολικά ο Οργανισμός Λιμένος Καβάλας διαχειρίζεται τέσσερα λιμάνια, τον κεντρικό λιμένα "Απόστολος Παύλος", που εξυπηρετεί αποκλειστικά επιβατική κίνηση, το λιμάνι "Φίλιππος Β’" για διακίνηση εμπορευμάτων, το λιμάνι της Κεραμωτής (πλοία Ro-Ro και αλιευτικά) και το λιμάνι Ελευθερών (διακίνηση φορτίων και εξυπηρέτηση αλιευτικών σκαφών).

     

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ