Συνεχης ενημερωση

    Σάββατο, 26-Ιουν-2021 10:06

    Θα είναι φέτος το καλοκαίρι των τροχόσπιτων;

    Θα είναι φέτος το καλοκαίρι των τροχόσπιτων;
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Δανάης Μαραγκουδάκη

     

    Ελευθερία κινήσεων, επιλογή της διαδροµής, κανένα άγχος διαμονής και ένα ταξίδι διακοπών που ξεκινά παίρνοντας µαζί το… σπίτι μας. Για όλους αυτούς τους λόγους και σε συνδυασμό με τις επιπτώσεις της πανδημίας, το 2020 "εκτοξεύτηκαν" οι πωλήσεις αυτοκινούμενων και τροχόσπιτων σε όλο τον κόσμο. Σύμφωνα με την Ευρωπαϊκή Ομοσπονδία Τροχόσπιτων (European Caravan Federation), στην Ευρώπη πουλήθηκαν περίπου 235.000 τροχόσπιτα και αυτοκινούμενα πέρυσι, καταγράφοντας αύξηση 12% σε σχέση με το 2019. Ήδη το α’ τρίμηνο του ‘21 σε σχέση με το ίδιο τρίμηνο πέρυσι κάποιες ευρωπαϊκές χώρες έχουν δει σημαντική αύξηση: Αυστρία (182%), Σουηδία (138,5%), Βέλγιο (71,9%), Νορβηγία (64,8%).

    Ταξινομήσεις στην Ευρώπη, Ιανουάριος - Μάρτιος 2021:

     

     

    Πωλήσεις ρεκόρ καταγράφηκαν επίσης στις Ηνωμένες Πολιτείες, ενώ στην Αυστραλία ο αριθμός των εγγεγραμμένων οχημάτων αναψυχής έφτασε τα 750.000.

    Σύμφωνα με έρευνα που διεξήχθη στη Γαλλία για την Ford, αυξάνονται ολοένα και περισσότερο οι ταξιδιώτες που απολαμβάνουν την ευελιξία που προσφέρουν τα αυτοκινούμενα και τα τροχόσπιτα καθώς τους επιτρέπουν να κατασκηνώσουν σε ειδικά διαμορφωμένους χώρους ή ακόμα και μέσα στη φύση. Οι νεότεροι αγοραστές θεωρούν ότι τα τροχόσπιτα τους επιτρέπουν να κάνουν φθηνότερες διακοπές, ενώ οι μεγαλύτεροι ηλικίας ταξιδιώτες δηλώνουν πως αισθάνονται πιο ασφαλείς όσο διαρκεί η πανδημία του κορονοϊού.

    Η παγκόσμια αγορά οχημάτων αναψυχής αναμένεται να αυξηθεί 7% ετησίως έως το 2025, έχοντας φτάσει τζίρο ύψους 42 δισ. δολαρίων το 2020. Μόνο η γερμανική αγορά είχε πέρυσι κύκλο εργασιών πάνω από 12,5 δισ. ευρώ.

     

    foto_2

     

    Στην υπόλοιπη Ευρώπη έχει γίνει πραγματική "έκρηξη" και οι παραγγελίες για νέα αυτοκινούμενα έχουν έως και 6-8 μήνες παράδοσης.

    Παρότι το τροχόσπιτο θεωρούνταν εδώ και χρόνια ως η επιλογή των συνταξιούχων, πλέον προσελκύει όλο και περισσότερους νέους. "Οι millennials, οι οποίοι αποτελούν μεγαλύτερη αγορά από τους baby boomers, αγοράζουν πλέον οχήματα αναψυχής (RV) σε μικρότερη ηλικία απ' ό,τι προηγούμενες γενιές", αναφέρει η σε έκθεσή της η Thor Industries.

    Μάλιστα, αν και η άνοδος που ξεκίνησε πέρυσι οφειλόταν κυρίως στην πανδημία, φέτος πολλοί ταξιδιώτες επιλέγουν το τροχόσπιτο επειδή έχουν τη δυνατότητα τηλεργασίας και θέλουν να κάνουν οικογενειακές διακοπές συνδυάζοντας την εξερεύνηση πολλών περιοχών μιας χώρας.

    Η "Οδύσσεια" των τροχόσπιτων στην Ελλάδα

    Ο Αδάμ Ασημακόπουλος της Caravan Expert στην Αθήνα δραστηριοποιείται εδώ και δεκαετίες στην αγορά καινούριων και μεταχειρισμένων τροχόσπιτων και αυτοκινούμενων.

    Μιλώντας στο Capital.gr ανέφερε σχετικά με την περίοδο πως "ο κόσμος δείχνει ενδιαφέρον λόγω της πανδημίας γιατί αισθάνεται πιο ελεύθερος που θα έχει δικό του μπάνιο, κρεβάτι, ενώ δεν αναγκάζεται να συνωστιστεί σε κάποιο χώρο διαμονής".

    Ωστόσο, όπως εξηγεί, χρόνια τώρα η αγορά αντιμετωπίζει δυσκολίες καθώς το αυτοκινούμενο στην Ελλάδα αντιμετωπίζεται ως ΙΧ επιβατικό ενώ ουσιαστικά πρόκειται για όχημα ειδικού σκοπού. Στην χώρα μας επειδή θεωρείται ΙΧ άνω των 2.000 κυβικών έχει φόρο πολυτελείας, τεκμήρια, μεγάλα τέλη κυκλοφορίας και όλα τα παραπάνω καθιστούν αποτρεπτική την αγορά του.

    Ακόμη, όπως αναφέρει ο Α. Ασημακόπουλος "το τροχόσπιτο στην Ελλάδα σε αντίθεση με τον υπόλοιπο κόσμο, δεν έχει πινακίδες. Αυτό βέβαια διορθώθηκε πρόσφατα και καλώς εχόντων των πραγμάτων θ’ αρχίσει να υλοποιείται από τον Νοέμβριο". Αυτό που θα αλλάξει ουσιαστικά είναι ότι το τροχόσπιτο θα έχει δική του πινακίδα και με τον τρόπο αυτό με οποιοδήποτε αμάξι μπορεί κάποιος να το ρυμουλκεί. Μέχρι πρότινος κάθε τροχόσπιτο ήταν συνδεδεμένο με ένα μόνο αυτοκίνητο, τα ρυμουλκούμενα δεν μπορούσαν να έλκονται από αυτοκίνητα που ανήκουν σε εταιρείες leasing, ενώ στην υπόλοιπη Ευρώπη δεν μπορούσε να ταξιδέψει λόγω της απουσίας πινακίδας.

    Ένα καινούριο τροχόσπιτο κοστίζει 14.000 - 30.000 ευρώ, ενώ οι τιμές για ένα αυτοκινούμενο ξεκινούν από 55.000 ευρώ, εξηγεί στο Capital.gr ο ιδιοκτήτης της Caravan Expert. Τα μεταχειρισμένα τροχόσπιτα περίπου 30 ετών ξεκινούν στα 3.000 - 4.000 ευρώ, ενώ τα αυτοκινούμενα - τα οποία πρέπει να είναι τουλάχιστον προτύπου Euro 4 και μετά για να εισαχθούν στην Ελλάδα - κοστίζουν 40.000 ευρώ και πάνω.

    "Το πρόβλημα με τα αυτοκινούμενα είναι ότι την περίοδο 2009 με 2019 οι πωλήσεις ήταν ουσιαστικά μηδενικές. Είχαν πουληθεί ελάχιστα αυτοκίνητα σ’ όλη την Ελλάδα", αναφέρει. Μεταξύ άλλων ήταν απαγορευτικό το κόστος αγοράς καθώς ο φόρος εισαγωγής ήταν πολύ υψηλός. Μέχρι πέρυσι για ένα καινούριο όχημα ένας καταναλωτής θα πλήρωνε για δασμούς 25.000 ευρώ ενώ σήμερα θα πλήρωνε 5.000 ευρώ.

    Με νόμο του υπ. Οικονομικών που ψηφίστηκε πέρυσι το καλοκαίρι τα αυτοκινούμενα τροχόσπιτα θα απαλλάσσονται από το 75% του προβλεπόμενου τέλους ταξινόμησης. Παρά το σημαντικό αυτό βήμα προέκυψε στην πορεία ένα νέο πρόβλημα που αφορά το πιστοποιητικό συμμόρφωσης των εκπομπών καυσαερίων με αποτέλεσμα να μην μπορούν στην Ελλάδα να εκτελωνιστούν αυτοκινούμενα παραγωγής πριν το 2019.

    "Υπάρχει κόσμος που θέλει να αγοράσει ένα τέτοιο όχημα αλλά ο νόμος τώρα δεν επιτρέπει να πάρεις ένα μοντέλο του ‘15 ή του ‘17", σημειώνει ο Α. Ασημακόπουλος τονίζοντας ωστόσο ότι μετά από επικοινωνία με το αρμόδιο υπουργείο αναμένεται το προσεχές διάστημα το ζήτημα του εκτελωνισμού να διευθετηθεί.

    Απέχουμε ακόμα από την κουλτούρα του τροχόσπιτου

    Ο Μπάμπης Βόσσος από την Crete Camper στο Ρέθυμνο της Κρήτης αναφέρει στο Capital.gr πως σε σχέση με πέρυσι η κίνηση είναι πεσμένη και αυτό οφείλεται στις δυσκολίες που αντιμετωπίζουν οι τουρίστες για να φτάσουν στην Κρήτη. "Πέρυσι η κατάσταση ήταν καλύτερη, καθώς το νησί ήταν "πράσινο" σύμφωνα με τον Χάρτη Υγειονομικής Ασφάλειας και τα κρούσματα μονοψήφια", σημειώνει.

    "Ο κόσμος θέλει να κινηθεί με τροχόσπιτο αλλά η κατάσταση με τον κορονοϊό δεν βοηθάει. Το ενδιαφέρον μπορεί να είναι αυξημένο αλλά όταν πχ. η Ολλανδία και η Αγγλία που είναι βασικές χώρες για τα αυτοκινούμενα πρέπει να μπουν σε καραντίνα επιστρέφοντας στη χώρα τους, είναι αποτρεπτικό". Στη δική του εταιρεία το 80-90% που νοικιάζουν τροχόσπιτα είναι ξένοι τουρίστες.

    "Οι Έλληνες κινούνται στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, οι υπόλοιποι Ευρωπαίοι είναι λιγότεροι", προσθέτει.

    Στην Ελλάδα "την προηγούμενη δεκαετία με την υπερφορολόγηση ήταν αποτρεπτική η επιλογή του τροχόσπιτου, ειδικά σε συνδυασμό με την κρίση. Την επόμενη δεκαετία και μετά τον κορονοϊό θα αρχίσει ίσως να ανεβαίνει η αγορά".

    "Για να αποκτήσει η Ελλάδα την κουλτούρα του τροχόσπιτου θέλει τουλάχιστον μια δεκαετία. Για να φτάσουμε στα επίπεδα της Ιταλίας πχ, που όλοι το ξέρουν, και η πλειοψηφία του πληθυσμού να εντάσσει το τροχόσπιτο ή το αυτοκινούμενο στις πιθανές επιλογές της, εμείς απέχουμε πολύ ακόμα", καταλήγει.

    Ανεκμετάλλευτος πλούτος ο περιοδεύων τουρισμός

    Απουσία camper stop, πολύ λίγα κάμπινγκ και ακριβά διόδια είναι κάποια από τα εμπόδια που αντιμετωπίζουν οι ταξιδιώτες με αυτοκινούμενα ή τροχόσπιτα. Τα camper stop είναι χώροι προσωρινής στάθμευσης ή διαμονής και διανυκτέρευσης που προσφέρουν συνήθως πόσιμο νερό, τουαλέτα, παροχή ηλεκτρικού ρεύματος κ.ά.

    Σε πολλά τουριστικά μέρη στην Ελλάδα δεν επιτρέπεται η διανυκτέρευση τροχόσπιτων ή αυτοκινουμένων σε πάρκινγκ, συνιστώντας τους επισκέπτες την χρήση των κάμπινγκ. Οι ταξιδεύοντες όμως με αυτοκινούμενα δεν προγραμματίζουν αλλά τους προκύπτει το σημείο στάθμευσης ανάλογα με το ταξίδι τους. Επιλέγουν αυθόρμητα τα σημεία που θέλουν να επισκεφθούν, ενώ υπάρχουν και πόλεις όπως η Αθήνα, η Θεσσαλονίκη, η Λάρισα, η Πάτρα που είτε δεν υπάρχουν κάμπινγκ είτε έχουν ελάχιστες θέσεις. Επίσης, σύμφωνα με έρευνες, στην Ευρώπη οι αυτοκινούμενοι ταξιδιώτες που διανυκτερεύουν σε camper stop ξοδεύουν τα ίδια χρήματα σε σούπερ μάρκετ, εστιατόρια κλπ με τους ταξιδιώτες που μένουν σε κάμπινγκ.

    Όπως αναφέρει ο Α. Ασημακόπουλος τα camper stop υπάρχουν σ’ όλη την Ευρώπη, ενώ η Ρώμη μόνο έχει 12. Στην Ελλάδα ωστόσο ακόμα δεν υπάρχει νομοθετικό πλαίσιο που να τα διέπει. Υπάρχουν αγκυλώσεις του παρελθόντος που μπορούν να βελτιωθούν, σημειώνει και τονίζει χαρακτηριστικά: "ένας πολύτεκνος μπορεί να αγοράσει ένα οποιοδήποτε ΙΧ με ατέλεια ενώ δεν μπορεί να κάνει το ίδιο για ένα αυτοκινούμενο για να πάει διακοπές".

    Σε ένα από τα πιο γνωστά γερμανικά σάιτ για κάμπινγκ η Ελλάδα δεν βρίσκεται στους πιο δημοφιλείς προορισμούς:

     

    foto_3

     

    Ο Αντώνης Ζαμπέτας από την ομώνυμη εταιρεία στη Θεσσαλονίκη εισάγει αυτοκινούμενα τροχόσπιτα και δραστηριοποιείται και στην αγορά του κάμπινγκ. "Η οικογένειά μου είχε τροχόσπιτο το ‘71 και τότε μας κορόιδευαν για περιπλανώμενους. Το ‘78 με τον σεισμό της Θεσσαλονίκης μπήκαμε στο τροχόσπιτο και την άλλη μέρα πόσοι άνθρωποι μάς ρωτούσαν αν το πουλάμε", αναφέρει στο Capital.gr.

    Σε σχέση με την υπόλοιπη Ευρώπη η Ελλάδα έχει ελάχιστα τροχόσπιτα χάνοντας πολύτιμα κεφάλαια από τον περιοδεύοντα τουρισμό, σημειώνει και προσθέτει: "200.000 Γερμανοί έμειναν πέρυσι το χειμώνα στην Ισπανία αφήνοντας κατά μέσο όρο 1.000-1.500 ευρώ στη χώρα".

    "Έχουμε σήμερα στο camper stop μας ένα 19χρονο κορίτσι με αυτοκινούμενο που ήρθε μόνη της από το Βερολίνο για να ταξιδέψει στην Ελλάδα", λέει, τονίζοντας πως η χώρα χρειάζεται ειδικούς χώρους για να σταθμεύουν τα τροχόσπιτα και αυτοκινούμενα.

    Παράλληλα, ο Α. Ζαμπέτας είναι αισιόδοξος: "Είναι η πρώτη φορά που η κυβέρνηση μάς ακούει και πράττει". Η ζήτηση για τροχόσπιτα στη Θεσσαλονίκη, ειδικά στο κομμάτι της ενοικίασης, είναι αυξημένη. "Υπάρχει κινητικότητα και θα αναπτυχθεί ο κλάδος ακόμα περισσότερο του χρόνου όταν θα έχει βελτιωθεί και η νομοθεσία. Περιμένουμε μια άνοδο και να μπει στους Έλληνες η συγκεκριμένη κουλτούρα, ένας διαφορετικός τρόπος ζωής".

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ