Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 15-Ιουν-2021 07:48

    Μπαράζ επενδύσεων σε νέα πλοία το Μάιο - Ποιοι τα παρήγγειλαν

    Μπαράζ επενδύσεων σε νέα πλοία το Μάιο - Ποιοι τα παρήγγειλαν
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Γιώργου Γεωργίου

    "Εκτόξευση" των παραγγελιών νέων πλοίων καταγράφεται τους τελευταίους μήνες, με επίκεντρο τον κλάδο των containerships. Φυσικά από τη "hot" αγορά των νεότευκτων δε θα μπορούσαν να λείπουν και οι Έλληνες εφοπλιστές.

    Σύμφωνα με στοιχεία της ναυλομεσιτικής Golden Destiny, το Μάιο του 2021 οι "Greeks" τοποθέτησαν παραγγελίες για 17 νέα πλοία, ήτοι το 10,37% της συνολικής ναυπηγικής δραστηριότητας του μήνα, επενδύοντας πάνω από 1 δισ. δολάρια (για πέντε από τα συνολικά deals δεν έγιναν γνωστές οι τιμές).

    Οι παραγγελίες του Μαΐου είναι αυξημένες κατά 31% σε μηνιαία βάση και κατά 183% σε ετήσια. 

    Ειδικότερα, οι Έλληνες πλοιοκτήτες επένδυσαν σε 4 LNG carriers (έναντι 766 εκατ. δολαρίων), 4 containerships (έναντι 120,4 εκατ. δολαρίων), 4 LPG carriers (έναντι 80 εκατ. δολαρίων), 4 bulk carriers (έναντι 54 εκατ. δολαρίων) και 1 tanker (έναντι 51 εκατ. δολαρίων).

    Συνολικά το πρώτο πεντάμηνο του έτους, οι Έλληνες παρήγγειλαν - πάντα με βάση τα στοιχεία του ναυλομεσιτικού οίκου - 79 πλοία.

    Γυρνώντας στα στοιχεία για το Μάιο, σε παγκόσμιο επίπεδο, τοποθετήθηκαν παραγγελίες για 164 πλοία (+310% σε ετήσια βάση), εκ των οποίων τα 85 είναι containerships και επενδύθηκαν περίπου 10,7 δισ. δολάρια (δεν είναι γνωστές οι τιμές για 23 συμφωνίες).

    Πέρα από τα containerships, το διεθνές εφοπλιστικό ενδιαφέρον προσέλκυσαν σε μεγαλύτερο βαθμό τα bulk carriers (34 παραγγελίες) και τα tankers (20 παραγγελίες).

    Σημειώνεται ότι το 24% των συνολικών παραγγελιών του περασμένου μήνα τοποθετήθηκε από εταιρείες κινεζικών συμφερόντων.

    Οι Κινέζοι επένδυσαν σε 40 νέα πλοία, έναντι περίπου 2,3 δισ. δολαρίων, εστιάζοντας κατά κύριο λόγο στα containerships (22 παραγγελίες) και δευτερευόντως στα bulk carriers (12 παραγγελίες).

    Ποιοι Έλληνες επένδυσαν σε νέο τονάζ

    Παράγοντες της αγοράς συνέδεσαν την Tsakos Shipping & Trading, συμφερόντων της οικογένειας Τσάκου, με την παραγγελία δύο containerships, χωρητικότητας 2.800 TEUs έκαστο, στη Νότια Κορέα, έναντι περίπου 34-35 εκατ. δολαρίων για κάθε πλοίο. 

    Στα containerships φαίνεται πως επένδυσε και η Cosmoship του Νίκου Σάββα, η οποία συνδέεται με την παραγγελία δύο feeders, χωρητικότητας 1.500 TEUs έκαστο, σε κινεζικό ναυπηγείο.

    Στα bulk carriers, η Evalend Shipping του Κρίτωνα Λεντούδη φέρεται να άσκησε δικαίωμα option για δύο επιπλέον kamsarmaxes (χωρητικότητας 82.000 dwt έκαστο), σε συνέχεια προηγούμενης παραγγελίας στην Κίνα. Η κατασκευή κάθε πλοίου αποτιμάται στα 27 εκατ. δολάρια.

    Παράλληλα, η Safe Bulkers, συμφερόντων του Πόλυ Χατζηιωάννου, ανακοίνωσε μέσα στο Μάιο την παραγγελία δύο post panamaxes, χωρητικότητας 87.000 dwt έκαστο, στην Ιαπωνία.

    Στην αγορά μεταφοράς LNG, η Maran Gas του Ομίλου Αγγελικούση συνδέθηκε με την άσκηση δικαιώματος option σε υπάρχουσα παραγγελία στη Νότια Κορέα για δύο επιπλέον πλοία, αξίας 187 εκατ. δολαρίων έκαστο.

    Δύο LNG carriers, χωρητικότητας 200.000 κυβικών μέτρων έκαστο, στη Νότια Κορέα φέρεται να παρήγγειλε και η Dynagas του Γιώργου Προκοπίου, με τους ναυλομεσίτες να τιμολογούν κάθε πλοίο στα 198,8 εκατ. δολάρια.

    Η Evalend Shipping άσκησε δικαίωμα option σε ήδη υπάρχουσα παραγγελία στη Νότια Κορέα και για ένα LPG carrier, τύπου VLGC (Very Large Gas Carrier), χωρητικότητας 90.000 κυβικών μέτρων, το οποίο κόστισε περίπου 80 εκατ. δολάρια.

    Στην Ιαπωνία για την παραγγελία ενός LPG carrier, χωρητικότητας 84.000 κυβικών μέτρων, στράφηκε η Dorian LPG, συμφερόντων του Γιάννη Χατζηπατέρα.

    Γιατί αυξάνονται οι παραγγελίες

    Τα ρεκόρ που καταγράφονται στην αγορά νεότευκτων πλοίων το τρέχον έτος οφείλονται σε ένα "μείγμα" διαφορετικών παραγόντων.

    Αρχικά, όπως λέει ο αναλυτής της Golden Destiny, Νικόλας Ζαννίκος στο Capital.gr, το momentum είναι πολύ καλό στην αγορά και ιδιαίτερα σε αυτή των containerships, η οποία θα παραμείνει σίγουρα σε θετικό έδαφος και τον επόμενο χρόνο.

    Δεύτερον υπάρχει η πεποίθηση για ανάκαμψη συνολικά των ναυτιλιακών κλάδων. Ακόμη και στα δεξαμενόπλοια, τα οποία "ταλαιπωρούνται" εδώ και αρκετό καιρό, διατυπώνονται εκτιμήσεις για αύξηση της ζήτησης και ένα "ζωηρότερο" δεύτερο εξάμηνο. Αυτό διότι αναμένεται ότι μετά την καλοκαιρινή driving season θα μειωθούν τα αποθέματα αργού πετρελαίου και ταυτόχρονα θα ενισχυθεί η ζήτηση, πριν το χειμώνα και με την επιτάχυνση των εμβολιασμών

    Τρίτον, μπορεί οι τιμές σε πρώτες ύλες στα ναυπηγεία να σημειώνουν σημαντική αύξηση, αλλά παραμένουν σε ανταγωνιστικά επίπεδα και διατυπώνεται γενικότερα μία ανησυχία για το αν θα ανέβουν περισσότερο μελλοντικά. Για παράδειγμα, σήμερα μπορεί να τοποθετηθεί παραγγελία για ένα υπερ-δεξαμενόπλοιο (VLCC) με έξτρα δυνατότητες (πχ δυνατότητα καύσης LNG) στα 100 εκατ. δολάρια, τιμή που θεωρείται σχετικά ανταγωνιστική.

    Τέταρτον, οι εφοπλιστές βιάζονται να κατοχυρώσουν slots στα ναυπηγεία, όπου παρατηρείται μεγάλη "στενότητα" εσχάτως, λόγω της αυξημένης δραστηριότητας.

    Πέμπτον, είναι ιδιαίτερα "καυτή" η αγορά των μεταχειρισμένων πλοίων, σε σημείο που στις περισσότερες κατηγορίες, οι συμφωνίες resale κοστίζουν περισσότερο από την τοποθέτηση παραγγελίας. 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ