Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 02-Μαϊ-2021 08:33

    Κατασκευαστικές: Για το 2021 μεταφέρονται οι ελπίδες για ανάκαμψη

    Κατασκευαστικές: Για το 2021 μεταφέρονται οι ελπίδες για ανάκαμψη
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Ελένης Μπότα

    Μία ακόμη δύσκολη χρονιά αποδείχτηκε το 2020 για τον κατασκευαστικό κλάδο της χώρας με τις ελπίδες για ανάκαμψη να μεταφέρονται για φέτος. 

    Σημαντικό ρόλο προς αυτή τη κατεύθυνση αναμένεται να παίξουν τα έργα ύψους 13 δισ. ευρώ που έχουν προγραμματιστεί για τα επόμενα χρόνια και εκτιμάται ότι μπορούν να συμβάλουν καθοριστικά στο restart της ελληνικής οικονομίας.

    Στη λίστα αυτή περιλαμβάνονται τόσο νέα έργα άλλα και μια σειρά άλλων τα οποία για αρκετό καιρό καρκινοβατούν λόγω του κακού σχεδιασμού, της ανωριμότητας των μελετών αλλά και λόγω των δικαστικών προσφυγών, που εμπόδιζαν την ολοκλήρωση της δημοπράτησης τους και ως εκ τούτου και την υλοποίηση τους.

    Για τις εταιρείες του κατασκευαστικού κλάδου, μετά από μία σειρά έντονων διεργασιών σε επίπεδο μετοχικών εξελίξεων και συσχετισμών, φαίνεται να έχουν βρει τον "βηματισμό" τους και να να είναι έτοιμες να διεκδικήσουν το μεγαλύτερο πακέτο έργων που έχει δει η χώρα, μετά την εποχή των Ολυμπιακών Αγώνων και την περίοδο 2004-2009 που ξεκίνησαν οι νέοι αυτοκινητόδρομοι. 

    Ο κλάδος της κατασκευής το 2020 ήταν για μία ακόμη χρονιά ο "μεγάλος ασθενής" του Ομίλου Ελλάκτωρ με το EBITDA να διαμορφώνεται σε ζημιά 155 εκατ. ευρώ έναντι ζημιάς 123 εκατ. το 2019. 

    Όσον αφορά το τζίρο του κλάδου της κατασκευής του Ομίλου, μειώθηκε κατά 402 εκατ. ευρώ (από 901 εκατ. σε 499 εκατ.). Όπως δήλωσε και ο αντιπρόεδρος του ΔΣ και διευθύνων σύμβουλος Άρης Ξενόφος κατά την παρουσίαση των οικονομικών αποτελεσμάτων "Η αρνητική επίπτωση προήλθε κυρίως από τον κλάδο της Κατασκευής λόγω της καθυστέρησης ολοκλήρωσης των έργων, των έκτακτων δαπανών στο πλαίσιο εκτέλεσης του σχεδίου αναδιάρθρωσης του κλάδου και των έκτακτων αρνητικών αποτελεσμάτων από την επανεξέταση των προϋπολογισμών βασικών έργων".

    Για φέτος πάντως στελέχη του Ομίλου εκτιμούν ότι η κατάσταση αυτή θα αλλάξει μετά το πράσινο φως που δόθηκε για την αύξηση του μετοχικού κεφαλαίου της Ελλάκτωρ ύψους 120,5 εκατ. ευρώ, εκ των οποίων τα 100 εκατ. ευρώ θα διοχετευτούν στην Άκτωρ. 

    Αύξηση της λειτουργικής του κερδοφορίας κατέγραψε το 2020 ο κλάδος της κατασκευής της ΓΕΚ ΤΕΡΝΑ η οποία διαμορφώθηκε στα 19 εκατ. ευρώ έναντι 16,2 εκατ. ευρώ την χρήση 2019, ενώ τα λειτουργικά κέρδη προ τόκων και φόρων (ΕΒΙΤ) να διαμορφώθηκαν στα 6,9 εκατ. ευρώ έναντι 3,6 εκατ. ευρώ την χρήση 2019.

    Αναφορικά με τον κύκλο εργασιών του κλάδου, διαμορφώθηκε στα 525,9 εκατ. ευρώ έναντι 739,1 εκατ. ευρώ την χρήση 2019.

    Το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του Ομίλου θα φτάσει τα 3 δισ. ευρώ καθώς έχει προς υπογραφή μία σειρά έργων μεταξύ αυτών τη σύμβαση για το καζίνο του Ελληνικού, αλλά και το βόρειο τμήμα του αυτοκινητοδρόμου Ε65. 

    Μετά από μια μακρά περίοδο ζημιογόνων αποτελεσμάτων, ο όμιλος Άβαξ το 2020 παρουσίασε κέρδη προ φόρων ύψους 3,3 εκατ. ευρώ, με τα έσοδα να συγκρατούνται παρά την κρίση στα 576,6 εκατ. ευρώ, ουσιαστικά αμετάβλητα σε σχέση με το 2019.

    Ειδικότερα ο ενοποιημένος κύκλος εργασιών του Ομίλου συγκρατήθηκε σε 576,6 εκατ. ευρώ έναντι 575,9 εκατ. του 2019, ενώ παρουσίασε κέρδος προ φόρων ύψους 3,3 εκατ. ευρώ το 2020 έναντι ζημιάς 11,2 εκατ. ευρώ το 2019.

    Σε μετά φόρων βάση, ο Όμιλος το 2020 κατέγραψε κέρδος ύψους 6,5 εκατ. ευρώ έναντι ζημιάς 17,6 εκατ. ευρώ στο προηγούμενο έτος. Τα κέρδη πρό φόρων, χρηματοοικονομικών εξόδων και αποσβέσεων (ΕΒΙΤDA) του Ομίλου το 2020 ανήλθαν σε 61,0 εκ, έναντι 58,1 εκ στο προηγούμενο έτος.

    Πέρυσι ο Όμιλος προσέθεσε λίγα μόνο έργα χαμηλής αξίας με αποτέλεσμα  το ανεκτέλεστο υπόλοιπο έργων να έχει υποχωρήσει στο 1 δισ. ευρώ, ωστόσο μέσα στους πρώτους μήνες του 2021 η εταιρεία έχει  υπογράψει 4 νέες  συμβάσεις δημόσιων και ιδιωτικών έργων συνολικής αξίας περίπου 20  εκατ. περίπου,  και επίκειται η υπογραφή αρκετών ακόμη συμβάσεων για έργα στην Ελλάδα, συνολικής αξίας 1 δισ., με το σημαντικότερο έργο από τις προς υπογραφή συμβάσεις να είναι η κατασκευή της πρώτης φάσης της  Γραμμής  4  του  Μετρό  Αθηνών,  και  συγκεκριμένα  το  τμήμα  Άλσος  Βεΐκου  – Γουδή, συνολικού ύψους 1,8 δισ. ευρώ.  

    Η διοίκηση του Ομίλου εκτιμά ότι το 2021 θα αποτελέσει σημείο καμπής για τις οικονομικές επιδόσεις του Ομίλου, βγαίνοντας από μία παρατεταμένη  περίοδο στασιμότητας της κατασκευαστικής δραστηριότητας και ζημιογόνων οικονομικών αποτελεσμάτων ως απότοκο της οικονομικής κρίσης που βίωσε η χώρα.  Ειδικότερα, αναμένεται  ότι  η  σταδιακή  άρση  των  διεθνών  περιοριστικών μέτρων που επηρέασαν την κατασκευαστική δραστηριότητα με την ανατροπή  της εφοδιαστικής αλυσίδας, θα επιτρέψει την αναπλήρωση του χαμένου εδάφους του 2020 καθώς επιδιώκεται η επιτάχυνση του ρυθμού εκτέλεσης όλων των παλαιότερων έργων. 

    Κατά 39% μειώθηκαν οι πωλήσεις της Ιντρακάτ το 2020 και διαμορφώθηκαν σε 174,5 εκ. έναντι 286 εκ. του προηγούμενου έτους, ενώ τα αποτελέσματα προ φόρων διαμορφώθηκαν σε ζημίες 12,8 εκατ ευρώ. έναντι κερδών 2,3 εκ. την προηγούμενη χρήση και τα καθαρά αποτελέσματα μετά από φόρους σε ζημίες 12,4 εκ. έναντι κερδών 0,6 εκ. την προηγούμενη χρήση.

    Η διοίκηση του Ομίλου ωστόσο αναμένει ότι θα αντισταθμίσει στο 2021 τις απώλειες αυτές και θα επαναφέρει τα μεγέθη πωλήσεων και κερδοφορίας στα αναμενόμενα επίπεδα. 

    Όπως αναφέρει η διοίκηση του Ομίλου "όλος ο κατασκευαστικός κλάδος υπέστη μεγάλες καθυστερήσεις στις διαδικασίες δημοπράτησης των νέων έργων, λόγω της αναγκαστικά περιορισμένης λειτουργίας των εμπλεκόμενων φορέων του Δημοσίου.

    Οι προβλέψεις για την μετά covid-19 εποχή είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικές για τον κλάδο καθώς σχεδιάζονται και δρομολογούνται στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας για το χρονικό διάστημα 2021-2026 πολλά σημαντικά έργα στην ενέργεια, τις τουριστικές υποδομές, αγροτικές υποδομές κλπ. Επίσης η πρόσφατη αλλαγή του νόμου για την ανάθεση των Δημοσίων Συμβάσεων και η εξασφαλισμένη χρηματοδότηση μέσω του νέου προγράμματος ΣΕΣ 2021-2027 επιτρέπουν εξαιρετικά αισιόδοξες προβλέψεις ανάκαμψης". 

    Στο τέλος της χρήσης του 2020 το ανεκτέλεστο των υπογεγραμμένων συμβάσεων του Ομίλου ανερχόταν σε 380,9 εκατ. ευρώ. πλέον 225,6 εκατ. ευρώ. νέα έργα που έχει μειοδοτήσει η εταιρεία και αναμένεται η ολοκλήρωση των διαδικασιών για την υπογραφή τους.

    Την στρατηγική απόφαση να μπει στα μεγάλα δημόσια έργα υποδομών της χώρας είναι η MYTILINEOS, μέσω του κατασκευαστικού του "βραχίονα", της πρώην ΜΕΤΚΑ, που έχει απορροφηθεί από την MYTILINEOS και έχει γίνει πια Τομέας Δραστηριότητας Sustainable Engineering Solutions. Το καλοκαίρι του 2020 η MYTILINEOS παρέδωσε το έργο της νέας σιδηροδρομικής γραμμής υψηλών ταχυτήτων του τμήματος "Κιάτο – Ροδοδάφνη Αιγίου" μήκους 71 χλμ, ενώ στις αρχές του περασμένου Δεκέμβρη υπέγραψε τη σύμβαση για έργο στο Άκτιο. Ανέλαβε την ολοκλήρωση των εργασιών κατασκευής σε μήκος 32 χλμ. του αυτοκινητόδρομου Άκτιο – Αμβρακία.

    Επίσης συμμετέχει στην κοινοπραξία Vinci Highways S.A.S – Vinci Concesiones S.A.S – AVAX που είναι μια από τις δύο που διεκδικούν το νέο έργο παραχώρησης της Εγνατίας Οδού.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ