Συνεχης ενημερωση

    Κυριακή, 11-Απρ-2021 08:46

    Χαμηλή η διείσδυση των οχημάτων φυσικού αερίου

    Χαμηλή η διείσδυση των οχημάτων φυσικού αερίου
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Του Χάρη Φλουδόπουλου

    Χαμηλή παραμένει η διείσδυση των οχημάτων φυσικού αερίου στην ελληνική αγορά παρά τα μεγάλα πλεονεκτήματα που συνεπάγονται τόσο περιβαλλοντικά όσο και οικονομικά. Σύμφωνα με στοιχεία που παρουσιάστηκαν κατά την ημερίδα Blue Corridor Athens, στη χώρα μας τo 2020 κυκλοφορούσαν 6,8 εκατ. οχήματα εκ των οποίων τα 6,5 εκατ. συμβατικά, τα 248 χιλιάδες LPG και μόλις 10391 αυτοκίνητα ήταν οχήματα φυσικού αερίου (CNG).

    Αντίστοιχα το μερίδιο αγοράς των νέων οχημάτων CNG  σε κυκλοφορία παραμένει εξαιρετικά χαμηλό: το 2020, το μερίδιο αγοράς των νεών οχημάτων CNG σε κυκλοφορία (Ιδιωτικά́ και Ελαφριά́ Οχήματα) ήταν της τάξεως του 1,6% σχεδόν στα ίδια επίπεδα με το 2019. Πιο συγκεκριμένα πέρυσι μπήκαν σε κυκλοφορία επιπλέον 1200 οχήματα με καύσιμο το CNG.

    Σημειώνεται ότι τα πρώτα αυτοκίνητα CNG εισήχθησαν το 2013 ενώ στα περίπου 10 χιλιάδες οχήματα CNG που βρίσκονται σε κυκλοφορία, συμπεριλαμβάνονται και 3424 πάσης φύσεως λεωφορεία του δημοσίου τομέα καθώς και 110 φορτηγά.

    Όπως τόνισε ο customer portfolio manager της Prometheus Gas Ευάγγελος Δουλγερίδης, η χαμηλή διεισδυτικότητα των αυτοκινήτων CNG οφείλεται πρωτίστως στην έλλειψη υποδομών πρατηρίων καυσίμων.

    Στην Ελλάδα υπάρχουν σήμερα περί́ τα 1100 πρατήρια καυσίμων που διαθέτουν Υγραέριο. Όσον αφορά́ το CNG και παρότι το 2016 είχε εξαγγελθεί η λειτουργία 25 – 30 νέων σταθμών μέχρι το 2018, εντούτοις σήμερα ο συνολικός αριθμός είναι 21.

    Κύριος μοχλός ανάπτυξης των υποδομών φυσικού αερίου παραμένει η ΔΕΠΑ / Fisikon. Αυτή τη στιγμή λειτουργούν:

    7 σταθμοί́ CNG κατά́ μήκος της εθνικής οδού́ από́ την Αλεξανδρούπολη προς την Ηγουμενίτσα

    2 στην Εθνική́ Οδό́ από́ Αθηνά προς Θεσσαλονίκη

    3 στην περιοχή́ της Αττικής και

    1 στην Πάτρα και 1 στην περιοχή́ Καρδίτσας.

    Ως προς τα 21 πρατήρια που βρίσκονται σήμερα σε λειτουργία αυτά είναι:

    3 πρατήρια της ΔΕΠΑ

    11 πρατήρια λειτουργούν ως ΕΚΟ FISIKON

    4 πρατήρια ως BP Fisikon

    2 πρατήρια Promethan

    1 πρατήριο ELIN

    Ως προς τα περιβαλλοντικά πλεονεκτήματα, σημειώνεται ότι το CNG / LNG ως καύσιμο εμφανίζει σημαντικά χαμηλότερες εκπομπές CO2 σε σχέση με αλλά ορυκτά́ καύσιμα. Επιπλέον η μείξη με βιομεθάνιο μπορεί́ να δώσει ακόμη πιο σημαντικά́ αποτελέσματα. Όπως τόνισε ο κ. Δουλγερίδης, οποιαδήποτε αύξηση του πληθυσμού των οχημάτων CNG / LNG θα μειώσει κατά τουλάχιστον 20% τις σημερινές εκπομπές CO2.

    Αλλά και ως προς το κόστος το φυσικό αέριο εμφανίζει σημαντικά πλεονεκτήματα.

    Με βάση μελέτη του Μετσόβιου Πολυτεχνείου, το CNG είναι το φθηνότερο ορυκτό καύσιμο ενώ σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι πολύ φθηνότερο και από ένα ηλεκτρικό αυτοκίνητο.

    Ενδεικτικά με 10 €, ένα αυτοκίνητο με καύσιμο το ΦΑ διανύει τα περισσότερα χλμ από οποιοδήποτε άλλο ορυκτό καύσιμο.

    Συγκεκριμένα σύμφωνα με μελέτη που πραγματοποιήθηκε από εξειδικευμένο περιοδικό αυτοκινήτων, για ένα μεσαίο αυτοκίνητο, με 10 € κόστος διανύθηκαν:

    106 χιλιόμετρα χρησιμοποιώντας τη Βενζίνη,

    148 χλμ με τη χρήση Diesel,
    178 χλμ με χρήση υγραερίου και,
    235 χλμ με CNG

    Συμπερασματικά, όπως τόνισε ο κ. Δουλγερίδης, η λύση των οχημάτων CNG /LNG μπορεί να αποτελέσει μια προσιτή ενδιάμεση λύση για την επίτευξη των στόχων εκπομπών CO2 του 2030 στις μεταφορές καθώς, οι εκπομπές διοξειδίου του καυσίμου είναι οι χαμηλότερες από οποιοδήποτε άλλο ορυκτό καύσιμο, ενώ ακόμη μεγαλύτερες μειώσεις μπορούν να επιτευχθούν με τη χρήση βιομεθανίου.

    Τέλος το LNG / CNG είναι η μόνη άμεσα διαθέσιμη λύση για βαρέα οχήματα και γεωργικό εξοπλισμό για την επίτευξη άμεσων στόχων μείωσης του CO2.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ