Συνεχης ενημερωση

    Τρίτη, 01-Δεκ-2020 07:59

    Αποκαλυπτήρια για το "master plan" αναδιοργάνωσης των ΕΛΤΑ

    Αποκαλυπτήρια για το "master plan" αναδιοργάνωσης των ΕΛΤΑ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗ: 13:05

    Του Κώστα Κετσιετζή

    Με τροπολογία που αναμένεται να κατατεθεί σήμερα σε νομοσχέδιο του υπουργείου Οικονομικών για την περιστολή του λαθρεμπορίου, θα ξεκλειδώσει το σχέδιο αναδιάρθρωσης και μετασχηματισμού των Ελληνικών Ταχυδρομείων που εγκρίθηκε χθες από το υπουργικό συμβούλιο.

    Πηγές με γνώση του σχεδιασμού αναφέρουν πως η Αύξηση Μετοχικού Κεφαλαίου ύψους 100 εκατ. ευρώ και η πληρωμή της καθολικής ταχυδρομικής υπηρεσίας της περιόδου 2013-2020 που αναμένεται να φτάσει τα περίπου 150 εκατ. ευρώ, είναι απλά η κορυφή του παγόβουνου.

    Άλλωστε, τα ποσά αυτά δεν είναι αρκετά για να λύσουν τα προβλήματα μιας εταιρείας που μόνο το 2018 είχε κάθε μήνα έλλειμμα της τάξης των 7 εκατ. ευρώ, ενώ το 2019, μετά από πρόγραμμα περικοπών το μηνιαίο έλλειμμα απλά… μειώθηκε λίγο κάτω από τα 5 εκατ. ευρώ

    Σύμφωνα με τις ίδιες πληροφορίες το σχέδιο που έχουν εκπονήσει τα υπουργεία Οικονομικών, Ψηφιακής Διακυβέρνησης και η Ελληνική Εταιρεία Συμμετοχών και Περιουσίας του Δημοσίου (ΕΕΣΥΠ ή αλλιώς το "Υπερταμείο”) περιλαμβάνει την ουσιαστική αναδιάρθρωση της λειτουργίας και τον ψηφιακό μετασχηματισμό των ΕΛΤΑ, τόσο σε επίπεδο εταιρείας όσο και επίπεδο καταστημάτων.

    Στόχος είναι η καταρχάς η διατήρηση των ΕΛΤΑ στη… ζωή, μετέπειτα η επιστροφή της εταιρείας σε κερδοφορία μέσα στα επόμενα χρόνια και σε βάθος χρόνου η είσοδος ενός στρατηγικού επενδυτή, αναφέρουν κυβερνητικές πηγές που κάνουν μάλιστα λόγο για ένα "μοντέλο ΔΕΗ”, τηρουμένων πάντα των αναλογιών και των ειδικών χαρακτηριστικών της επιχείρησης.

    Εθελουσία για 2.000 άτομα

    Μια από τις πρώτες κινήσεις, που θα χρηματοδοτηθεί μεταξύ άλλων και από την ΑΜΚ, είναι ένα πρόγραμμα εθελουσίας εξόδου που θα έχει στόχο την αποχώρηση περίπου 2.000 εργαζομένων, μέσα στα επόμενα δύο χρόνια από τους περίπου 5.600 εργαζόμενους που απασχολούν σήμερα τα ΕΛΤΑ.

    Η διοίκηση των ΕΛΤΑ έχει υπολογίσει ότι μόνο από την μείωση του προσωπικού το ετήσιο όφελος θα προσεγγίζει τα 70 εκατ. ευρώ. Πρόκειται για μια σημαντική "ανάσα” για την υπερχρεωμένη επιχείρηση, καθώς το κόστος μισθοδοσίας από μόνο του αποτελεί περίπου τα 2/3 των εξόδων.

    Παράλληλα έχει ήδη ανακοινωθεί πως η διοίκηση θα επιχειρήσει την υπογραφή νέων συμβάσεων εργασίας με πρόβλεψη μεταξύ άλλων για μείωση αποδοχών κατά περίπου 9%, προκειμένου να μειωθεί περαιτέρω το μηνιαίο έλλειμμα.

    Ψηφιακός μετασχηματισμός

    Η εθελουσία χαρακτηρίζεται από τις αρμόδιες πηγές ως "το πρώτο και πιο κρίσιμο βήμα, που σε συνδυασμό με τις απαραίτητες επενδύσεις και τον μετασχηματισμό της εταιρίας σε ένα σύγχρονο, ψηφιακά εξελιγμένο φορέα παροχής ολοκληρωμένων ταχυδρομικών υπηρεσιών, θα οδηγήσει στην επιστροφή των Ελληνικών Ταχυδρομείων στην κερδοφορία και τη βιωσιμότητα”.

    Ο ψηφιακός μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ θεωρείται μονόδρομος. Και αυτό όχι μόνο γιατί κάτι τέτοιο προστάζει η εποχή και ο ανταγωνισμός αλλά και γιατί η εταιρεία θα πρέπει να εξακολουθεί να παρέχει καθολικές ταχυδρομικές υπηρεσίες στο σύνολο της χώρας.

    Στο πλαίσιο αυτό, ήδη έχει υπογραφεί προγραμματική συμφωνία, ύψους 70 εκατ. ευρώ μεταξύ της εταιρείας και της Κοινωνίας της Πληροφορίας ΑΕ για ένα σύνθετο πλέγμα δράσεων ψηφιακού μετασχηματισμού για την αναβάθμιση των συστημάτων, την αυτοματοποίηση την κέντρων διαλογής και την παροχή καλύτερων και περισσότερων ψηφιακών υπηρεσιών προς τους πολίτες, όπως Ηλεκτρονικές Θυρίδες (Smart Parcel Stations), Ψηφιακά Κέντρα Εξυπηρέτησης (Digital Branch), νέων ‘έξυπνων” χρηματοοικονομικών υπηρεσιών, χρήση πολλαπλών καναλιών (Web, mobile apps, Call Center, social Networks κλπ) κ.α.

    Αλλαγή στην εμπορική πολιτική

    Τέλος, στο σχέδιο αναδιοργάνωσης προβλέπεται η αναδιάρθρωση της οργανωτικής δομής της εταιρείας καθώς και η ανάπτυξη νέας πολιτικής προμηθειών. Το βάρος αναμένεται να πέσει στην λειτουργική ανάπτυξη στον τομέα των υπηρεσιών δεμάτων και ταχυμεταφορών.

    Και αυτό διότι οι υπηρεσίες δεμάτων και ταχυμεταφορών αποτελούν πεδίο εισαγωγής νέων premium προϊόντων υψηλής κερδοφορίας. Εξάλλου, ο προσανατολισμός της ΕΛΤΑ, όπως αυτός αποτυπώνεται και στη νέα εμπορική και τιμολογιακή πολιτική της επιχείρησης, στρέφεται στην αγορά δέματος-μικροδέματος με ολοένα αυξανόμενο ρυθμό.

    Απώτερο στόχο αποτελεί το να καταστεί η επιχείρηση ο μεγαλύτερος και πιο αξιόπιστος παίκτης στην αγορά CEP (Courier, Express & Parcels) στην Ελλάδα. Και αυτό γιατί τα έσοδα από την αλληλογραφία, που αντιπροσωπεύει περίπου το 60% των συνολικών εσόδων των ΕΛΤΑ, μειώνονται συνεχώς λόγω της ψηφιοποίησης και της αντικατάστασης του χαρτιού με ψηφιακά αρχεία.

    Παράλληλα, τα έσοδα επιπλέον των χρηματοοικονομικών προϊόντων ΕΛΤΑ (της δεύτερης μεγαλύτερης πηγής εσόδων της επιχείρησης) με σημαντικότερα την ταχυπληρωμή και τη συνεργασία με την Eurobank εμφανίζουν καθοδική τάση ως συνέπεια της οικονομικής κρίσης, του ανταγωνισμού στον κλάδο, αλλά και της διείσδυσης του internet banking και άλλων τεχνολογιών.

    Η ανακοίνωση της ΕΕΣΥΠ

    Ανακοίνωση για το πρόγραμμα μετασχηματισμού των ΕΛΤΑ εξέδωσε η ΕΕΣΥΠ:

    "Αρχίζει η υλοποίηση μιας από τις σημαντικότερες προσπάθειες μετασχηματισμού δημόσιας επιχείρησης προς όφελος του δημοσίου συμφέροντος, των καταναλωτών και της ελληνικής οικονομίας. Τα ΕΛΤΑ είναι από τις παλαιότερες εταιρείες που λειτουργούν στη χώρα μας πάνω από 190 χρόνια, με 1.300 σημεία παρουσίας που εξυπηρετούν όλη την επικράτεια, συμπεριλαμβανομένων των απομακρυσμένων περιοχών και νησιών.

    Τα ΕΛΤΑ γυρίζουν σελίδα, με τη στήριξη της Ελληνικής Κυβέρνησης και της Ελληνικής Εταιρείας Συμμετοχών & Περιουσίας (ΕΕΣΥΠ) ως μετόχου, με ένα μεγάλο σχέδιο μετασχηματισμού που ξεδιπλώνεται σε μεσοπρόθεσμο ορίζοντα ώστε να λειτουργούν πιο αποτελεσματικά και αποδοτικά για τους πολίτες και τους μετόχους, διατηρώντας τον κοινωνικό τους ρόλο, ως φορέας παροχής της καθολικής υπηρεσίας σε όλη την ελληνική επικράτεια. 

    Βασικοί άξονες του σχεδίου μετασχηματισμού είναι ο εξορθολογισμός του κόστους, η  υλοποίηση ενός μεγάλου σχεδίου εθελούσιας εξόδου εργαζομένων, η αλλαγή του μοντέλου εξυπηρέτησης της αλληλογραφίας, η αναδιάρθρωση του δικτύου, η διαμόρφωση νέας εμπορικής στρατηγικής, ο ψηφιακός μετασχηματισμός με την αναβάθμιση συστημάτων και υπηρεσιών και την αυτοματοποίηση των λειτουργιών στα κέντρα διαλογής, η γενικότερη βελτιστοποίηση των διαδικασιών και βέβαια η διαμόρφωση μιας νέας εταιρικής κουλτούρας. 

    Διεθνώς, η ταχυδρομική αγορά έχει αλλάξει ραγδαία, με συρρίκνωση της αλληλογραφίας κυρίως λόγω των τεχνολογικών αλλαγών  και την υποκατάστασης από την ηλεκτρονική αλληλογραφία.  Στην Ευρώπη ωστόσο, μετά και το κύμα απελευθέρωσης της ταχυδρομικής αγοράς, η πλειονότητα των Παρόχων Καθολικής Ταχυδρομικής Υπηρεσίας προχώρησαν με προγράμματα μετασχηματισμού, προκειμένου να αλλάξουν τα επιχειρησιακά και λειτουργικά τους μοντέλα και να μειώσουν αντίστοιχα τη βάση κόστους τους, ενώ ανέπτυξαν παράλληλα τις δραστηριότητες που εξυπηρετούν το ηλεκτρονικό εμπόριο και τα δέματα, καθώς και συμπληρωματικές υπηρεσίες προστιθέμενης αξίας. 

    Ο μετασχηματισμός των ΕΛΤΑ, αποτελεί τον πρώτο μετασχηματισμό τέτοιου μεγέθους δημόσιας επιχείρησης, σε έναν τομέα όπου οι περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες έχουν ήδη υλοποιήσει αντίστοιχα προγράμματα.  

    Η ενέργεια αυτή δίνει το στίγμα μιας μεταρρυθμιστικής δυναμικής της χώρας, όπου οι δημόσιες επιχειρήσεις μπαίνουν σε πρόγραμμα εκσυγχρονισμού με γνώμονα τη συνέχιση της εξυπηρέτησης του πολίτη σε όλη την επικράτεια και τη βελτίωση της απόδοσης και της αποτελεσματικότητας τους".

    kostaskets@capital.gr 

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ