Συνεχης ενημερωση

    Πέμπτη, 22-Οκτ-2020 20:06

    Γιατί η Motor Oil κατηγορεί για διακριτική μεταχείριση τον ΔΕΣΦΑ

    Γιατί η Motor Oil κατηγορεί για διακριτική μεταχείριση τον ΔΕΣΦΑ
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Απορία και σύγχυση προκαλεί η επαναλαμβανόμενη άρνηση του ΔΕΣΦΑ να συμπεριλάβει το έργο Διώρυγα Gas στο 10ετές πρόγραμμα ανάπτυξης του ΕΣΦΑ. Αυτό τονίζουν πηγές της Motor Oil, η οποία μάλιστα έχει αποστείλει διαμαρτυρία προς τη Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας ζητώντας από την ανεξάρτητη αρχή να "να διασφαλίσει συνθήκες ανταγωνισμού και να μην ανέχεται συμπεριφορές που παραπέμπουν σε διακριτική και άνιση μεταχείριση των συμμετεχόντων".

    Όπως αναφέρει η Motor Oil, δεν είναι ζητούμενο η συμπερίληψη του συνόλου της επένδυσης ούτε ότι πρέπει το οποιοδήποτε κόστος που θα προκύψει να αναληφθεί από το σύνολο των καταναλωτών. Οφείλει όμως να συμπεριληφθεί, βάσει του άρθρου 92 παρ. 4 του Κώδικα ΕΣΦΑ, το κομμάτι του έργου, δηλαδή το σημείο σύνδεσης του με το εθνικό σύστημα φυσικού αερίου, με κόστος υπολογισμένο περίπου στα 10 εκ. ευρώ. Το κόστος αυτό στη συνέχεια θα καλυφθεί από τα τέλη σύνδεσης που θα επιβάλλονται στους χρήστες -και μόνο αυτούς- της υποδομής της Διώρυγα Gas.

    Όπως αναφέρουν πηγές της Motor Oil, παρ' όλες τις οχλήσεις σχετικά με τα προβλεπόμενα από τον Κώδικα ΕΣΦΑ, ο Διαχειριστής φαίνεται να δρα διακριτικά και μεροληπτικά απέναντι στο συγκεκριμένο έργο. Το έργο θα έπρεπε να είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ από τον Μάρτιο του 2020 όταν ο ΔΕΣΦΑ αποδέχτηκε υπό προϋποθέσεις την αίτηση δέσμευσης μελλοντικής δυναμικότητας στην οποία είχε προβεί η Διώρυγα Gas από τον Ιούνιο 2019 έχοντας στην ουσία καθυστερήσει πάνω από οχτώ μήνες. 

    Είναι αυτονόητο προσθέτουν οι ίδιες πηγές ότι ο ΔΕΣΦΑ οφείλει να διαχωρίσει ως ανεξάρτητος Διαχειριστής, τις υποχρεώσεις του απέναντι στους χρήστες των υποδομών που διαχειρίζεται και όπως αυτές ορίζονται από το ισχύον ρυθμιστικό πλαίσιο, από τις επιχειρηματικές του επιδιώξεις που στόχο έχουν προφανώς την ικανοποίηση των μετόχων του. Δεν θα πρέπει το δεύτερο να υπερισχύει του πρώτου. Και φυσικά τα αρμόδια ρυθμιστικά όργανα πρέπει να ρυθμίζουν αυτά τα κακώς κείμενα. 

    Ποιο είναι το έργο 

    Η Motor Oil έχοντας ενεργή δραστηριοποίηση σε όλους τους τομείς της αγοράς ενέργειας, έχει στόχο να προχωρήσει στην κατασκευή πλωτής μονάδας αεριοποίησης και αποθήκευσης υγροποιημένου φυσικού αερίου (FSRU). H "Διώρυγα Gas", περιλαμβάνει ειδικό πλοίο, κατασκευή προβλήτας, καθώς και εγκατάσταση ειδικών αγωγών για την σύνδεση της μονάδας FSRU στο ΕΣΦΑ.
    Αναλυτικά το έργο περιλαμβάνει:
    •    Πλωτή Μονάδα Αποθήκευσης και Αεριοποίησης (Floating Storage and Regasification Unit) [FSRU]. 
    •    Τέσσερις δεξαμενές αποθήκευσης ΥΦΑ συνολικής δυναμικότητας αποθήκευσης 130.000-180.000 m3.
    •    Μονάδα αεριοποίησης δυναμικότητας 300-500 m3 ΥΦΑ /ώρα. 
    •    Αγωγούς σύνδεσης Φυσικού Αερίου για τη διοχέτευση του καυσίμου στο Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΦΑ) μέσω νέου μετρητικού σταθμού.

    Η δυνατότητα παροχής φυσικού αερίου στο σύστημα μέσω του έργου Διώρυγα Gas εκτιμάται σε 2,0-3,0 bcm/έτος. 
    Η αγκυροβόληση της μονάδας θα γίνει σε απόσταση περίπου 1,5 χλμ. νοτιοδυτικά του Δ/ρίου της Motor Oil στους Αγίους Θεοδώρους Κορίνθου και σε καθορισμένη περιοχή αγκυροβολίου. Η σύνδεση με το Εθνικό Σύστημα Φυσικού Αερίου θα γίνει σε απόσταση περίπου 2 χλμ. οnshore/offshore.

    Η επένδυση αυτή θα ενσωματώσει τις παγκόσμιες βέλτιστες διαθέσιμες τεχνικές, ενισχύοντας την ελληνική τεχνογνωσία κατασκευής και λειτουργίας εγκαταστάσεων FSRU.

    Ιστορικό

    Το έργο αδειοδοτήθηκε ως Ανεξάρτητο Σύστημα Φυσικού Αερίου ("ΑΣΦΑ Διώρυγα Gas") από την Ρυθμιστική Αρχή Ενέργειας-ΡΑΕ τον Δεκέμβριο του 2018 και εγγράφηκε ως Χρήστης ΕΣΦΑ στο Μητρώο του Διαχειριστή ΕΣΦΑ τον Μάιο του έτους 2019. 
    Τον Μάρτιο του 2020 ο ΔΕΣΦΑ αποδέχτηκε για πρώτη φορά την ανωτέρω αίτηση υπό προϋποθέσεις, ενώ τον Αύγουστο του ίδιου έτους ο ΔΕΣΦΑ ενέκρινε εκ νέου και υπό προϋποθέσεις την αίτηση μελλοντικής δυναμικότητας, ύστερα από παρέμβαση της ΡΑΕ,  εκδίδοντας ταυτόχρονα τη μελέτης αξιολόγησης για τη σύνδεση της εγκατάστασης του έργου με το Εθνικό Σύστημα Μεταφοράς Φυσικού Αερίου (ΕΣΜΦΑ). 

    Το project θα έπρεπε να είχε ενταχθεί στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ, βάσει προβλέψεων του Κώδικα ΕΣΦΑ, από τον Μάρτιο του 2020 (όταν ο Διαχειριστής ΕΣΦΑ αποδέχτηκε για πρώτη φορά υπό προϋποθέσεις την αίτηση δέσμευσης μελλοντικής δυναμικότητας) έχοντας στην ουσία καθυστερήσει πάνω από οχτώ μήνες.

    Τη δεδομένη χρονική στιγμή μελετώνται σενάρια εμπορικής λειτουργίας τα οποία αναμένεται να ολοκληρωθούν το πρώτο εξάμηνο του 2021 έτος το οποίο και αποτελεί καθοριστικό ορόσημο για το έργο. Όσο συνεχίζεται η καθυστέρηση ένταξής του στο Πρόγραμμα Ανάπτυξης του ΕΣΦΑ τόσο αποφάσεις που αφορούν την επένδυση, την οριστικοποίηση των τεχνικών και εμπορικών χαρακτηριστικών και ακολούθως την έναρξη εμπορικής του λειτουργίας παρατείνονται.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ