Συνεχης ενημερωση

    Τετάρτη, 14-Οκτ-2020 00:14

    Πόσο κοστίζουν τα εναλλακτικά δίκτυα στις Τράπεζες

    Πόσο κοστίζουν τα εναλλακτικά δίκτυα στις Τράπεζες
    • Εκτύπωση
    • Αποστολή με email
    • Προσθήκη στη λίστα ανάγνωσης
    • Μεγαλύτερο μέγεθος κειμένου
    • Μικρότερο μέγεθος κειμένου

    Της Νένας Μαλλιάρα

    Μπροστά σε μια "επαναστατική" μεταμόρφωση του μοντέλου λειτουργίας τους, φέρνει τις τράπεζες η έξαρση της χρήσης των εναλλακτικών δικτύων εξυπηρέτησης της πελατείας τους.

    Η ανάγκη εξ αποστάσεως συναλλαγών λόγω του Covid-19 άλλαξε εν μια νυκτί τον τρόπο εξυπηρέτησης των πελατών, μεταφέροντας στα εναλλακτικά δίκτυα, σχεδόν ολοκληρωτικά, τις μη εγχρήματες συναλλαγές. Σχεδόν το 95% των αναλήψεων μετρητών γίνεται πλέον από τα ATMs, οι ενεργοί χρήστες στο internet και mobile banking έχουν σημειώσει αύξηση 34% σε ετήσια βάση, με πάνω από 1 εκατομμύριο πελάτες να χρησιμοποιούν τα δύο αυτά κανάλια εξυπηρέτησης, ενώ οι συναλλαγές έχουν αυξηθεί περισσότερο από 20%.

    Πόσο κοστίζει, αλήθεια, για τις τράπεζες η μετάβαση στη νέα αυτή πραγματικότητα; Αφού πλέον δεν υπάρχει το γκισέ και ο ταμίας για την πλειοψηφία των απλών συναλλαγών, αυτό σημαίνει ότι δεν υπάρχουν και κόστη για τις τράπεζες; Πόσο κοστίζει το ΑΤΜ, η ηλεκτρονική μεταφορά χρημάτων και η τράπεζα χωρίς χαρτί;

    Η πλειοψηφία των απλών συναλλαγών διεκπεραιώνεται πλέον ηλεκτρονικά αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι δεν υπάρχουν κόστη για τις Τράπεζες, λέει στο Capital.gr, ο κ. Φίλιππος Καραμανώλης, Γενικός Διευθυντής της Eurobank, Επικεφαλής Κεντρικών Υπηρεσιών και Λειτουργιών Ομίλου.

    "Είναι πολύ φυσιολογικό να θεωρήσει κάποιος ότι επειδή η συναλλαγή του διεκπεραιώνεται ηλεκτρονικά έχει αμελητέο ή μηδενικό κόστος για την τράπεζα, αλλά δεν ισχύει κάτι τέτοιο", λέει ο κ. Καραμανώλης, σημειώνοντας ότι το πρόγραμμα επενδύσεων πληροφορικής της Eurobank τα τελευταία χρόνια υπερβαίνει τα 50 εκατ. ευρώ ετησίως.

    "Με τη σταθεροποίηση του οικονομικού περιβάλλοντος, η Eurobank πραγματοποιεί σημαντικές επενδύσεις με σκοπό να παρέχει στους πελάτες της πολλές επιλογές για να εκτελούν τις συναλλαγές τους με ασφάλεια και ταχύτητα, στο χώρο και το χρόνο που τους εξυπηρετεί. Πλέον, εκτός από το παραδοσιακό κανάλι του καταστήματος ο πελάτης μας μπορεί να πραγματοποιεί τις συναλλαγές του μέσω:

    -του υπολογιστή του (e-Banking),
    -του κινητού τηλεφώνου του (m-Banking),
    -βιντεοκλήσης (η νέα υπηρεσία v-Banking),
    -τηλεφωνικώς (Europhone Banking),
    -μηχανών αυτόματης εξυπηρέτησης (ΑΤΜ, APS / Μηχανές Αυτόματων Πληρωμών, passbook printers / μηχανές αυτόματης ενημέρωσης βιβλιαρίων)",

    λέει ο κ. Καραμανώλης, αναφέροντας ότι το 70% των πελατών της Eurobank εκτελεί όλες τις μη εγχρήματες συναλλαγές του από το e-Banking και το m-Banking.

    "Αναλαμβάνουμε διαρκώς πρωτοβουλίες για να αυξήσουμε την παραγωγικότητά μας και να μειώσουμε τα κόστη μας, αλλά πρέπει να γίνει κατανοητό ότι η προσφορά υψηλού επιπέδου τραπεζικών υπηρεσιών, μέσω διαφορετικών καναλιών, με αδιάλειπτη λειτουργία επί 24ώρου βάσεως απαιτεί σημαντικές επενδύσεις και ένα ευρύ οικοσύστημα υπηρεσιών υποστήριξης", λέει ο κ. Καραμανώλης, εξηγώντας με παραδείγματα στο Capital.gr πόσο κοστίζουν στις τράπεζες τα εναλλακτικά δίκτυα συναλλαγών.

    Παράδειγμα 1 : Αναλήψεις μέσω ΑΤΜ

    Το πιο απλό παράδειγμα είναι οι αναλήψεις μέσω ΑΤΜ. Για να υποστηριχθεί αυτή η απλή υπηρεσία απαιτείται:

    α) μια σημαντική αρχική επένδυση για κάθε ΑΤΜ, που μπορεί να υπερβεί τις 30.000 ευρώ και περιλαμβάνει :

    -Την προμήθεια του ΑΤΜ (αγορά ή μίσθωση),
    -Συστήματα ασφαλείας,
    -Μέτρα προστασίας (π.χ. πάκτωση, μηχανισμός ανίχνευσης αερίων για την πρόληψη εκρήξεων, περιμετρική ενίσχυση, μηχανισμός χρωματισμού χαρτονομισμάτων).

    β) Υπηρεσίες επί μονίμου βάσεως για τη λειτουργία του δικτύου των ΑΤΜ:

    -Χρηματαποστολές για τον ανεφοδιασμό των ΑΤΜ με μετρητά (οι τράπεζες έχουν ΑΤΜ σε όλη την Ελλάδα και τα νησιά όπου το κόστος ενός ανεφοδιασμού μπορεί υπό κάποιες συνθήκες να ξεπεράσει τα 1.000 ευρώ),
    -Τεχνική υποστήριξη σε περίπτωση βλαβών (σε εθνικό επίπεδο),
    -Τηλεπικοινωνιακά κόστη για τη σύνδεση των ΑΤΜ,
    -Software για τη λειτουργία και παρακολούθηση του ATM,
    -Καθαρισμοί,
    -Αναλώσιμα,
    -Ενοίκια.

    Παράλληλα, όπως λέει ο κ. Καραμανώλης, απασχολούνται ομάδες σε διάφορους χώρους της τράπεζας (τηλεφωνική εξυπηρέτηση, διαχείριση χρηματαποστολών, παρακολούθηση βλαβών κ.ά.) με στόχο την εύρυθμη λειτουργία των ΑΤΜ και την καλύτερη εξυπηρέτηση του πελάτη που έχει για εμάς προτεραιότητα.

    Λαμβάνοντας υπόψη όλα τα παραπάνω το ετήσιο κόστος λειτουργίας ενός ΑΤΜ (και ειδικά αυτών που βρίσκονται εκτός καταστημάτων της Τράπεζας) σε κάποιες περιπτώσεις υπερβαίνει και τις 10.000 ευρώ.

    Παράδειγμα 2:  Μεταφορές χρημάτων

    Ένα άλλο παράδειγμα αυτής της μορφής είναι οι ηλεκτρονικές μεταφορές χρημάτων (εισερχόμενα και εξερχόμενα εμβάσματα).

    Απαιτείται ιδιαίτερα εξειδικευμένη τεχνολογία αιχμής για να μπορεί να εξυπηρετήσει τους διαρκώς αυξανόμενους όγκους συναλλαγών και τις τεχνολογικές και κανονιστικές εξελίξεις (όπως π.χ. η στροφή προς instant payments – οι απλές μεταφορές θα εκτελούνται σύντομα εντός λεπτών).

    "Στην Eurobank έχουμε εκτιμήσει ότι το επενδυτικό μας πρόγραμμα στο χώρο αυτό θα υπερβεί τα 20 εκατ. ευρώ, ενώ παράλληλα υπάρχουν και τα έξοδα που καταβάλλονται στα διάφορα συστήματα πληρωμών (π.χ. SWIFT, Target, ΔΙΑΣ) και τα οποία είναι της τάξεως του 1 εκατ. ευρώ ετησίως", σημειώνει ο κ. Καραμανώλης.

    Ο Γενικός Διευθυντής της Eurobank, Επικεφαλής Κεντρικών Υπηρεσιών και Λειτουργιών Ομίλου, αποτυπώνει επίσης τις πρωτοβουλίες για μια "Τράπεζα χωρίς χαρτί", αναφερόμενος στην περίπτωση της Eurobank.

    "Η Τράπεζά μας τύπωσε το 2019 σχεδόν 80.000.000 σελίδες χαρτί για εσωτερική χρήση. Αν συνυπολογισθούν και τα έγχαρτα statement που αποστέλλονται στους πελάτες μας, οι εκτυπώσεις υπερβαίνουν τις 100.000.000 σελίδες ετησίως. Πέρα από το σχετικό οικονομικό κόστος θα πρέπει να ληφθεί υπόψη το σημαντικό περιβαλλοντικό κόστος από την εκτεταμένη χρήση χαρτιού.

    Για το λόγο αυτό – και στο πλαίσιο επίσης των Αρχών Υπεύθυνης Τραπεζικής του ΟΗΕ - έχουμε δρομολογήσει ένα ολοκληρωμένο πλάνο ενεργειών για τη μείωση της κατανάλωσης χαρτιού και την πλήρη ψηφιοποίηση των εργασιών μας, όπως ενδεικτικά:

    α) Χρήση tablets στα καταστήματα: Η μεγάλη πλειοψηφία των συναλλαγών που γίνονται εντός των καταστημάτων μας διεκπεραιώνεται πλέον χωρίς φυσικά παραστατικά. Για το σκοπό αυτό έχουμε προμηθευτεί πάνω από 3.000 tablets, τα οποία διανεμήθηκαν σε όλα τα καταστήματα της Τράπεζας και οι πελάτες μας υπογράφουν ηλεκτρονικά τα παραστατικά. Με τον τρόπο αυτό οι εκτυπώσεις στα καταστήματά μας έχουν μειωθεί πάνω από 50%. Το ποσοστό αυτό αναμένεται να αυξηθεί ακόμη περισσότερο με την επικείμενη ευρύτερη χρήση της ηλεκτρονικής υπογραφής σε συμβατικά έγγραφα.

    β) Αντικατάσταση εκτυπωτών: Έχουμε ξεκινήσει τη διαδικασία αντικατάστασης όλων των εκτυπωτών της Τράπεζας με μηχανήματα τελευταίας τεχνολογίας, με χαμηλότερη κατανάλωση ενέργειας. Παράλληλα εγκαθιστούμε ειδικό λογισμικό μέσω του οποίου θα έχουμε τη δυνατότητα εξαγωγής αναλυτικών στατιστικών στοιχείων τα οποία θα μας επιτρέψουν να κάνουμε άμεσες διορθωτικές ενέργειες όπου παρατηρούνται αυξημένοι όγκοι εκτυπώσεων.

    γ) Μείωση φυσικών statement: H Τράπεζά μας ενθαρρύνει όλους τους πελάτες μας να επιλέξουν την ηλεκτρονική λήψη των statement τους μέσω e-Banking και ήδη πάνω από ένα εκατομμύριο πελάτες μας, εκ των οποίων περισσότεροι από 200.000 εντός του 2020, έχουν επιλέξει τη μετατροπή των φυσικών τους statement σε ηλεκτρονικά. Το 2020 ήταν η πρώτη χρονιά που σταδιακά τα ηλεκτρονικά statement έγιναν περισσότερα από τα έγχαρτα και αυτό είναι μια σημαντική επιτυχία. Η Τράπεζά μας συνεχίζει να επενδύει σε αυτό τον τομέα και πολύ σύντομα θα είμαστε σε θέση να προσφέρουμε και άλλους απλούς εναλλακτικούς τρόπους στους πελάτες μας για την παραλαβή των statement τους στο email ή το κινητό τους", καταλήγει ο κ. Καραμανώλης.

    Διαβάστε ακόμα για:

    ΣΑΣ ΑΡΕΣΕ ΤΟ ΑΡΘΡΟ;

    ΣΧΕΤΙΚΑ ΑΡΘΡΑ